än jag/än mig
6 inlägg
• Sida 1 av 1
än jag/än mig
Tror det är engelskan som får folk att välja det första alternativet nu för tiden. I mina öron skall det helt klart vara "mig".
än jag/än mig
Jeg har vel ikke stemmerett, men "Han är större än mig" høres riktig ut. Alternativt skulle man kanskje kunne si "Han är större än jag är"?
än jag/än mig
Jag fick lära mig i skolan för längesedan att "än jag" är det korrekta, fast nuförtiden accepteras väl båda. (Engelsktalande blandar ofta ihop dem också.)
Det förklarades med att "Han är större än jag" är en förkortad form av "Han är större än (vad) jag är".
Det förklarades med att "Han är större än jag" är en förkortad form av "Han är större än (vad) jag är".
än jag/än mig
Det er jo en troverdig forklaring.ankhat skrev:Det förklarades med att "Han är större än jag" är en förkortad form av "Han är större än (vad) jag är".
än jag/än mig
ankhat skrev:Jag fick lära mig i skolan för längesedan att "än jag" är det korrekta
Samma här. Jag säger "än jag" men nu för tiden tycker jag båda låter lika bra.
http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/ ... 0bb2a810eaSpråknämnden skrev:Båda uttryckssätten är korrekta.
Båda uttryckssätten har stor spridning, och de kan motiveras med olika grammatiska analyser. Uttryckssättet med subjektsform (jag) efter än kan motiveras med att det som står efter än kan ses som en satsförkortning; "han är större än jag" uppfattas då som ett kortare sätt att säga "han är större än vad jag är". Uttryckssättet med objektsform (mig) efter än kan motiveras med att än här används som en preposition.
Tidigare har det varit en spridd uppfattning att det är uttryckssättet med subjektsform ("större än jag") som är det enda korrekta. Men i själva verket har bruket alltid varierat. Det finns alltså ingen anledning att döma ut "han är större än mig" som ogrammatiskt.