Ord att älska
Ord att älska
FentonSpadrig skrev:runkväder
är ett ord att älska
Haha! Mjo det är de små tingen i vardagen som sprider solstrålar i det fördragna sovrummet.
- Winterblues
- Anslöt: 2011-08-27
Ord att älska
Kahlokatt skrev:Palimpsest har jag nyligen lärt mig. Det är vackert.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Palimpsest
Det ordet hade jag nästan glömt bort. Det får ett stort lyft med det bildliga tycker jag: "... kan syfta på att en viss text har en underliggande mening."
* Dilettant – Person som sysslar med ngt utan att ha nödig sakkunskap. (SYN. Klåpare)
- Dilettanteri – Dilettantisk verksamhet.
(ord.se)
- Winterblues
- Anslöt: 2011-08-27
Ord att älska
kärleksbett
kyssvänlig
pussroad
trutöm (när man pussats så länge att man har lite ont i läpparna)
kyssvänlig
pussroad
trutöm (när man pussats så länge att man har lite ont i läpparna)
Ord att älska
Evergreen er et vakkert ord synes jeg.
(Vet ikke om det er postet her før, for gidder ikke å lese igjennom den lange tråden.)
(Vet ikke om det er postet her før, for gidder ikke å lese igjennom den lange tråden.)
Ord att älska
Annorledes och annorstädes äro tvenne vackra ord.
- Bonddrengen
- Anslöt: 2015-09-12
Ord att älska
Bonddrengen skrev:Annorledes och annorstädes äro tvenne vackra ord.
"Annorlunda" också om man tänker efter.
Ord att älska
nallen skrev:Jag är mer förtjust i eljest.
I Norrland säger man det om saker som är missbildade eller avvikande, t ex tvehövdade kalvar eller omskurna män, men då kan det förstås vara frågan om slitage...
Ord att älska
antonius skrev:I Norrland säger man det om saker som är missbildade eller avvikande [...]
Jo. Hyfsat synonymt med annorlunda alltså.
Ord att älska
Vad sägs om "kverulant"? "Förhäva"? "Abrovink"?
Jag tenderar att slänga ihop ord kreativt när jag svär. Så det inte bara blir en sån där punktuation eller någon slags krycka som vissa brukar. "Förbannade ampintocentriska arselclown!" t.ex. Kanske har någonting med att man läste Tintin när man var liten...
Jag tenderar att slänga ihop ord kreativt när jag svär. Så det inte bara blir en sån där punktuation eller någon slags krycka som vissa brukar. "Förbannade ampintocentriska arselclown!" t.ex. Kanske har någonting med att man läste Tintin när man var liten...
- Dented_In_Son
- Ny medlem
- Anslöt: 2016-06-16
Ord att älska
antonius skrev:nallen skrev:Jag är mer förtjust i eljest.
I Norrland säger man det om saker som är missbildade eller avvikande, t ex tvehövdade kalvar eller omskurna män, men då kan det förstås vara frågan om slitage...
Fast min (norrbottniske) morfar brukade använda det i betydelsen "annars, för övrigt". "Vad gör du eljest då?" frågade han när man pratade i telefon.
Saknar honom.
Ord att älska
Kahlokatt skrev:Fast min (norrbottniske) morfar brukade använda det i betydelsen "annars, för övrigt". "Vad gör du eljest då?" frågade han när man pratade i telefon.
Saknar honom.
Men det var väl för att du är lite speciell, eller som eljest då...
Grejen är väl att man lägger ingen värdering i ordet, så därför är det ett bra ord för det avväpnar det hela då man säjer det, även i en situation som kan vara prekär, tycker jag iaf
Återgå till Intressanta intressen