Den tuffa tanten med handväskan i Växjö: myt och verklighet
15 inlägg
• Sida 1 av 1
Ett tag var det tal om sätta upp en staty på tanten som måttade mot handväskan mot nazisten. Men Växjö kommun sa nej, det vore ju att uppmuntra våld.
En annan orsak kan ju vara att verkligheten inte överensstämde med myten. En riktig krutgumma som kämpade mot nazismen. En politiskt engagerad aktivist. En kvinna som suttit i koncentrationsläger. Eller en kvinna vars mor suttit i koncentrationsläger. Den tuffa tanten med handväskan som vapen. Inget av detta stämde egentligen.
Hon kom från Polen. Och hennes mor hade liksom många andra polacker lidit av den tyska ockupationen. Kanske slavarbete i fabrik. Hursomhelst hade modern psykiska problem och Danuta uppfostrades tidvis av släktingar. Och de problemen tycktes ha gått i arv. På en musikfestival i Polen träffade hon en svensk journalist, tycke uppstod och hon reste över till Sverige. Vid den tiden krossades Solidaritet i Polen och undantagstillstånd infördes. Så Danuta ville inte återvända till Polen utan stannade och gifte sig med svensken. Hon ville arbeta (med städning, tidningsutbärning) och passa in i det svenska samhället.
Det var ca 15 från Nordiska Rikspartiet som demonstrerade. Men i Växjö fanns på den tiden många politiskt engagerade latinamerikanska flyktingar som flytt från fascistisk diktatur och de hatade nazismen. VPK hade också tillstånd för möte samma dag. Partiledaren Lars Werner uppmanade åhörarna att visa sitt förakt för NPR genom att gå hem. Men många ville i stället stanna och visa sin avsky inför nazisterna. Stämningen blev snabbt väldigt aggressiv. Ägg och tomater kastades. Nazisterna var unga pojkar och polisen fick arbeta för att skydda dem. Den tiden var motståndet mot nazisterna starkt och det var de som var i underläge. Idag vågar väl bara professionella aktivister (AFA) göra motstånd mot nazister, vanligt folk är rädda för dem.
Danuta måttade handväskan med all kraft mot den fanbärande nazistkillen men träffade inte huvudet, kanske ryggen. Fotografen som tog bilden fick sedan pris för Årets bild. Nazisterna jagades av folkmassan in på stationen där de sedan låste in sig på toaletterna. Utanför skränade folkmassan. En lokal politiker försökte lugna ner människorna, nu hade de visat vad de tyckte om nazisterna, det räckte nu. Men många ville helt enkelt klå upp killarna. Till slut tog polisen fram poliser med hundar på framsidan så folkmassans intresse drogs dit, medan andra poliser förde bort killarna på baksidan.
Danuta själv blev polisanmäld och hotad. Hon var inte alls glad över bilden och uppmärksamheten. Dels såg hon äldre ut (hon var 38 år), dels var hon inte alls politiskt engagerad. Hon hatade nazismen och hade kanske blivit påverkad av stämningen. Men hon ville verkligen inte ställa upp på några intervjuer och bli någon symbol för motståndet mot nazismen.
Danuta hade psykiska problem och hade varit inlagd på S:t Sigfrids. Hon var ofta aggressiv och skällde ut folk utan begriplig orsak. Många var rädda för henne. Inte den perfekta hjältinnan alltså. Handväskan mot nazisten kan alltså ses snarare som ett tecken på hennes personliga trasighet än på politisk medvetenhet. Några år efter händelsen begick hon självmord.
Men samtidigt har bilden levt sitt eget liv som symbol för civilkurage och motstånd. Här är en radiodokumentär om demonstrationen och Danuta: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/50 ... ramid=3103
Och det berömda fotot:
En annan orsak kan ju vara att verkligheten inte överensstämde med myten. En riktig krutgumma som kämpade mot nazismen. En politiskt engagerad aktivist. En kvinna som suttit i koncentrationsläger. Eller en kvinna vars mor suttit i koncentrationsläger. Den tuffa tanten med handväskan som vapen. Inget av detta stämde egentligen.
Hon kom från Polen. Och hennes mor hade liksom många andra polacker lidit av den tyska ockupationen. Kanske slavarbete i fabrik. Hursomhelst hade modern psykiska problem och Danuta uppfostrades tidvis av släktingar. Och de problemen tycktes ha gått i arv. På en musikfestival i Polen träffade hon en svensk journalist, tycke uppstod och hon reste över till Sverige. Vid den tiden krossades Solidaritet i Polen och undantagstillstånd infördes. Så Danuta ville inte återvända till Polen utan stannade och gifte sig med svensken. Hon ville arbeta (med städning, tidningsutbärning) och passa in i det svenska samhället.
Det var ca 15 från Nordiska Rikspartiet som demonstrerade. Men i Växjö fanns på den tiden många politiskt engagerade latinamerikanska flyktingar som flytt från fascistisk diktatur och de hatade nazismen. VPK hade också tillstånd för möte samma dag. Partiledaren Lars Werner uppmanade åhörarna att visa sitt förakt för NPR genom att gå hem. Men många ville i stället stanna och visa sin avsky inför nazisterna. Stämningen blev snabbt väldigt aggressiv. Ägg och tomater kastades. Nazisterna var unga pojkar och polisen fick arbeta för att skydda dem. Den tiden var motståndet mot nazisterna starkt och det var de som var i underläge. Idag vågar väl bara professionella aktivister (AFA) göra motstånd mot nazister, vanligt folk är rädda för dem.
Danuta måttade handväskan med all kraft mot den fanbärande nazistkillen men träffade inte huvudet, kanske ryggen. Fotografen som tog bilden fick sedan pris för Årets bild. Nazisterna jagades av folkmassan in på stationen där de sedan låste in sig på toaletterna. Utanför skränade folkmassan. En lokal politiker försökte lugna ner människorna, nu hade de visat vad de tyckte om nazisterna, det räckte nu. Men många ville helt enkelt klå upp killarna. Till slut tog polisen fram poliser med hundar på framsidan så folkmassans intresse drogs dit, medan andra poliser förde bort killarna på baksidan.
Danuta själv blev polisanmäld och hotad. Hon var inte alls glad över bilden och uppmärksamheten. Dels såg hon äldre ut (hon var 38 år), dels var hon inte alls politiskt engagerad. Hon hatade nazismen och hade kanske blivit påverkad av stämningen. Men hon ville verkligen inte ställa upp på några intervjuer och bli någon symbol för motståndet mot nazismen.
Danuta hade psykiska problem och hade varit inlagd på S:t Sigfrids. Hon var ofta aggressiv och skällde ut folk utan begriplig orsak. Många var rädda för henne. Inte den perfekta hjältinnan alltså. Handväskan mot nazisten kan alltså ses snarare som ett tecken på hennes personliga trasighet än på politisk medvetenhet. Några år efter händelsen begick hon självmord.
Men samtidigt har bilden levt sitt eget liv som symbol för civilkurage och motstånd. Här är en radiodokumentär om demonstrationen och Danuta: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/50 ... ramid=3103
Och det berömda fotot:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien skrev:Ett tag var det tal om sätta upp en staty på tanten som måttade mot handväskan mot nazisten. Men Växjö kommun sa nej, det vore ju att uppmuntra våld.
Hon kom från Polen. Och hennes mor hade liksom många andra polacker lidit av den tyska ockupationen. Kanske slavarbete i fabrik.
Det var ju det som koncentrationslägren var, och det hade hon ju uppenbarligen inte varit på.
Det har ju varit mycket cirkus kring den där statyn, läste ett intressant reportage för ett tag sedan om den där statyn, tanten och fotografen som blev god vän med tanten, har för mig att hon var relativt ung när bilden togs 35-38 år ungefär.
För mig är det uppenbart att aktuell bild signalerar civilkurage och civilt motstånd, inte uppmaning till våld.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
BBC skriver om fotot att det bla är tidlöst.
http://www.bbc.com/culture/story/201612 ... nt-go-away
Någon som vet om tanten blev åtalad för misshandel?
Some images never go out of date. They remain endlessly urgent. Where most viral photos enjoy a fleeting flash of fame, flaring up like a rash across social media, there is a cache of imperishable images that have lingered longer and strike a deeper chord. They stay forever part of the mind’s permanent collection of archetypal signs.
http://www.bbc.com/culture/story/201612 ... nt-go-away
Någon som vet om tanten blev åtalad för misshandel?
slackern skrev:Någon som vet om tanten blev åtalad för misshandel?
Tveksamt. Jag hittar bara en källa vid snabb sökning just nu, men det lär vara så att slaget inte träffade killen. Då blir det ju inte ens ringa misshandel, och alltså ingenting att åtala för.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6099595
ankhat skrev:slackern skrev:Någon som vet om tanten blev åtalad för misshandel?
Tveksamt. Jag hittar bara en källa vid snabb sökning just nu, men det lär vara så att slaget inte träffade killen. Då blir det ju inte ens ringa misshandel, och alltså ingenting att åtala för.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6099595
Där ser man tack för ditt svar.
slackern skrev:Alien skrev:Ett tag var det tal om sätta upp en staty på tanten som måttade mot handväskan mot nazisten. Men Växjö kommun sa nej, det vore ju att uppmuntra våld.
Hon kom från Polen. Och hennes mor hade liksom många andra polacker lidit av den tyska ockupationen. Kanske slavarbete i fabrik.
Det var ju det som koncentrationslägren var, och det hade hon ju uppenbarligen inte varit på.
Det har ju varit mycket cirkus kring den där statyn, läste ett intressant reportage för ett tag sedan om den där statyn, tanten och fotografen som blev god vän med tanten, har för mig att hon var relativt ung när bilden togs 35-38 år ungefär.
Inte bara koncentrationsläger. Tvångsarbete kallades det när det inte var folk från koncentrationsläger utan vanliga polacker, ryssar och även folk från Frankrike. Ibland var det krigsfångar eller så var det kvinnor som man bara hade fångat in och deporterat för tvångsarbete. Något som ryssarna sedan också gjorde med tyskarna. Min mammas kusin blev skickad till Sibirien, bara för att hon inte hann fly. Hon jobbade nämligen på posten och de fick inte fly. Jag vet att min morfars styvfar hade två krigsfångar som tvångsarbetare på sin gård. I början försökte man locka dem med jobberbjudanden. Då fick dem lite betalt förstås. Sen var det inte många som ville, det var ju inte värt det.
Jag har sett en utställning ang just detta. Det var olika mindre skulpturer av olika slag tror jag på denna "tant" med väska.
Det fanns även en bild på själva händelsen.
Det fanns även en bild på själva händelsen.
Re: Den tuffa tanten med handväskan i Växjö: myt och verklig
Jag har läst om det, det är väl ingen myt?
Hon kan ju onekligen ha sett sin mamma bli ivägskickad till koncentrationsläger/slavarbete utav nazisterna i och med att hon är född efter kriget.
Wikipedia skrev:Danuta Danielsson själv föddes i Gorzów, Polen 1947 som Danuta Seń.
Julianus skrev:Jag har läst om det, det är väl ingen myt?
Det förklarades ju i första inlägget, detta är myt och inte sanning:
En riktig krutgumma som kämpade mot nazismen. En politiskt engagerad aktivist. En kvinna som suttit i koncentrationsläger. Eller en kvinna vars mor suttit i koncentrationsläger.
Alien skrev:Julianus skrev:En riktig krutgumma som kämpade mot nazismen. En politiskt engagerad aktivist. En kvinna som suttit i koncentrationsläger. Eller en kvinna vars mor suttit i koncentrationsläger.
Det förklarades ju i första inlägget, detta är myt och inte sanning:En riktig krutgumma som kämpade mot nazismen. En politiskt engagerad aktivist. En kvinna som suttit i koncentrationsläger. Eller en kvinna vars mor suttit i koncentrationsläger.
Jag har inte skrivit det där!
Det där är något som händer när jag dels ska citera ett inlägg jag svarar på, dels ett tidigare inlägg. Då ser det som en och samma person skrivit bägge inläggen. Vet inte hur jag ska förhindra det. Men har rättat i mitt inlägg nu.
Återgå till Intressanta intressen