Saker som inte är vad det låter som
slackern skrev:Toblerone skrev:Puzzle skrev:Jag tänker ju direkt på sjukdomar som svinkoppor, röda hund, svininfluensan, spanska sjukan började väl inte direkt i Spanien heller om jag inte missminner mig..
Man hade en benägenhet att "skylla" sjukdomar på andra länder. Därför spanska sjukan. Extremt var det när det gällde syfillis - det kallas för franska sjukan, tyska sjukan, m.fl. Alla länder skyllde på nåt annat land. Det finns ju förresten också engelska sjukan som är rakit. Det är det där med deformerade ben pga vitamin D brist.
Fast engelska sjukan tycker jag rent logiskt känns rätt i och med att det blev ett problem i England efter industrialismen när all bönder flyttad in till städerna och led brist utav solljus.
Jo, jag menade också att det var mer dem andra fallen, framför allt syfillisen då man skyllde på andra länder.
Toblerone skrev:slackern skrev:Toblerone skrev:
Man hade en benägenhet att "skylla" sjukdomar på andra länder. Därför spanska sjukan. Extremt var det när det gällde syfillis - det kallas för franska sjukan, tyska sjukan, m.fl. Alla länder skyllde på nåt annat land. Det finns ju förresten också engelska sjukan som är rakit. Det är det där med deformerade ben pga vitamin D brist.
Fast engelska sjukan tycker jag rent logiskt känns rätt i och med att det blev ett problem i England efter industrialismen när all bönder flyttad in till städerna och led brist utav solljus.
Jo, jag menade också att det var mer dem andra fallen, framför allt syfillisen då man skyllde på andra länder.
Syfilis har med Sydamerika att göra och under Italienska krigen 1494-1559 krigade "Spanien", "Italien", "Tyskland" och Frankrike pga det spred sig syfilis rätt snabbt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_Wars
kiddie skrev:Marsvin var förr en tandval. Jaa, seriöst. Finns kvar i några svenska platsnamn och har inte med lurviga djur att göra.
Det är det fortfarande, i ett land lite söder om sverige:
https://da.wikipedia.org/wiki/Marsvin_(hval)
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
förhud är inte det förkläde en smed kan ha
venusberg har föga med Mount Everest att skaffa, men kan likväl bestigas
venusberg har föga med Mount Everest att skaffa, men kan likväl bestigas
Öresvin har ingenting med svin, ören eller öron att göra utan är en delfinart.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Och sexmän var inte sexiga män, utan snarare tvärtom. De skulle vara präktiga och kyrkliga och ange dem som inte var det. Men med siffran sex hade de att göra:
Stötte ju på titeln sexman i kyrkoböckerna och måste ta reda på vad det betydde.
https://sv.wikipedia.org/wiki/SexmanSexman var en av sex förtroendemän i en socken som hade att se till att fattade beslut på sockenstämman verkställdes, ansvara för underhåll av kyrkobyggnader och prästgård,[1] samt att hjälpa kyrkoherden att övervaka kyrkotukten i socknen.
Stötte ju på titeln sexman i kyrkoböckerna och måste ta reda på vad det betydde.
Nordsjön och Östersjön är inte sjöar utan hav.
Torne träsk är inte ett träsk utan en sjö, liksom Tingstäde träsk och Sigvalde träsk på Gotland.
Hallands Väderö ligger inte i Halland utan i Skåne.
Bohuslän är inte ett län utan ett landskap.
Oktoberrevolutionen i Ryssland skedde inte i oktober utan i november.
Torne träsk är inte ett träsk utan en sjö, liksom Tingstäde träsk och Sigvalde träsk på Gotland.
Hallands Väderö ligger inte i Halland utan i Skåne.
Bohuslän är inte ett län utan ett landskap.
Oktoberrevolutionen i Ryssland skedde inte i oktober utan i november.
Mats skrev:Nordsjön och Östersjön är inte sjöar utan hav.
Det kommer från tyskan. Där betyder "See" nämligen både "sjö" och "hav".
Toblerone skrev:Mats skrev:Nordsjön och Östersjön är inte sjöar utan hav.
Fan jag som trodde att meer var hav på tyska.
Kan vara ett gemensamt, uråldrigt ord annars. Ordet finns ju i alla germanska språkToblerone skrev:Mats skrev:Nordsjön och Östersjön är inte sjöar utan hav.
Toblerone skrev:Mats skrev:Nordsjön och Östersjön är inte sjöar utan hav.
En felöversättning, alltså?
Alien skrev:Och sexmän var inte sexiga män...
Och "sextant" är definitivt inte en något äldre, sexig kvinna, utan ett navigeringsinstrument.
Senast redigerad av ankhh 2017-01-05 19:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:Toblerone skrev:Mats skrev:Nordsjön och Östersjön är inte sjöar utan hav.
Inte nödvändigtvis många medeltida städer beboddes utav tyskar i och med Hansan, så troligtvis ett lånord eller vad hette Östersjön och Nordsjön under vikingatiden? Kan även ha ett fornnordiskt ursprung.
ankhat skrev:Alien skrev:Och sexmän var inte sexiga män...
Och "sextant" är definitivt inte en något äldre, sexig kvinna.
En gång i tiden när jag gick en AMS utbildning, när vi hade en gemensamhets övning var det en iransk man som utbrast vad ska jag med en sextant med när jag befinner mig i sjönöd?
antonius skrev:En kofot sitter inte alltid på en ko
Hagalundsnyckel ju eller bräckjärn.
slackern skrev:antonius skrev:En kofot sitter inte alltid på en ko
Hagalundsnyckel ju eller bräckjärn.
"huvudnyckel" lär en del kalla det, passar överallt...
Efter lite efterforskning är det tydligen oklart vad "sjö" kommer från. Men det är inte nyare än forngermanska i alla fall, det kan till och med vara från innan den germanska språkgruppen skildes från de övriga indoeuropeiska språken
Knävelborrar är inte några skade djur som äter upp träd stammar utan mustasch....
- honeypie81
- Anslöt: 2016-04-25
Mats skrev:Oktoberrevolutionen i Ryssland skedde inte i oktober utan i november.
Revolutionen bröt faktiskt ut den 25 oktober enligt den julianska kalendern, som ännu var kvar i bruk i Ryssland på den tiden.
Sexmästare i det akademiska sammanhanget. där är en sexmästare eller sexmästarinna den person som ansvarar för fester och dylikt för studenter inom en viss kår eller studentnation. det kommer från det gamla ordet sexa, som betyder fest, tänk svensexa!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Mats skrev:Toblerone skrev:Mats skrev:Nordsjön och Östersjön är inte sjöar utan hav.
Snarare en direktöversättning från tyskan. Ostsee - östersjön. På tyska brukar man egentligen (numera) säga "Meer" för "hav". "See" i betydelsen "hav" finns mest kvar i namn så som Östersjön. Det var vanligare förr i tiden att "See" användes för "hav".
Semester regeringen hade inte semester och latade i en hängmatta, sig utan det var person Brahmstorp Som samlade Bondeförbundet 1936 under sommaren för att styra Vårt land.
- honeypie81
- Anslöt: 2016-04-25
Återgå till Intressanta intressen