Regler för (makulering av) journaler

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Regler för (makulering av) journaler

Inläggav 23 » 2008-09-14 12:51:23

vilket krav kan man ställa på ett landsting när det gäller journaler, kan de slänga ens journaler hur de vill och inte ha koll på om det tex är rätt journal de tar bort eller ej.

Jag begärde att få en kopia på journal och neuropsykologisk utredning innom mitt landsting.
vvv försökte hjälpa mig att få detta matrial , men det dröjde och dröjde och det hände inget , så jag bad att få tele nr till den anvariga chefen för det specifika verksamheten som hade min journal neuropsykologiska utredning.

och vad hör man i telefonen när man ringer till chefen för psykiatri/ÖvM verksamheten -- jo den mest otrevliga person som jag någonsinn har pratat med i telefonen , ialla fall nästan.

först så gnäller/klagar psykiatri chefen på mig för att det är jag som ringer och inte vvv.

iallafall så frågar jag vart min journal och neuropsykologiska utredning är --- och jag får till svar att de hittar den inte , den är nog förstörd!

då blir jag förbannad och säger att de kan vell inte för f ta bort en journal som inte begär att det ska ta bort.

och frågar psykiatri chefen om hon fattar hur allvarligt det är det de har gjort. dvs makulerat fel journal... osv.

och vad får jag höra chefen jo "jag kan inte skaffa tillbaka något som är uppbränt, är journalen förstörd så är den"

grrrr , ännu mer förbannad blir jag -- > frågar psykiatri chefen om hon inte har någon kontroll alls över sin verksamhet "nä , så kan man tycka" får jag tillsvar.
"Du får vell anmäla mig till socialstyrelssen då" säger tanten(chefen) ...

grrrrrrrr , ännu mer förbannad blir jag och säger åt tanten att byta jobb , sedan slänger jag på luren.

sedan så ringer jag socialstyrelsen berättar att om psykiatri chefen ang at de har förstört fel journal.....

och sedan skriver jag ett mail till vvv att om inte psykiatri chefen fixar fram min journal så kommer jag att se till psykiatri chefens kariär tar ett stört dykning och att chefen alldrig kommer att få ettt nytt jobb....osv.


Då plöttsligt så lyckas landstinget få struktur / ordning i sina arkiv ---
---------------------------

"Angående din begäran om kopia på utredning gjord av ***** *****.

Utredningen är funnen. Då journalen tydligen är förstörd (den hittar vi inte) har vi fått gå igenom gamla pärmar där utredningar från 90 talet förvaras.

MVH
**********************
Vårdenhetschef Allmänpsykiatriska öppenvården
BKPH

------------

hur nu de menar att jounalen är makulerad men utredningen är det inte ?

hur som helst eftersom de nu var snäll och hittade min utredning så tog jag till baka min anmälan , men det varade inte allt för länge -- för det visade sig iallafall ,psykiatri chefen är fortfarnde lika likgiltig , då jag begärde ett inntyg basserat på utredningen , så jag anmälde tanten igen ! : )

hur som helst hela psykiatri/psykolog verksamheten i mitt landsting är en stor katastrof.

Det är i princip möjligt att gå till tex ÖvM eller dyligt och säga , nu går jag och dränker mig -- och de lär bara svara! " Och! , det skiter vell vi i "

Moderator: Tråden flyttad från Övriga ämnen.
Senast redigerad av 23 2011-05-04 15:55:35, redigerad totalt 1 gång.
23
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2008-02-02

Inläggav tahlia » 2008-09-14 15:43:48

Journaler måste sparas i minst tre år efter den senaste anteckningen och i vissa fall i minst tio år. Det gäller framför allt om journalen kan behövas för att avgöra försäkringsärenden eller ansvarsfrågor. Efter det träder arkivlagen in som säger att journaler bör sparas minst under patientens livstid och gallras ut tidigast fem år efter patientens död. Journaler från till exempel en nerlagd läkarpraktik arkiveras i landstingets arkiv.

Så är iaf reglerna. Bor man i Västernorrland (som mig) så förstörs journalerna aldrig. Vi är en sorts "kontrollgrupp" där journaler sparas i evighet som t.ex grund för forskning.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Aspergare och vården



Logga in