Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM och ICD)
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM och ICD)
Liten grej jag funderat på. Som en del säkert redan vet så har ju diagnosen Aspergers syndrom försvunnit ur den senaste DSM-manualen som används i Usa men när det väl kommer till Sverige vad riktigt innebär det då?
Kommer dom som redan har Asperger fortsätta ha det "tills man dör" eller kommer det skrivas om i journalen att man har autismspektrumstörning istället?
Moderator: Kompletterade rubriken.
Kommer dom som redan har Asperger fortsätta ha det "tills man dör" eller kommer det skrivas om i journalen att man har autismspektrumstörning istället?
Moderator: Kompletterade rubriken.
Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)
Läkare kan inte gå tillbaka och ändra i journaler hur som helst. (Jag anmälde att dom hade skrivit fel om en rätt stor grej i min journal, det enda dom kunde göra var att posta en "rättning" senare i journalen för dom fick inte ändra "originalinlägget".)
Jag gissar att det beror på hur mycket hjälp och kontakt med psykvården man har på grund av sin aspergers. Har man mycket kontakt med psykvården så kommer psykvården antagligen börja använda ordet autismspektrumstörning istället när dom beskriver en i sina journalanteckningar, har man ingen eller väldigt lite kontakt med vården så kommer ju bara dom gamla journalposterna finnas kvar "tills man dör".
Jag gissar att det beror på hur mycket hjälp och kontakt med psykvården man har på grund av sin aspergers. Har man mycket kontakt med psykvården så kommer psykvården antagligen börja använda ordet autismspektrumstörning istället när dom beskriver en i sina journalanteckningar, har man ingen eller väldigt lite kontakt med vården så kommer ju bara dom gamla journalposterna finnas kvar "tills man dör".
- Cellardoor
- Anslöt: 2014-12-29
Ja, det som hender er vel at langt færre renner dørene ned for å bli utredet for utvannet autisme.
Jag frågade psykologen som utredde mig om det när hon berättade för mig att jag har asperger. Hon svarade då att diagnosen så småningom "automatiskt kommer att ändras till autismspektrumtillstånd". Huruvida det stämmer överallt och exakt vad det innebär vet jag ej men det var vad hon sa i alla fall.
Puzzle skrev:Liten grej jag funderat på. Som en del säkert redan vet så har ju diagnosen Aspergers syndrom försvunnit ur den senaste DSM-manualen som används i Usa men när det väl kommer till Sverige vad riktigt innebär det då?
http://www.aspergerforum.se/post1026013.html#p1026013
Ah, tack för länken. Jag tyckte att jag sökte innan men av någon anledning så kom det inte upp något om man söker på DSM-5.
River skrev:Ja, det som hender er vel at langt færre renner dørene ned for å bli utredet for utvannet autisme.
Ja, lettere autisme da, som samtidig er populært. Ble litt dumt egentlig.
Neutrino skrev:Jag frågade psykologen som utredde mig om det när hon berättade för mig att jag har asperger. Hon svarade då att diagnosen så småningom "automatiskt kommer att ändras till autismspektrumtillstånd". Huruvida det stämmer överallt och exakt vad det innebär vet jag ej men det var vad hon sa i alla fall.
Automatiskt i min värld innebär att när alla som en gång fått diagnosen Aspergers har dött då heter det något annat kanske. Men vem vet, i DSM-6 som säkerligen kommer en dag kanske diagnosen kommer tillbaka
Re: Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)
Själv har jag AST enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10 enligt min utredning, i journalen och intyg skriver dom endast ut koden enligt ICD-10 i och med att det är lag på det inom hela EU.
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
Re: Vad händer när diagnosen försvinner? (Ur DSM)
Hur menar du? Eller var du sarkastisk?
slackern skrev:Hur menar du? Eller var du sarkastisk?
Nej ingen sarkasm...
Tänker mer att man vill vidga begreppen för att förstora tolkningsutrymmet, idag (och ja man ska ha ett behov också) har en person med as tillgång till insatser bl.a. enl LSS. Genom att mixa alla autimtillstånd och lämna bedömningen åt några få är det lättare att dra in på insatser. Detta är såklart spekulationer då. Risken kan alltså finnas att man börjar jämföra äpplen och päron, helt olika tillstånd som kanske inte alltid är jämförbara. Bilden kan ju då med tiden förskjuta As diagnosen till en "autism-light" version när det i praktiken kan vara de små skillnaderna som ställer till problem för en individ.
"Alla ska ju vara med i laget Sverige..."
Knäppaste är ju att alla redan bestämt sig för att aspergers kommer försvinna ur ICD. Men det har hänt innan att de faktiskt INTE följt DSM. Vad händer med hela omställningen om de nu behåller aspergers mot all förmodan? Då skulle jag skratta faktiskt, eftersom de redan har börjat kalla aspergare för autismspektrum nivå 1 eller vafan det nu är.
Jag vill inte använda aautism spektrum nivå 1om mig själv, jag har Aspergers inte någon fånig om skrivning.
Aspbergers är inget att skämmas för! Keep calm and be an aspie!
- honeypie81
- Anslöt: 2016-04-25
kiddie skrev:Knäppaste är ju att alla redan bestämt sig för att aspergers kommer försvinna ur ICD. Men det har hänt innan att de faktiskt INTE följt DSM. Vad händer med hela omställningen om de nu behåller aspergers mot all förmodan? Då skulle jag skratta faktiskt, eftersom de redan har börjat kalla aspergare för autismspektrum nivå 1 eller vafan det nu är.
Det var faktiskt ICD som började använda diagnosen AS och DSM hakade på något år senare.
honeypie81 skrev:Jag vill inte använda aautism spektrum nivå 1om mig själv, jag har Aspergers inte någon fånig om skrivning.
Nivå1 är det den grövsta formen? Glömmer alltid bort det där men det står i mina papper någonstans.
slackern skrev:honeypie81 skrev:Jag vill inte använda aautism spektrum nivå 1om mig själv, jag har Aspergers inte någon fånig om skrivning.
Nivå1 är det den grövsta formen? Glömmer alltid bort det där men det står i mina papper någonstans.
Tvärtom. Nivå 1 är den mildaste (kräver minst stöd), nivå 3 den... allvarligaste (? inte säker på vad man ska använda för ord här).
ankhat skrev:slackern skrev:honeypie81 skrev:Jag vill inte använda aautism spektrum nivå 1om mig själv, jag har Aspergers inte någon fånig om skrivning.
Tvärtom. Nivå 1 är den mildaste (kräver minst stöd), nivå 3 den... allvarligaste (? inte säker på vad man ska använda för ord här).
OK tack för klargörandet. Vet aldrig om jag kommer att lära mig det vilket jag borde i och med att jag är diagnostiserad med AST nivå 1.
Jag vet inte heller vilket ord som är bäst att använda för nivå 3.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor