Aggression/ADHD
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Aggression/ADHD
Jag blir överraskad ibland att det är så stor skillnad på folk som har ADHD. Och jag funderar på det idag för att jag har sett otroliga aggressionsutbrott på en ung kille med ADHD. Jag har själv ADHD och två av mina barn har det också, men vi är inte aggressiva - framför allt jag och min äldste son har inte det där aggressiva eller ens tävlingsinriktade. Impulsiv är man ju, men jag impulsiv med små saker och det märks inte så mycket. Men det finns ju de som knappt kan behärska sig. Frågan är om testosteron spelar in en del? Men även lågt serotonin diskuterades ju.
Det diskuterade också, för ett antal år sedan, att det kan finnas flera genetiskt olika varianter av ADHD. Jag ska kolla om jag hitta lite info om det också, men tänkte att det är kanske är bra att börja utan så mycket fakta till att börja med så kan andra bidra mera.
Det diskuterade också, för ett antal år sedan, att det kan finnas flera genetiskt olika varianter av ADHD. Jag ska kolla om jag hitta lite info om det också, men tänkte att det är kanske är bra att börja utan så mycket fakta till att börja med så kan andra bidra mera.
Aggression/ADHD
Helt personlig spekulation: det kan ju också handla om vilka "redskap" man har för att hantera frustration. Jag kan tänka mig att man kan utveckla ett aggressivt beteende om man, kanske som litet barn, upplevde att ens önskemål aldrig beaktades, eller att man inte fick någon begriplig förklaring på varför de inte beaktades.
Det är ju aldrig bra om människor är aggressiva mot andra, så min underliggande tanke är att man behöver förstå eventuella bakomliggande orsaker för att kunna göra något konstruktivt åt beteendet. Och då tänker jag att det kanske inte "bara" är ADHD som ligger bakom (en del fall), utan också hur den har hanterats tidigare.
Det är ju aldrig bra om människor är aggressiva mot andra, så min underliggande tanke är att man behöver förstå eventuella bakomliggande orsaker för att kunna göra något konstruktivt åt beteendet. Och då tänker jag att det kanske inte "bara" är ADHD som ligger bakom (en del fall), utan också hur den har hanterats tidigare.
Aggression/ADHD
Ibland pratas det om utbrott och inbrott. Med inbrott menas att man har samma ilska men vänder den mot sig själv och ägnar sig åt olika former av självskadebeteende.
Aggression/ADHD
Glöm inte att en ADHD-diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati eller antisocial personlighetsstörning, det ska exempelvis vara rätt svårt att särskilja borderline från ADHD då borderline och ADHD har snarlika symtom.
En del individer är sannolikt feldiagnostiserade.
Förutom samband mellan ADHD och olika personlighetsstörningar som histrionisk personlighetsstörning, borderline personlighetsstörning samt antisocial personlighetsstörning eller psykopati finns också ett samband med lägre intelligens, drogmissbruk och ångest.
Det är också vanligt att en individ diagnostiserad med ADHD dessutom har en eller flera personlighetsstörningar. det är hög samsjuklighet för ADHD och olika typer av personlighetsstörningar som exempelvis antisocial personlighetsstörning/antisocialt beteende. Av de fall där ADHD kvarstår i ungdomen och upp i vuxen ålder är det tydligen ca 18-25% som utvecklar antisocial personlighetsstörning enligt Russel Barkley.
Trotssyndrom i kombination med ADHD ska vara en stark riskfaktor för att senare utveckla uppförandestörning (Conduct disorder, CD) och antisocial personlighetsstörning:
Wikipedia - Trotssyndrom
Wikipedia - Uppförandestörning
Förutom samband mellan ADHD och olika personlighetsstörningar som histrionisk personlighetsstörning, borderline personlighetsstörning samt antisocial personlighetsstörning eller psykopati finns också ett samband med lägre intelligens, drogmissbruk och ångest.
Det är också vanligt att en individ diagnostiserad med ADHD dessutom har en eller flera personlighetsstörningar. det är hög samsjuklighet för ADHD och olika typer av personlighetsstörningar som exempelvis antisocial personlighetsstörning/antisocialt beteende. Av de fall där ADHD kvarstår i ungdomen och upp i vuxen ålder är det tydligen ca 18-25% som utvecklar antisocial personlighetsstörning enligt Russel Barkley.
Trotssyndrom i kombination med ADHD ska vara en stark riskfaktor för att senare utveckla uppförandestörning (Conduct disorder, CD) och antisocial personlighetsstörning:
Enligt den amerikanske professorn Russel Barkley uppvisar närmare 65 procent av alla barn med ADHD ett beteende som överensstämmer med kriterierna för ODD.
Wikipedia - Trotssyndrom
Ett obehandlat trotssyndrom kan utvecklas till uppförandestörning. Efter 18 års ålder kan en uppförandestörning i sin tur utvecklas till en antisocial personlighetsstörning.
Aggression/ADHD
Brukar inte aspergers också vara förknippat med aggression?
Jag har jobbat på öppenboende där många var autistiska, det gick nästan inte en dag utan att man fick blåmärken av klientelet. När man pratade med chefen om miljön så sa han att "det är så det här jobbet är".
En kille med AS brukade öppet tala om sina våldsfantasier, i vilka han njöt av tanken på att skada andra.
Jag har jobbat på öppenboende där många var autistiska, det gick nästan inte en dag utan att man fick blåmärken av klientelet. När man pratade med chefen om miljön så sa han att "det är så det här jobbet är".
En kille med AS brukade öppet tala om sina våldsfantasier, i vilka han njöt av tanken på att skada andra.
Senast redigerad av Beskow 2017-01-19 20:38:48, redigerad totalt 1 gång.
Aggression/ADHD
Missförstånd och kommunikationsproblem kan orsaka ilska och frustration som kan leda till olika former av utbrott och/eller inbrott.
Aggression/ADHD
Wine skrev:Glöm inte att en ADHD-diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati eller antisocial personlighetsstörning, det ska exempelvis vara rätt svårt att särskilja borderline från ADHD då borderline och ADHD har snarlika symtom.
Trotssyndrom i kombination med ADHD ska vara en stark riskfaktor för att senare utveckla uppförandestörning (Conduct disorder, CD) och antisocial personlighetsstörning:Enligt den amerikanske professorn Russel Barkley uppvisar närmare 65 procent av alla barn med ADHD ett beteende som överensstämmer med kriterierna för ODD.
Wikipedia - TrotssyndromEtt obehandlat trotssyndrom kan utvecklas till uppförandestörning. Efter 18 års ålder kan en uppförandestörning i sin tur utvecklas till en antisocial personlighetsstörning.
Det vet jag, såna elever har jag också haft. Jag har haft minst en som var ett klockrent exempel på ALLT det där. Men den här pojken är inte sån. Dvs. han är inte helt empatilös (vilket jag har sett hos andra). Däremot får han utbrott som inte kan stoppas av nånting. Det spelar ingen roll vad man gör, när det har utlöst av nån - pytteliten, oviktig - grej, så går det inte att stoppa. Det bara rullar på. Ibland i timmar. "Psykopatiska" ungdomar är mycket mer kontrollerade, de gör det planerat.
Aggression/ADHD
Toblerone skrev:Wine skrev:Glöm inte att en ADHD-diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati eller antisocial personlighetsstörning, det ska exempelvis vara rätt svårt att särskilja borderline från ADHD då borderline och ADHD har snarlika symtom.
Trotssyndrom i kombination med ADHD ska vara en stark riskfaktor för att senare utveckla uppförandestörning (Conduct disorder, CD) och antisocial personlighetsstörning:Enligt den amerikanske professorn Russel Barkley uppvisar närmare 65 procent av alla barn med ADHD ett beteende som överensstämmer med kriterierna för ODD.
Wikipedia - TrotssyndromEtt obehandlat trotssyndrom kan utvecklas till uppförandestörning. Efter 18 års ålder kan en uppförandestörning i sin tur utvecklas till en antisocial personlighetsstörning.
Det vet jag, såna elever har jag också haft. Jag har haft minst en som var ett klockrent exempel på ALLT det där. Men den här pojken är inte sån. Dvs. han är inte helt empatilös (vilket jag har sett hos andra). Däremot får han utbrott som inte kan stoppas av nånting. Det spelar ingen roll vad man gör, när det har utlöst av nån - pytteliten, oviktig - grej, så går det inte att stoppa. Det bara rullar på. Ibland i timmar. "Psykopatiska" ungdomar är mycket mer kontrollerade, de gör det planerat.
Dessutom saknar väl borderline uppmärksamhetsstörning?
Aggression/ADHD
Flinta skrev:Ibland pratas det om utbrott och inbrott. Med inbrott menas att man har samma ilska men vänder den mot sig själv och ägnar sig åt olika former av självskadebeteende.
ankhat skrev:Helt personlig spekulation: det kan ju också handla om vilka "redskap" man har för att hantera frustration. Jag kan tänka mig att man kan utveckla ett aggressivt beteende om man, kanske som litet barn, upplevde att ens önskemål aldrig beaktades, eller att man inte fick någon begriplig förklaring på varför de inte beaktades.
Jo, det är klart, men i det här fallet verkar det inte vara så. Iofs kan det har varit annorlunda när han var yngre, då var familjkonstellationen en annan också. Det är möjligt. Dock får jag ibland intrycket att det finns väldigt vettiga föräldrar som har barn som flippar ut så där. Framför allt det där med att inte kunna stoppa sig själv alls.
Iofs. var min dotter också ganska extrem där. Hon fick också ADHD-diagnos och den utredande läkaren sa också att det var väldigt ojämnt, det var en himla impulsivitet och inte så mycket koncentrationsproblem. Hon lärde sig förstås hur man skulle göra, var dock för impulsiv för att göra så och då blev det så att hon brusade upp helt plötsligt, gapade och skrek lite och ångrade det mycket efteråt. Hon kunde också vara självdestruktiv då (under puberteten). Nu är hon 21 och det är mycket bättre nu, puberteten gjorde att hon inte kunde stoppa impulserna särskilt bra. Men det blev inte så mycket aggression, mer korta utbrott eller dåligt humör och gnäll. Numera, dvs. efter puberteten och med mediciner, går att prata med henne lugnt och hon är ganska balanserad. Relativt, tillräckligt, i alla fall.
Aggression/ADHD
slackern skrev:Toblerone skrev:Wine skrev:Glöm inte att en ADHD-diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati eller antisocial personlighetsstörning, det ska exempelvis vara rätt svårt att särskilja borderline från ADHD då borderline och ADHD har snarlika symtom.
Wikipedia - Trotssyndrom
Dessutom saknar väl borderline uppmärksamhetsstörning?
Egentligen gäller ju personlighetsdiagnoser bara för vuxna. Egentligen är det bara psykopaterna (dvs. anti-social personlighetsstörning) som har en "barnvariant" nämligen trotssyndrom/uppmärksamhetsstörning. Det senare är mer för tonåringar och omfattar kriminalitet. Och det är också lättare att se tecken på anti-social. Nämligen avsaknaden av empati. Så, borderline går inte att diagnostisera före ungefär 18-års-åldern. Dessutom liknar ju puberteten borderline-symptomen hos en del (tjejer), det kan vara svårt att skilja.
Aggression/ADHD
Flinta skrev:Missförstånd och kommunikationsproblem kan orsaka ilska och frustration som kan leda till olika former av utbrott och/eller inbrott.
Inte här. Han flippar ut över vad som helst och det är ju proffs (socionomer) som har hand om honom på dagarna. De säger inte fel sak, det är jag övertygad om. Killen som jobbade med honom idag är super-duktig på kommunikation och känner honom ganska bra också.
Aggression/ADHD
Toblerone skrev: Dessutom liknar ju puberteten borderline-symptomen hos en del (tjejer), det kan vara svårt att skilja.
Du när du skriver så är jag otroligt tacksam att jag har en son, han är 14 och har väl börjat att mopsa sig lite att tjafsa emot men inte alls farligt.
Aggression/ADHD
slackern skrev:Toblerone skrev: Dessutom liknar ju puberteten borderline-symptomen hos en del (tjejer), det kan vara svårt att skilja.
Du när du skriver så är jag otroligt tacksam att jag har en son, han är 14 och har väl börjat att mopsa sig lite att tjafsa emot men inte alls farligt.
Det kan du vara, tacksam alltså. Utredande psykiatern såg helt förskräckt ut när min dotter hade nåt känsloutbrott där på plats, hon backade ett steg eller två och undrade om jag klarar av henne när vi går därifrån. Det är lugnt, sa jag. Hon brukade ändå sluta när man går ifrån ett sånt ställe och vara helt tyst 10 - 15 minuter, och vi skulle köpa glass sen och det tog ändå en stund att gå dit. Så hon hade lugnat sig tills vi kom dit.
Jo, mina pojkar var inte såna heller. Den äldste med ADHD hittade iofs på en del. Men det var också konflikter med mitt ex som spelade in. Annars blev det såna saker som på utvecklingssamtalet:
- Vill du ta upp något också?
- Ja, kan jag få en kudde?
Eller brorsan:
- Kan du tömma diskmaskinen?
- jaa... imorgon.
Aggression/ADHD
Haft en tjejkompis med ADHD. Hon var inte våldsam, men verbalt väldigt aggressiv om det hände något, när hon eller andra gjorde fel och en dålig situation kunde uppkomma. Då flippade hon bara ut och började skrika åt folk att hon hatade dem och sådant. Tror att trycktes aggressionsknappen på så fick man ett helt utbrott, även om det gällde en skitsak. Det fanns ingen gråskala. Det var antingen lugnt eller utbrott. Hon var sådan som ung vuxen med. Det har väl med oförmågan att inte kunna påverka sina egna känslor att göra. Att hon inte hade makten att kunna dämpa dem till rätt läge och så. Sedan tror jag hon hade dålig självkänsla i botten med pga extrem mobbning i grundskolan.
Aggression/ADHD
kiddie skrev:Haft en tjejkompis med ADHD. Hon var inte våldsam, men verbalt väldigt aggressiv om det hände något, när hon eller andra gjorde fel och en dålig situation kunde uppkomma. Då flippade hon bara ut och började skrika åt folk att hon hatade dem och sådant. Tror att trycktes aggressionsknappen på så fick man ett helt utbrott, även om det gällde en skitsak. Det fanns ingen gråskala. Det var antingen lugnt eller utbrott. Hon var sådan som ung vuxen med. Det har väl med oförmågan att inte kunna påverka sina egna känslor att göra. Att hon inte hade makten att kunna dämpa dem till rätt läge och så. Sedan tror jag hon hade dålig självkänsla i botten med pga extrem mobbning i grundskolan.
Att inte ha nån gråskala är ju egentligen också typisk för personlighetsstörningar. Men det är klart att det finns lite i ADHD och även i Asperger. Det beror väl lite på hur det yttrar sig exakt. Jag har jättesvårt för folk som reagerar för starkt, det stressar mig och jag skräms lätt. Med den här pojken var det dock inte så att hände nåt konkret. Det är som om han sätts igång av vad som helst. Det är nog snarare aggression/dålig humör som redan finns i honom och sen kommer nån liten utlösande faktor.
Aggression/ADHD
Wine skrev:Glöm inte att en ADHD-diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati eller antisocial personlighetsstörning, det ska exempelvis vara rätt svårt att särskilja borderline från ADHD då borderline och ADHD har snarlika symtom.
Skulle bara säga: I princip har du förstås rätt. Det finns också uppförandestörning med i bilden. Jag tänkte bara att det inte förklarar utbrotten, att det är något mer än så. Även för en person med uppförandestörning är det ovanligt att få så plötsliga, intensiva utbrott, som inte går att stoppa och som bara rullar på. Sedan vet man ju aldrig vad som har hänt på fritiden, det kan ju finnas en anledning.
Aggression/ADHD
Det har ju funnits teorier om MAOA-gen-varianter, men då verkar det bara vara provocerad aggression. Det låter inte som folk som flippar ut efter småsaker. Men en kombination med miljöfaktorer skulle kunna förklara det.
http://theconversation.com/temper-trap- ... trol-26110
Det stod något i Illustrerad vetenskap också om någon ny-upptäckt gen, men jag har tidningen hemma, ska kolla närmare när jag kommer hem.
http://theconversation.com/temper-trap- ... trol-26110
Det stod något i Illustrerad vetenskap också om någon ny-upptäckt gen, men jag har tidningen hemma, ska kolla närmare när jag kommer hem.
Återgå till Intressanta intressen