Mejlkonto kapat?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Mejlkonto kapat?

Inläggav Lilla Gumman » 2017-04-07 23:48:47

Jag har en mejladress hos Loopia, som jag bara använder för föreningsmejl. Lösenordet har jag fått av en annan person, som är webbansvarig. Sedan i måndags har jag inte kunnat logga in med det lösenord jag haft, och det har jag haft i flera år. Jag kan inte byta lösenord själv, därför har jag haft samma hela tiden. Således kontaktar jag Loopia, och konstaterar att jag mycket riktigt inte kan byta lösenord själv (har inte de befogenheterna; kan inte logga in på Loopias "kundprofil" eftesom jag inte har behörighet).
Har till slut fått tag på en i föreningen som gav mig ett nytt lösenord. Inte ens det fungerade. Hallå? Vad händer?

Jag vet hur man gör när man loggar in.
Datorn har sparat mitt lösenord automatiskt.
Jag har även knappat in lösenordet manuellt, och det funkade inte heller.
Jag kan mitt lösenord och har absolut inte skrivit fel tecken eller något.
Nej, det finns ingen knapp för "glömt lösenord", man måste logga in på Loopia kundprofil och de behörigheterna har jag inte.

Varför kan jag inte logga in? Och snälla, läs noga innan ni kommenterar. Inga standardsvar, tack.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Mejlkonto kapat?

Inläggav Batte » 2017-04-08 10:34:49

Lilla Gumman skrev:Har till slut fått tag på en i föreningen som gav mig ett nytt lösenord. Inte ens det fungerade.
Spesielt.
Var det "webbansvarig" som ga deg passordet?
Var passordet du fikk til samme/riktig bruker?
Får "webbansvarig" selv tilgang, med egen bruker og passord?
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Mejlkonto kapat?

Inläggav matgar » 2017-04-08 11:19:46

Lilla Gumman skrev:Varför kan jag inte logga in? Och snälla, läs noga innan ni kommenterar. Inga standardsvar, tack.

Baserat på det du skriver kan vi endast ge standardsvar.

Verifierade webbansvarig att det nya lösenordet fungerade?
Vad säger deras (Loopias) loggar om dina misslyckade inloggningar?
Eventuellt kan det ju ha hänt nått med ditt konto som gjort att det blivit inaktiverat/låst eller dylikt, då hjälper det inte alltid att bara byta lösen utan att dom måste också låsas upp först.

Jag utgår ifrån att du kollat så du inte har Caps lock aktiverat när du försöker.
Något jag brukar göra när jag får problem med lösenord är att skriva det i tex notepad så jag kan verifiera att jag fått det rätt och sedan kopiera och klistra in.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Mejlkonto kapat?

Inläggav Braincandy » 2017-04-08 11:25:04

Lilla Gumman skrev:Datorn har sparat mitt lösenord automatiskt.

Säker på att inte det gamla lösenordet fortfarande ligger kvar som sparat? Kan hända att det råkar dyka upp som förifyllt utan att du tänkt på det.

Det och all annan sparad information i webbläsaren går att ta bort om man vill, löser vissa problem.

I Google chrome så trycker du på de 3 punkterna nedanför krysset högst upp i högra hörnet> inställningar>visa avancerade inställningar> "ta bort webbinformation" så kryssar du i lösenord och väljer från tidens början.

I Edge nästan samma sak fast enklare.

Firefox, de tre strecken> historik>rensa ut tidigare historik.
Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Mejlkonto kapat?

Inläggav Lilla Gumman » 2017-04-10 13:12:03

Till slut fick jag ett nytt lösenord och då funkade det.

Jo, självklart var det gamla lösenordet ifyllt, jag behövde aldrig fylla i det mer än en gång. Men nu när jag fick problem, suddade jag ut löseordet och skrev i det igen.

För övrigt borde den webbansvarige se över både ditten och datten men då hen är sjuk, lär det väl dröja. :roll:
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Mejlkonto kapat?

Inläggav Batte » 2017-04-10 13:48:31

Lilla Gumman skrev:För övrigt borde den webbansvarige se över både ditten och datten men då hen är sjuk, lär det väl dröja.
Nei, så leit med sykdom! :( Ofte må ditten og datten settes på vent når man er syk.
Får håpe det går bra med hen, så kanskje noen friske kan avlaste litt i mellomtiden? :-)Happy
Batte

Anslöt: 2016-08-04

Återgå till IT-forum

Logga in