Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre prestationer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Typer man stör sig på

Inläggav KrigarSjäl » 2016-08-25 17:29:59

snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:
Jag frågar på nytt.

Vad åsyftas med det fetmarkerade ?

Det är en helt seriöst ställd fråga.

Nu är det så att det här med jämlikhet bör omfatta hela mänskligheten snarare än bara halva.

Feminism är, grovt sett, jämlikhet för kvinnan.

Som bekant finns det två sidor av myntet och feminismen har inte monopol på att singla slant.


Något av ett goddag yxskaft svar..

Det är konkreta exempel jag är intresserad av.
Vilka är dessa "synpunkter om jämlikhet ur mannens perspektiv" ?

I utbildningsväsendet är det tydligt att pojkar och män missgynnas.
Tror det beror på hur modern pedagogik och modernt arbetssätt är utformat.

Idag är det väldigt mycket social samverkan, projektarbeten och planering i studiesituationen vilket missgynnar män generellt.

Osäkra besked, vaga uppgiftsbeskrivningar, grupparbeten, varierande studieplatser som väljs i grupp, schemasättning som ändras från vecka till vecka och tvärgruppsredovisningar, korridorkotterier, planering från dag till dag och samarbete snarare än delegering.

Som aspergare OCH man är jag extremt missgynnad av allt ovanstående uppräknat.
Min hjärna är helt enkelt inte kopplad för att arbeta på det sättet och alla försök leder till utmattning och ångest, i långa loppet utbrändhet och klinisk depression.

Om det svaret gör mig till Herr Yxskaft må det vara hänt.

atoms -

Godkännande att flytta detta inlägg (+ det efterföljande) har inhämtats från skribenterna.

Avdelat från typer-man-stor-sig-pa-t48548-912.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-08-25 17:41:59, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Typer man stör sig på

Inläggav snuggelhund » 2016-08-25 17:49:16

KrigarSjäl skrev:
snuggelhund skrev:
KrigarSjäl skrev:Nu är det så att det här med jämlikhet bör omfatta hela mänskligheten snarare än bara halva.

Feminism är, grovt sett, jämlikhet för kvinnan.

Som bekant finns det två sidor av myntet och feminismen har inte monopol på att singla slant.


Något av ett goddag yxskaft svar..

Det är konkreta exempel jag är intresserad av.
Vilka är dessa "synpunkter om jämlikhet ur mannens perspektiv" ?

I utbildningsväsendet är det tydligt att pojkar och män missgynnas.
Tror det beror på hur modern pedagogik och modernt arbetssätt är utformat.

Idag är det väldigt mycket social samverkan, projektarbeten och planering i studiesituationen vilket missgynnar män generellt.

Osäkra besked, vaga uppgiftsbeskrivningar, grupparbeten, varierande studieplatser som väljs i grupp, schemasättning som ändras från vecka till vecka och tvärgruppsredovisningar, korridorkotterier, planering från dag till dag och samarbete snarare än delegering.

Som aspergare OCH man är jag extremt missgynnad av allt ovanstående uppräknat.
Min hjärna är helt enkelt inte kopplad för att arbeta på det sättet och alla försök leder till utmattning och ångest, i långa loppet utbrändhet och klinisk depression.

Om det svaret gör mig till Herr Yxskaft må det vara hänt.


Nej,tvärtom.

Det är precis den sortens svar jag efterfrågade.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Manlighet, antipluggkultur och pojkars lägre betyg

Inläggav Alien » 2016-09-14 2:14:05

KrigarSjäl skrev:I utbildningsväsendet är det tydligt att pojkar och män missgynnas.
Tror det beror på hur modern pedagogik och modernt arbetssätt är utformat.

Idag är det väldigt mycket social samverkan, projektarbeten och planering i studiesituationen vilket missgynnar män generellt.


Ja, det har ju diskuterats tidigare att det moderna arbetssättet i den moderna skolan missgynnar pojkar el just barn från arbetarklassen. Att mer struktur och disciplin gynnar just de som saknar studievana föräldrar. Det handlar både om kön och klass.

Edit: Hittade en ännu tidigare tråd om pojkars betyg: vad-beror-pojkars-samre-skolbetyg-pa-t30177.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in