vill intervjua nån med asperger!
71 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
alfapetsmamma skrev:Shit, när Charley? och Pontus är här blir jag ju arbetslös, som språkpolis alltså...
Det var ett annat sätt att säga nåt i stil med Gotta luv ya!
Tack darling
Förresten, missade en sak: Det kan ju faktiskt vara så att personen ska arbeta på ett behandlingshem för t ex missbrukare med AS.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:48:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan ställa upp på en intervju. Jag är väl van vid det här laget...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 15:48:00, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Jag är ledsen om jag bidragit till en hätsk skepticism mot vetgiriga framtida yrkesverksamma. Jag tycker det är viktigt med kunskap, både hos yrkesverksamma och hos forskare. Jag vill bara att det skall vara seriöst, och därför ställer jag frågor. Vetenskaplighet är så nära religion för mig som något kan vara utan en gud...
Som jag uppfattat det har du Krigis fått din definition av diskussionsforum ifrågasatt av moderatorer ett antal gånger. Ändå vidmakthåller du den. Vad är det som gör att du likställer diskussion med polarisering, och vad är det som gör att du anser att du har definitionsrätt över begreppet? Jag är uppriktigt nyfiken och alltså inte i första hand ifrågasättande.
Jag ser inte problemet med att naivitet sägs vara vanligt hos många med AS. Det är en av många logiska följder på vad AS kan innebära. Det återges, såväl beskrivet som exemplifierat i en mängd böcker. Såväl vetenskapliga artiklar och populärvetenskapliga böcker av forskare som självbiografiska och narrativa skildringar. Ingen har vad jag förstår sagt att det gäller alla, tvärt om. Men får man inte tala om vad som kan gälla många blir ju hela diagnosbegreppet ointressant.
Jag ser också ett potentiellt problem med att det bara är en viss typ av människor som låter sig intervjuas och delger sina erfarenheter (inget illa menat FB). Det kan ju innebära att bilden blir samstämmig om "hur vi med AS är" baserad på en viss personlighetstyp. Då riskerar det att cementera att bemötandet blir sådant som inte passar andra yttringar. Om du inte delar med dig av din upplevelse och bidrar till att diversifiera bilden av AS, hur kan du då förvänta dig att människor skall förstå att AS kan innebära även detta?
Skulle jag få intervjua dig KS? Jag har egen diagnos och gedigen akademisk utbildning. (Ömsesidigheten kan naturligtvis erbjudas och motiveras med metodteori enligt grounded theory) Eller vad skulle behövas för att sprida urvalet av vilka som representerar gruppen vid teoribildning och kunskapsspridning?
Som jag uppfattat det har du Krigis fått din definition av diskussionsforum ifrågasatt av moderatorer ett antal gånger. Ändå vidmakthåller du den. Vad är det som gör att du likställer diskussion med polarisering, och vad är det som gör att du anser att du har definitionsrätt över begreppet? Jag är uppriktigt nyfiken och alltså inte i första hand ifrågasättande.
Jag ser inte problemet med att naivitet sägs vara vanligt hos många med AS. Det är en av många logiska följder på vad AS kan innebära. Det återges, såväl beskrivet som exemplifierat i en mängd böcker. Såväl vetenskapliga artiklar och populärvetenskapliga böcker av forskare som självbiografiska och narrativa skildringar. Ingen har vad jag förstår sagt att det gäller alla, tvärt om. Men får man inte tala om vad som kan gälla många blir ju hela diagnosbegreppet ointressant.
Jag ser också ett potentiellt problem med att det bara är en viss typ av människor som låter sig intervjuas och delger sina erfarenheter (inget illa menat FB). Det kan ju innebära att bilden blir samstämmig om "hur vi med AS är" baserad på en viss personlighetstyp. Då riskerar det att cementera att bemötandet blir sådant som inte passar andra yttringar. Om du inte delar med dig av din upplevelse och bidrar till att diversifiera bilden av AS, hur kan du då förvänta dig att människor skall förstå att AS kan innebära även detta?
Skulle jag få intervjua dig KS? Jag har egen diagnos och gedigen akademisk utbildning. (Ömsesidigheten kan naturligtvis erbjudas och motiveras med metodteori enligt grounded theory) Eller vad skulle behövas för att sprida urvalet av vilka som representerar gruppen vid teoribildning och kunskapsspridning?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:48:00, redigerad totalt 1 gång.
Ni är orättvisa mot Rokia. Rokia kommer att arbeta på behandlingshem. Den springande punkten blir då:
-Finns det personer med AS på behandlingshem?
Om svaret är ”ja” vad är då problemet med att Rokia vill lära sig mer om dem h*n kommer att jobba med? Att bättre förstå dem man ska jobba med är inte klandervärt. Notera att det inte är Rokia som placerar dessa personer på behandlingshem och har heller inte uttryck att personer med Asperger borde vårdas. Nu finns de där så frågan för Rokia är hur h*n kan göra ett så bra jobb som möjligt.
Problemet, som någon kanske borde ha påpekat, är väl att de som hänger här knappast är representativa för dem som bor på behandlingshem. De som hänger här är inte ens representativa för de andra som hänger här. Därför är nog intervjuer av forumdeltagare inte ett optimalt sätt att lära sig om dem som bor på behandlingshem.
Rdos tar upp frågan om vad OA borde göra. Detta är utan tvekan ett område där OA skulle kunna göra stor nytta. Upplysning åt dem som yrkesmässigt kommer i kontakt med AS är ett viktigt område. Hur man ska göra vet jag inte. Kanske OA vore ett bättre forum att ställa frågor om AS? ”Ursäkta, jag skulle vilja fråga de här frågorna om AS?” ”Nej det vill du inte, du vill fråga de här frågorna istället, för de är relevanta.”
Om svaret är ”ja” vad är då problemet med att Rokia vill lära sig mer om dem h*n kommer att jobba med? Att bättre förstå dem man ska jobba med är inte klandervärt. Notera att det inte är Rokia som placerar dessa personer på behandlingshem och har heller inte uttryck att personer med Asperger borde vårdas. Nu finns de där så frågan för Rokia är hur h*n kan göra ett så bra jobb som möjligt.
Problemet, som någon kanske borde ha påpekat, är väl att de som hänger här knappast är representativa för dem som bor på behandlingshem. De som hänger här är inte ens representativa för de andra som hänger här. Därför är nog intervjuer av forumdeltagare inte ett optimalt sätt att lära sig om dem som bor på behandlingshem.
Rdos tar upp frågan om vad OA borde göra. Detta är utan tvekan ett område där OA skulle kunna göra stor nytta. Upplysning åt dem som yrkesmässigt kommer i kontakt med AS är ett viktigt område. Hur man ska göra vet jag inte. Kanske OA vore ett bättre forum att ställa frågor om AS? ”Ursäkta, jag skulle vilja fråga de här frågorna om AS?” ”Nej det vill du inte, du vill fråga de här frågorna istället, för de är relevanta.”
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 15:48:00, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:Jag är ledsen om jag bidragit till en hätsk skepticism mot vetgiriga framtida yrkesverksamma. Jag tycker det är viktigt med kunskap, både hos yrkesverksamma och hos forskare. Jag vill bara att det skall vara seriöst, och därför ställer jag frågor. Vetenskaplighet är så nära religion för mig som något kan vara utan en gud...
[...]
Jag gör en Charley? = Gotta luv ya!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:48:00, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jonte skrev:Ni är orättvisa mot Rokia. Rokia kommer att arbeta på behandlingshem. Den springande punkten blir då:
Kunde inte hålla med mer!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:48:00, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Ja, Rokia har blivit orättvis behandlad. "Grupptrycket" gör sitt till ännu en gång. Det var slarvigt skrivet men hon var kanske stressad. (Inte konstigt i denna miljön). Känner igen mig i detta. Det är mänskligt att fela o. gudomligt att förlåta!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:48:00, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror att likväl som man tror gott om folk så kan man tro illa om folk, det är en individ- och kanske ännu mer en humörsak. Har man svårt för att tolka människor så är det självklart att det kan bli extremt åt något av hållen.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 15:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Jonte skrev:Problemet, som någon kanske borde ha påpekat, är väl att de som hänger här knappast är representativa för dem som bor på behandlingshem. De som hänger här är inte ens representativa för de andra som hänger här. Därför är nog intervjuer av forumdeltagare inte ett optimalt sätt att lära sig om dem som bor på behandlingshem.
Du skriver klokt. Jag skulle också tro att de som skriver här inte är representativa för aspergare på behandlingshem. Å andra sidan, hur ska Rokia få tag på dem som är det, de kanske inte alls hänger på några forum? Ska vi tipsa om Flashback i stället?
OA:s forum är heller inget alternativ; där kan bara de som är medlemmar i OA läsa och skriva.
Hoppas Rokia inte blir avskräckt utan hittar någon/några att intervjua. Jag erbjuder mig inte själv, då jag känner mig extra icke representativ som kvinna, laglydig svenssontyp och emot alla droger.
PS. "spykologi" får mig att se en obehaglig bild för mig, eftersom jag tänker så konkret.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:48:03, redigerad totalt 1 gång.
pH skrev:Jag är ledsen om jag bidragit till en hätsk skepticism mot vetgiriga framtida yrkesverksamma. Jag tycker det är viktigt med kunskap, både hos yrkesverksamma och hos forskare. Jag vill bara att det skall vara seriöst, och därför ställer jag frågor. Vetenskaplighet är så nära religion för mig som något kan vara utan en gud...
Det man kan tänkas vilja veta om mig står att läsa i mina inlägg på forumet. Jag öppnar mig inte för vem som helst.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:48:03, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:pH skrev:Jag är ledsen om jag bidragit till en hätsk skepticism mot vetgiriga framtida yrkesverksamma. Jag tycker det är viktigt med kunskap, både hos yrkesverksamma och hos forskare. Jag vill bara att det skall vara seriöst, och därför ställer jag frågor. Vetenskaplighet är så nära religion för mig som något kan vara utan en gud...
Det man kan tänkas vilja veta om mig står att läsa i mina inlägg på forumet. Jag öppnar mig inte för vem som helst.
Det är helt ok för mig, jag respekterar det. Men mitt inlägg är fullt av diskussionspunkter som jag uppfattar att du har starka åsikter om, så jag trodde jag kunde locka dig att debatera ämnet. Jag fick för mig att det var det du var ute efter, och tyckte det kunde bli intressant. Naturligtvis står det var och en fritt att välja vad, hur och med vem att debatera. Dig så väl som andra dock.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Lite sent här, men bättre sent än aldrig:
pH och Jonte hade mycket klokt att säga.
Och visst "spykologi" och "asberger" ger ett dåligt intryck (och stör mig), men tanken att få kontakt med någon med AS var god...kommer man att jobba med personer med AS är det superviktigt att ha andra erfarenheter än bara det som står i faktaböcker (vilket ibland kan vara alltför generellt och missvisande)...
(dålig timad som alltid är jag...)
Och visst "spykologi" och "asberger" ger ett dåligt intryck (och stör mig), men tanken att få kontakt med någon med AS var god...kommer man att jobba med personer med AS är det superviktigt att ha andra erfarenheter än bara det som står i faktaböcker (vilket ibland kan vara alltför generellt och missvisande)...
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 15:48:03, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Efter att ha läst tråden, med stigande förvåning, så nöjer jag mig med detta:
Visserligen är vi inte representativa för alla med AS, och i synnerhet inte de på behandlingshem. Och som Krigis påpekade, vi är knappt representativa för oss själva.
OA däremot är åtminstone representativt för sina medlemmar.
Men om någon person tar kontakt och faktiskt vill lära sig mer om "såna som oss" kanske ett civiliserat bemötande vore på sin plats. Och om ett halvår kommer det drälla in gymnasister i massor som gör projektarbeten om Aschenberger. De kanske ska bemötas med litet respekt och inte en Dr Martens i skrevet?
Men att svara på intervjuer och enkäter och frågor kanske mer är en sak för OA att hantera än Aspergerforum. Om Pemer och Milyc och styrelsen i OA funderar litet på detta kanske de kan hitta former för det, och nån här kan skicka ett PM eller nåt till den undrande och vetgirige, så att de blir bemötta på ett vettigt sätt. Kanske ett jobb för nån moderator i dessa arbetslöshetstider!
Visserligen är vi inte representativa för alla med AS, och i synnerhet inte de på behandlingshem. Och som Krigis påpekade, vi är knappt representativa för oss själva.
Men om någon person tar kontakt och faktiskt vill lära sig mer om "såna som oss" kanske ett civiliserat bemötande vore på sin plats. Och om ett halvår kommer det drälla in gymnasister i massor som gör projektarbeten om Aschenberger. De kanske ska bemötas med litet respekt och inte en Dr Martens i skrevet?
Men att svara på intervjuer och enkäter och frågor kanske mer är en sak för OA att hantera än Aspergerforum. Om Pemer och Milyc och styrelsen i OA funderar litet på detta kanske de kan hitta former för det, och nån här kan skicka ett PM eller nåt till den undrande och vetgirige, så att de blir bemötta på ett vettigt sätt. Kanske ett jobb för nån moderator i dessa arbetslöshetstider!
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 15:48:03, redigerad totalt 2 gånger.
TheBoxSaysNo skrev:Lite sent här, men bättre sent än aldrig:
Jag hakar på (on topic ) - och instämmer i allt.
EDIT: och med Ganesh (bara vi aktar oss för otillbörligt vinklande via OA, eller är medvetna om risken att andra misstänker det).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Efter att ha läst tråden, med stigande förvåning, så nöjer jag mig med detta:
Bra förslag, Ganesh! *Tar åt mig av kritiken*
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:48:03, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
tackar för alla svar!
fick intervjua en tjej här
tusen tack ska du
ha!
u know who u are..
det va uppskattat både av klassen och läraren.
såg att många va irriterade på mitt stav fel
men kan säga till mitt försvar att felet började
högre upp..min lärare skrev fel på tavlan varar
jag skrev av.när jag sen blev medlem här såg
jag misstaget, men det va redan försent, dessutom var jag lite stressad .va lite chyssta?...aja
shit happens hoppas ni har överseende för det.
måste säga att det va väldtigt intressant att
skriva ett arbete om detta och jag tom känner
igen mig i mycket jag läst!
(även tittat på lite
filmer)
sen om jag har asperger el inte ..det vill jag
inte gräva i, men tanken finns där.
och nu har jag både mer förståelse för er,och mig
själv..TACK
chio
fick intervjua en tjej här
tusen tack ska du
ha!
u know who u are..
det va uppskattat både av klassen och läraren.
såg att många va irriterade på mitt stav fel
men kan säga till mitt försvar att felet började
högre upp..min lärare skrev fel på tavlan varar
jag skrev av.när jag sen blev medlem här såg
jag misstaget, men det va redan försent, dessutom var jag lite stressad .va lite chyssta?...aja
shit happens hoppas ni har överseende för det.
måste säga att det va väldtigt intressant att
skriva ett arbete om detta och jag tom känner
igen mig i mycket jag läst!
(även tittat på lite
filmer)
sen om jag har asperger el inte ..det vill jag
inte gräva i, men tanken finns där.
och nu har jag både mer förståelse för er,och mig
själv..TACK
chio
Senast redigerad av rokia 2011-05-04 15:48:03, redigerad totalt 1 gång.
kunde fortfarande inte låta bli att testa..gjorde aspie-quizen
och fick detta resultat
Stor sannolikhet att du är neurotypisk) hette det..
nåja då vet man..även om det testet inte är vattentät..
och fick detta resultat
Stor sannolikhet att du är neurotypisk) hette det..
nåja då vet man..även om det testet inte är vattentät..
Senast redigerad av rokia 2011-05-04 15:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Ser mer ut som en ADHD-profil isf. Du har för höga poäng på NT social & kommunikation för att det ska vara sannolikt att du har AS. Fast Aspie-quiz och diagnos är inte riktigt samma sak.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:48:05, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor