Vem blir FN:s nya generalsekreterare?
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Vem vill ni att det ska bli? Har det någon betydelse?
Fast jag har då inte lyckats hitta denna hemsida så jag tycker inte det är särskilt öppet. Det enda jag vet är att det är sex män och sex kvinnor. Det vore verkligen på tiden med en kvinna efter åtta manliga generalsekreterare.
Idag torsdag sker den första omröstningen.
Ja, det är ju löjligt att gå främst efter region. Må bäste man/kvinna väljas. Det lär knappast bli en kvinna mtp att att FN är en mansdominerad organisation.
Men det är ju säkerhetsrådet som bestämmer. Risken är att det blir någon som ingen har några invändningar emot, dvs den mest slätstrukne.
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-19/op ... er-ny-chefSydsvenskan skrev:På torsdag träffas FN:s säkerhetsråd för en första omröstning, även om valet inte väntas vara slutgiltigt klart förrän i oktober. Kritiken mot hemlighetsmakeriet kring valprocessen har stadigt vuxit från regeringar och organisationer runtom i världen. Det har resulterat i ett förändringsarbete som ska bidra till mer insyn i valet av generalsekreterare. Inför valet har kandidaterna deltagit i öppna utfrågningar och medlemsstaterna har kunnat intervjua dem. För första gången finns också en hemsida där kandidaterna presenteras.
Fast jag har då inte lyckats hitta denna hemsida så jag tycker inte det är särskilt öppet. Det enda jag vet är att det är sex män och sex kvinnor. Det vore verkligen på tiden med en kvinna efter åtta manliga generalsekreterare.
Idag torsdag sker den första omröstningen.
Många ser gärna en kvinna på posten, för första gången i FN:s 70-åriga historia.
– Jag hoppas på en kvinna, och här finns flera starka kandidater, från Argentina, Kroatien och Nya Zeeland, säger Peter Wallensteen.
Dags för Östeuropa
Men utgången av valet kommer även denna gång att påverkas av det informella geografiska rotationssystem, enligt vilket det nu skulle vara dags för Östeuropa.
– Jag är inte så förtjust i den här regionala ordningen, jag tycker att här skulle man kunna bryta mot den och välja den bästa kvinna man kan hitta, säger Peter Wallensteen.
Ja, det är ju löjligt att gå främst efter region. Må bäste man/kvinna väljas. Det lär knappast bli en kvinna mtp att att FN är en mansdominerad organisation.
Men det är ju säkerhetsrådet som bestämmer. Risken är att det blir någon som ingen har några invändningar emot, dvs den mest slätstrukne.
Kurt Waldheim han såg stilig ut i uniform, så någon som honom vore bra.