Hur uttalas Kinberg?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur uttalas Kinberg?
Det har varit mycket om Kinberg Batra på TV nu. Vissa säger Kinberg med hårt K och vissa säger Tjinnberg.
Vet man hur hon uttalar det själv?
Vet man hur hon uttalar det själv?
Hur uttalas Kinberg?
Kinberg är en gammal släkt från Västergötland. K:et borde väl uttalas på samma sätt som det första i Kinnekulle?
Hur uttalas Kinberg?
Jag skulle säga "Kin" som "Kind", alltså troligtvis det du skriver som Tjinnberg fast jag skulle hellre ha det med "K" men sen vet jag ju inte om det är rätt eller ej.
Hur uttalas Kinberg?
Jag skulle säga mjukt k men långt i, alltså inte "Tjinnberg" utan "Tjinberg". Men jag vet inte heller hur hon själv uttalar det.
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Hur uttalas Kinberg?
Enligt de vanliga svenska uttalsreglerlan uttals K mjukt (dvs som Tj) framför mjuka vokaler som E, I, Y, Ä och Ö. Alltså borde det blir Tjinberg (Tjiinberg). Men det finns ju alltid undantag.
Hur uttalas Kinberg?
Jag trodde först att de hela tiden sa Kindberg, men så var det ju inte alls nej
Hur uttalas Kinberg?
Alien skrev:Enligt de vanliga svenska uttalsreglerlan uttals K mjukt (dvs som Tj) framför mjuka vokaler som E, I, Y, Ä och Ö. Alltså borde det blir Tjinberg (Tjiinberg). Men det finns ju alltid undantag.
Som kille till exempel. Och namn brukar "ganska" ofta vara undantagna uttalsregler.
Hur uttalas Kinberg?
Zirre skrev:Jag trodde först att de hela tiden sa Kindberg, men så var det ju inte alls nej
Kindberg låter iofs ganska gulligt.