Om du fick en dag på 50-talet
27 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vad skulle du vilja uppleva om du fick en dag på 50-talet?
Det kan vara flera saker.
Det kan vara flera saker.
Då skulle jag vilja träffa min morfar och min farfar (de dog på 60-talet båda två, och bara det var åratal innan jag föddes).
Min mamma minns förresten den där solförmörkelsen (hon var sju och ett halvt år då). De fick använda sig av sotat glas för att titta på solen.
Min mamma minns förresten den där solförmörkelsen (hon var sju och ett halvt år då). De fick använda sig av sotat glas för att titta på solen.
Jag skulle vilja testa en dag i en skola. Mellanstadiet ff a.
Också skulle jag vilja sitta på min mammas axel (varför säger man så?) för att ta del av en vanlig vardag i hennes liv.
Också skulle jag vilja sitta på min mammas axel (varför säger man så?) för att ta del av en vanlig vardag i hennes liv.
Furienna skrev:Min mamma minns förresten den där solförmörkelsen (hon var sju och ett halvt år då). De fick använda sig av sotat glas för att titta på solen.
Min mamma (som då var 24 år) säger att det var domedagsstämning; trafiken avstannade och fåglarna tystnade.
Jag skulle vilja resa omkring i mina hemtrakter och se hur det såg ut på den tiden. Det lär ha ändrat sig fruktansvärt mycket på dessa år.
De välsorterade tobaksaffärerna, främst Brobergs.
Ölsjappen i Stockholm. Nattlivet.
Se svensk proffsboxning.
Skulle också vilja besöka föräldrarnas barndomshem som en osynlig ande.
Ölsjappen i Stockholm. Nattlivet.
Se svensk proffsboxning.
Skulle också vilja besöka föräldrarnas barndomshem som en osynlig ande.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag skulle vilja se farmor och farfar respektive mormor och morfar unga och nygifta.
Provat vara swingpjatt på Nalen och spisat jazz med den tiden innefolk och använt kondom...
Jag skulle besöka mina mor- och farföräldrar. Mina föräldrar föddes i slutet av 50- talet så de är kanske inte födda än beroende på när på 50- talet jag kommer. Men det skulle vara kul att träffa mina morföräldrar och farfar, de dog innan jag föddes. Så skulle jag vilja se farmor som ung.
Jag skulle också klä mig i de fina kläderna man hade då och gå ut och dansa. Jag älskar mycket av 50- talet, men jag skulle inte stå ut med de begränsningar jag skulle ha som kvinna, sedan skulle jag fått sitta i fängelse eftersom jag gillar tjejer.
Jag skulle också klä mig i de fina kläderna man hade då och gå ut och dansa. Jag älskar mycket av 50- talet, men jag skulle inte stå ut med de begränsningar jag skulle ha som kvinna, sedan skulle jag fått sitta i fängelse eftersom jag gillar tjejer.
Jag skulle glida runt i en fräsig Cadillac och lyssna på äkta söderslang.
Jag skulle vilja gå omkring i området där jag och min far växte upp och där min mor växte upp. Se hur det såg ut då. Kanske gå på ett café om det fanns. Insupa atmosfären. Kolla på folk, byggnader, bilar.
Sedan skulle jag vilja gå på konsert med Elvis bara för att ha gjort det.
Sedan skulle jag vilja gå på konsert med Elvis bara för att ha gjort det.
Man får gå till en mynthandlare först och köpa mynt som är gamla nog. Tänk om man råkade betala med ett mynt från 1956 och det är 1955. Vad jobbigt det skulle kunna bli.
Observere ting, folk og steder jeg har en forbindelse med. Spise på en cafe, teste matvarer fra butikker.
Klätt mig som männen gjorde på den tiden, med andra ord stiligare och snyggare än nu. Kollat hur min hemort såg ut. Tittat förbi min numera bortgånga mormor och morfar och se hur dom hade det. Spana in donnorna också såklart
Ivy Mike, den första termonukleära explosionen, den första November 1952.
Man måste äta en banan också. Eftersom alla bananerna dog ut och man var tvungen att börja om med en annan sort som smakade annorlunda.
Handlet inn diverse rekvisitter, som jeg hadde fått en meget god pris på/tjent grovt på i 2016.
Handlet inn diverse rekvisitter, som jeg hadde fått en meget god pris på/tjent grovt på i 2016.
Det skulle vara trevligt att hänga med Jean-Paul Sartre och Simone de Beauvoir på något café i Paris tillsammans med andra intressanta personer från denna tid som rörde sig i samma kretsar.
Återgå till Intressanta intressen