Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MiaM » 2008-09-10 19:46:25

Bror Duktig skrev:Läkare har ofta problem med att vilja utreda VAD man har problem med i sin sömn.
Är det insomningsproblem, problem med uppvaknande o.s.v.
Som yngre fick t.ex. jag själv Theralen när jag helt klart och tydligt beskrev klara insomningsproblem.
I 5 år fick jag olika sömnmedel innan jag fick ett insomningspreparat (Stilnoct).

WORD! Dessutom är läkare extremt pigga på att slaviskt följa "rekomenderade läkemedel" för det landsting man tillhör. Googletips:
rekomenderade läkemedel landsting

Kunskapen om vad i övrigt som påverkar sömnen, och att använda den kunskapen på "avvikande" personer, verkar också vara låg.

Stilnoct fungerar förresten helt kass på mig, jag blir helt seg hela dagen efteråt. Detsamma gäller Immovane. Sonata funkar hyffsat, fast där får man ju mest knarkeffekt. :wink: Som nån slags "kompensation" funkar Atarax riktigt bra att ta enstaka gånger som sömnmedicin.

Forskas det på sånthär? Allt det här med hur mediciner inte verkar "som de ska" på folk med NPF-diagnosar borde väl vara en bra utgångspunkt för att komma fram till nån slags vettiga forskningsresultat?

Bror Duktig skrev:Angående Melatonin så har jag ringa eller ingen effekt av det som skrivs ut på licens åt mig.
Däremot hade jag rätt god effekt av Melatonin jag köpte via Ebay. Varför vet jag inte, men jag har läst på forum där folk beskriver sina doser, och de verkar ta högre doser av det man köper på apoteket.

Hur är det, gäller recept inom hela EU så att man kan ta sitt svenska recept och lösa in det i nåt annat EU-land och vice versa?

Mardröm skrev:Parvlon, det är svenska staten som "bromsar".
I ngt av våra grannländer finns det på hälsokosten, i USA är det bara att köpa, med en rad andra kroppsegna hormoner som där inte räknas som läkemedel. Det är de förbannade auktoriteterna som tar hand om oss.

Läkemedelsverket verkar ju vara rätt så "köpta" av läkemedelsindustrin...

Aspkvinna skrev:Samtal imorse på morgontv både på 4:an och svt dels om detta ämne och om att det har gjorts om och tagits bort det fungerade ursprunget melatonin på licens och ersatts med för en del sämre preparat. En kvinna förespråkade att man skulle hitta alternativ till dessa sömnmedel medan psykiatern som var där ville påpeka att ökningne kan vara att ge dessa personer sömnmedel istället för SSRI-preparat och därav ökningen och att det inte alls var fel utan snarare bättre.

Det hela gick ut på att diskutera ökningen av förskrivning.

Vilken brilliant idé att ta upp folks sömnproblem på morgontv! Hur tänkte de då? Det är ju ungefär lika smart som att ta upp dövas problematik i ett radioprogram... :evil:

Lille Tobbe skrev:Annars får väl jag och mina föräldrar flytta utomlands för att få den medicinska hjälp jag så väl behöver...

Om ni som sista utväg är sugna på att skapa en "mediaskandal" så kan ni ju alltid söka asyl i t.ex Danmark... :wink:

Mardröm skrev:http://www.pharmanatural.net/articlelist.47

Jag gjorde en snabb sökning, och det är allså bara att köpa det i danmark.
Sök runt lite eler ta en resa tullen kommer inte att plocka det vad jag förstätt, melatonin är bara inte tillåtet att skriva ut utan licens, det är inte förbudet att inneha. Ändå vet jag fol som strular med detta till kostader som väl motsvarar en danmarksresa.

*hint* Jag har aldrig träffat på en tullare eller liknande på tåget över öresundsbron... Jag har iofs inte åkt jättemånga gånger.

Läkemedelsverket skrev:Circadin är receptbelagt och godkänt för kortvarig behandling av primär insomni kännetecknat av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.

Innebär det här att läkaren ändå måste ha licens för att skriva ut det långvarigt och/eller till nån som är yngre än 55 år?
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 14:48:16, redigerad totalt 1 gång.
MiaM

Anslöt: 2008-08-15

Inläggav DodeN » 2008-09-13 22:08:52

Nope, läkaren behöver ingen licens för at skriva ut det till personer under 55.

Jag fick mitt recept i veckan, min läkare var jätteglad över beskedet att det inte behövdes licens längre, han hävdade att melationin och circadin är samma sak.

Ska ta första tabletten inatt, får se hur det går. Tänkte ta en halv för jag är så känslig för mediciner, men såg sen att det inte gick. Tex. däckar jag på 1/2 atarax... Men får se vad som händer.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 14:48:16, redigerad totalt 1 gång.
DodeN

Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-14 11:47:04

DodeN, att det inte går att ta en halv, är för att de är depottabletter.
Alltså ska utlösa medicinen lite i taget.
Om man krossar eller delar tabletten så förstörs denna effekt.

Det är också detta som gör att Cirkadin INTE är samma som de vanliga Melatonin-kapslarna.
Cirkadin verkar mer för sömnen under natten, Melatonin utan depottablett verkar mer som insomnings.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:48:16, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav DodeN » 2008-09-14 13:18:18

Villken flopp... testade inatt och tog tabletten 1.5timme innan jag la mig. Var hyper men inte trött. La mig ändå och det tog 2 timmar innan jag somnade, låg och lyssnade på ljudbok. Sen har jag sovit någon timme/halvtimme och varit vaken en halvtimme och så har det hållt på hela natten.

Enda effekten av pillret jag kände var att jag var sådär lagom halvtrött så jag kunde ligga i sängen och lyssna på bok, och det var skönt att ligga kvar. Lite som en sovmorgon när man kan dra sig lite extra.

Men ingen sömnkvallitet, såhär dåligt har jag itne sovit på väldigt länge. Var ingen hjälp för att somna, det jag behöver. Annars vaknar jag flera gånger under natten men det beror på mina smärtor jag har och att jag inte kan vänta mig i sömnen utan måste vakna, men då kan jag somna om direkt. Nu låg jag länge och itne kunde somna om.

Är så seg och trött idag. Ska pillren verka direkt eller är det inställningstid här med? För ska det vara såhär varje natt så är det bättre att inte ta något alls.
DodeN

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-14 14:02:43

DodeN, Cirkadin fungerar inte som insomningstabletter, vilket Melatonin som ej är i depottabletter kan göra.
Bror Duktig

Inläggav DodeN » 2008-09-14 14:14:31

Bror Duktig: ok, min läkare sa nämligen att det var så, visserligen sa han det om licenspreparatet. Var innan han fattade att man inte får licens längre utan ska ta circadin. Jag sa att mitt problem var att få en dygnsrytm för att jag inte kan somna, speciellt på concertan, då blir det insomnia.

Läkaren sa även att det var jättebra att man slapp licens nu, att det var samma sak. Men det vet jag ju att det inte är.

Varför ska det vara så svårt att få testa vanligt melatonin, funkar det måste det vara bättre för kroppen än att äta anddra starka sömnmedel.

F-n...
DodeN

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-14 14:22:11

Sade han att Melatonin (ej depot) inte är insomningspreparat?

Det verkar dock som att det är precis som insomningspreparat det fungerar på npf-are, och anledningen till att Cirkadin (depot) existerar är ju just för att det INTE ska bli en insomningspreparateffekt utan lösas ut successivt under natten.
Bror Duktig

Inläggav DodeN » 2008-09-14 14:38:18

Näe, han sa att bägge var insomningspreparat. När vi pratade IRL så pratade han om melatonin på licens och sa att det var bra och funkade ofta för NPF-problematik, dvs insomningsproblem. Jag sa att jag inte ville ha något som varar länge utan bara för insomningen.

Sen ringde han mig och sa att han inte fått licensen godkänd för att det nu fanns ett licensfritt preparat som var samma sak. Så det kanske är så att han inte är påläst om circadin. För det är insomningen jag har problem med och om nu inte circadin hjälper till med det så är det ju värdelöst för mig att ta det.

Stora problemet var när jag åt concerta då kunde jag inte somna alls utan satt uppe på nätterna och inget funkade. Men när jag sket i att ta morgondosen så kunde jag sova när jag väl somnade.

Får väl testa inatt med och se om samma sak händer. Kan ju inte testa hur länge som hellst heller, har massa saker att göra i veckorna så jag kan inte ligga sömnlös bara för att läkaren tycker jag ska testa länge.

På fass står det att circadin hjälper mot primär insomni, men det kanske betyder att man inte får bra sömnkvallitet inte att man ligger sömnlös.

Var just den där boosten som läkaren pratade om när vi träffades och nu blev det inget av det alls.
DodeN

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-14 20:22:26

Har mailat för några veckor sedan och begärt en beskrivning HUR det kan komma sig med denna argumentation om samma sak ungefär när flera vittnar om problem. Jag tar och ringer henne imorgon på Socialstyrelsen för hon har dröjt med svar i vår mailkonversation......
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:16, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-15 10:10:33

Ja då har jag fått verbalt svar ifrån Socialstyrelsen.

Hon vill att vi ska veta att mailen har fått Socialstyrelsen att nu se över denna ändring och ser i dagsläget över hur det här har drabbat denna grupp av patienter med AS. Hon var tacksam över att fått våra reaktioner och jag hade länkat denna tråd så dom fick era berättelser direkt.

Det kommer närmsta veckorna att komma ett svar då dom är tvungna att komma fram till en hållbar lösning ifrån allas synvinkel.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:16, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Inläggav DodeN » 2008-09-15 17:06:31

Aspkvinna: så kanonbra, hoppas att de håller vad de lovar också. Då ska jag testa circadin några dagar till och sen förklara för läkaren hur världen ligger till egentligen om det inte fungerar. :)
DodeN

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-15 17:09:53

Aspkvinna skrev:Ja då har jag fått verbalt svar ifrån Socialstyrelsen.

Hon vill att vi ska veta att mailen har fått Socialstyrelsen att nu se över denna ändring och ser i dagsläget över hur det här har drabbat denna grupp av patienter med AS. Hon var tacksam över att fått våra reaktioner och jag hade länkat denna tråd så dom fick era berättelser direkt.

Det kommer närmsta veckorna att komma ett svar då dom är tvungna att komma fram till en hållbar lösning ifrån allas synvinkel.

Wooow! Snyggt jobbat!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav DodeN » 2008-09-19 0:33:01

Hur ser det ut med långtidsanvändande mellan de olika varianterna, på circadin står det att det gäller kortvarig behandling. Många av oss blir ju inte direkt hjälpta av några få veckors behandling.

Licenspreparatet känns "säkrare" vid långtidsbehandling eftersom det bara ger en boost och inte verkar hela natten, eller kan man inte resonera så?

Min läkare verkar inte ha koll alls på vad som är vad.

Tog 2circadin inatt och det kändes som om det fungerade bättre, den här gången sov jag mer i alla fall... fast läkaren sa bara att jag skulle ta en, men det är ju ingen som svarar på mina frågor från psyk...
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
DodeN

Inläggav misskaos » 2008-09-19 0:45:57

Min son på 12 år har alltid , varje kväll, haft svårt att somna.
Han har ätit Melatonin i 3 år drygt, hjälpt jättebra.
Nu är han utan och ligger vaken till 12 på nätterna. Skolan blir lidande.
Han har ADHD och troligen asperger.

Jag har inte råd som ensamstående att köpa circadin pga att det inte går på högkostnadsskyddet. Sen är det ju inte framtaget för barn.

Förstår inte hur dom tänker! Hela vår vardag är nu mycket jobbigare än den behöver vara, för att han inte får somna på kvällen.
Senast redigerad av misskaos 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
misskaos
Ny medlem

Anslöt: 2008-04-05

Inläggav DodeN » 2008-09-19 0:56:01

Jag har bett min läkare skriva intyg till soc att jag behöver circadin, för de betalar inte mediciner som inte går på högkostnad, får jag inte det godkänt så kan jag itne testa vidare. Tycker det är skit att det inte är högkostnad på det. Vet flera familjer där man inte har råd och barnen blir utan och allt blir lidande men vad gör man...

Jag kan i alla fall hoppas på att läkaren skriver ett bra intyg, ok om det varit andra "lyx"mediciner men ska man tvingas äta starka sömnpiller bara för att man inte har råd med något som funkar bra och är med få biverkningar?
DodeN

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-19 1:36:06

Vill bara påminna om att era problem kan snart vara lösta och att Socialstyrelsen har tagit till sig er kritik och kommer inom kort att komma med en hållbar lösning då man uppmärksammat personer med AS problem.

Se mitt tidigare inlägg.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Inläggav DodeN » 2008-09-19 14:29:57

Aspkvinna: hoppas verkligen att de håller vad de lovat. Jag har vidarbefodrat din info till attentions forum och flera där blev väldigt glada, så vi håller tummarna. Kanonbra jobbat av dig att fixa fram vettiga svar :D
DodeN

Inläggav annlej » 2008-09-20 2:21:41

Hej alla!

Är ny här från i dag!min son tog första tabletten av circadin 2mg nu i kväll,han somnade efter en timme.Vi har inte haft melatonin innan till vår son så detta är helt nytt för oss.Sonens läkare sa att om det inte hjälper så kunde hon ansöka om licens för Melatonin så att han kunde få ett tillägg av ren Melatonin till circadinet,vi skulle ochså föra sömndagbok i tre veckor.Det borde din läkare ochså kunna göra!!!!

Min son har inte sovit ordentligt på flera dagar,antingen hjälpte tabletten eller så somnade han för att kroppen var utsvulten på sömn.......Återstår att utvärdera nu under tre veckor,men jag hoppas att det kommer att hjälpa,han mår så dåligt av att inte få sova normala 8-9 timmar som barn så väl behöver för sin utveckling ,samt att orka i vardagen,...Hoppas att det löser sig för dig :)
annlej
Senast redigerad av annlej 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
annlej

Anslöt: 2008-09-20

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-20 20:45:39

DodeN skrev:Aspkvinna: hoppas verkligen att de håller vad de lovat. Jag har vidarbefodrat din info till attentions forum och flera där blev väldigt glada, så vi håller tummarna. Kanonbra jobbat av dig att fixa fram vettiga svar :D

Jag kommer absolut att komma tillbaka när jag vet mer och hon kändes som en mycket bra och trovärdig person, ingen snickesnackare.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Inläggav Chilehead » 2008-09-21 3:28:34

annlej skrev:Hej alla!
Är ny här från i dag!min son tog första tabletten av circadin 2mg nu i kväll,han somnade efter en timme.Vi har inte haft melatonin innan till vår son så detta är helt nytt för oss,Sonens läkare sa att om det inte hjälper så kunde hon ansöka om licens för Melatonin så att han kunde få ett tillägg av ren Melatonin till circadinet,vi skulle ochså föra sömndagbok i tre veckor.Det borde din läkare ochså kunna göra!!!!

Min son har inte sovit ordentligt på flera dagar,antingen hjälpte tabletten eller så somnade han för att kroppen var utsvulten på sömn.......Återstår att utvärdera nu under tre veckor,men jag hoppas att det kommer att hjälpa,han mår så dåligt av att inte få sova normala 8-9 timmar som barn så väl behöver för sin utveckling ,samt att orka i vardagen,...Hoppas att det löser sig för dig :)
annlej

Jag säger välkommen hit och jag har positiva erfarenheter av circadin. Det låter som för mig också att man blir trött av medicinen trots att det är ingen sömnmedicin eller insomningstablett, utan om man har en minskad eller obefintlig utsöndring av melatonin i hjärnan som är vanligt vid AS så blir det som en "mekanisk" hjälp. Mitt problem är eftersom jag inte på 20 år har känt den där känslan av att "nu e jag trött jag vill sova" så nu när jag tar circadin så sitter jag uppe bara för känslan av att bli trött :D
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

circadin,sovit gott

Inläggav annlej » 2008-09-21 16:13:55

jag är så glad ,min son har nu fått sova gott i två nätter..........hoppas det håller i sig kramar annlej
annlej

Inläggav sommar » 2008-09-21 16:49:40

annlej skrev:Hej alla!
Är ny här från i dag!min son tog första tabletten av circadin 2mg nu i kväll,han somnade efter en timme.Vi har inte haft melatonin innan till vår son så detta är helt nytt för oss,Sonens läkare sa att om det inte hjälper så kunde hon ansöka om licens för Melatonin så att han kunde få ett tillägg av ren Melatonin till circadinet,vi skulle ochså föra sömndagbok i tre veckor.Det borde din läkare ochså kunna göra!!!!

Min son har inte sovit ordentligt på flera dagar,antingen hjälpte tabletten eller så somnade han för att kroppen var utsvulten på sömn.......Återstår att utvärdera nu under tre veckor,men jag hoppas att det kommer att hjälpa,han mår så dåligt av att inte få sova normala 8-9 timmar som barn så väl behöver för sin utveckling ,samt att orka i vardagen,...Hoppas att det löser sig för dig :) annlej

Välkommen!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Tack!

Inläggav annlej » 2008-09-21 18:55:17

tack för välkomnandet! :D kram annlej
annlej

Jippi :D

Inläggav misskaos » 2008-10-06 17:36:07

Idag har jag hämtat ut Melatonin till sonen.

Det har varit fullständig kaos i skolan sen han slutade med melatonin. Det har bara blivit värre och värre.

Bup var med på skolmöte och fick höra vad som hänt med min son och drygt en vecka efter (idag) har jag fått hämta ut medicinen :D

Är så glad, äntligen kan vi få kvällsro och en pigg kille i skolan igen :D
Senast redigerad av misskaos 2011-05-04 14:48:19, redigerad totalt 1 gång.
misskaos
Ny medlem

Anslöt: 2008-04-05

Återgå till Aspergare och vården

Logga in