Jag älskar när myter avslöjas
Fenren skrev:Kahlokatt skrev:Kämpa på Allahs sätt mot dem som bekämpar dig, men överskrid inga gränser, för Gud älskar inte gränsöverskridare." Detta betyder i grund och botten att man inte skall slåss annat än i självförsvar. I en annan vers står det "om de söker fred, skall du också söka fred," vilket betyder att man inte skall ge sig på folk utan anledning eller döda oskyldiga. Det står ingenstans, vare sig i Koranen eller i Muhammeds läror, att man får döda oskyldiga människor!
Där har du fel.
Precis som i bibeln finns det gott om referenser till blodiga aktiviteter och många verser som hyllar våld.
Det är inte jag som har skrivit texten. Jag är bara översättare.
fanns det inte någon sån där gammal myt om att det skulle vara alkohol i filmjölk?
- Xtrail3344
- Anslöt: 2015-09-11
Xtrail3344 skrev:fanns det inte någon sån där gammal myt om att det skulle vara alkohol i filmjölk?
Det är uppmätbara nivåer av alkohol i i princip alla vätskor med biologiskt innehåll som är äldre än en dag.
Jaha där ser man.. Man lär sig något nytt varje dag!
- Xtrail3344
- Anslöt: 2015-09-11
Mer från QI:
I Europa finns inga regnskogar.
Jo, det finns det faktiskt. Tropiska regnskogar är inte den enda sorten, det finns även s.k. tempererade regnskogar. De förekommer inte i Sverige, men finns i Norge, på Brittiska öarna, på norra Iberiska halvön, på Balkan och i Kaukasus, samt även i delar av Asien, Nord- och Sydamerika och Oceanien. På Nya Zeeland är de särskilt vanliga.
"In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight..."
Lejon bor inte i djungler. Alla afrikanska lejon bor på savannen och den lilla gruppen asiatiska lejon som finns kvar bor i en skog (ej djungel) i Indien. Dessutom sover de under dagtid.
Tarzan svingade sig i lianer.
Nej, inte i boken. Där svingar han sig fram genom armgång (han måste ha väldigt starka armar!) eller genom att hoppa mellan trädkronorna. I filmerna gick det emellertid inte, för ingen skådespelare var tillräckligt stark och vig.
Att svinga sig i lianer är förresten inte alls smart. Rankorna växer från marken och uppåt och går bara att svinga sig i om de råkar ligga lindade runt en trädgren. Minsta felbedömning och hej då, Tarzan.
Kärnkraftverk är de kraftverk som släpper ut mest radioaktivitet.
Kolkraftverk är faktiskt en mycket större bov vad gäller radioaktiva utsläpp.
Plastpåsar görs av olja.
Numera kan man göra plastpåsar av bl.a. sockerrör, men de miljöfarliga plastpåsarna görs av gas, nämligen av eten (ett kolväte).
Bävrar äter fisk.
Bävrar är veganer. De äter främst bark, kambium (ett tillväxtskikt under barken) och vattenväxter. Fisk äter de aldrig.
I Europa finns inga regnskogar.
Jo, det finns det faktiskt. Tropiska regnskogar är inte den enda sorten, det finns även s.k. tempererade regnskogar. De förekommer inte i Sverige, men finns i Norge, på Brittiska öarna, på norra Iberiska halvön, på Balkan och i Kaukasus, samt även i delar av Asien, Nord- och Sydamerika och Oceanien. På Nya Zeeland är de särskilt vanliga.
"In the jungle, the mighty jungle, the lion sleeps tonight..."
Lejon bor inte i djungler. Alla afrikanska lejon bor på savannen och den lilla gruppen asiatiska lejon som finns kvar bor i en skog (ej djungel) i Indien. Dessutom sover de under dagtid.
Tarzan svingade sig i lianer.
Nej, inte i boken. Där svingar han sig fram genom armgång (han måste ha väldigt starka armar!) eller genom att hoppa mellan trädkronorna. I filmerna gick det emellertid inte, för ingen skådespelare var tillräckligt stark och vig.
Att svinga sig i lianer är förresten inte alls smart. Rankorna växer från marken och uppåt och går bara att svinga sig i om de råkar ligga lindade runt en trädgren. Minsta felbedömning och hej då, Tarzan.
Kärnkraftverk är de kraftverk som släpper ut mest radioaktivitet.
Kolkraftverk är faktiskt en mycket större bov vad gäller radioaktiva utsläpp.
Plastpåsar görs av olja.
Numera kan man göra plastpåsar av bl.a. sockerrör, men de miljöfarliga plastpåsarna görs av gas, nämligen av eten (ett kolväte).
Bävrar äter fisk.
Bävrar är veganer. De äter främst bark, kambium (ett tillväxtskikt under barken) och vattenväxter. Fisk äter de aldrig.
Vad är då skillnaden på djungel och skog?Kahlokatt skrev:Lejon bor inte i djungler. Alla afrikanska lejon bor på savannen och den lilla gruppen asiatiska lejon som finns kvar bor i en skog (ej djungel) i Indien. Dessutom sover de under dagtid.
Man skall vänta ett dygn med att anmäla en person saknad.
Nej, man skall göra det så fort man blir orolig. De första timmarna kan vara rent livsavgörande, speciellt när det gäller försvunna barn. Näst efter barn är dementa personer och personer med psykisk ohälsa de som oftast rapporteras försvunna.
Chopins "Minutvalsen" heter så för att den tar en minut att spela.
Spelar man "Minutvalsen" i föreskrivet tempo tar den ungefär en och en halv minut att spela. "Minute" syftar här endast på något mycket litet. Det var f.ö. inte Chopin som hittade på namnet. Han kallade stycket "Den lilla hundvalsen" eftersom han blev inspirerad av en liten hund som jagade sin svans.
Prins Albert hade en piercing i penis så att han kunde fästa den vid låret och slippa besväras av en...hmm...utbuktning i offentliga sammanhang.
Det finns inga som helst bevis för att Prins Albert hade någon piercing någonstans på kroppen. Historien om Prins Albert-piercingen uppfanns på 1970-talet av en piercing-entusiast som hette Doug Malloy.
Nazihälsningen med uppsträckt högerarm uppfanns av romarna.
Romarna svor eder och liknande genom att höja högerarmen, men inte i en "nazisthälsning". Den dök upp för första gången på tavlan Horatiernas ed av Jacques-Louis David, målad 1784.
I USA användes gesten faktiskt under några år på 1800-talet av skolbarn som svor trohetseden!
Italienska fascister tog upp gesten på 1920-talet och sedan tog även nazister upp den.
Nio månader efter ett omfattande strömavbrott blir det en babyboom!
Det finns faktiskt inga bevis för det. Visst, ett strömavbrott kan leda till att man väljer att krypa i säng med sina käresta, men det kan ju lika gärna leda till att man inte kommer hem från jobbet...
När man är gravid skall man äta för två.
Nej, man behöver inte äta extra mycket. Man skall hålla sig till normala mängder mat även under en graviditet.
Nej, man skall göra det så fort man blir orolig. De första timmarna kan vara rent livsavgörande, speciellt när det gäller försvunna barn. Näst efter barn är dementa personer och personer med psykisk ohälsa de som oftast rapporteras försvunna.
Chopins "Minutvalsen" heter så för att den tar en minut att spela.
Spelar man "Minutvalsen" i föreskrivet tempo tar den ungefär en och en halv minut att spela. "Minute" syftar här endast på något mycket litet. Det var f.ö. inte Chopin som hittade på namnet. Han kallade stycket "Den lilla hundvalsen" eftersom han blev inspirerad av en liten hund som jagade sin svans.
Prins Albert hade en piercing i penis så att han kunde fästa den vid låret och slippa besväras av en...hmm...utbuktning i offentliga sammanhang.
Det finns inga som helst bevis för att Prins Albert hade någon piercing någonstans på kroppen. Historien om Prins Albert-piercingen uppfanns på 1970-talet av en piercing-entusiast som hette Doug Malloy.
Nazihälsningen med uppsträckt högerarm uppfanns av romarna.
Romarna svor eder och liknande genom att höja högerarmen, men inte i en "nazisthälsning". Den dök upp för första gången på tavlan Horatiernas ed av Jacques-Louis David, målad 1784.
I USA användes gesten faktiskt under några år på 1800-talet av skolbarn som svor trohetseden!
Italienska fascister tog upp gesten på 1920-talet och sedan tog även nazister upp den.
Nio månader efter ett omfattande strömavbrott blir det en babyboom!
Det finns faktiskt inga bevis för det. Visst, ett strömavbrott kan leda till att man väljer att krypa i säng med sina käresta, men det kan ju lika gärna leda till att man inte kommer hem från jobbet...
Nej, man behöver inte äta extra mycket. Man skall hålla sig till normala mängder mat även under en graviditet.
Huggorm skrev:Vad är då skillnaden på djungel och skog?Kahlokatt skrev:Lejon bor inte i djungler. Alla afrikanska lejon bor på savannen och den lilla gruppen asiatiska lejon som finns kvar bor i en skog (ej djungel) i Indien. Dessutom sover de under dagtid.
http://spa.merinfo.se/question/vad-ar-d ... et-djungel
Påminner mig om en vacker fråga i Arnaldur Indridasóns Vinterstaden: "Hur många träd krävs det för att det skall bli en skog?"
Kahlokatt skrev:
Nja, visst man ska inte äta för två men man ska äta fler kcal, mellan 100 och 200 kcal mer/dag om jag minns rätt.
Däremot så ökar behovet av flera vitaminer och mineraler ännu mer så en liten omstrukturering i kosten behöver nog de flesta
Frågan är då om den skog där de asiatiska lejonen bor verkligen inte kan klassas som djungel?Kahlokatt skrev:Huggorm skrev:Vad är då skillnaden på djungel och skog?Kahlokatt skrev:Lejon bor inte i djungler. Alla afrikanska lejon bor på savannen och den lilla gruppen asiatiska lejon som finns kvar bor i en skog (ej djungel) i Indien. Dessutom sover de under dagtid.
Påminner mig om en vacker fråga i Arnaldur Indridasóns Vinterstaden: "Hur många träd krävs det för att det skall bli en skog?"
Sandwichen uppfanns av Earlen av Sandwich som ville kunna äta under ett kortparti utan att behöva kladda ned fingrarna.
Säkerligen har folk i alla tider lagt pålägg mellan två skivor bröd, men den första sandwichen uppfanns faktiskt redan på 100-talet f.Kr. av en rabbi som hette Hillel den äldre. Han lade lammkött, pepparrot och en sorts chutney mellan två brödskivor. Denna "Hillel-sandwich" äts fortfarande av judar under högtiden Pesach.
Ishockeyn kommer från Kanada.
Ishockeyn kommer faktiskt från ett land där det inte är någon särskilt stor idrott, nämligen Storbritannien! Sorry, kanadensare.
Man kan vara hjältemodig och ta en kula för någon om man är snabb.
Omänskligt snabb, i sådana fall. Har skytten redan tryckt av är det för sent, du hinner inte kasta dig fram och ta kulan själv.
Prostituerad är världens äldsta yrke.
Förmodligen är verktygstillverkare världens äldsta yrke, men jag har också läst att det kan vara barnmorska. Det är iaf inte prostituerad.
Ciabatta är ett traditionellt italienskt bröd.
Ciabatta är faktiskt yngre än många av oss här på forumet. Det uppfanns inte förrän 1982 för att försöka råda bot på italienarnas förtjusning i franska baguetter...
Trappistmunkar/trappistinnunnor tar ett tysthetslöfte.
Trappistmunkar/trappistinnunnor behöver inte ta något tyshetslöfte, utan får prata i vissa situationer. De enda löften de tar är att stanna inom klosterorden, att lyda klostrets abbot/abedissa och att lyda klostrets alla regler.
"Jingle Bells" eller "Bjällerklang" skrevs som en julsång.
Om du kan sången så vet du att julen aldrig nämns i den. Sången skrevs nämligen för amerikanska Thanksgiving.
Jesus mamma kallade honom förstås för Jesus.
Bokstaven J fanns inte ens på Jesu tid. Den dök faktiskt inte upp förrän runt 1600-talet. Dessutom är Jesus den latinska formen av hans namn och han pratde förmodligen arameiska. Det namn Maria kan ha använt för honom är Isho eller Jeshu. På hebreiska blev det Yeshua. Men Jesus kallades han alltså inte.
Colosseum i Rom kallades så för att det var en sådan kolossal arena. Den är ökänd för att man kastade kristna till lejonen där.
Under romersk tid kallade men arenan för "Flaviska Amfiteatern". Det var först under medeltiden - alltså långt efter Romarrikets fall - som man började säga Colosseum, detta för att det stod en koloss - en staty i enorm skala - föreställande kejsar Nero utanför.
Det där med kristna som kastades åt lejonen då?
Det fanns stora kattdjur som vandrade omkring på Colosseum och man kunde dömas till döden genom att slitas i stycken av vilda djur, men det finns inga samtida källor som nämner något om att kristna skulle ha offrats på detta grymma sätt. Förmodligen var det kristna författare som hittade på historierna om de påstådda martyrerna helt enkelt för att göra den kristna tron populär!
Buckingham Palace är officiellt residens för den brittiska kungafamiljen.
De har visserligen bott där sedan Drottning Victorias tid, men det officiella residenset är närbelägna St James's Palace. När Elizabeth II en dag trillar av pinn (om sådär femtio år, verkar det som ), kommer "The Accession Council" att mötas i St James's Palace och utropa den nye regenten.
Pavlov använde en klocka för att få sina hundar att salivera.
Han använde flera olika föremål - en metronom, en summer, en tramporgel, t.o.m. elektriska stötar (stackars hundar!), men aldrig några klockor.
Vilda duvor bär på massor av virus och bakterier och kan göra dig dödligt sjuk.
Alla djur på jorden bär på olika sjukdomar, men i duvornas fall är de nästan aldrig smittsamma för människor. Risken att bli träffad av blixten är mycket större än risken att bli smittad av en duva.
För att få händerna riktigt rena från bakterier måste man tvätta dem i varmvatten.
Det går lika bra med kallt vatten, det viktiga är att du använder tvål. Fördelarna med varmt vatten är väl dels att det är skönare för händerna, dels att tvålen löddrar bättre i varmvatten.
Bakterier dör visserligen i skållhett vatten, men använder du det till att tvätta händerna lär bakterier vara det minsta av dina bekymmer...
Världens högsta Kristusstaty finns i Rio.
Den är inte ens på Topp 3. Den högsta finns i....Swiebodzin i Polen! Den är 33 meter hög, en meter för varje år i Jesu liv.
Nummer två finns i Cochabamba i Bolivia och nummer tre i Vung Tao i Vietnam.
Säkerligen har folk i alla tider lagt pålägg mellan två skivor bröd, men den första sandwichen uppfanns faktiskt redan på 100-talet f.Kr. av en rabbi som hette Hillel den äldre. Han lade lammkött, pepparrot och en sorts chutney mellan två brödskivor. Denna "Hillel-sandwich" äts fortfarande av judar under högtiden Pesach.
Ishockeyn kommer från Kanada.
Ishockeyn kommer faktiskt från ett land där det inte är någon särskilt stor idrott, nämligen Storbritannien! Sorry, kanadensare.
Man kan vara hjältemodig och ta en kula för någon om man är snabb.
Omänskligt snabb, i sådana fall. Har skytten redan tryckt av är det för sent, du hinner inte kasta dig fram och ta kulan själv.
Förmodligen är verktygstillverkare världens äldsta yrke, men jag har också läst att det kan vara barnmorska. Det är iaf inte prostituerad.
Ciabatta är ett traditionellt italienskt bröd.
Ciabatta är faktiskt yngre än många av oss här på forumet. Det uppfanns inte förrän 1982 för att försöka råda bot på italienarnas förtjusning i franska baguetter...
Trappistmunkar/trappistinnunnor tar ett tysthetslöfte.
Trappistmunkar/trappistinnunnor behöver inte ta något tyshetslöfte, utan får prata i vissa situationer. De enda löften de tar är att stanna inom klosterorden, att lyda klostrets abbot/abedissa och att lyda klostrets alla regler.
"Jingle Bells" eller "Bjällerklang" skrevs som en julsång.
Om du kan sången så vet du att julen aldrig nämns i den. Sången skrevs nämligen för amerikanska Thanksgiving.
Jesus mamma kallade honom förstås för Jesus.
Bokstaven J fanns inte ens på Jesu tid. Den dök faktiskt inte upp förrän runt 1600-talet. Dessutom är Jesus den latinska formen av hans namn och han pratde förmodligen arameiska. Det namn Maria kan ha använt för honom är Isho eller Jeshu. På hebreiska blev det Yeshua. Men Jesus kallades han alltså inte.
Colosseum i Rom kallades så för att det var en sådan kolossal arena. Den är ökänd för att man kastade kristna till lejonen där.
Under romersk tid kallade men arenan för "Flaviska Amfiteatern". Det var först under medeltiden - alltså långt efter Romarrikets fall - som man började säga Colosseum, detta för att det stod en koloss - en staty i enorm skala - föreställande kejsar Nero utanför.
Det där med kristna som kastades åt lejonen då?
Det fanns stora kattdjur som vandrade omkring på Colosseum och man kunde dömas till döden genom att slitas i stycken av vilda djur, men det finns inga samtida källor som nämner något om att kristna skulle ha offrats på detta grymma sätt. Förmodligen var det kristna författare som hittade på historierna om de påstådda martyrerna helt enkelt för att göra den kristna tron populär!
Buckingham Palace är officiellt residens för den brittiska kungafamiljen.
De har visserligen bott där sedan Drottning Victorias tid, men det officiella residenset är närbelägna St James's Palace. När Elizabeth II en dag trillar av pinn (om sådär femtio år, verkar det som ), kommer "The Accession Council" att mötas i St James's Palace och utropa den nye regenten.
Pavlov använde en klocka för att få sina hundar att salivera.
Han använde flera olika föremål - en metronom, en summer, en tramporgel, t.o.m. elektriska stötar (stackars hundar!), men aldrig några klockor.
Vilda duvor bär på massor av virus och bakterier och kan göra dig dödligt sjuk.
Alla djur på jorden bär på olika sjukdomar, men i duvornas fall är de nästan aldrig smittsamma för människor. Risken att bli träffad av blixten är mycket större än risken att bli smittad av en duva.
För att få händerna riktigt rena från bakterier måste man tvätta dem i varmvatten.
Det går lika bra med kallt vatten, det viktiga är att du använder tvål. Fördelarna med varmt vatten är väl dels att det är skönare för händerna, dels att tvålen löddrar bättre i varmvatten.
Bakterier dör visserligen i skållhett vatten, men använder du det till att tvätta händerna lär bakterier vara det minsta av dina bekymmer...
Världens högsta Kristusstaty finns i Rio.
Den är inte ens på Topp 3. Den högsta finns i....Swiebodzin i Polen! Den är 33 meter hög, en meter för varje år i Jesu liv.
Nummer två finns i Cochabamba i Bolivia och nummer tre i Vung Tao i Vietnam.
Huggorm skrev:Frågan är då om den skog där de asiatiska lejonen bor verkligen inte kan klassas som djungel?Kahlokatt skrev:Huggorm skrev:Vad är då skillnaden på djungel och skog?
Inte enligt min bok.
Kahlokatt skrev:Huggorm skrev:Frågan är då om den skog där de asiatiska lejonen bor verkligen inte kan klassas som djungel?Kahlokatt skrev:
Inte enligt min bok.
I Norge finns det tydligen regnskog vilket inte för den sakens skull behöver vara synonymt med djungel.
Tyrannosaurus Rex hade larvigt små armar och man skulle lätt kunna besegra den i armbrytning.
Nix. Inte en chans. Armarna må se ynkliga ut, men det är bara i förhållande till resten av kroppen...
Syrsor spelar genom att gnida benen mot varandra.
Inte benen, utan vingarna.
Gökar lägger sina ägg i andra fåglars bon och låter alltså andra fågelarter ta hand om gökungen.
Det gäller bara vissa arter. De flesta gökar tar hand om sina egna ungar.
En cowboy kallar sitt rep för lasso.
Nej. Han säger "rep", kort och gott. Cowboys gillar inte ordet lasso. Varför vet ingen, men det kan ha att göra med att ordet från början är spanskt och att tidiga cowboys hade fördomar mot hispanics.
I det gamla Vilda Västern bar cowboys Stetson-hattar.
Nej, de bar mycket sällan klassiska "cowboyhattar". Det vanligaste var faktiskt att de bar plommonstop!
Det var konstnären Frederick Remington (ja, släkt med vapentillverkaren) som började måla cowboys i Stetsonhattar på 1800-talet.
Alla cowboys var förresten inte vita. Runt hälften var svarta eller mexikanare. De var segregerade, men behövde ändå inte utstå lika mycket diskriminering och fördomar som minoriteter i resten av USA.
Alla pingviner bor på Antarktis.
Bara två arter - kejsarpingvin och adéliepingvin - bor på Antarktis. Det finns t.o.m. pingviner på norra halvklotet, nämligen galapagospingvin på ön Isabella. Dessutom händer det att Humboldtpingviner från Peru tar sig ända upp till Alaskagolfen.
Om alla kineser hoppade samtidigt, skulle jordens omloppsbana ändras!
Nej. Det enda som skulle hända är att de skulle komma ned på marken igen.
Nix. Inte en chans. Armarna må se ynkliga ut, men det är bara i förhållande till resten av kroppen...
Syrsor spelar genom att gnida benen mot varandra.
Inte benen, utan vingarna.
Gökar lägger sina ägg i andra fåglars bon och låter alltså andra fågelarter ta hand om gökungen.
Det gäller bara vissa arter. De flesta gökar tar hand om sina egna ungar.
En cowboy kallar sitt rep för lasso.
Nej. Han säger "rep", kort och gott. Cowboys gillar inte ordet lasso. Varför vet ingen, men det kan ha att göra med att ordet från början är spanskt och att tidiga cowboys hade fördomar mot hispanics.
I det gamla Vilda Västern bar cowboys Stetson-hattar.
Nej, de bar mycket sällan klassiska "cowboyhattar". Det vanligaste var faktiskt att de bar plommonstop!
Det var konstnären Frederick Remington (ja, släkt med vapentillverkaren) som började måla cowboys i Stetsonhattar på 1800-talet.
Alla cowboys var förresten inte vita. Runt hälften var svarta eller mexikanare. De var segregerade, men behövde ändå inte utstå lika mycket diskriminering och fördomar som minoriteter i resten av USA.
Alla pingviner bor på Antarktis.
Bara två arter - kejsarpingvin och adéliepingvin - bor på Antarktis. Det finns t.o.m. pingviner på norra halvklotet, nämligen galapagospingvin på ön Isabella. Dessutom händer det att Humboldtpingviner från Peru tar sig ända upp till Alaskagolfen.
Om alla kineser hoppade samtidigt, skulle jordens omloppsbana ändras!
Nej. Det enda som skulle hända är att de skulle komma ned på marken igen.
Öknar består av sand.
De flesta öknar består av sten och grus. Eller salt. Eller snö. Sandöknarna är ganska få. En öken definieras inte av att den består av sand, utan att det faller väldigt lite nederbörd där.
Myran är världens starkaste varelse i förhållande till sin storlek.
Myror är väldigt starka, men starkast är - håll i er - gonorrébakterien! Om en människa som vägde runt 70 kilo vore lika stark så skulle hen enkelt kunna dra Eiffeltornet bakom sig...
En svan kan knäcka din arm om du har otur.
Svanar har inte särskilt starka näbbar. De är bättre på att flaxa, väsa och se stora ut.
De flesta öknar består av sten och grus. Eller salt. Eller snö. Sandöknarna är ganska få. En öken definieras inte av att den består av sand, utan att det faller väldigt lite nederbörd där.
Myran är världens starkaste varelse i förhållande till sin storlek.
Myror är väldigt starka, men starkast är - håll i er - gonorrébakterien! Om en människa som vägde runt 70 kilo vore lika stark så skulle hen enkelt kunna dra Eiffeltornet bakom sig...
Svanar har inte särskilt starka näbbar. De är bättre på att flaxa, väsa och se stora ut.
Kahlokatt skrev:
Fast med tanke på att prostitution (sex mot pengar eller tjänster) finns hos apor och det inte finns något bevis på att dom varken behöver barnmorskor eller att dom handlar med de vapen eller verktyg som de tillverkar så stämmer väl ändå myten.
Kahlokatt skrev:Tyrannosaurus Rex hade larvigt små armar och man skulle lätt kunna besegra den i armbrytning.
Fast deras armar kan inte röra sig på sådant sätt att de kan fullfölja rörelsen i armbrytning så hur stark T-rex är spelar ingen roll dom skulle ändå inte vinna (dom har testat på Mythbusters)
Kahlokatt skrev:
Visserligen så är deras näbbar inte starka men deras bröstmuskler är det, dom kan till och med döda en människa genom att flaxa (dom dödar fler människor än vargar) så att bryta en arm är nog inget problem för en trängd svan
Kahlokatt skrev:Fast det var näbben jag syftade på.
Fast är myten så "En svan kan knäcka armen på dig med näbben om du har otur"?
rapchic skrev:Kahlokatt skrev:Fast det var näbben jag syftade på.
Näbben gör nog ont när dom pickar på ens huvud när man guppar i vattnet.
Han var på plats för att kontrollera svanarna när plötsligt attackerades i sin kajak. Enligt vittnen hamnade mannen i vattnet där han fortsatte att attackeras av en av svanarna när han simmande försökte ta sig i land. Räddningspersonal, som kom till platsen, fann mannen under vattnet och kunde konstatera att han dött av drunkning.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/svan-dodade-skotare/
rapchic skrev:Kahlokatt skrev:Fast det var näbben jag syftade på.
Men herregud! Jag skiter i att göra den här tråden om folk bara tänker tala om för mig att jag har fel hela tiden! Skit i det då!! Ta över tråden själva!! Det är ju ingen mening att göra en sådan här tråd om folk bara skall skriva en på näsan hela tiden!
Kahlokatt skrev:rapchic skrev:Kahlokatt skrev:Fast det var näbben jag syftade på.
Men herregud! Jag skiter i att göra den här tråden om folk bara tänker tala om för mig att jag har fel hela tiden! Skit i det då!! Ta över tråden själva!! Det är ju ingen mening att göra en sådan här tråd om folk bara skall skriva en på näsan hela tiden!
Jag har noll intresse av att ta över tråden men bara för att du säger att det är sant så är det inte alltid det. Var inte syftet med tråden att avslöja myter, inte att skapa nya?
Kahlokatt skrev:Jag skiter i tråden, låt den dö.
Självklart är det ditt val, men jag vill bara säga att jag tycker att det är en jätterolig tråd.
Jag har bara läst och inte postat innan, det har inte funnits någon anledning. Det finns säkert fler som läser med tyst uppskattning. Det vore synd om du slutade, men som sagt: självklart helt upp till dig.
Jag inser förstås att avslöjanden inte alltid är 100% sanna. Det går inte att täcka in alla detaljer i en kort lista, så det går alltid att hitta invändningar. Jag tycker inte att det gör mytavslöjandet mindre intressant.
Kahlokatt skrev:När man är gravid skall man äta för två.
Oavsett hur mycket man äter så äter man ju faktiskt för två.
Jag har aldrig hört att man ska göra det, bara att man gör det.
Återgå till Intressanta intressen