75 år sedan den barbariska Operation Barbarossa

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2016-06-22 0:44:40

Det är dags att minnas Operation Barbarossa som inleddes för precis 75 år sedan. (Nej, man blir aldrig färdig med andra världskriget.)

Åbo Underrättelser skrev:För 75 år sedan, den 22 juni 1941, inleddes den största militära operationen i världshistorien. Adolf Hitler skulle förverkliga sitt livs dröm genom att erövra Sovjetunionen. Resultatet blev ett exempellöst blodbad.

Invasionen av Sovjet, operation Barbarossa, ledde till enorma förluster i människoliv. Efter drygt fem månader, i december, hade runt 4,5 miljoner sovjetiska soldater stupat, sårats eller tillfångatagits. Tyskarna och deras allierade – Rumänien, Finland, Italien – hade förlorat cirka en miljon man i stupade, sårade och saknade.
http://www.abounderrattelser.fi/news/20 ... orien.html

Man kan säga att här gapade Hitler över så mycket att han förlorade hela stycket. Det blev vändpunkten i kriget, även om det dröjde ytterligare 3,5 år innan Tyskland kapitulerade.
Hitlers mål vara att kolonisera hela östra Europa inkl Sovjet. Men precis som för Karl XII (Poltava 1709) och Napoleon (1812) före honom gick det inte att besegra Ryssland.

– Barbarossa saknar motstycke, säger Christer Bergström, militärskribent med andra världskriget som specialitet.

Han har nyligen kommit ut med en bok om den väldiga operationen där han betonar de enorma övergrepp som nazisterna gjorde sig skyldiga till.
– Övergrepp begicks av båda sidor, men tyskarna var långt värre än ryssarna, säger han.

Massvåldtäkter

Det är välkänt att de tyska trupperna ägnade sig åt summariska avrättningar och medvetet utsatte den civila sovjetiska befolkningen för svält under invasionen. Men i boken tar Bergström också upp något som tidigare har varit relativt okänt: tyska soldaters massvåldtäkter på kvinnor, flickor, barn och även män.

– Hundratusentals människor förnedrades och de tyska officerarna lät det ske. Det var en uppluckring av alla moraliska begrepp, säger han.

Christer Bergström, som skriver en hel del om andra världskriget, har alltså givit ut en bok om Operation Barbarossa:
Operation Barbarossa 1941 – världshistoriens största fälttåg: Hitler mot Stalin
http://www.bergstrombooks.elknet.pl/bar ... svensk.htm

Tyskarna gick till anfall längs hela den långa fronten från Östersjön till Svarta havet. I anfallet deltog, ,35 miljoner tyskar, 500.000 finska och 150.000 rumänska soldater. De haee 4.445 pansforden och 3.900 flygplan. De ryska gränsstyrkorna uppgick då till 3,3 miljoner oldater, 14.000 stidsvaganr och 11.00 flygplan. Men förutom större befolkning och ständigt nya soldater hade Sovjet ockås en mycket stor vapenproduktion, den största i världen.

Operation Barbarossa inleddes 22 juni 1941 och avslutades 5 december s.å.

De flesta av oss som är det minsta intresserade av historia har hört talas om Operation Barbarossa. Men kanske inte hur blodig den var. Och jag hade nog förträngt att Finland var med. Det finns en historia om att Finland bara försvarade sig mot Sovjetunionnen liksom i Vinterkriget.

Men så här gick det till enligt wikipedia:
Vid Tysklands inledande av Operation Barbarossa - anfallet mot Sovjetunionen den 22 juni 1941 deklarerade Adolf Hitler att Finland stred i förbund – im Bunde – med Tyskland. Detta tyska utspel var pinsamt för den finländska utrikespolitiska ledningen som ville upprätthålla sin neutrala fasad. Hitler signalerade nu till världen att Finland allierat sig med Tyskland i det krig som nu stundade.
Vid inledningen av Operation Barbarossa den 22 juni 1941 utnyttjade tyskarna finskt territorium. Detta provocerade Sovjetunionen att inleda krigshandlingar även mot Finland eftersom de ansåg att Finland öppnat sitt territorium för anfallet mot Sovjetunionen – därtill hade ju Hitler bekräftat att länderna var allierade.
---
Den 22 juni inledde finska och tyska ubåtar, samt finska och tyska fartyg mineringen av Finska viken så att inte den Röda flottan skulle kunna röra sig fritt i Finska viken när tyskarna inledde sin erövring av de baltiska staterna. Dessa minfält förhindrade även en erövring av Åland, som för Finlands del var livsviktigt att hålla.
---
När Finland nåddes av nyheten att tyskarna inlett kriget inledde den finska marinen omedelbart Operation Kappsegling, det vill säga bemanningen av det demilitariserade Åland. Sovjetiska flygplan utförde krigets första luftanfall mot örlogsfartygen i denna operation samt mot kustforten den 22 juni kl 6.05. Därtill besköt sovjetiskt artilleri finländska mål från Hangö.
---
Den 25 juni 1941 bombade sovjetiska bombplan Helsingfors, Åbo och Borgå, samt ett dussintal andra orter med ungefär 500 flygplan. Finländarna lyckades skjuta ner 27 flygplan över finskt område. Finlands president Risto Ryti höll då den 26 juni 1941 ett radiotal i vilket han bland annat framhöll för hela det finska folket: ”Våra möjligheter att klara av kriget framgångsrikt är denna gång helt annorlunda än sist då vi stod ensamma i trycket av österns stora jätte. Det stortyska rikets krigsmakt under sin geniala ledare Hitlers kommando (i den ursprungliga finskspråkiga versionen av talet: ”nerokkaan johtajansa Hitlerin komennossa”) står i förbund med oss i kampen mot Sovjets krigsmakt, välkänd för oss.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Forts%C3% ... get_inleds

Så var det med den neutraliteten. Ett hyckleri som knappast lurade någon förutom finska folket. Nu skulle man ta tillbaka vad man förlorat i Vinterkriget.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2016-06-22 0:48:18

Alien skrev:Man kan säga att här gapade Hitler över så mycket att han förlorade hela stycket. Det blev vändpunkten i kriget, även om det dröjde ytterligare 3,5 år innan Tyskland kapitulerade.

Nej det var inte vändpunkten, till en början gick det extremt bra för Tyskland, vändpunkten skedde vid slaget om Stalingrad.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Nisse1982 » 2016-06-23 16:51:37

Håller med att man blir aldrig färdig med andra världskriget, alltid ett intressant ämne. Tror jag såg i något av avsnitten om andra världskriget dokumentärerna på tv10 att Finland var med i Operation Barbarossa.
"under sin geniala ledare Hitlers kommando" haha! Undrar om dom var sarkastiska, det blev ju några blunders i den invasionen.
Nisse1982

Anslöt: 2014-10-10

Inläggav HGJ » 2016-06-24 20:54:21

Alien skrev:De flesta av oss som är det minsta intresserade av historia har hört talas om Operation Barbarossa. Men kanske inte hur blodig den var. Och jag hade nog förträngt att Finland var med. Det finns en historia om att Finland bara försvarade sig mot Sovjetunionnen liksom i Vinterkriget.

Men så här gick det till enligt wikipedia:
Vid Tysklands inledande av Operation Barbarossa - anfallet mot Sovjetunionen den 22 juni 1941 deklarerade Adolf Hitler att Finland stred i förbund – im Bunde – med Tyskland. Detta tyska utspel var pinsamt för den finländska utrikespolitiska ledningen som ville upprätthålla sin neutrala fasad. Hitler signalerade nu till världen att Finland allierat sig med Tyskland i det krig som nu stundade.
Vid inledningen av Operation Barbarossa den 22 juni 1941 utnyttjade tyskarna finskt territorium. Detta provocerade Sovjetunionen att inleda krigshandlingar även mot Finland eftersom de ansåg att Finland öppnat sitt territorium för anfallet mot Sovjetunionen – därtill hade ju Hitler bekräftat att länderna var allierade.
---
Den 22 juni inledde finska och tyska ubåtar, samt finska och tyska fartyg mineringen av Finska viken så att inte den Röda flottan skulle kunna röra sig fritt i Finska viken när tyskarna inledde sin erövring av de baltiska staterna. Dessa minfält förhindrade även en erövring av Åland, som för Finlands del var livsviktigt att hålla.
---
När Finland nåddes av nyheten att tyskarna inlett kriget inledde den finska marinen omedelbart Operation Kappsegling, det vill säga bemanningen av det demilitariserade Åland. Sovjetiska flygplan utförde krigets första luftanfall mot örlogsfartygen i denna operation samt mot kustforten den 22 juni kl 6.05. Därtill besköt sovjetiskt artilleri finländska mål från Hangö.
---
Den 25 juni 1941 bombade sovjetiska bombplan Helsingfors, Åbo och Borgå, samt ett dussintal andra orter med ungefär 500 flygplan. Finländarna lyckades skjuta ner 27 flygplan över finskt område. Finlands president Risto Ryti höll då den 26 juni 1941 ett radiotal i vilket han bland annat framhöll för hela det finska folket: ”Våra möjligheter att klara av kriget framgångsrikt är denna gång helt annorlunda än sist då vi stod ensamma i trycket av österns stora jätte. Det stortyska rikets krigsmakt under sin geniala ledare Hitlers kommando (i den ursprungliga finskspråkiga versionen av talet: ”nerokkaan johtajansa Hitlerin komennossa”) står i förbund med oss i kampen mot Sovjets krigsmakt, välkänd för oss.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Forts%C3% ... get_inleds

Så var det med den neutraliteten. Ett hyckleri som knappast lurade någon förutom finska folket. Nu skulle man ta tillbaka vad man förlorat i Vinterkriget.

Knappt ett år efter att Operation Barbarossa inletts fick Finlands marskalk Mannerheim på sin 75-årsdag besök av Hitler. Då gjordes den enda kända ljudupptagning där führern talar i normal samtalston:

https://svenska.yle.fi/artikel/2009/06/03/hitlers-samtal-i-finland-inbandat-i-smyg

Mannerheim lär ha ogillat Hitler:

HGJ
Assistent

Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Xfiler » 2016-07-18 20:02:27

Synd att hitler förlorade ww2 istället fick vi sinnessjuk kommunism som massslaktade människor och sen fick vi mångkultarism som är till för att utrota all vita människor.

Människan är ett sådant flock djur som inte kan tänka själv utan måste agera på kommando.
Xfiler
Ny medlem

Anslöt: 2016-07-15

Inläggav Alien » 2016-07-18 20:09:21

Synd? Hitler lyckades alltså inte döda tillräckligt många judar, romer, slaver och handikappade? Vi autister i Sverige hade också blivit utrotade om han fått erövra hela Europa.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav River » 2016-07-18 20:28:17

slackern skrev:
Alien skrev:Man kan säga att här gapade Hitler över så mycket att han förlorade hela stycket. Det blev vändpunkten i kriget, även om det dröjde ytterligare 3,5 år innan Tyskland kapitulerade.

Nej det var inte vändpunkten, till en början gick det extremt bra för Tyskland, vändpunkten skedde vid slaget om Stalingrad.

Ja, vendepunktet kom vel vinteren 1941/42 vil jeg tro.

Egentlig kom det vel snarere høsten 1940 kanskje, da England nektet å overgi seg.

Ja, og i desember 1941 kom jo også Amerika med i krigen.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-20 16:02:43

Östfronten får i många avseenden striderna mellan västmakterna och Tyskland att framstå som skärmytslingar. Det största luftslaget under kriget ägde till exempel rum under offensiven mot Kurskutbuktningen. Operation Tyfon var vändpunkten, de sovjetiska fabrikerna hade räddats österut.
Dreamtrance

Anslöt: 2016-07-04

Inläggav slackern » 2016-07-20 16:07:48

Dreamtrance skrev:Östfronten får i många avseenden striderna mellan västmakterna och Tyskland att framstå som skärmytslingar. Det största luftslaget under kriget ägde till exempel rum under offensiven mot Kurskutbuktningen. Operation Tyfon var vändpunkten, de sovjetiska fabrikerna hade räddats österut.

Den operationen kunde ske tack vare en sovjetisk spion i Japan som såg att japanerna skickade iväg soldater i sommaruniformer och inte utgjorde ett hot mot Sovjet, så därför skickade dom iväg Sibirientrupperna som kunde göra att motanfall vid Moskva. Fast fabrikerna skickade dom ju österut även senare, som vid t.ex slaget om Stalingrad.

Jag tror att Tyskarna blev alltid slagna under vintern utav Sovjet och vid slaget vid Kursk var första gången Sovjet slog tyskarna under en sommaroperation.

Men du har helt rätt att dom värsta slagen och förlusterna skedde vid östfronten, miljontals soldater på bägge sidorna dog som flugor medans västmakterna bara förlorade ett par hundratusen soldater per nation.

Men britternas motstånd hade en positiv effekt på kriget och slaget om Atlanten.
slackern

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-20 16:27:14

Hitlers första nederlag av Niklas Zetterling och Anders Frankson är väl värd att läsa. Där argumenteras för att Operation Tyfon var den verkliga vändpunkten. Blixtkrig av Niklas Zetterling är också bra läsning. Där slås det hål på myten om den tyska blixtkrigstaktiken.
Dreamtrance

Inläggav slackern » 2016-07-20 17:59:33

Dreamtrance skrev: Blixtkrig av Niklas Zetterling är också bra läsning. Där slås det hål på myten om den tyska blixtkrigstaktiken.

Den har jag läst den är bra, fast den slår väl inte direkt hål på den? Utan förklarar väl bara varför tyskarna stred så pass effektivt? Att befäls strukturen var rörlig och inte så statisk? Och att tyskarna använde sig utav taktisk bombning och när dom var färdiga med sina bombuppdrag hjälpte dom marktrupperna på sin återfärd.
slackern

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-21 19:17:17

Den tyska taktiska doktrinen som rönte så stora framgångar under andra världskriget hade sitt ursprung i Preussen. Det var inte så att nya vapensystem ledde fram till någon ny banbrytande taktisk doktrin. Det tar Zetterling upp i flera av sina böcker. Om man ser på genombrottet i Frankrike så åstadkoms det främst tack vare infanteri som tog sig fram till fots.
Dreamtrance

Inläggav Richard » 2016-07-22 12:39:19

Min morfar var SS-officer o krigade för Tyskland o han var på den ryska fronten. Han brukade alltid berätta om kriget för mig, medans min mamma o mormor sa;
-Nu sitter han o tråkar ut Richard igen..

Men jag tyckte det var jättespännande. En grej han berättade, var att han blev uppställd på rad för att arkebuseras. Men tack vare att han kunde ryska o sa nått, så klarade han sig.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav slackern » 2016-07-22 13:12:42

Dreamtrance skrev:Den tyska taktiska doktrinen som rönte så stora framgångar under andra världskriget hade sitt ursprung i Preussen. Det var inte så att nya vapensystem ledde fram till någon ny banbrytande taktisk doktrin. Det tar Zetterling upp i flera av sina böcker. Om man ser på genombrottet i Frankrike så åstadkoms det främst tack vare infanteri som tog sig fram till fots.

Aha du pratar om Tysklands berömda kniptångsmanöver och att Tyskland var tvunget att vinna snabba segrar pga att dom inte har tillräckligt med resurser för att utdraget krig.
slackern

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-22 17:13:19

Richard skrev:Min morfar var SS-officer o krigade för Tyskland o han var på den ryska fronten. Han brukade alltid berätta om kriget för mig, medans min mamma o mormor sa;

Men jag tyckte det var jättespännande. En grej han berättade, var att han blev uppställd på rad för att arkebuseras. Men tack vare att han kunde ryska o sa nått, så klarade han sig.

Vet du var han tjänstgjorde och i vilka förband?
Dreamtrance

Inläggav slackern » 2016-07-22 17:19:37

Dreamtrance skrev:
Richard skrev:Min morfar var SS-officer o krigade för Tyskland o han var på den ryska fronten. Han brukade alltid berätta om kriget för mig, medans min mamma o mormor sa;

En utav mormors bröder var först med i Der Führer och sedan i 11. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division Nordland. Hans namn står med i en utav alla dom här listorna.

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... da67a9f404

En annan utav mormors bröder var med i Waffen-SS förbandet som testade ut nya stridsvagnar.
slackern

Inläggav Richard » 2016-07-22 17:43:22

Dreamtrance skrev:

Tyvärr inte, men jag har hans dagbok från kriget. Ska försöka hitta något där, men den är på tyska.
Richard

Inläggav slackern » 2016-07-22 18:39:39

Richard skrev:
Dreamtrance skrev:

Tyvärr inte, men jag har hans dagbok från kriget. Ska försöka hitta något där, men den är på tyska.

Om din mormor har kvar krigsbrev från kriget kan det framkomma via fältpost adressen.
slackern

Inläggav Richard » 2016-07-22 18:41:13

slackern skrev:
Richard skrev:
Dreamtrance skrev:

Om din mormor har kvar krigsbrev från kriget kan det framkomma via fältpost adressen.

Tyvärr, de träffades efter kriget, när morfar kom till Sverige.
Richard

Inläggav slackern » 2016-07-22 18:43:02

Richard skrev:
slackern skrev:
Richard skrev:Tyvärr inte, men jag har hans dagbok från kriget. Ska försöka hitta något där, men den är på tyska.

Tyvärr, de träffades efter kriget, när morfar kom till Sverige.

Finns krigsarkiv i Tyskland, fast har en känsla utav att det kan bli rätt jobbigt att skicka mail på tyska, kanske går att skicka på engelska.
slackern

Återgå till Intressanta intressen

Logga in