Böcker byggda på verklighet
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Jag gillar verklighetsbaserade böcker som med avstamp i den enskilda människans upplevelse förklarar något större och mer påträngande om den mänskliga naturen. Här är två utmärkta exempel som förutom att vara spännande och historiskt allmänbildande oavsiktligt kommenterar vår samtid med kuslig precision. Den som inte kan sin historia är dömd att upprepa den sägs det.
Lasermannen av Gellert Tamas
3.5 hajtänder av 5 möjliga.
Mannen utan öde av Imre Kertész
5 hajtänder av 5 möjliga.
Lasermannen av Gellert Tamas
3.5 hajtänder av 5 möjliga.
Mannen utan öde av Imre Kertész
5 hajtänder av 5 möjliga.
"För att kunna leva" av Yeonmi Park är en oerhört gripande och stark berättelse om en ung kvinnas flykt från svälten och förtrycket i Nordkorea. Rekommenderas!
"Såld" och "Systern som blev kvar" skrivna av en dotter och hennes mor, direkt inblandade. Flickorna föds i England, men pappan vill ha lite extra inkomster, och SÄLJER två av sina döttrar till bekanta i Jemen. Den ena flickan lyckas ta sig hem igen, och skriver om sina upplevelser. Hennes syster är, mig veterligt, fortfarande kvar i Jemen.
17 också att jag har glömt vad författarna heter!
Trollmor skrev:"Såld" och "Systern som blev kvar" skrivna av en dotter och hennes mor, direkt inblandade. Flickorna föds i England, men pappan vill ha lite extra inkomster, och SÄLJER två av sina döttrar till bekanta i Jemen. Den ena flickan lyckas ta sig hem igen, och skriver om sina upplevelser. Hennes syster är, mig veterligt, fortfarande kvar i Jemen.
Zana Muhsen och Miriam Ali. Tredje boken heter "Ett löfte till Nadia".
En bok som jag kommer att tänka på är förstås Gunilla Gerlands bok "En riktig människa" som handlar om hennes uppväxt i en gravt dysfunktionell familj och om hur det är att vara en människa med högfungerande autism.
Inte allt för länge sedan läste jag Michael Herrs bok "Dispatches" som handlar om hans tid som krigskorrespondent under Vietnamkriget. Denna bok ledde till att Michael Herr fick uppdrag att skriva filmmanuskript i Hollywood. Vilket i sin tur ledde till att Michael Herr fick i uppdrag att skriva filmmanuskriptet till Stanley Kubricks film "Fuil metal jacket". Michael Herr har därför också skrivit en liten rolig bok med titeln "Kubrick" som handlar om hans vänskap med Stanley Kubrick och om arbetet med att skriva manuskriptet till "Full metal jacket".
För några år sedan så läste jag allt som finns publicerat av Hunter S. Thompson. Men det mesta som han har skrivit är journalistik. Men hans bok "Fear and Loathing in Las Vegas" kan ändå anses vara mer ett litterärt verk än journalistik. Det har även gjorts en film på denna bok.
Inte allt för länge sedan läste jag Michael Herrs bok "Dispatches" som handlar om hans tid som krigskorrespondent under Vietnamkriget. Denna bok ledde till att Michael Herr fick uppdrag att skriva filmmanuskript i Hollywood. Vilket i sin tur ledde till att Michael Herr fick i uppdrag att skriva filmmanuskriptet till Stanley Kubricks film "Fuil metal jacket". Michael Herr har därför också skrivit en liten rolig bok med titeln "Kubrick" som handlar om hans vänskap med Stanley Kubrick och om arbetet med att skriva manuskriptet till "Full metal jacket".
För några år sedan så läste jag allt som finns publicerat av Hunter S. Thompson. Men det mesta som han har skrivit är journalistik. Men hans bok "Fear and Loathing in Las Vegas" kan ändå anses vara mer ett litterärt verk än journalistik. Det har även gjorts en film på denna bok.
Bilden måste vara minst 0 pixlar bred, 0 pixlar hög och får inte vara större än 2560 pixlar bred och 1600 pixlar hög. Den valda bilden är 3264 pixlar bred och 2448 pixlar hög.
Bildfilen du försökte bifoga är ogiltig.
Bildfunktionen suger.
Bildfilen du försökte bifoga är ogiltig.
Bildfunktionen suger
Spoiler: visa
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Återgå till Intressanta intressen