Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2016-04-27 19:13:54

rapchic skrev:
kiddie skrev:Kan rekommendera denna lampan:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30190857/

Det behövs ingen katastrof för att man ska behöva en extra lampa! :)

vi har en liknande, men vi använder den aldrig då det är för mycket jobb jämfört med vad man får ut. Iallafall för mycket jobb för mig med ledproblem

Var glad att din unge snart blir större och kommer att älska att veva och lysa med den. :lol:
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kiddie » 2016-04-27 19:21:51

Ja, jag vet ingen unge som inte varit sjukt galen i ficklampor. :D
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Flatline » 2016-04-27 19:38:14

slackern skrev:Tack för tipset, den var sjukt lätt såg jag.

Här har vi en man som har tänkt till ordentligt hur han ska klara sig vid ett strömavbrott. :)

Har börjat köpa så mycket i titan jag bara orkar och har råd med, allt från bestick till karbinhakar, varenda gram man kan få bort från packningen är värt det i slutändan :)
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Inläggav slackern » 2016-04-27 19:39:09

Flatline skrev:

Här har vi en man som har tänkt till ordentligt hur han ska klara sig vid ett strömavbrott. :)

Har börjat köpa så mycket i titan jag bara orkar och har råd med, allt från bestick till karbinhakar, varenda gram man kan få bort från packningen är värt det i slutändan :)

Snart har du såpass mycket att du kan bygga en ubåt som ryssarna. :lol:
slackern

Inläggav Flatline » 2016-04-27 19:39:57

slackern skrev:
Flatline skrev:

Haha nej det tar ett tag innan jag kan bygga mig en alfa :)
Flatline

Inläggav slackern » 2016-04-27 19:41:00

Flatline skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:

Dom är ju asbra bara ligga under nordpolen tills maten tar slut. :lol:
slackern

Inläggav Flatline » 2016-04-27 19:42:14

slackern skrev:
Flatline skrev:
slackern skrev:

Dom är ju asbra bara ligga under nordpolen tills maten tar slut. :lol:

Hade nog hellre valt en dieselelektrisk isf, litar inte på min förmåga att underhålla en blykyld reaktor :D
Flatline

Inläggav rapchic » 2016-04-27 21:56:07

kiddie skrev:Ja, jag vet ingen unge som inte varit sjukt galen i ficklampor. :D

tex leka höstmörker*. Det är ju bra med en bra ficklampa. Min man har en ficklampa som är jättestark, den var det roligt att leka höstmörker med fast inte för andra laget :lol:

* Höstmörker är vad den där leken man leker på hösten då det börjar bli mörkt som är som en blandning mellan kurragömma och bollen i burken fast på kvällen med ficklampa. Leken heter olika på olika platser.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav nallen » 2016-04-27 22:55:14

Flatline skrev:[Jag] litar inte på min förmåga att underhålla en blykyld reaktor

Äsch, sikken gnällig ton :mrgreen:
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Huggorm » 2016-04-27 23:05:00

Det är väl bara att öppna luckan och kasta in en ny bit uran när den gamla är slut? :roll:
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav nallen » 2016-04-27 23:28:24

Ja? :-)057 :-)050
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Flatline » 2016-04-28 0:24:16

Huggorm skrev:Det är väl bara att öppna luckan och kasta in en ny bit uran när den gamla är slut? :roll:

Sant vad fan i grund och botten är det ju ingen större skillnad på en kärnreaktor och att koka vatten på spisen, det är ju samma jävla pryl som händer i slutändan.
Ni har rätt, det borde inte vara några jävla problem det är bara jag som är harig.
Flatline

Inläggav slackern » 2016-10-25 12:04:35

Intressant artikel från BBC om ett off grid kollektiv i England.

http://www.bbc.com/news/in-pictures-37561938
slackern

Inläggav minni » 2016-10-25 15:02:33

kiddie skrev:Varje svensk borde ha mat, vatten och lyse för två veckor hemma. Har man inte det så tycker jag man är oansvarig och hjälporganisationer kanske måste ta hand om folk som faktiskt kan ta hand om sig själva. De behöver lägga krutet på folk som inte kan det.

Min kommun uppmanar invånarna att ha mat, vatten, värme och möjlighet till informationsinhämtning för 3 dygn:

http://www.72timmar.se/

Hade varit intressant att veta hur sannolikt kommunerna bedömer ett sådant scenario, typ 3 dygn utan strömförsörjning. Eller rentav 3 dygn utan att man får gå ut.

Jag har mat och vatten för tre dygn, men inte ström till radio. Det ska fixas dock.
minni

Anslöt: 2011-11-09

Inläggav nescio » 2016-10-25 16:35:44

Jag har varken mat eller vatten sparat. Jag har en vedspis, men skorstenen är täppt av ett kaj-bo. Jag har ingen annan spis som inte går på el. Ute i ladugården sitter, vad jag tror är en handpump, men det kommer inget vatten ur den.

Det känns inte lockande, för en snåljåp som mig, att binda pengar i ett matförråd, bara för att gardera mig mot någon osannolik situation.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav marxisten » 2016-10-25 17:19:05

slackern skrev:Vedspisar verkar ju inte vara så jättedyrt säkert en livräddare om man bor på landet när det blir strömavbrott. Går säkert att hitta på Blocket eller ebay.

http://josefdavidssons.se/kategori/vedspisar/

300 spänn nästan gratis ju.

https://www.blocket.se/alvsborg/Vedspis ... ?ca=11&w=3

Det dyra är inte spisen utan att installera den, speciellt ifall murstocken i skorstenen är i för dåligt skick eller du helt saknar skorsten. Installationen vid vedspisat får inte göras hur som helst utan det finns rätt hårda regler. Klarar det inte besiktning och något sker pga att du eldat i den gäller inte en försäkring. Så det är nödvändigtvis inget billigt alternativ.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav minni » 2016-10-25 17:55:01

nescio skrev:Det känns inte lockande, för en snåljåp som mig, att binda pengar i ett matförråd, bara för att gardera mig mot någon osannolik situation.

Att ha vatten i förråd behöver inte vara dyrt. 6 PET-flaskor à 1,5 liter räcker i 3 dygn för en person. Clas Ohlsons har annars en billig vattenbehållare för 10 liter för 59 kr. Mat i konserver behöver inte heller vara så dyrt för tre dygn. Om man inte kräsen så kan man ju äta t ex fiskbullar och bönor, inte speciellt dyrt. Äta måste man ju ändå, så det är ju inte pengar som går förlorade.
minni

Anslöt: 2011-11-09

Inläggav slackern » 2016-10-25 17:57:43

marxisten skrev:
slackern skrev:Vedspisar verkar ju inte vara så jättedyrt säkert en livräddare om man bor på landet när det blir strömavbrott. Går säkert att hitta på Blocket eller ebay.

http://josefdavidssons.se/kategori/vedspisar/

300 spänn nästan gratis ju.

https://www.blocket.se/alvsborg/Vedspis ... ?ca=11&w=3

Det dyra är inte spisen utan att installera den, speciellt ifall murstocken i skorstenen är i för dåligt skick eller du helt saknar skorsten. Installationen vid vedspisat får inte göras hur som helst utan det finns rätt hårda regler. Klarar det inte besiktning och något sker pga att du eldat i den gäller inte en försäkring. Så det är nödvändigtvis inget billigt alternativ.

Men suck självklarheter, men bor man på landet är en skorsten mer eller mindre standard.
slackern

Inläggav kiddie » 2016-10-25 17:59:18

minni skrev:Jag har mat och vatten för tre dygn, men inte ström till radio. Det ska fixas dock.

Jättebra!

Jag borde se över mitt vattenförråd och skaffa något bättre att lagra det i. Skulle kunna ställa i förrådet.

Maten är i det närmaste slut, men det ska åtgärdas!!!

Hoppas man får lite förvarning dock så man hinner spara lite extra för att spola i toan annars kan det bli otrevligt.
kiddie
Inaktiv

Inläggav slackern » 2016-10-25 18:01:35

kiddie skrev:
minni skrev:Jag har mat och vatten för tre dygn, men inte ström till radio. Det ska fixas dock.

Jättebra!

Jag borde se över mitt vattenförråd och skaffa något bättre att lagra det i. Skulle kunna ställa i förrådet.

Maten är i det närmaste slut, men det ska åtgärdas!!!

Hoppas man får lite förvarning dock så man hinner spara lite extra för att spola i toan annars kan det bli otrevligt.

Ett par tiokilos säckar med ris å bönor klarar biffen, i och för sig behövs det vatten för att tillreda det.
slackern

Inläggav kiddie » 2016-10-25 18:03:13

Vet inte hur osannolikt det är... en jag vet blev utan vatten två gånger olika år i samma område. Det var lokalt så de kunde få hjälp, man körde ut bilar med vatten så fick man hämta. Så det var direkt ingen katastrof. Men det varade i två veckor vardera gången.

Det kan bli driftsstörningar överallt av olika anledningar. Ofta kan man ju komma runt det, men behöver man inte köa med alla andra så är det ju himla skönt!
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2016-10-25 18:03:59

slackern skrev:Ett par tiokilos säckar med ris å bönor klarar biffen, i och för sig behövs det vatten för att tillreda det.

Ja, vi kör stenhårt med "rice and beans" i doomsday preppers-kulten. :P
kiddie
Inaktiv

Inläggav nescio » 2016-10-25 18:12:35

minni skrev:Att ha vatten i förråd behöver inte vara dyrt. 6 PET-flaskor à 1,5 liter räcker i 3 dygn för en person. Clas Ohlsons har annars en billig vattenbehållare för 10 liter för 59 kr.
Men när katastrofen sen kommer har väl samma vatten legat i behållarna i fem år. Skulle man våga dricka det då?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav kiddie » 2016-10-25 18:21:46

Det skadar ju inte att man byter ut det ibland.
kiddie
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in