Dokumentärfilm om iransk familjerätt
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Dokumentärfilm om iransk familjerätt
https://www.youtube.com/watch?v=BBm8GqMNwXU
Filmen visar hur folk kommer till familjrätten för att de vill skiljas eller för att de tycker att partnern har "varit dum" mot dem. Ibland är det komiskt, trots att det egentligen är sorgligt. Rolig scen där en liten flicka, dottern till en anställd, spelar domare. Det jag tyckte var lite kul, var att kvinnorna inte låter sig förtryckas helt. De går ändå dit och klagar på männen, vill skilja sig om det inte funkar. Kanske finns ändå hopp för dem iranska kvinnorna.
Filmen visar hur folk kommer till familjrätten för att de vill skiljas eller för att de tycker att partnern har "varit dum" mot dem. Ibland är det komiskt, trots att det egentligen är sorgligt. Rolig scen där en liten flicka, dottern till en anställd, spelar domare. Det jag tyckte var lite kul, var att kvinnorna inte låter sig förtryckas helt. De går ändå dit och klagar på männen, vill skilja sig om det inte funkar. Kanske finns ändå hopp för dem iranska kvinnorna.
Dokumentarfilm om iransk familjrätt
Jag har sätt den där filmen i sin helhet förut.
Gillade också den där lilla flickan, smart tjej.
Filmen är dock typ 20 år gammal och inte speciellt relevant.
Ibland känns det som du har ett personligt korståg mot just Islam ^^
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
triggerhappyD skrev:
Det där tror jag att du har fått helt om bakfoten, om Toblerone skulle vara på ett personligt korståg mot religion skulle det vara mot alla, för jag har minsann ofta sett Toblerone uttala sig kritiskt även mot kristendomen.
triggerhappyD skrev:Jag har sätt den där filmen i sin helhet förut.
JAG? Verkligen inte. Däremot är jag mot totalitära samhällen oavsett vilken religion eller vilken politisk ideologi. Jag har också varit mot Irlands skillsmässoförbud - något som ändrades för ungefär 30 år sen. Och det var heta diskussioner med en del irländare som hade väldigt bestämda åsikter. Och jag är mot alla diktaturer oavsett om de är höger- eller vänstervridna eller om hela diktaturen styrs av en religion.
Och jag försvarar kvinnornas rättigheter. Kvinnor har så gott som inga rättigheter där i Iran och jag tyckte det var skönt att se att kvinnor där faktiskt vågar protestera.
Jag visste inte att den var 20 år gammal. Och jag som trodde att det hade blivit bättre nu. Jag hade för mig att det var värre förut.
Iran var bättre förr, det är mycket värre nu med islamistiska lagar och så vidare. Förr var det ett relativt liberalt land för att vara muslimskt, om än shiitiskt. Men det var över 20 år sedan.Toblerone skrev:Jag visste inte att den var 20 år gammal. Och jag som trodde att det hade blivit bättre nu. Jag hade för mig att det var värre förut.
Julianus skrev:Det här är antimuslimskt propaganda!
Så du menar att kvinnor har det bra och rättvist i länder som Iran och Saudiarabien?
Julianus skrev:Det här är antimuslimskt propaganda!
Hur kan det vara det om iranierna själva har gått med på att bli filmade? Det är ju inte som om de har blivit filmade i hemlighet. Och VAD har det egentligen med islam att göra. Jag bryr mig om hur kvinnorna mår. Och jag var glad att se att de har en egen vilja trots allt.
Toblerone skrev:
JAG? Verkligen inte. Däremot är jag mot totalitära samhällen oavsett vilken religion eller vilken politisk ideologi. Jag har också varit mot Irlands skillsmässoförbud - något som ändrades för ungefär 30 år sen. Och det var heta diskussioner med en del irländare som hade väldigt bestämda åsikter. Och jag är mot alla diktaturer oavsett om de är höger- eller vänstervridna eller om hela diktaturen styrs av en religion.
Och jag försvarar kvinnornas rättigheter. Kvinnor har så gott som inga rättigheter där i Iran och jag tyckte det var skönt att se att kvinnor där faktiskt vågar protestera.
Jag visste inte att den var 20 år gammal. Och jag som trodde att det hade blivit bättre nu. Jag hade för mig att det var värre förut.
Mhmm...well det är den bilden du iaf ger mig när jag läser vad du skriver, du verkar ha väldigt dålig källkritik.
Det är inte rimligt att ha en rubrik som denna och länka till en 20 år gammal film, folk kan få uppfattningen att det dom ser skulle vara representativt för dagens Iran.
Hur såg kvinnosynen ut i Kristendomen för 20 år sen? Eller kanske till och med än idag bland vissa äldre män eller i slutna Kristna församlingar?
Sen att det ofta går vilt till och inte alltid är rättvist i familje dispyter är ju knappast något unikt för Iran eller Islam.
Tidigare skrev du tex att kvinnor i Saudi Arabien inte får åka bil, när det egentligen är så att dom inte får köra bil, vilket iof också kan tyckas konstigt. Men du verkar ganska ofta överdriva eller borderline ljuga / vilseleda för att förstärka dina poänger, vilket både är oärligt och kontraproduktivt om uppsåtet nu är genuint.
- triggerhappyD
Jösses. Nu åker vi väl alla till off-topic-tråden så småningom, men jag vill lik förbaskat säga att jag har ett helt annat intryck av Toblerone. Absolut inte hatisk mot muslimer (eller andra trosinriktningar), och jag får inte uppfattningen att det finns ett övermått av överdrift eller "bordeline lögner" i Toblerones poster heller.
Källkritiska missar, som här angående filmens ålder? Visst. Det kan hända alla (tror jag, men man vet aldrig). Det som är viktigt, och säger mest om Toblerones ärliga uppsåt, är avsaknaden av dimridåer. Många skulle springa och gömma sig och inte svara istället för att helt enkelt säga "det visste jag inte" i fall som när hon nu hade missat filmens ålder, samt klargöra vad hon faktiskt tycker. Att vara ärlig på det sättet öppnar upp för vidare, bra diskussion, om alla spelar samma rena spel.
Allmän regel för bra diskussioner: tolka välvilligt. Framför allt, envisas inte med misstolkningar när någon klargör att det inte var så hon/han menade, eller så han/hon tycker, etc etc.
Källkritiska missar, som här angående filmens ålder? Visst. Det kan hända alla (tror jag, men man vet aldrig). Det som är viktigt, och säger mest om Toblerones ärliga uppsåt, är avsaknaden av dimridåer. Många skulle springa och gömma sig och inte svara istället för att helt enkelt säga "det visste jag inte" i fall som när hon nu hade missat filmens ålder, samt klargöra vad hon faktiskt tycker. Att vara ärlig på det sättet öppnar upp för vidare, bra diskussion, om alla spelar samma rena spel.
Allmän regel för bra diskussioner: tolka välvilligt. Framför allt, envisas inte med misstolkningar när någon klargör att det inte var så hon/han menade, eller så han/hon tycker, etc etc.
Huggorm skrev:Iran var bättre förr, det är mycket värre nu med islamistiska lagar och så vidare. Förr var det ett relativt liberalt land för att vara muslimskt, om än shiitiskt. Men det var över 20 år sedan.Toblerone skrev:Jag visste inte att den var 20 år gammal. Och jag som trodde att det hade blivit bättre nu. Jag hade för mig att det var värre förut.
Men iranska revolutionen var väl 1978/79. Det är mycket mer än 20 år sen. Och det var mest radikalt i början. Men om den här filmen är från runt 1996, då har det ju gått ganska många år, och kanske har man inte kunnat upprätthålla alla galenskaper som var tänkta i början.
När det hände gick jag i högstadiet, och vi hade en lärare från Iran. Han sa att han tyckte det kan bara bli bättre. Inget kan vara värre än Shahen. Så sa han. Både jag och några andra ungdomar var lite tveksamma, men vi förstod nånstans att han hade varit med om mycket också, att det inte var bra i Iran då. Relativt liberalt, visst, men det hände mycket skit. Säkerhetstjänsten Savak var bland dem värsta i världen.
ankhat skrev:Jösses. Nu åker vi väl alla till off-topic-tråden så småningom, men jag vill lik förbaskat säga att jag har ett helt annat intryck av Toblerone. Absolut inte hatisk mot muslimer (eller andra trosinriktningar), och jag får inte uppfattningen att det finns ett övermått av överdrift eller "bordeline lögner" i Toblerones poster heller.
Möjligen, eller så kan man tolka det som att det greppas efter imaginära halmstrån för att förstärka sin egen världsbild eller måla upp en bild som inte är sanningsenlig för att sedan säga "oj då" när någon bemöter det som sägs med konkreta poänger.
Det är ju ganska spännande om hon suttit och kollat på den där filmen och sen trott att den är aktuell, lite kritiskt tänkande skadar ju inte oavsett om man har en personlig agenda eller inte.
Jag har inget emot Toblerone och jag vill ju inte kalla henne för korkad och naiv som du precis indirekt gjorde. Då tycker jag det är mer värdigt att ifrågasätta varför hon vid upprepade tillfällen använder sig av "ful metoder" för att ge en skev och vinklad bild, och det är inte bara mot Islam, utan även ibland mot Autism.
Det är en generaliserande och i min mening oärlig opinionsbildnings metod som hon ofta använder sig av.
Om det är så att det nu är av misstag som du säger så är det ju väldigt olyckligt, men så tolkar jag det inte. Jag tolkar det som klassiskt fördoms spridande, så där går våran uppfattning starkt isär.
- triggerhappyD
Tack, Ankhat. Saken är den att jag hittade den där videon av ren slump. Jag är inte nån av dem som är fixerade på religion eller muslimer. Jag tittade på några dokumentärer som hette "real stories", och efter att jag hade tittat på en som handlade om en man som hade ett super-bra minne, så tittade jag på dem flesta andra också. Det var så jag hittade den här. Den dök upp bland förslagen som brukar komma upp på höger sidan.
Hade jag velat ställa in nåt mot islam - det fanns två andra i den serien som var betydligt mer kritiska mot islam. Men jag ville inte provocera, utan jag tycker faktiskt det är intressant att se hur det går till i länder som skiljer sig mycket från Sverige och Europa. Jag har också sett en liknande dokumentär om talibanerna. Och i serien fanns också en intressant grej om Zimbabwe. När det gäller Iran, så har jag faktiskt följt utvecklingen ändå sen revolutionen och jag känner ganska människor som under olika tidsperioder har lämnat landet. Också en som övervägde att flytta tillbaka. Ett intressant land med en rik kultur.
Hade jag velat ställa in nåt mot islam - det fanns två andra i den serien som var betydligt mer kritiska mot islam. Men jag ville inte provocera, utan jag tycker faktiskt det är intressant att se hur det går till i länder som skiljer sig mycket från Sverige och Europa. Jag har också sett en liknande dokumentär om talibanerna. Och i serien fanns också en intressant grej om Zimbabwe. När det gäller Iran, så har jag faktiskt följt utvecklingen ändå sen revolutionen och jag känner ganska människor som under olika tidsperioder har lämnat landet. Också en som övervägde att flytta tillbaka. Ett intressant land med en rik kultur.
triggerhappyD skrev:Toblerone skrev:
Mhmm...well det är den bilden du iaf ger mig när jag läser vad du skriver, du verkar ha väldigt dålig källkritik.
Det är inte rimligt att ha en rubrik som denna och länka till en 20 år gammal film, folk kan få uppfattningen att det dom ser skulle vara representativt för dagens Iran.
Det var en spontan grej, jag hittade det av ren slump. Men tror du att det har ändrats mycket? Det här var efter iranska revolutionen och det brukar inte gå så fort att bara ändra lagar. Framför allt om systemen är fortfarande precis samma
Hur såg kvinnosynen ut i Kristendomen för 20 år sen? Eller kanske till och med än idag bland vissa äldre män eller i slutna Kristna församlingar?
Jag har aldrig försvarat kristendomen speciellt/ mer än islam. Jag har själv gått ur kyrkan.
Sen att det ofta går vilt till och inte alltid är rättvist i familje dispyter är ju knappast något unikt för Iran eller Islam.
Har jag påstått det??? Jag tyckte mest det var underhållande och i vissa delar också hemskt (när de bråkade om barnen) och jag tyckte det var intressant att få se lite hur det KAN gå till i en helt annan kultur. ALLT behöver inte heller vara sämre. Och jag inte sagt ett ord om islam.
Tidigare skrev du tex att kvinnor i Saudi Arabien inte får åka bil, när det egentligen är så att dom inte får köra bil, vilket iof också kan tyckas konstigt.
Men vad 17, svenska är inte mitt modersmål, jag gjorde ett språkfel. "åka" och "köra" är nämligen samma ord på tyska. Det händer att en invandrare använder fel ord.
Men du verkar ganska ofta överdriva eller borderline ljuga / vilseleda för att förstärka dina poänger, vilket både är oärligt och kontraproduktivt om uppsåtet nu är genuint.
Är du lika kritisk mot dig själv som mot andra? Jag gör det inte med flit, det kan mycket väl vara ett Aspergerproblem. Eller ett ADHD-problem. Jag bestrider verkligen att det skulle handla om oärlighet här. Oärlighet är det värsta jag vet. Och jag är faktiskt ganska less på det här tjafset, jag ville bara dela med mig något, utan onda avsikter, och jag har inte ens tid med det här tjafset.
Toblerone skrev:
Är du lika kritisk mot dig själv som mot andra? Jag gör det inte med flit, det kan mycket väl vara ett Aspergerproblem. Eller ett ADHD-problem. Jag bestrider verkligen att det skulle handla om oärlighet här. Oärlighet är det värsta jag vet. Och jag är faktiskt ganska less på det här tjafset, jag ville bara dela med mig något, utan onda avsikter, och jag har inte ens tid med det här tjafset.
Well, det är ju alltid svårare o vara självkritisk, men sure, jag är väl ganska konspiratorisk och även ibland insinuerande i min retorik och det finns säkerligen mycket att kritisera med vad jag skriver och jag kan säkert framstå som "passivt aggresiv" ibland. Men jag välkomnar all kritik och bemöter den gärna, tänker inte gömma mig bakom vare sig att jag är Aspie eller Schizotypal.
Och jag får väl helt enkelt tro dig när du säger att det inte finns något ont uppsåt bakom dina påståenden, däremot kommer jag fortsätta att påpeka sånt som jag anser vara ojusta sätt att framställe saker. Vill du kalla det för tjafs som du inte har tid med så får du strunta i att bemöta det eller helt enkelt låta bli att skriva ogenomtänkta saker om du inte har tid eller är känslig för kritisk reflektion.
Jag visste inte om att du var tyska och att svenska inte var ditt modersmål, ska ha det i åtanke i fortsättningen, att det potentiellt kan röra sig om språkliga missförstånd.
Och nej du har inte påstått vissa saker rent ut, utan det är min tolkning då jag upplever det som att du ibland är selektiv och generaliserande i din kritik.
Och mjo jag tror att det har ändrats en hel del i Iran på 19-20 år. Speciellt i folks mentalitet. Och speciellt bland dom yngre generationerna.
Sen finns det givetvis massor med problem precis som i alla kulturer och religioner.
Religion är Opium för folket precis som Marx sa, och kultur är som ett virus eller en bakterie, och när du tar del av en kultur så blir du en bärare av detta virus.
Och det gäller för alla Religioner och Kulturer, därför jag ofta vänder mig starkt emot när folk väljer ut specifika religioner och kulturer att kritisera. Problemet är hur dom alla fungerar.
- triggerhappyD