Hackare som tagit sig in på min dator. :(
78 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
missbutterfly skrev:junkandshit skrev:Hela den här historien känns fel. Man kan inte hacka sig in på någons dator enligt din beskrivning. Mer info tack.
Det kan man tydligen visst göra, enligt min pv (som är enormt datakunnig).
Han säger att denna person har "hackat sig in" via min hotmail.
Det är rent struntsnack, det går inte att hacka sig in i en dator via hotmail.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:51:46, redigerad totalt 1 gång.
Språknörden Svante säger
"Förstår att du är paranoid. Skulle jag också ha varit om.
Jag haft en PV som kan mycket om datorer"
har en versal och en punkt fel. Den var tänkt som:
"Förstår att du är paranoid. Skulle jag också ha varit om jag haft en PV som kan mycket om datorer"
Eller har jag fel, ufo?
"Förstår att du är paranoid. Skulle jag också ha varit om jag haft en PV som kan mycket om datorer"
Eller har jag fel, ufo?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 15:51:46, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Moggy: Jag hade ingen brandvägg, virusskydd eller lösenord till Windows (för jag hade inte hunnit installera det eftersom datorn är ny!)
Men min kille fixade allt sådant till mig igår.
Egentligen vore det bättre om han förklarade, för jag förstår inte dessa "datortermer" (jag är usel på datorer)..
Jag vet bara att han (min kille alltså) har hållit på med datorer sedan han var 6 år (som ett specialintresse) och kan mer om datorer än någon jag tidigare träffat.
Så jag litar på honom i denna fråga (dvs när han hävdar att denna användare gjort intrång på min dator.)
Egentligen vore det bättre om han förklarade, för jag förstår inte dessa "datortermer" (jag är usel på datorer)..
Jag vet bara att han (min kille alltså) har hållit på med datorer sedan han var 6 år (som ett specialintresse) och kan mer om datorer än någon jag tidigare träffat.
Så jag litar på honom i denna fråga (dvs när han hävdar att denna användare gjort intrång på min dator.)
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 15:51:46, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly
- Anslöt: 2007-02-13
Savanten Svante skrev:Språknörden Svante säger
Eller har jag fel, ufo?
Vad är skillnaden på en struts?
Tillbaka till Topic
Moggy
Nej jag förklarade bara att det finns anledning till paranoia om alla hennes "fakta" stämmer.
Men en "datakunnig" som förklarar att man kan bli hackad av hotmail är skrattretande.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 15:51:46, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Det där att folk ypplever sig ha blivit hackade och hänvisar till att datorn beter sig konstigt är för det mesta inget annat än okunskap hos användaren.
De flesta idag har en router eller modem med NAT-funkation. Har men det och brandvägg på datorn, Windows egna duger bra så är det omöjligt att nån utifrån kan "komma in a datorn" och läsa dokument etc. Enda sättet är man man själv på någpt sätt laddar ned en trojan som öppnar upp något.
Moggy skrev:missbutterfly skrev:junkandshit skrev:Hela den här historien känns fel. Man kan inte hacka sig in på någons dator enligt din beskrivning. Mer info tack.
Är väldigt beredd att hålla med Moggy här. Har man inte klickat på något misstänkt i en epost man fått (vilket åas inte är hotmails fel att man gör) så går det INTE att ta sej in via hotmail till någons dator om man inte är root på M$ hotmailserver och har extra elajta hackerkunskaper.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 15:51:46, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:missbutterfly skrev:junkandshit skrev:Hela den här historien känns fel. Man kan inte hacka sig in på någons dator enligt din beskrivning. Mer info tack.
Då vet jag inte hur han tagit sig in?
(Min kille säger att han antagligen hackat sig in den vägen, och att han själv vet hur man kan göra det genom hotmail (men det skulle han ju själv givetvis aldrig göra eftersom det är olagligt.))
Men att denna användare varit inne på min dator är ett faktum.
- missbutterfly
weasley skrev:missbutterfly:
Använder du en router (tex trådlös) för att surfa?
Ja, det gör jag.
- missbutterfly
Som du har beskrivit det hittils verkar påfallande många tycka att hackern är nån som suttit vid datorn.
Trådlösa routrar i all ära, men de lägger inte till text i autokomplettering i windows..
Trådlösa routrar i all ära, men de lägger inte till text i autokomplettering i windows..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 15:51:46, redigerad totalt 2 gånger.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
missbutterfly skrev:Moggy: Jag hade ingen brandvägg, virusskydd eller lösenord till Windows (för jag hade inte hunnit installera det eftersom datorn är ny!)
Vill inte vara cynisk men i din situation efter vad som har hänt så kanske det vore en tanke att installera saker på din dator på egen hand och läsa på lite grann så att du inte behöver lita ständigt på din kille.
Alternativt försöka ta hjälp av någon annan bekant som inte kan ha nåt intresse av att ha koll på vad du sysslar med på internet...
missbutterfly skrev:weasley skrev:missbutterfly:
Ja, det gör jag.
Jamen då är det ju avklarat. Hälften av dina grannar surfar på ditt nät.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 15:51:46, redigerad totalt 1 gång.
Värsta superninjan, värsta datanörden. Är du tillsammans med stålmannen ultra edition eller?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:51:46, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
ufo skrev:missbutterfly skrev:weasley skrev:missbutterfly:
Ja, det gör jag.
Ja, det är möjligt. Det brukar jag själv göra ibland, leta rätt på nåt oskyddat trådlöst nätverk.
Men det går ändå inte att komma in på en annan windowsdator utan vidare.
Allt jag säger i den här tråden är ju givetvis med reservation för att det kan finnas "über-elite"-hackers som kan saker som inte är kända. Men den nivån av kunskaper är isf nåt som endast en handfull i världen har och vars kunskaper dom inte delar med sig av. Den här typen av hackers håller knappast på att jävlas med vanligt folk heller...
Ja, det gör jag.
Mycket troligt att det är här problemet ligger. Om du inte har kryptering påslagen (säkrast med WPA) så är det en baggis att ansluta till ditt nät och surfa galet mycket. WEP-kryptering kan lätt forceras efter lite googlande. Även WPA kan knäckas men det kräver lite mer "1337 zk1llz" av den som försöker med det.
Tycker du borde sätta din kille vid tangenterna så kan han berätta vad han har kommit fram till. För sitter du bakom en router så måste du ha fått in någon trojan någonstansifrån för att det öht ska vara möjligt, det han påstår - att någon ska ha varit inne på din dator.
Ja, det gör jag.
Vi har ett spärrat nätverk eftersom min kille jobbar härifrån ibland med sin jobbdator.
Det är nog praktiskt taget omöjligt för grannarna att komma in på mitt nät.
- missbutterfly
missbutterfly skrev:Vi har ett spärrat nätverk eftersom min kille jobbar härifrån ibland med sin jobbdator.
OK, jadu, då finns det inte så många andra alternativ.
1) Du har vid något tillfälle klickat på något som startat en trojan som givit personen ifråga kontroll över din dator. Inte så vanligt att folk som inte är datanördar skickar över sådana mejl/länkar/bilder.
2) Du har vid något tillfälle inte varit närvarande när någon annan lånat din dator. Oerhört vanligt att det händer.
earlydayminer skrev:Värsta superninjan, värsta datanörden. Är du tillsammans med stålmannen ultra edition eller?
Hahaha! Hardly.
Men han är grym på datorer, det måste jag ge honom..
- missbutterfly
missbutterfly skrev:Men han är grym på datorer, det måste jag ge honom..
Jag tvivlar.
Antingen har han förklarat uselt, så du missförstått, eller så har han lite märkliga idéer om hotmail.
weasley skrev:missbutterfly skrev:Vi har ett spärrat nätverk eftersom min kille jobbar härifrån ibland med sin jobbdator.
OK, jadu, då finns det inte så många andra alternativ.
1) Du har vid något tillfälle klickat på något som startat en trojan som givit personen ifråga kontroll över din dator. Inte så vanligt att folk som inte är datanördar skickar över sådana mejl/länkar/bilder.
2) Du har vid något tillfälle inte varit närvarande när någon annan lånat din dator. Oerhört vanligt att det händer.
Ok. Kanske det första i så fall.
Jag kan inte säga att jag är 100% säker på om jag öppnat någon "suspekt" länk någongång.
(Som sagt; jag är varken kunnig eller intresserad av datorer..)
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 15:51:47, redigerad totalt 1 gång.
- missbutterfly