Vit mat, varm mat, kall mat

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2016-08-30 21:38:06

I en bok om autism (tror det var När jag blir stor ska jag bli Askungen av Birgitha Lindgren) skriver författaren att många autister tycks föredra VIT mat, (t.ex. makaroner, vaniljglass, ris, filmjölk, etc.) och att detta stämmer in på hennes egen dotter. Senare läste jag i en bok med texter av kompositören Erik Satie (som kan ha haft Asperger) att han "bara åt vit mat". Har någon av er hört om detta fenomen eller känner ni kanske t.o.m. igen er?

Själv har jag ingen dragning till vit mat, däremot har jag svårt för kall mat. Med undantag för mejeriprodukter (vem vill ha varm glass?) tycker jag i regel inte om kall mat. Kallskuret, gravlax, sill, sallader, kärva frukter som äpplen och päron, kalla soppor, smörgåstårta...brrr! Jag vill att mat skall vara VARM! Varmt kött, grillad lax, stekt strömming, grönsaker i ugn, pajer, varma soppor, det gillar jag.
Är detta bara min egen egenhet eller finns det fler aspergare som har svårt för kall mat?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav kullan » 2016-08-30 21:50:01

Jag äter typ all mat. Vissa smaker som beskt och bittert kan jag reagera negativt på. Så flytande medicin , sötningsmedel och vissa kryddor vill jag undvika. Annars åker typ allt ner.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav ankhh » 2016-08-30 22:13:29

Jag är i och för sig rätt petig med maten fortfarande (dvs mindre än som barn, men fortfarande petig), men jag kan definitivt äta en hel del kall mat, som sallader inkl. potatissallad, räkor, diverse frukt och grönsaker. Gillar smörgåstårta. :)

Däremot har jag väldigt svårt för att äta mat som jag anser ska vara varm i kallt skick, och det gäller t.o.m. pizza, som många andra påstår att man kan äta som kalla rester.

Vit mat? Nix, inte det heller.
ankhh
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-31 15:30:28

Känner inte igen mig i beskrivningen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav River » 2016-08-31 15:38:16

Kahlokatt skrev:Är detta bara min egen egenhet eller finns det fler aspergare som har svårt för kall mat?

Jeg liker best kald mat, for varm mat blir jeg så tung/døsig av.

Og det vel også noe i selve substansen ved varm mat som ikke er helt bra har jeg for meg.
Senast redigerad av River 2016-08-31 15:40:48, redigerad totalt 1 gång.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Inläggav honeypie81 » 2016-08-31 15:39:19

Jag känner igen mig tills viss del. Jag har himmla svårt för "mörk mat" (som jag kallar det) till exempel viltkött, vanligt nötkött som inte är malt dvs t.e.x oxfilé eller "entrecotê".
Jag tycker bättre om fisk än kött över lag men jag är "Galen" i hamburgare om de inte är för starkt kryddade.

Där med inte sagt, att jag gillar ALL vit mat. Mjölk är ingen favorit, och filmjölk passar enligt mig (och mitt AS tänk) bara på sommaren som lunch. Bara tanken på att dricka ett glas mjölk till maten får mig att klökas, eller heter det klykas? Jobbigt "idiosynkrasi" då man har har en son som dricker mjölk till allt.

Jag är väldigt kräsen och jag tror att det är koplat till min AS. Kryddor är ingen hit för mig värst av allt är persilja basilika och koriander :-)004 :-)004 :-)004 :-)004 :-)004
honeypie81

Anslöt: 2016-04-25

Inläggav honeypie81 » 2016-08-31 15:40:37

Många av dom jag känner med AS tycker inte om kryddor. Det där med vit mat har jag oxå läst om men vet inte hur det ser ut bland mina "likasinnade". Jag ska fråga de.
honeypie81

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-31 15:43:56

Gillar både kryddor och grönsaker....och kött naturligtvis.
Biffar, köttgrytor, kallskuret, kotletter, grillat, helstekt, nöt, fläsk, vilt you name it.

Gillar inte när mat smakar mjäkigt eller vad man ska säga...så ofta på med extra svartpeppar.

Har svårt för enstaka grejer; vitlök.
Vitlök är det värsta, avskyr det.
Nej, avsky är ett alltför milt ord...hatar vitlök.
Vitlöken är min Nemesis på matbordet.
Sen burkchampinjoner och smält ost.

Men jag äter det mesta.

Det som ska vara varmt äts varmt, det som ska vara kallt äts kallt.
Jag skickar ju inte in en sallad i mikron.

Det visar bara på att vi är väldigt individuella med vad vi föredrar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav honeypie81 » 2016-08-31 15:51:45

Jag gillar inte heller vitlök. Man får så dålig andedräkt av det också! :-|
honeypie81

Inläggav ankhh » 2016-08-31 16:00:26

Äääälskar vitlök!

Så, jodå, visst är vi olika. :D
ankhh
Frivilligt inaktiverad

Inläggav marxisten » 2016-08-31 16:00:54

Jag skulle tro anledningen att Aspergare tycks föredra vit mat framför annan mat är ork. Samtliga maträtter som du nämnde kräver ytterst lite ansträngning och minimalt med disk (om man inte lagar pasta från grunden vill säga). F.ö så är den listan också typisk ungkarlskrubb.

Känner inte jag har nån dragning åt "vit" mat själv (om man nu inte räknar jag föredrar ljust bröd). Det jag absolut inte äter är fisk, skaldjur, svamp och inälvsmat, f.ö äter jag det mesta.

Personligen gillar jag att laga mat och experimentera i köket. Kan bli allt från en medium-rare nötbit med klyftpotatis och bearnaisesås till vanliga köttbullar och potatismos, har ett stort spektrum.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-31 16:09:50

honeypie81 skrev:Jag gillar inte heller vitlök. Man får så dålig andedräkt av det också! :-|

Det är en underdrift av stora mått...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Huggorm » 2016-08-31 17:32:51

Vitlök smakar gott men luktar skit.

Jag klarar inte av okryddad mat, jag vill att det skall smaka mycket. Tror det hänger ihop med att mitt smaksinne är ganska svagt. Men det skall gärna vara chilibaserade kryddor, det finns en del skumma orientaliska kryddor som jag inte klarar av. Gärna mycket salt också.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav River » 2016-08-31 18:23:26

River skrev:
Kahlokatt skrev:Är detta bara min egen egenhet eller finns det fler aspergare som har svårt för kall mat?

Jeg liker best kald mat, for varm mat blir jeg så tung/døsig av.

Og det vel også noe i selve substansen ved varm mat som ikke er helt bra har jeg for meg.

Kroppen er varm nok for de som enda kan spise, og tror ikke det er sunt å spise varm mat derfor.

Ellers tror jeg ikke det er usunt å steke/koke mat, men at slik mat som best spises kald som all annen mat.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-01 14:29:21

Vitlök är gott i bröd, annars är jag inte mycket för det. Smält ost gillar jag!
Koriander, hu. :shock: Det finns tydligen någon gen (?) som bara en viss del av befolkningen har och som gör att man tycker koriander smakar tvål.
Jag tycker om brända mandlar men HATAR marsipan. Tycker inte om kokos heller (kan dock äta det på chokladbollar och kärleksmums), speciellt inte i mat. Thailändsk ostronsås gillar jag inte heller, men jag älskar thailändsk plommonsås!
Lever är ruggigt. Jag är visserligen inte vegetarian, men tanken på att äta en annan varelses reningsverk får mig att rysa. Njure och hjärna är också grejer jag inte skulle vilja äta, men jag undrar om jag inte kan ha ätit renhjärta nån gång...?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav elle » 2016-09-01 14:55:36

honeypie81 skrev:Jag gillar inte heller vitlök. Man får så dålig andedräkt av det också! :-|

Har du funderat varför man få dålig andedräkt av vitlök ...?

Det är ingen slump att just ...köttätare och folk som lever på skräpmat luktar ...skarpt när de äter vitlök . Detta pga. toxiner de har i kroppen ( nej, inte allt lämnar kroppen med urin och avföring) . Det normala är att man inte luktar illa..
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-01 16:09:24

Vitlök och vitlöksätare luktar alltid illa.

Vitlöken är en avgrundsplanta som odlas i klippskrevor av behornade smådjävlar i Helvetet och det är hela förklaringen.

Cerberus andedräkt-förbannelse drabbar alla som äter av plantan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav ankhh » 2016-09-01 16:24:08

KrigarSjäl skrev:Vitlök och vitlöksätare luktar alltid illa.

Vitlöken är en avgrundsplanta som odlas i klippskrevor av behornade smådjävlar i Helvetet och det är hela förklaringen.

Cerberus andedräkt-förbannelse drabbar alla som äter av plantan.

:lol:

Bara för oss att gå över till satanismen då, alla redan fördömda vitlöksätare!

När jag tänker efter är vitlök f.ö. god både varm (i grytor, soppor, etc, för att inte tala om varma vitlöksbröd) och kall (tsatsiki!).
ankhh
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-01 16:31:00

Ja ni får gärna bilda sekt och bära yttre kännetecken och symboler så man vet vilka man ska undvika...vad sägs om pestmask?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav ankhh » 2016-09-01 16:40:41

Nej, för katten, från avgrunden till den hemliga underjordsrörelsen! :-)002

Ni får väl bära ansiktsmasker med luftfilter istället:

mask.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankhh
Frivilligt inaktiverad

Inläggav kullan » 2016-09-01 17:44:38

Potatisgratäng utan vitlök är ingen fullvärdig rätt. Det är ju kanongott med vitlök.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Flinta » 2016-09-01 17:54:05

Finns det någon chans att förkylning blir bättre/lindras av att man placerar en vitlöksklyfta i ändtarmen? Vad är det i sådanafall som händer? Tänker på slemhinnor. Jag har aldrig vågat prova.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav ankhh » 2016-09-01 18:27:08

Flinta skrev:Finns det någon chans att förkylning blir bättre/lindras av att man placerar en vitlöksklyfta i ändtarmen? Vad är det i sådanafall som händer? Tänker på slemhinnor. Jag har aldrig vågat prova.

Jösses, jag skulle definitivt inte vilja prova. Det låter som att det kan bli rätt plågsamt, rå vitlök kan bränna rätt bra.

Dessutom borde det vara ineffektivt. Det finns en del vitaminer i vitlök som kan vara bra för immunförsvaret, och så finns ett naturligt antiseptikum som heter allicin. Det lär dock inte frigöras i ändtarmen (som ju teoretiskt annars skulle kunna ta upp allicinet), eftersom det bara frigörs när man river och/eller hettar upp vitlöken. Tror inte att kroppstempetaruren räcker som upphettning om man inte har väldigt mycket feber. :roll:

Själv äter jag alltså vitlök för att det är gott, och ska man ta det mot förkylning är det nog samma sak som gäller: ät!

Sökte lite, det finns många träffar, men hittade doseringsråd här:
http://www.netdoktor.se/naturmedicin/ar ... pa_floater
För smärtlindring krävs det mer, 2-4 g torkat vitlökspulver om dagen eller två stora färska klyftor. Tar du denna mängd tre gånger om dagen har du även möjlighet att lindra infektioner i luftvägarna.
ankhh
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Huggorm » 2016-09-01 18:52:04

När det gäller vitlök och förkylning så har den snarare en förebyggande effekt. Ingen vill gå så nära dig att du riskerar att smittas.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in