Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)
Kunde inte låta bli att skratta.Jag äter inte vitt socker och det måste vara ett mirakel att jag lever ..
Det kan man säga att till alla som är sockerberoende att vi dör utan socker och salt så :" köp, köp, köp , ni kommer att må bra av sockret och salt. För man BEHÖVER socker och salt liksom " kött" annars dör man ".
Salt finns i många grönsaker och fett hittar man i morötter om någon skulle undra. Naturen har tänkt på allting.
Det finns experter som vill bestämma åt folk hur mycket vitt socker kan man konsumera om dagen. Det kan ingen bestämma. Vissa människor bör undvika helt vitt socker om de haft problem med sockermissbruk. Socker är som drog för hjärnan. Kroppen ÖVERLEVER utan Vitta Döden ( sockret ).
Det kan man säga att till alla som är sockerberoende att vi dör utan socker och salt så :" köp, köp, köp , ni kommer att må bra av sockret och salt. För man BEHÖVER socker och salt liksom " kött" annars dör man ".
Salt finns i många grönsaker och fett hittar man i morötter om någon skulle undra. Naturen har tänkt på allting.
Det finns experter som vill bestämma åt folk hur mycket vitt socker kan man konsumera om dagen. Det kan ingen bestämma. Vissa människor bör undvika helt vitt socker om de haft problem med sockermissbruk. Socker är som drog för hjärnan. Kroppen ÖVERLEVER utan Vitta Döden ( sockret ).
River skrev:Sukker og salt er faktisk stoffer som kroppen må ha for å leve, og uten disse stoffer så dør vi.
Socker finns i frukter och bär, och jag tror inte vi behöver mer socker utöver det. Det finns också socker i en del rotfrukter.
Alien skrev:River skrev:Sukker og salt er faktisk stoffer som kroppen må ha for å leve, og uten disse stoffer så dør vi.
Socker finns i frukter och bär, och jag tror inte vi behöver mer socker utöver det. Det finns också socker i en del rotfrukter.
Det finns säkert en massa socker i sockerbetan vilket är en rotfrukt.
Sockerärtor och majs, innehåller väl en del socker...?
elle skrev:Salt finns i många grönsaker och fett hittar man i morötter om någon skulle undra. Naturen har tänkt på allting.
Ja, der ser vi jo. Hadde saltet blitt fjernet fra grønnsakene, så hadde det påvirket andre stoffer i grønnsakene, og grønnsakene hadde blitt syke og vi hadde blitt syke, og dødd.
Alien skrev:River skrev:Sukker og salt er faktisk stoffer som kroppen må ha for å leve, og uten disse stoffer så dør vi.
Mitt svar blir det samme til deg som til elle.
Forresten er sukker et naturlig bindemiddel som holder andre stoffer sammen, og det er ikke bare å erstatte det med noe ikke-naturlig/tukle med naturen, for så dør vi.
Forresten er det viktig med ekstra inntak av salt når vi svetter mye, for som vi vet smaker svetten salt.
Jeg vil bare få legge til at mitt sukkerinntak er uforholdsmessig lite.
Sjelden eller aldri brus, snop, kaker etc.
Ja, og heller ikke drikker/spiser jeg søtsaker hvor sukkeret er erstattet med et eller annet søtningsmiddel.
Sjelden eller aldri brus, snop, kaker etc.
Ja, og heller ikke drikker/spiser jeg søtsaker hvor sukkeret er erstattet med et eller annet søtningsmiddel.
Forresten spiser jeg sjokolade (med sukker) av og til, men dette går vel mer på sunt søtt, og er bla. brukt i krig, på fjelltur etc.
Ja, og potetgull/chips (med salt) spiser jeg også av og til.
Ja, og potetgull/chips (med salt) spiser jeg også av og til.
Självklart behöver vi salt. För lite eller för mycket är inte bra. Raffinerat socker behöver vi ju inte, men vi behöver den glukos som bildas i kroppen när vi bryter ner kolhydrater. Dessa saker som vi behöver behöver ju inte vara tillsatta, de kan förekomma naturligt i maten som River säger.
Angående salt fick jag lära/höra av min förra arbetsgivare, att...svettas man så mycket man kan göra en varm och het sommar, och inte får i sig tillräckligt med salt, kan man få ( få se nu ) njursvikt ? Nån som hört om nåt liknande ? Vi drack ju vanligt vatten förr med, om man säger...
Tror det mer handlar om att man kan få vattenförgiftning om man bälgar i sig vatten och inget annat medan man blir väldigt varm. Det blir obalans i systemet med för mycket vätska in och för lite vätska ut och salterna sköljs ut. Och det kan man tydligen dö av. Men mer vanligt att man tuppar av innan det hinner gå så långt. Vätskeersättning innehåller salter för att detta inte ska ske. Flera arbetsgivare erbjuder dessa istf bara vatten vid tungt arbete i hettan. Vilket nog är ett smart drag.
Har man njurar som går på halvfart kan man få vattenförgiftning snabbare än andra.
Har man njurar som går på halvfart kan man få vattenförgiftning snabbare än andra.
Jag sökte lite, av nyfikenhet, och träffade på den här sidan: http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2014/08/03/saltbrist-ar-dodligt/
Jag behöver läsa på bra mycket mer för att kunna ha en uppfattning om ifall han har rätt om att alla råden om att minska på salt är felaktiga, men nog verkar det rimligt att man behöver tillsätta salt om man svettas mycket. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han hade rätt angående saltintag relativt halten av blodtryckshöjande hormoner. Jag har alltför ofta sett desinformation från sjukvården.
Se f.ö. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyponatremi - vattenförgiftning tycks vara en form av saltbrist, då orsakad av att man har druckit för mycket/för snabbt (utan att tillsätta salt).
Jag behöver läsa på bra mycket mer för att kunna ha en uppfattning om ifall han har rätt om att alla råden om att minska på salt är felaktiga, men nog verkar det rimligt att man behöver tillsätta salt om man svettas mycket. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om han hade rätt angående saltintag relativt halten av blodtryckshöjande hormoner. Jag har alltför ofta sett desinformation från sjukvården.
Se f.ö. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyponatremi - vattenförgiftning tycks vara en form av saltbrist, då orsakad av att man har druckit för mycket/för snabbt (utan att tillsätta salt).
Händer ju rätt ofta att gamla människor får rådet att sluta med salt och sen går det utför väldigt fort. För att de ska räddas från i långa loppet att få en stroke. Men sen får de inget "långt lopp" för de tar bort för mycket salt... Vad jag förstår är gamla människor känsliga för att man tar bort salt och att det inte är så bra.
kiddie skrev:Händer ju rätt ofta att gamla människor får rådet att sluta med salt och sen går det utför väldigt fort. För att de ska räddas från i långa loppet att få en stroke. Men sen får de inget "långt lopp" för de tar bort för mycket salt... Vad jag förstår är gamla människor känsliga för att man tar bort salt och att det inte är så bra.
Det är ju snudd på mord!
Virker som om jeg klarte minst en uavgjort.
(Se debatt på denne side.)
(Se debatt på denne side.)
River skrev:Sukker og salt er faktisk stoffer som kroppen må ha for å leve, og uten disse stoffer så dør vi.
Du behöver INGET socker alls för att överleva. Det är som jag fattat det endast ett överskott. Kroppen producerar själv sitt socker, du behöver aldrig någonsin tillföra det. Även detta tas upp i föreläsningen som jag länkade
- Winterblues
- Anslöt: 2011-08-27
Winterblues skrev:River skrev:Sukker og salt er faktisk stoffer som kroppen må ha for å leve, og uten disse stoffer så dør vi.
Du behöver INGET socker alls för att överleva. Det är som jag fattat det endast ett överskott. Kroppen producerar själv sitt socker, du behöver aldrig någonsin tillföra det. Även detta tas upp i föreläsningen som jag länkade
Fast du behöver peta i dig kolhydrater så att kroppen omvandlar det till socker, eller givetvis går ju även frukt bra att äta för att tillföra socker, kan ju vara bra så att man inte drabbas utav vitaminsjukdomar som t.ex skörbjugg.
Raffinerat socker består av fruktos och glukos. Glukos ger energi men fruktos kan man helt leva utan.
Man kan inte som vissa göra, översätta bröd (osötat) och potatis till sockerbitar som vissa gör. För dessa kolhydrater bryts ner till nästan enbart glukos.
Fruktos verkar vara väldigt viktigt att den är inkapslad i sitt normaltillstånd för att man inte ska bli sjuk av det.
Man kan inte som vissa göra, översätta bröd (osötat) och potatis till sockerbitar som vissa gör. För dessa kolhydrater bryts ner till nästan enbart glukos.
Fruktos verkar vara väldigt viktigt att den är inkapslad i sitt normaltillstånd för att man inte ska bli sjuk av det.
Winterblues skrev:River skrev:Sukker og salt er faktisk stoffer som kroppen må ha for å leve, og uten disse stoffer så dør vi.
Du behöver INGET socker alls för att överleva.
Ikke det? Hva om du fks. var strandet på en fjellhylle, og du bare hadde en pose med farin (sukker), som utgjorde forskjell på liv og død, til bergingsmannskapet kom frem.
Och så tar vi en liten forskningsskandal (artikeln det talas om i citatet är från 1967, men jag får intrycket av att det bara är ett, kanske det mest uppenbara, av flera möjliga exempel):
Dagens Nyheter
University of California News (där forskarna kommer från)
Risker med fett spelades upp, risker med socker spelades ner. Och det var knappast någon tillfällighet.
Författarna fick 6.500 dollar, i dagens penningvärde motsvarade omkring 440.000 kronor, av sockerindustrin för studien i NEJM.
De pengarna redovisades inte. På den tiden krävde inte medicinska tidskrifter att forskare skulle offentliggöra alla sina ekonomiska band, vilket i allmänhet görs nuförtiden.
Totalt spenderade sockerindustrins branschorganisation 600.000 dollar, i dagens penningvärde ungefär 48 miljoner kronor, på en kampanj för att spela ner socker som riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom.
Dagens Nyheter
University of California News (där forskarna kommer från)
River skrev:Forresten er det viktig med ekstra inntak av salt når vi svetter mye, for som vi vet smaker svetten salt.
Ja, det har jag redan skrivit om här post1288131.html#p1288131
Vad det gäller är om det dagliga saltintaget är för högt, inte när det är extremt hett, el att man jobbar/tränar extremt mycket.
Livsmedelsverket anser fortfarande att vi i genomsnitt äter för mycket salt. Vi bör enligt LV äta 6 g/dag.
http://www.livsmedelsverket.se/matvanor ... satt/salt/Livsmedelsverket skrev:Nordiska näringsrekommendationerna 2012 har satt ett så kallat populationsmål på 6 gram salt per dag. Ett populationsmål innebär att man ska sträva efter att medelintaget i befolkningen ska vara 6 gram salt per dag (motsvarar 2,4 g natrium). Bakgrunden till den begränsningen i saltintag är en samlad bedömning av studier om saltintagets effekter på blodtryck och hjärt- och kärlsjukdom.
Det är ju inte heller som att det är något unikt svenskt tänkande.
WHO anser att en sänkning av saltintaget på befolkningsnivå är en av de mest kostnadseffektiva åtgärder som kan göras för bättre folkhälsa. WHO:s strategi för icke-smittsamma sjukdomar (Non-Communicable Diseases) har ett mål på 30 procents reduktion av saltintaget till 2025.
Om vad som gjorts i Finland och Storbritannien:
Spoiler: visa
Trots alla larm så äter vi Sverige lika mycket salt som förut:
Men vad ska man tro på, om en del experter påstår att vi egentligen (genomsnittligt) äter lagom mycket salt?
Alltså fler instanser hävdar att vi äter för mycket salt.
Äter man pulversoppa och två skinkmackor så kommer man upp i den rekommenderade dagliga saltdosen. Men det går att få ner salthalten om man väljer rätt sorts skinka, hamburgerbröd etc.
http://www.testfakta.se/guider-och-arti ... -livsmedelTestfakta skrev:Trots att saltlarmen duggat tätt de senaste åren ligger svenskarna saltintag kvar på samma nivåer. Vi stoppar i genomsnitt i oss mellan tio och tolv gram salt per dag vilket är dubbelt så mycket som Världshälsoorganisationen, WHO, och Livsmedelsverket rekommenderar.
Men vad ska man tro på, om en del experter påstår att vi egentligen (genomsnittligt) äter lagom mycket salt?
Men experterna är inte helt överens – 2014 kom en stor internationell studie som visade att svenskarnas nuvarande saltintag egentligen är ganska lagom.
– Nya studier måste sättas i relation till den kunskap som redan finns. Den samlade bedömningen är ändå att saltintaget behöver sjunka, säger Anette Jansson.
Alltså fler instanser hävdar att vi äter för mycket salt.
I livsmedelsbutiken är det framförallt charkuterier och färdigrätter som utgör de värsta saltfällorna. Men Anette Jansson vill även varna för maten som serveras på svenska restauranger.
– Svenska kockar använder generellt för mycket salt i maten. När kocklandslaget tävlar ute i Europa sänker de salthalten.
Äter man pulversoppa och två skinkmackor så kommer man upp i den rekommenderade dagliga saltdosen. Men det går att få ner salthalten om man väljer rätt sorts skinka, hamburgerbröd etc.