"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zirre » 2016-10-03 20:54:20

Toblerone skrev:Men i Sverige får man bara fortsätta. Upp till 9:an. Men även där kan man fortsätta till gymnasiet, individuella programmet.

Vissa behöver gå en extra gång på sexårs, andra går om årskurs 1, en del går om årskurs 3 osv.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav KrigarSjäl » 2016-10-03 20:56:43

Förstår mycket väl att han gett upp.

Rörigt och stökigt, får inte säga åt eleverna, flummiga skolplaner, omständiga betygsystem.

De som arbetar som lärare i dagens skola borde nästan ha tapperhetsmedalj...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-10-03 20:58:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Wine » 2016-10-03 20:57:11

Toblerone skrev:Ah, du menar att man får stanna kvar i sin klass för att man annars blir ledsen??? Jag vet inte om det är värd det, ärligt sagt. Det är ju inte heller någon kränkning eller diskriminering. Man vet vad som gäller, man jobbar inte tillräckligt för skolan och då bör man kanske ta konsekvenserna. Eller också så har man svårt för sig och kan behöva ett extra år.

Vore nog bättre om man hade samma system som i Tyskland och många andra länder även i svenska skolor, att elever som ej klarar av att uppnå förväntade resultat får gå om, så var det väl också tidigare i den svenska skolan?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Toblerone » 2016-10-03 21:03:09

Wine skrev:
Toblerone skrev:Ah, du menar att man får stanna kvar i sin klass för att man annars blir ledsen??? Jag vet inte om det är värd det, ärligt sagt. Det är ju inte heller någon kränkning eller diskriminering. Man vet vad som gäller, man jobbar inte tillräckligt för skolan och då bör man kanske ta konsekvenserna. Eller också så har man svårt för sig och kan behöva ett extra år.