Saker som inte är vad det låter som
Ortsnamnet Ängelholm har inget med änglar att göra. Aengil är ett ord för "krökning" eller "förträngning", släkt med engelskans angle, och syftar på en krök vid Rönne å. Tidigare stavade man Engelholm.
@Kahlokatt
Ängelholm, har man passerat med tåget för om åren ( trevlig resa )
Ängelholm, har man passerat med tåget för om åren ( trevlig resa )
Kaffegök har inte heller ngt med våra bevingade vänner att göra...
antonius skrev:Kaffegök har inte heller ngt med våra bevingade vänner att göra...
Inte?
Ursäkta off topic, men lite kul är väl bilden ändå...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankhat skrev:Inte?
Nu är ju det där inte ens en gök, dårfink! (som inte heller hör till fågelvärden, lika lite som örngott)...
Kahlokatt skrev:Ortsnamnet Ängelholm har inget med änglar att göra. Aengil är ett ord för "krökning" eller "förträngning", släkt med engelskans angle, och syftar på en krök vid Rönne å. Tidigare stavade man Engelholm.
Jaha!
Laxå har inget med laxar att göra trots att man kan åka dit för fiskets skull. Det har något med en lad i ån att göra, en vägbank, men vad den hade i ån att göra vet jag inte.
Re: Saker som inte är vad det låter som
En gås är inte bara en fågel, kan även vara något man röker.
kiddie skrev:Kahlokatt skrev:Ortsnamnet Ängelholm har inget med änglar att göra. Aengil är ett ord för "krökning" eller "förträngning", släkt med engelskans angle, och syftar på en krök vid Rönne å. Tidigare stavade man Engelholm.
Jaha!
Laxå har inget med laxar att göra trots att man kan åka dit för fiskets skull. Det har något med en lad i ån att göra, en vägbank, men vad den hade i ån att göra vet jag inte.
och Mensträsk har ingenting med mens att göra som i kvinnors period utan med en typ av ren (djuret) att göra
kiddie skrev:Kahlokatt skrev:Ortsnamnet Ängelholm har inget med änglar att göra. Aengil är ett ord för "krökning" eller "förträngning", släkt med engelskans angle, och syftar på en krök vid Rönne å. Tidigare stavade man Engelholm.
Jaha!
Att dom lade något i ån kanske var en form utav brofundament?
Jaha!
Att dom lade något i ån kanske var en form utav brofundament?
Intressant med Ängelholm. Det är en Fin stad!
Talträngd betyder inte, att man har svårt att hitta ord, och är almännt tystlåten, och försagd utan att man pratar mycket.
Talträngd betyder inte, att man har svårt att hitta ord, och är almännt tystlåten, och försagd utan att man pratar mycket.
- honeypie81
- Anslöt: 2016-04-25
Skatologi är ingen fågelholk, inte läran om skator, skridskor e.d. utan läran om avföring.
Påtår - har inget med fötter att göra,
jag har alltid tyckt att det låter knäppt med påtår.
jag har alltid tyckt att det låter knäppt med påtår.
- Corvus Corone
- Anslöt: 2017-01-10
Lättmjölk. Jag tycker om den och köper oftast den. Jag svär på att den är precis lika tung att bära hem som annan mjölk!
Gissar att den är tyngre. Fettet är lättare än resten. Mindre fett mer annat.
Lite halvt off topic, men ändå; aluminium är en lättmetall som i (bio-)kemiskt hänseende är en tungmetall.
I Öppet arkivs programlista finns Att hitta ut och hem igen.
Jag trodde det handlade om att finna sig själv e.d, lite filosofiskt.
Men det var en serie om orientering. För en gångs skull var det ingen analogi.
Dagobert skrev:I Öppet arkivs programlista finns Att hitta ut och hem igen.
Är inte det samma sak på sätt och vis, man har en (inre)kompass som man förhoppningsvis kan styra sig fram i livet med, ibland är den missvisande och man hamnar ur kurs i (livets)diken. Men ibland springer man rakt i mål, utan att man riktigt fattade hur det gick till...
kiddie skrev:Lättmjölk. Jag tycker om den och köper oftast den. Jag svär på att den är precis lika tung att bära hem som annan mjölk!
Återgå till Intressanta intressen