Är fysisk aktivitet överskattat?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav kiddie » 2016-10-07 14:16:51

Skogen är OK om den ligger en bra bit från stan. I skogen nära stan här finns fullt med konstigt folk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Huggorm » 2016-10-07 14:20:43

Aha, förstår
Huggorm
 
Inlägg: 22587
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Karamell » 2016-10-07 15:36:56

Bristen på energi är mitt trauma i livet. Vet att man får mer energi av att träna men det är ju lättare sagt än gjort.

Har ni tänkt på att energi är det lyxigaste som finns?
Karamell
 
Inlägg: 3180
Anslöt: 2016-03-28

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Kahlokatt » 2016-10-07 20:17:40

Det finns en lång promenadled i Uppsala som är trevlig att gå, men nu är det för mörkt och osäkert. Under försommaren är det emellertid ljuvligt att gå där och titta på vårblommorna och komma undan avgaserna under trädens svalkande grönska. Dessutom ligger det en bondgård längs vägen där man kan hälsa på fina hästar om de är ute på bete.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Flinta » 2016-10-07 20:39:23

Karamell skrev:Bristen på energi är mitt trauma i livet. Vet att man får mer energi av att träna men det är ju lättare sagt än gjort.

Har ni tänkt på att energi är det lyxigaste som finns?


Vad vill du göra om du skulle ha eller få mer energi?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-07 21:54:03

Viktigt att komma ihåg att man inte ska träna för andras skull. Eller för att imponera på andra med magrutor eller smal midja. Utan det är något man enbart gör för sig själv. För att man ska må bra. Bli pigg och glad. Men mår man bra utan träning så är det ju också toppen!
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Flinta » 2016-10-07 22:28:05

Flinta skrev:
Karamell skrev:Bristen på energi är mitt trauma i livet. Vet att man får mer energi av att träna men det är ju lättare sagt än gjort.

Har ni tänkt på att energi är det lyxigaste som finns?


Vad vill du göra om du skulle ha eller få mer energi?


Vad saknar du i livet som du inte har energi till? Många verkar ibland vilja få aspergare att tro att fysisk aktivitet råder bot på energilösheten.. Tyvärr är vi ju många som vet att så inte alltid är fallet.
Senast redigerad av Flinta 2016-10-07 22:36:04, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-07 22:35:41

kiddie skrev:Ni som går mycket, vilken miljö är det? Spelar det roll för er hur det ser ut där ni promenerar?

Asfalt med grönområden omkring, typ.

Har inga problem med att gå själv i mörkret.
Som man är man ju inte utsatt på samma sätt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-07 22:56:27

Flinta skrev:
Flinta skrev:
Karamell skrev:Bristen på energi är mitt trauma i livet. Vet att man får mer energi av att träna men det är ju lättare sagt än gjort.

Har ni tänkt på att energi är det lyxigaste som finns?


Vad vill du göra om du skulle ha eller få mer energi?


Vad saknar du i livet som du inte har energi till? Många verkar ibland vilja få aspergare att tro att fysisk aktivitet råder bot på energilösheten.. Tyvärr är vi ju många som vet att så inte alltid är fallet.


Man kan ju vara orkeslös på olika sätt. Mentalt och fysiskt. Aspergare är väl oftast mentalt trötta snarare än fysiskt? Tränar man då och motionerar lagom så orka man mera fysiskt. Och man kanske blir gladare vilket leder till att man mår bättre och orkar mer mentalt?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav kiddie » 2016-10-07 23:09:07

KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:Ni som går mycket, vilken miljö är det? Spelar det roll för er hur det ser ut där ni promenerar?

Asfalt med grönområden omkring, typ.

Har inga problem med att gå själv i mörkret.
Som man är man ju inte utsatt på samma sätt.


Låter ju hyfsat OK.

Men för att vara lite petig så är folk i regel mer utsatta under sommaren, då blir det inte ens mörkt. Folk känner sig mer otrygga när det är mörkt och kallare, men det betyder inte att det är farligare.

Fast jag skulle nog ändå tycka det var trist att gå i mörkret, sedan är det ju tydligen bra att vara ute när solen är uppe med.

Finns en hyfsat trevlig sträcka att gå här, men man måste vända och gå samma väg tillbaka. Det är sådana saker jag inte orkar med och jag fattar inte ens varför.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-07 23:19:48

KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:Ni som går mycket, vilken miljö är det? Spelar det roll för er hur det ser ut där ni promenerar?

Asfalt med grönområden omkring, typ.

Har inga problem med att gå själv i mörkret.
Som man är man ju inte utsatt på samma sätt.


Riktiga skogen. Med grusväg eller stig. Brukar ta med mig en kompass ibland och gena rätt genom skogen. Rätt kul. Man blir bra på orientering och lär sig att hitta bra i trakterna. Sen är det mycket roligare än att gå på nån rak väg. :-)Happy
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Flinta » 2016-10-07 23:23:44

Det är ändå bara tråkiga personer som går i andras fotspår :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-07 23:34:07

Xtrail3344 skrev:
KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:Ni som går mycket, vilken miljö är det? Spelar det roll för er hur det ser ut där ni promenerar?

Asfalt med grönområden omkring, typ.

Har inga problem med att gå själv i mörkret.
Som man är man ju inte utsatt på samma sätt.


Riktiga skogen. Med grusväg eller stig. Brukar ta med mig en kompass ibland och gena rätt genom skogen. Rätt kul. Man blir bra på orientering och lär sig att hitta bra i trakterna. Sen är det mycket roligare än att gå på nån rak väg. :-)Happy


När man ändå är ute och går kan man ju ta med sig mobilen eller kameran och fota ifall man tycker det ör kul. Man kan börja med växter och träd. Sen kan man börja försöka sig på att fotografera olika fåglar och andra djur som rådjur eller älg.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Flinta » 2016-10-07 23:50:20

Xtrail3344 skrev:
Man kan ju vara orkeslös på olika sätt. Mentalt och fysiskt. Aspergare är väl oftast mentalt trötta snarare än fysiskt? Tränar man då och motionerar lagom så orka man mera fysiskt. Och man kanske blir gladare vilket leder till att man mår bättre och orkar mer mentalt?


Min mentala trötthet p g a socialt skådespeleri och överanpassning i vardagen (i skola, arbete, sociala relationer osv) löstes inte med fysisk aktivitet. Jag tyckte det var skönt att röra på mig dagligen, men långsiktigt var det ingen lösning för att inte bli sjuk och utbränd. Jag behövde börja öva på att lära känna mig själv, behov, förutsättningar, begränsningar och öva på att anpassa livet efter mitt funktionssätt- först i terapirummet och sedan i verkligheten. Fysisk aktivitet var mer som ett komplement.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-07 23:52:39

Flinta skrev:
Xtrail3344 skrev:
Man kan ju vara orkeslös på olika sätt. Mentalt och fysiskt. Aspergare är väl oftast mentalt trötta snarare än fysiskt? Tränar man då och motionerar lagom så orka man mera fysiskt. Och man kanske blir gladare vilket leder till att man mår bättre och orkar mer mentalt?


Min mentala trötthet p g a socialt skådespeleri och överanpassning i vardagen (i skola, arbete, sociala relationer osv) löstes inte med fysisk aktivitet. Jag tyckte det var skönt att röra på mig dagligen, men långsiktigt var det ingen lösning för att inte bli sjuk och utbränd. Jag behövde börja öva på att lära känna mig själv, behov, förutsättningar, begränsningar och öva på att anpassa livet efter mitt funktionssätt- först i terapirummet och sedan i verkligheten. Fysisk aktivitet var mer som ett komplement.


Ja. Men då har du ju hittat vad som funkar bra för dig. Det är ju de viktigaste.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav ankhh » 2016-10-08 0:01:16

KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:Ni som går mycket, vilken miljö är det? Spelar det roll för er hur det ser ut där ni promenerar?

Asfalt med grönområden omkring, typ.

Har inga problem med att gå själv i mörkret.
Som man är man ju inte utsatt på samma sätt.

Har liknande promenadstråk som KrigarSjäl, fast går inte in i parker och liknande när det är mörkt. Tyvärr, för jag skulle gilla att gå bland träden i mörkret, men lite försiktig måste man ju vara.

Har samma problem häromkring som Kiddie nämnde tidigare: de närmaste skogarna känns inte trygga att gå ensam i, så vill jag ut i skogen får jag cykla en bra bit eller hyra bil (och det gör jag då när jag ändå behöver ha bil för något annat, promenader ska ju helst vara gratis).

Jag gillar att gå ensam, och gärna i mörker. Blir ibland så himla irriterad på att behöva tänka på att det kan finnas våldsamma idioter där ute. Bortsett från det tycker jag att det är avslappande och trevligt att vara ute och gå, och ibland (framför allt i skogen) känns det sinnesrensande, men inte löser det några andra problem, inte.

Förr tränade jag mycket, och är väl bekant med endorfinkicken. Men, återigen - det löste inte andra problem.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-08 0:06:53

ankhat skrev:Jag gillar att gå ensam, och gärna i mörker.


Amen shit va creepy! Går du typ bakom tjejer och sånt också? (skämta) :P

Jag går också i mörkret. Ibland med eller utan pannlampa. Blir lite mer sport om man kör utan. Blir liksom lite utmaning att hitta hem sen. :wink:
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav slackern » 2016-10-08 0:08:11

Xtrail3344 skrev:
ankhat skrev:Jag gillar att gå ensam, och gärna i mörker.


Amen shit va creepy! Går du typ bakom tjejer och sånt också? (skämta) :P

Jag går också i mörkret. Ibland med eller utan pannlampa. Blir lite mer sport om man kör utan. Blir liksom lite utmaning att hitta hem sen. :wink:


Övergivna gruvor lär nog vara extremt spännande eller något gammalt övergivet bergsrum.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-08 0:10:51

slackern skrev:
Xtrail3344 skrev:
ankhat skrev:Jag gillar att gå ensam, och gärna i mörker.


Amen shit va creepy! Går du typ bakom tjejer och sånt också? (skämta) :P

Jag går också i mörkret. Ibland med eller utan pannlampa. Blir lite mer sport om man kör utan. Blir liksom lite utmaning att hitta hem sen. :wink:


Övergivna gruvor lär nog vara extremt spännande eller något gammalt övergivet bergsrum.


Såg någon video för länge sen med ett gäng som utforskade en gammal nedlagd tunnelbanestation. Läskigt och spännande på samma gång.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav kiddie » 2016-10-08 0:13:51

Jag tror hela kullen precis utanför mitt är urholkad för den har en dörr och sen sitter det konstiga rör och bultar uppepå kullen.

Skulle verkligen vilja ha råd med att rida. Då får man använda muskler man inte trodde fanns. Blir lite sur på de som tror att rida är att åka på en häst. Det är rätt ansträngande faktiskt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav slackern » 2016-10-08 0:18:17

Xtrail3344 skrev:
slackern skrev:
Xtrail3344 skrev:
Amen shit va creepy! Går du typ bakom tjejer och sånt också? (skämta) :P

Jag går också i mörkret. Ibland med eller utan pannlampa. Blir lite mer sport om man kör utan. Blir liksom lite utmaning att hitta hem sen. :wink:


Övergivna gruvor lär nog vara extremt spännande eller något gammalt övergivet bergsrum.


Såg någon video för länge sen med ett gäng som utforskade en gammal nedlagd tunnelbanestation. Läskigt och spännande på samma gång.


Det måste ha varit i London eller Berlin?
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav ankhh » 2016-10-08 0:20:03

kiddie skrev:Jag tror hela kullen precis utanför mitt är urholkad för den har en dörr och sen sitter det konstiga rör och bultar uppepå kullen.

Skulle verkligen vilja ha råd med att rida. Då får man använda muskler man inte trodde fanns. Blir lite sur på de som tror att rida är att åka på en häst. Det är rätt ansträngande faktiskt.

Är du fortfarande en duktig ryttare? Då kanske det kan vara värt att försöka hitta hästägare som vill ha medryttare.

Jag har blivit erbjuden spontant flera gånger när ridning har kommit upp vid snack mellan kollegor och har därför fått intrycket att det finns en del som gärna skulle vilja ha en "avbytare". Tyvärr har jag alltid tvingats tacka nej - dels av hälsoproblem, dels av insikten att jag skulle behöva ta lektioner för att känna mig bra nog för att ta ansvaret för någon annans häst. Det var ett tag sen...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-08 0:21:30

slackern skrev:
Xtrail3344 skrev:
slackern skrev:
Övergivna gruvor lär nog vara extremt spännande eller något gammalt övergivet bergsrum.


Såg någon video för länge sen med ett gäng som utforskade en gammal nedlagd tunnelbanestation. Läskigt och spännande på samma gång.


Det måste ha varit i London eller Berlin?


London va det nog. Minns inte exakt. De pratade engelska iaf så ja london kanske.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Är fysisk aktivitet överskattat?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-08 0:23:38

kiddie skrev:Jag tror hela kullen precis utanför mitt är urholkad för den har en dörr och sen sitter det konstiga rör och bultar uppepå kullen.

Skulle verkligen vilja ha råd med att rida. Då får man använda muskler man inte trodde fanns. Blir lite sur på de som tror att rida är att åka på en häst. Det är rätt ansträngande faktiskt.


Kolla med nån hästägare om du får rida deras hästar åt dom. Jag vet en kvinna som har hästar men hon kan inte rida själv pga sjukdomar osv. Så hon tror jag hyr en en annan tjej som är ute och rider hennes hästar åt henne. Eller om hon gör det frivilligt jag vet inte.. Värt att kolla upp. Men kanske roligare med en egen häst?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Återgå till Intressanta intressen



Logga in