Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av polis
Alien skrev:Nu tycker jag ni tramsar. Det finns ett förbud mot att bära kniv på stan, är det orimligt att ha samma förbud i skolan?
Fast förbudet gäller saxar, pennor, skruvmejslar, fönsterbrädor, kavlar, stekpannor och virknålar med.
Definitionen av kniv i knivlagen är typ 'föremål som skulle kunna användas vid våldsamt beteende för att orsaka skada'. Nästan allt kan klassas som kniv enligt lagen.
Julianus skrev:Förbudet att bära kniv på stan gäller inte alla.Brottsrummet skrev:Lagen om förbud mot knivar och andra stick- eller skärvapen, den så kallade knivlagen, gäller knivinnehav på allmän plats.
Det är alltså förbjudet att ha kniv eller andra farliga föremål med sig på gator, torg och i parker, på sjukhus, restauranger, i affärer, skolor, i bilar eller på bussar.
Det är bara personer som behöver kniv i sitt jobb, till exempel militärer eller hantverkare, som får ha kniv på allmän plats.
Källa: http://www.brottsrummet.se/sv/knivbrott
Fast det där stämmer inte. Det har inget med ens yrke att göra, utan om man kan förväntas ha vettig användning av den eller ej.
Fenren skrev:Julianus skrev:Förbudet att bära kniv på stan gäller inte alla.Brottsrummet skrev:Lagen om förbud mot knivar och andra stick- eller skärvapen, den så kallade knivlagen, gäller knivinnehav på allmän plats.
Det är alltså förbjudet att ha kniv eller andra farliga föremål med sig på gator, torg och i parker, på sjukhus, restauranger, i affärer, skolor, i bilar eller på bussar.
Det är bara personer som behöver kniv i sitt jobb, till exempel militärer eller hantverkare, som får ha kniv på allmän plats.
Fast det där stämmer inte. Det har inget med ens yrke att göra, utan om man kan förväntas ha vettig användning av den eller ej.
Så Brottsrummet har fel, enligt dig?
Julianus skrev:Fenren skrev:Julianus skrev:Förbudet att bära kniv på stan gäller inte alla.
Om det du citerade är allt de skriver så utelämnar de mycket.
Fenren skrev:Julianus skrev:Fenren skrev:
Kolla källan själv.
Julianus skrev:Fenren skrev:Julianus skrev:
Kolla källan själv.
Ids inte
Re: Svärdattack på skolan Kronan i Trollhättan, sköts av pol
plåtmonster skrev:Sätt våldsamma elever i en separat byggnad och portförbjud de bland normalt folk.
Utifrån de skolskjutningar jag fördjupat mig i tycks gärningsmännen inte ha ett dokumenterat våldsamt beteende innan händelsen, snarare tvärs om.
Tänkte mest på de som står för den dagliga oron. Skolskjutarna får man nog snarare bukt med genom att behandla varandra schysst.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Sätt våldsamma elever i en separat byggnad och portförbjud de bland normalt folk.
En annan idé är att skicka de till Sibirien
Terroristen ville dö genom fenomenet "suicide by cop".
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/h ... -komma-hem
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/h ... -komma-hem
Ja, att han räknade med att dö var rätt klart, det brukar vara så vid sådana här mord. Motivet var inte oväntat utan precis det man förstod från början:
Det går inte att förutse och därför inte heller att förhindra sådana dåd. Även om det skulle gå att göra skolorna säkrare så ingen obehörig kom in, finns det hur många ställen som helst att döda intet ont anande medmänniskor, konserter, idrottsevenemang, i shoppinggallerian etc.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22402702.abAftonbladet skrev:Gärningsmannen gick runt i korridorerna och valde ut sina offer efter de som inte såg ut att ha ”svensk bakgrund”, av vad polisen beskriver. Allt tyder på att han ville bli dödad av polisen.
---
Motivet till dådet var att gärningsmannen såg invandring i Sverige som ett problem vilket gör att polisen ser det som ett hatbrott.
– Det som hände i samhället skyllde han på invandringen och han hade bestämt sig för att göra något åt det. Hade man kunnat stoppa honom? Det hade inte framkommit några som helst indikationer på att det här kunde ske, säger Thomas Fuxborg, som också berömmer skolans insats i samband med attacken eftersom personal låste in barnen i klassrummen och därmed troligen förhindrade fler dödsoffer.
---
En som var hans nära vän i högstadiet beskriver honom som snäll, men att han mest ville sitta för sig själv och spela dator. Däremot minns han att Anton Lundin Pettersson ofta drog rasistiska skämt.
Det går inte att förutse och därför inte heller att förhindra sådana dåd. Även om det skulle gå att göra skolorna säkrare så ingen obehörig kom in, finns det hur många ställen som helst att döda intet ont anande medmänniskor, konserter, idrottsevenemang, i shoppinggallerian etc.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/h ... -komma-hemsvt skrev:Det fanns inget som tydde på att Anton Lundin Pettersson skulle lida av psykisk ohälsa, han hade inte fått någon sådan vård och var inte påverkad av droger.
– Det har inte framkommit några som helst indikationer på att detta skulle ske. Det gick inte att förutse, säger Thomas Fuxborg.
polisens utredning har alltså kommit fram till att han ville bli skjuten av polisen
lite lustigt att det här nya video klippet av "anton" kom just i samband med det också.
har dom undanhållit video klippet så här länge? isf varför? och varför släpper man det just nu?
lite lustigt att det här nya video klippet av "anton" kom just i samband med det också.
har dom undanhållit video klippet så här länge? isf varför? och varför släpper man det just nu?
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
På torsdag så har det gått ett år sen skolattacken utförd av terroristen.
För att vara korrekt så är det på lördag och inte på torsdag, fel av mig
Alien skrev:Nu tycker jag ni tramsar. Det finns ett förbud mot att bära kniv på stan, är det orimligt att ha samma förbud i skolan?
Har du kniv i yrket så får du bära kniv vart du än befinner dig. Exempelvis hantverkare bär ofta kniv på sig. Och oftast har man alla verktyg på sig eller i ett bälte som man kan ta av sig när man till exempelvis åker bil eller har rast.
- Xtrail3344
- Anslöt: 2015-09-11
Nästan ingen använder verktygsbälten längre, arbetsbyxorna har fickor där man får med sig det viktigaste inklusive kniv. Generellt skall man inte ha för mycket verktyg på sig eftersom tyngden inte är bra för ergonomin.
Huggorm skrev:Nästan ingen använder verktygsbälten längre, arbetsbyxorna har fickor där man får med sig det viktigaste inklusive kniv. Generellt skall man inte ha för mycket verktyg på sig eftersom tyngden inte är bra för ergonomin.
Jo det används fortfarande. Min styvfar som är målare har arbetsbälte och även hans kollegor. Men klart det finns ju dom som kör med verktygslåda eller utan bälte också och har allt i fickorna.
- Xtrail3344
- Anslöt: 2015-09-11
Ja, tänk att det redan gått ett år sedan händelsen. Sedan dess har det hänt så mycket annat, händer något varje dag, känns det som. Men inga fler skolmassmord.
Det som var tur i det hemska var att polisen var så nära och därför kom så snabbt. Och att de reagerade snabbt också, inte väntade på förstärkningar, som jag läst om i andra fall.
Här berättar poliserna "Malin" och "Björn" om denna dramatiska utryckning:
De har alltså lärt sig att prioritera att stoppa gärningsmannen, inte stanna och ta hand om offren.
De vet alltså inte än i denna dag vem som avfyrade det dödande skottet, och det är bägge nöjda med. På så sätt delar de ansvaret för dödsskottet. (Av alla deckare jag sett ska det gå att ta fram vilket vapen som de dödande kulan kom ifrån, men det var väl inte aktuellt att göra. Ingen av poliserna hade ju gjort något fel. De skulle stoppa gärningsmannen och det gjordes.)
Det kunde ha blivit fler dödsoffer, om inte rektorn sagt till lärarna att låsa dörrarna. Detta underlättade också för poliserna att skjuta, hade varit mycket svårare om det vimlat av skrikande barn där.
Ja, någon anledning för poliserna att förebrå sig själva el för andra att kritisera dem finns inte, anser jag. Det gällde att förhindra att mördaren tog några fler liv, inte heller polisernas egna. Mördaren ville ju också bli skjuten och hade planerat för det. Hade han inte velat det, hade han bara behövt släppa sina vapen.
Det som var tur i det hemska var att polisen var så nära och därför kom så snabbt. Och att de reagerade snabbt också, inte väntade på förstärkningar, som jag läst om i andra fall.
Här berättar poliserna "Malin" och "Björn" om denna dramatiska utryckning:
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsveri ... -1.3892041GP skrev:– På vägen hann jag tänka, det här är kanske den dagen då jag kommer behöva använda mitt tjänstevapen, säger Malin, en av poliserna till TTELA.
---
– Det trillade in nya samtal hela tiden på 112 om vad som hade hänt och jag förstod på det sätt som operatören ropade ärendet rakt ut i radion att det var någonting speciellt, säger Björn.
Han agerade insatschef och skötte kommunikationen medan Malin körde. De visste redan då att det handlade om någon form av dödligt våld – deras uppgift var att stoppa det.
– Jag kände mig faktiskt helt lugn genom hela situationen, du går in i en roll där du ska lösa en uppgift, säger Björn, en känsla som även Malin kan identifiera sig med.
Det var ett av skälen till att insatsen blev så pass lyckad, även om fyra människor dog. De två hade genomgått en utbildning i polisiär konflikthantering, för att vara förberedda på just den här typen av extrema situationer. En utbildning som Malin varit drivande att få till. De hade till och med övat på en skola i Uddevalla, med ett liknande scenario.
Därför fick de köra förbi den skadade läraren Nazir, som låg 50 meter innan skolan, men även passera Lavin och Ahmed som hade blivit attackerade precis innanför entrén. I utbildningen kallas det "walk through". Patrull två, som kom strax efter delade på sig och en av dem gjorde direkt livräddande insatser.
De har alltså lärt sig att prioritera att stoppa gärningsmannen, inte stanna och ta hand om offren.
– Han kom ganska raskt marscherande med raka ben och dånande musik ur mobilen och svärdet riktat framåt. Jag uppfattar också blod på svärdet. Jag springer uppför trappan med draget vapen och ropar "polis, stanna". För min uppfattning är att han är på väg framåt, in i ett annat ben av skolan, och vad han inte får göra är att komma runt det hörnet, för då kan vårt jobb bli svårare.
Den svartklädde vänder då helt och går i stället till attack mot poliserna. Verkanseld skjuts och gärningsmannen faller ihop, dödligt sårad.
– Då är han kanske två-tre meter ifrån oss. När man är mitt i det tänker man inte på avståndet, men när jag var tillbaka senare på samma plats insåg jag hur nära han var, minns Malin.
Båda avfyrar sina vapen, exakt samtidigt. Ett skott träffar, ett missar.
De vet alltså inte än i denna dag vem som avfyrade det dödande skottet, och det är bägge nöjda med. På så sätt delar de ansvaret för dödsskottet. (Av alla deckare jag sett ska det gå att ta fram vilket vapen som de dödande kulan kom ifrån, men det var väl inte aktuellt att göra. Ingen av poliserna hade ju gjort något fel. De skulle stoppa gärningsmannen och det gjordes.)
Det kunde ha blivit fler dödsoffer, om inte rektorn sagt till lärarna att låsa dörrarna. Detta underlättade också för poliserna att skjuta, hade varit mycket svårare om det vimlat av skrikande barn där.
Ja, någon anledning för poliserna att förebrå sig själva el för andra att kritisera dem finns inte, anser jag. Det gällde att förhindra att mördaren tog några fler liv, inte heller polisernas egna. Mördaren ville ju också bli skjuten och hade planerat för det. Hade han inte velat det, hade han bara behövt släppa sina vapen.
Alien skrev:Den svartklädde vänder då helt och går i stället till attack mot poliserna. Verkanseld skjuts och gärningsmannen faller ihop, dödligt sårad.
– Då är han kanske två-tre meter ifrån oss. När man är mitt i det tänker man inte på avståndet, men när jag var tillbaka senare på samma plats insåg jag hur nära han var, minns Malin.
Båda avfyrar sina vapen, exakt samtidigt. Ett skott träffar, ett missar.
Missade på 2-3 meters håll. Kunde väl vara bra att veta vem som gjorde det.
Ja, hade det varit jag så hade jag velat veta. Den som missade borde träna mer på skjutning. Nästa gång är hen kanske ensam mot en vettvilling.
Men de ville inte veta. Tydligen känns det obehagligt att veta att man skjutit ihjäl någon. Även om det är en mördare som redan huggit ner flera och verkar beredd att hugga ner en själv och ens kollega. Så känslig är inte jag (tror jag iaf). Så länge de inte vet, så har de delat ansvar.
Men de ville inte veta. Tydligen känns det obehagligt att veta att man skjutit ihjäl någon. Även om det är en mördare som redan huggit ner flera och verkar beredd att hugga ner en själv och ens kollega. Så känslig är inte jag (tror jag iaf). Så länge de inte vet, så har de delat ansvar.
Alien skrev:Ja, hade det varit jag så hade jag velat veta. Den som missade borde träna mer på skjutning. Nästa gång är hen kanske ensam mot en vettvilling.
Brukar inte poliser i Sverige vara minst 2 i en radiobil? Dessutom när det är en sådan har situation tror jag dom brukar samlas innan och gå igenom taktiskt hur dom ska gå tillväga så jag har ytterst svårt att tänka mig att en polis stormar en vettvilling på en skola ensam.
Den ene kan ju redan ha blivit skadad så den andre får oskadliggöra vettvillingen ensam. Det är väl alltid en avvägning om man ska skjuta el avvakta. Fast i just detta fall verkar det vara rätt klart, det fanns inget annat att göra.
SD-terroristen kom undan genom "suicide by cop".
Julianus skrev:SD-terroristen kom undan genom "suicide by cop".
Hur vet du att han var SD:are?
Jag tycker nästan allt kring Anton känns fabricerat, hans facebook som skapades ett par veckor innan dådet, hans påstådda avskedsbrev, hans påstådda politiska åsikter och agenda.
Jag känner lukten av en död hund nånstans, och vad man bör fråga sig är vad detta dådet hade för syfte och funktion istället för att demonisera en död terrorist.
Vi vet inte vem som faktiskt dolde sig bakom den där masken, allt vi vet är att polisens utredning kom fram till att han ville bli skjuten av polisen, och att dom "inte vet" vem av poliserna som dödade honom, vi har inte ens sett någon kropp, däremot så fick vi snabbt information om hans politiska agenda m.m.
Det har varit skumheter kring den här attacken när den skedde och sen dess.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01