Roliga och konstiga ord i media
33 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Tidningarna har en förmåga att sätta samman två helt vanliga ord till ett ord man inte hört innan. Typiska mediaord, som ska kännas dramatiska antar jag.
Har ni exempel?
Mitt första exempel är "monstersockret".
Jag ska vara hygglig och bifoga översättning för de som inte vet vad detta socker är. I USA kallas det HFCS och är gjort av majs (stammen tror jag, en restprodukt), som genomgår kemiska processer så att man får ut fruktos och glukos. Det smakar socker men i vårt betsocker är fruktos bundet till glukos, i HFCS existerar det bara sida vid sida utan kemiska band. Det debatteras om MONSTERSOCKRET är farligare än vanligt socker.
Har ni exempel?
Mitt första exempel är "monstersockret".
Jag ska vara hygglig och bifoga översättning för de som inte vet vad detta socker är. I USA kallas det HFCS och är gjort av majs (stammen tror jag, en restprodukt), som genomgår kemiska processer så att man får ut fruktos och glukos. Det smakar socker men i vårt betsocker är fruktos bundet till glukos, i HFCS existerar det bara sida vid sida utan kemiska band. Det debatteras om MONSTERSOCKRET är farligare än vanligt socker.
Min favorit är lätt Snöchock! xD xD xD
Lixom...ofta folk blir CHOCKADE när det snöar xD WTF? XD
Lixom...ofta folk blir CHOCKADE när det snöar xD WTF? XD
Ja, synes det er rart og morsomt når de skriver at "nettet koker"
Personlig poster jeg ikke i aviser, og heller ikke på Facebook, Twitter, Instagram og gud vet hva annet som er in for tiden.
Ja, synes det er rart og morsomt når de skriver at "nettet koker"
Personlig poster jeg ikke i aviser, og heller ikke på Facebook, Twitter, Instagram og gud vet hva annet som er in for tiden.
@antonius
Hah, ja verkligen populärt ord i media idag ! Dagens ord : ...
Hah, ja verkligen populärt ord i media idag ! Dagens ord : ...
visselblåsare (trodde i min aspiga enfald att det var en person som gjorde visselpipor i glas à la Kosta Boda)
Dagobert skrev:1 poäng till antonius som satte accenten åt rätt håll!
tack!
antonius skrev:visselblåsare (trodde i min aspiga enfald att det var en person som gjorde visselpipor i glas à la Kosta Boda)
TROSCHOCK har man ju också sett några gånger.
KIOSKHÅN var f.ö. i någon omgång av Stjärnorna på Slottet när Ewa Fröling(var det väl?) blev utskrattad för att hon påstod att kiosk är ett lånord från turkiska.
Men Fröling hade ju rätt!
PUNGHÅN var något som förekom i hockey 2012:
http://www.expressen.se/sport/hockey/sv ... t-punghan/
KIOSKHÅN var f.ö. i någon omgång av Stjärnorna på Slottet när Ewa Fröling(var det väl?) blev utskrattad för att hon påstod att kiosk är ett lånord från turkiska.
Men Fröling hade ju rätt!
PUNGHÅN var något som förekom i hockey 2012:
http://www.expressen.se/sport/hockey/sv ... t-punghan/
Senast redigerad av Kahlokatt 2016-06-22 21:24:35, redigerad totalt 1 gång.
Julhej? Det är antagligen påskhej med annan etikett på (eller vice versa).
kiddie skrev:Här är barnens kungliga julhej
Vad är ett julhej?
Kanske när kungabarnen vinkar står på balkongen på slottet och vinkar till folket?
geocache skrev:Kanske när kungabarnen vinkar står på balkongen på slottet och vinkar till folket?
Om dom står på balkongen blir det väl ett ståhej?
Kotten skrev:geocache skrev:Kanske när kungabarnen vinkar står på balkongen på slottet och vinkar till folket?
Om dom står på balkongen blir det väl ett ståhej?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13