Personer med autism har kortare livslängd
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Svensk studie från Karolinska sjukhuset i nyheter på engelska. Personer med autism har kortare livslängd. Hjärtfel som vanligaste orsak pga kronisk stress. Depression och självmord gör sitt med. Ca.10 minuter långt inlägg, sen kommer andra nyheter i videon.
Tipset om studien kommer från Milve.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Kan jag gott tänka mig stämmer, tror själv att den stress och de psykiska påfrestningar, den psykiska ohälsa jag upplevt och upplever kommer att medföra kortare livslängd.
Ja man är inte förvånad, på grund av den extra stress som våra "kära vänner" NT:maffian utsätter en för och att de hela tiden ska negligera de tillkortakommanden man har. Det är direkt onödigt och paradoxalt nog är det ju dom som får betala via skatten de hälsoproblem som de är med och skapar...
antonius skrev:Ja man är inte förvånad, på grund av den extra stress som våra "kära vänner" NT:maffian utsätter en för och att de hela tiden ska negligera de tillkortakommanden man har. Det är direkt onödigt och paradoxalt nog är det ju dom som får betala via skatten de hälsoproblem som de är med och skapar...
Fast det stämmer inte, många med autism har problem med ljud, ljus och liknande saker och blir stressade av det. Sedan är jag övertygad om att personer med autism får sämre vård.
Liljan skrev:Fast det stämmer inte, många med autism har problem med ljud, ljus och liknande saker och blir stressade av det. Sedan är jag övertygad om att personer med autism får sämre vård.
Precis, jag var kanske lite otydlig, jag menade de saker som stressar upp oss, utöver de problem vi fått naturligt och de saker som NT:folket utsätter oss för är bara onödigt och borde vara olagligt egentligen, men nu lever vi i en tid då "avarter" i deras ögon ska tryckas ner, eller helst försvinna. Går nästan inte en dag utan att man blir ifrågasatt eller kränkt, så det är naturligtvis inte bra för vare sig kropp eller själ...
antonius skrev:Liljan skrev:Fast det stämmer inte, många med autism har problem med ljud, ljus och liknande saker och blir stressade av det. Sedan är jag övertygad om att personer med autism får sämre vård.
Precis, jag var kanske lite otydlig, jag menade de saker som stressar upp oss, utöver de problem vi fått naturligt och de saker som NT:folket utsätter oss för är bara onödigt och borde vara olagligt egentligen, men nu lever vi i en tid då "avarter" i deras ögon ska tryckas ner, eller helst försvinna. Går nästan inte en dag utan att man blir ifrågasatt eller kränkt, så det är naturligtvis inte bra för vare sig kropp eller själ...
Vad menar du att NT personer skulle utsätta oss för? Du verkar väldigt bitter, ett tips i all välmening är att hitta någon att prata med. Det finns psykologer på habiliteringen som är gratis att gå till.
Liljan skrev:Vad menar du att NT personer skulle utsätta oss för? Du verkar väldigt bitter, ett tips i all välmening är att hitta någon att prata med. Det finns psykologer på habiliteringen som är gratis att gå till.
T ex noll förståelse för folk med diagnoser i gemen, men även annat som kan vara trivialt i deras ögon, höga ljud, starka dofter, plötsliga förändringar i saker utan anledning, ibland bara för att utsätta en för stress. Hade en arbetsledare som tvingade mig att jobba med en person som han visste jag inte klarade av, utan annan anledning än att bränna ut någon av oss och förhoppning att någon skulle säga upp sig. (Han har erkänt tilltaget senare).
Jag lovar dig att listan kan göras lång, men jag försöker gå vidare och vända blad. Hur många psykologer man än går till så ändrar ju inte det på verkligheten. Ofta då jag säger hur saker förhåller sig och är uppriktig blir det kanske en del som tycker det låter bittert, men jag försöker inte tänka på det, i guess det är priset man får betala som "visselblåsare". Men jag har mina aningar varför personer med autism har ett kortare liv...
Liljan skrev:
Vad menar du att NT personer skulle utsätta oss för? Du verkar väldigt bitter, ett tips i all välmening är att hitta någon att prata med. Det finns psykologer på habiliteringen som är gratis att gå till.
Tycker inte att du ska förminska andras uppfattningar, det finns givetvis ett gäng olika faktorer som potentiellt skulle kunna förkorta våran livslängd.
Och att förtrycka andra på olika vis, speciellt dom som skiljer sig från en själv, är en vital del och ett tydligt symptom i neurotypisk personlighetsstörning.
Så det är nog inte speciellt otroligt att många autister påverkas negativt av det.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Eller är jag också bitter och borde gå till psykolog?
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Börja ät bär, grönsaker och nötter, det ökar livslängden, kanske det jämnar ut man kanske lever lite längre?!