Vit mat, varm mat, kall mat
78 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Flinta skrev:Finns det någon chans att förkylning blir bättre/lindras av att man placerar en vitlöksklyfta i ändtarmen? Vad är det i sådanafall som händer? Tänker på slemhinnor. Jag har aldrig vågat prova.
Du lär reta analslemhinnorna utav bara h-e, det är vad som händer. Undvik.
Att vitlök håller förkylning borta beror väl främst på att om man luktar vitlök vill ingen komma i närheten av en, förkyld eller ej.
Mats skrev:Hur kan man vara autist och tycka att makaroner är vita? De är ju GULA!
Okej, gulvita då. Ljusa iaf.
Jag har aldrig någonsin tänkt mig makaroner som vita - inte kokta heller - och jag är fortfarande i chock över hur någon kan tycka att de är det!
Spaghetti är för övrigt också gult.
Vaniljglass finns både vit och gul.
Spaghetti är för övrigt också gult.
Vaniljglass finns både vit och gul.
Jag är jättekänslig för kall mat på vintern. Måste ha någon varm dryck om jag ska äta kall macka.
Annars tycker jag oftast bättre om varm mat. Fast den hinner svalna för jag äter inte så fort men den blir ju bara ner till rumsvarm i sämsta fall.
Jag tycker om vit och gul mat, ja! Jag tycker om stärkelse och det kan vara ris, pasta eller potatis. Annars har jag inga direkta matnojor.
Annars tycker jag oftast bättre om varm mat. Fast den hinner svalna för jag äter inte så fort men den blir ju bara ner till rumsvarm i sämsta fall.
Jag tycker om vit och gul mat, ja! Jag tycker om stärkelse och det kan vara ris, pasta eller potatis. Annars har jag inga direkta matnojor.
På sommaren äter jag gärna kall mat. Typ kycklingsallad eller dyl. På vintern vill jag gärna ha mustiga grytor och soppor ( som äts varma).
Osande varm kålsoppa med frikadeller, säsongen närmar sigkullan skrev:På sommaren äter jag gärna kall mat. Typ kycklingsallad eller dyl. På vintern vill jag gärna ha mustiga grytor och soppor ( som äts varma).
Jag tycker om det mesta när det är kallt eller så där lagom fesljummet.
Varm mat tycker jag inte om.
Vit mat? Njaee, jag gillar ju köttbullar
Varm mat tycker jag inte om.
Vit mat? Njaee, jag gillar ju köttbullar
Jobbigast är när det är ojämn värme, som när man värmer något i mikron och det är varmare i kanterna än i mitten. Man tar ett par tuggor varm mat och plötsligt får man i sig en gaffel iskallt
Re: Vit mat, varm mat, kall mat
Bara maten inte är blå är det OK. Man färgade mat blå och bad folk äta och ingen ville det. Såg en bild på den blå maten och mådde lite illa.
kullan skrev:På vintern vill jag gärna ha mustiga grytor och soppor ( som äts varma).
Ja finns det nåt bättre än en varm mustig köttrik gulaschgryta en kulen novemberkväll?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
På vintern vill jag ha varm mat och på sommaren hellre kall mat. Om jag är sjuk så kan jag vilja ha så smaklös och "enkel" mat som det bara går, t ex kokt ris med grönsaker och inga kryddor alls. I övrigt föredrar jag om maten smakar någonting, gillar mat med mycket smak i, då matlagning är ett av mina intressen så experimenterar jag gärna med nya recept, just nu är det koreansk mat som gäller men gillar även att läsa på om och laga olika historiska recept och sånt.
Bland det bästa som finns är att göra varmt kryddat vin på vintern, det är typ som en proto-glögg: man värmer rött vin, har i diverse pepparkakskryddor (kanel, ingefära, nejlika, muskot, allt efter tycke och smak) och en passande mängd honung beroende på vinets kvalitet. En råkall vinterkväll så är en mugg av detta alldeles underbart.
Bland det bästa som finns är att göra varmt kryddat vin på vintern, det är typ som en proto-glögg: man värmer rött vin, har i diverse pepparkakskryddor (kanel, ingefära, nejlika, muskot, allt efter tycke och smak) och en passande mängd honung beroende på vinets kvalitet. En råkall vinterkväll så är en mugg av detta alldeles underbart.
PixieBoy skrev:(...) Bland det bästa som finns är att göra varmt kryddat vin på vintern, det är typ som en proto-glögg: man värmer rött vin, har i diverse pepparkakskryddor (kanel, ingefära, nejlika, muskot, allt efter tycke och smak) och en passande mängd honung beroende på vinets kvalitet. En råkall vinterkväll så är en mugg av detta alldeles underbart.
Ha! Det där brukar jag också hålla på med. Riktigt intensivt blir det med portvin (enkelt ruby duger bra), då får man dock vara lite återhållsam med honungen eller farinsockret (jag växlar).
KrigarSjäl skrev:kullan skrev:På vintern vill jag gärna ha mustiga grytor och soppor ( som äts varma).
Ja finns det nåt bättre än en varm mustig köttrik gulaschgryta en kulen novemberkväll?
Ja, rödbetssoppa!
KrigarSjäl skrev:kullan skrev:På vintern vill jag gärna ha mustiga grytor och soppor ( som äts varma).
Nä det är ju underbart.
kiddie skrev:Ja, rödbetssoppa!
Nja det vet jag inte.
kiddie skrev:KrigarSjäl skrev:kullan skrev:På vintern vill jag gärna ha mustiga grytor och soppor ( som äts varma).
Ja, rödbetssoppa!
Nä, det ska vara nåt med kött, annars mättar det inte..
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Duger det med kålsoppa då? Frikadellerna är ju kött men inte så mycket.
Finsk korvsoppa?
Finsk korvsoppa?
kiddie skrev:Duger det med kålsoppa då? Frikadellerna är ju kött men inte så mycket.
Finsk korvsoppa?
-Nej tack.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Man kan bli lika mätt på vegetarisk mat. Möjligen blir man pruttigare, men å andra sidan inte lika däst.
Återgå till Att leva som Aspergare