Byta nick.
108 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Det finns en anledning som jag inte sett nämnas och det kan vara av personliga själ som att man har skyddad identitet som röjts av någon anledning och behöver byta därför.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Jag kontaktade datainspektionen, och de svarar i ett mail att de som håller forumsregister inte får neka till radering av uppgifter m.m. om de inte villkorat bort det när personen gick med. (i villkor som personen kunde läsa).
För en person som använt sitt riktiga namn (på ett sätt som lätt avslöjar den, kanske både för- och efternamn) blir det inte bra när den inte får byta nick eller få sin användare raderad.
Liknande som för företag där man varit kund; har företaget inga andra lagar att följa har man rätt att få alla sina uppgifter raderade från deras databas/system enligt PUL/personuppgfitslagen om man begär det o. tydligen är det PUL det syftas på i mailsvaret till dig; Bror duktig. Troligen gäller det även för företag att de ska sätta ut information om villkoren men det är lite knapphändigt. Man får helt enkelt kolla om det står något förbud utsatt bland forumreglerna angående detta. Om inte borde man få byta nick utan problem!
Man behöver inte ha skyddad identitet utan de är allas rättighet enligt PUL- med undantag. PUL-lagen är en sekundär lag.
Dock är företag inte skyldiga att informera om PUL på sin hemsida sa datainspektionen o. det är säkert inte forumet heller. Vissa företag informerar dock om det kortfattat på sin hemsida.
Ärligt talat funderade jag i samma banor men det kom inte längre än till en tanke. Jag har dock varit i kontakt med datainspektionen för egen del ang. ens rättigheter gentemot företag man varit kund hos.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 2 gånger.
Försäkringsbolag kan radera personuppgifter men inte kundnr. + själva försäkringen man haft för det är bokföringsbrott mot bokföringslagen i såf. + preskriptionstid.Banker kan självklart inte radera något då det är bokföringslagen, sekretess & preskriptionstid som gäller i 10 år från det att man slutade vara kund. Ursäkta off-topic
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Nåväl, även om JOR inte får neka radera till radering så kan ingen hindra honom från att neka till återregistrering genom att hänvisa till lagboken så tack Bror Duktiog men kan vi inte lämna lagarna därhän om vi kan? Jag vill helst se forumet som en sammanslutning grundad på god vilja.
Alltså snälla JOR, kan vi inte tillåta återregistering i ömmande fall, om vi lyckas definiera "ömmande fall"?
Alltså snälla JOR, kan vi inte tillåta återregistering i ömmande fall, om vi lyckas definiera "ömmande fall"?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
jonsch skrev:Nåväl, även om JOR inte får neka radera till radering så kan ingen hindra honom från att neka till återregistrering genom att hänvisa till lagboken så tack Bror Duktiog men kan vi inte lämna lagarna därhän om vi kan? Jag vill helst se forumet som en sammanslutning grundad på god vilja.
Visst kan vi göra det nu folk bör ha förstått hur man går tillväga för att ta reda på vad man har rätt till. Det är inte alltid lätt o. veta sina rättigheter därför tycker jag det är bra att dela med sig.
Att forumet ska vara av god vilja tycker jag oxå men det kan ju bli knepigt om man inte trivs med sitt nick o. inte känner till lagen..
I de fall nån användare vill få sitt nick raderat, skulle det innebära att alla inlägg den har gjort skulle raderas?
Jag är emot att plocka bort gamla inlägg i diskussioner eftersom det påverkar andra medlemar när nån läser den diskussionen och kan få en felaktig bild av någon när det finns massa svar på sånt som är borttaget...
Jag är emot att plocka bort gamla inlägg i diskussioner eftersom det påverkar andra medlemar när nån läser den diskussionen och kan få en felaktig bild av någon när det finns massa svar på sånt som är borttaget...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Nej det hoppas jag att ingen menat, att inläggen skulle plockas bort, för då har vi missförstått varandra. Åtminstone har inte jag menat något annat än att folk kunde vilja, hur ska man säga, låsa användarnamnet så att ingen kunde använda det mer, och att sedan regga in med ett nytt.
Om någon vill att alla eller vissa ska veta vem man är efter att man bytt så får man väl helt enkelt pm:a dem. Det har jag inte skrivit förr här så jag gör det nu.
Om någon vill att alla eller vissa ska veta vem man är efter att man bytt så får man väl helt enkelt pm:a dem. Det har jag inte skrivit förr här så jag gör det nu.
Jag ser problemet med att ange sitt riktiga namn och i naivitet skriva för utlämnande.
I sådana fall tycker jag att folk bör få radera kontot och starta om, alternativt ändra nicket, (alternativt både och i vissa fall).
Och i alla fall verkar det vara så att enligt PUL så får man inte hålla dessa uppgifter om man inte angivit i villkoren att det inte ändras.
Att jag kontaktade datainspektionen berodde på att jag på flera forum har sett problem med folk (och och även jag själv) som har lämnat ut sig för mycket, och sedan inte kan göra något åt det, utan det personliga går att googla i flera år. Så jag ville veta hur det ligger till i lagen.
Jag tycker inte att folk ska ändra nickname hela tiden och var och varannan vecka. Det är rörigt precis som andra påpekade.
Men just om en person i naivitet har lämnat ut för mycket om sig själv, så tycker jag att det inte bör finnas några hinder.
I sådana fall tycker jag att folk bör få radera kontot och starta om, alternativt ändra nicket, (alternativt både och i vissa fall).
Och i alla fall verkar det vara så att enligt PUL så får man inte hålla dessa uppgifter om man inte angivit i villkoren att det inte ändras.
Att jag kontaktade datainspektionen berodde på att jag på flera forum har sett problem med folk (och och även jag själv) som har lämnat ut sig för mycket, och sedan inte kan göra något åt det, utan det personliga går att googla i flera år. Så jag ville veta hur det ligger till i lagen.
Jag tycker inte att folk ska ändra nickname hela tiden och var och varannan vecka. Det är rörigt precis som andra påpekade.
Men just om en person i naivitet har lämnat ut för mycket om sig själv, så tycker jag att det inte bör finnas några hinder.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Aha, Bror Duktig, så du menar att man bör få få (för få eller för många få?) ta bort inlägg inte bara "låsa" sitt användarnamn.
Jag tror vi kom fram till i nån tråd, trolige här i "Synpunkter", att man enligt lagen inte äger text som man skrivit på forum. Som Moggy påpekar så blir det luckor i trådarna om vissa personer plockar bort alla sin ainlägg och alternativet vore att folk plockar bort inlägg ett och ett, godtyckligt. Inte mycket bättre det, för någon. Bror Duktig, jag yrkar på avslag.
Jag tror vi kom fram till i nån tråd, trolige här i "Synpunkter", att man enligt lagen inte äger text som man skrivit på forum. Som Moggy påpekar så blir det luckor i trådarna om vissa personer plockar bort alla sin ainlägg och alternativet vore att folk plockar bort inlägg ett och ett, godtyckligt. Inte mycket bättre det, för någon. Bror Duktig, jag yrkar på avslag.
Nej, kanske inte radera inlägg.
Fast det kan finnas undantag.
T.ex. en person som i ett inlägg skriver ut sin adress, sitt namn och några för känsliga andra saker. När det är för sent, förstår personen att så skulle den inte ha gjort. Då tycker jag att den kan få radera. Speciellt om det är en engångshändelse.
Men om någon gjort något riktigt olämpligt och naivt utlämnande, så skulle en möjlighet vara att byta nick på den användaren, stänga/avaktivera den och sedan får personen rega om sig.
Med "radera kontot" menade jag främst att avaktivera, göra det otillgängligt, inte radera allt. Ursäkta att jag uttryckte mig fel i detta.
Huruvida man äger sin text på forum eller ej, fick jag inget svar på från datainspektionen, jag frågade bara om användaruppgifter, det som hålls i registret. Jag får tro att det kan ligga till som du beskriver, tills jag söker mer info eller läser annat.
Fast det kan finnas undantag.
T.ex. en person som i ett inlägg skriver ut sin adress, sitt namn och några för känsliga andra saker. När det är för sent, förstår personen att så skulle den inte ha gjort. Då tycker jag att den kan få radera. Speciellt om det är en engångshändelse.
Men om någon gjort något riktigt olämpligt och naivt utlämnande, så skulle en möjlighet vara att byta nick på den användaren, stänga/avaktivera den och sedan får personen rega om sig.
Med "radera kontot" menade jag främst att avaktivera, göra det otillgängligt, inte radera allt. Ursäkta att jag uttryckte mig fel i detta.
Huruvida man äger sin text på forum eller ej, fick jag inget svar på från datainspektionen, jag frågade bara om användaruppgifter, det som hålls i registret. Jag får tro att det kan ligga till som du beskriver, tills jag söker mer info eller läser annat.
- Bror Duktig
Nå men då är vi överens, Bror Duktig. vAd gäller att skriva ut namn så har det hänt och då har moddarna gått in och raderat, så vitt jag vet varje gång.
Så då är vi alltså kvar vid att önska möjlighet att regga av användarnamn och sedan återregga, åtminstone i ömmande fall, vilka behöver definieras.
Några sammanfattningar av trådens och andra tankar om avd som borde falla under "ömmande fall"?
Så då är vi alltså kvar vid att önska möjlighet att regga av användarnamn och sedan återregga, åtminstone i ömmande fall, vilka behöver definieras.
Några sammanfattningar av trådens och andra tankar om avd som borde falla under "ömmande fall"?
Moderatorerna arbetar frivilligt och oavlönat. Det finns ingen anledning att lasta på dem en massa nya onödiga arbetsuppgifter bara för att det finns personer som vill byta nick lika ofta som Rotschild byter skjorta. Alternativet är att vi kommersialiserar forumet och inför medlemsavgift och avlönade moderatorer, och det tvivlar jag på att särskilt många här vill ha. Alltså, skrik inte på moderatorerna hela tiden och kräv en massa onödigheter. De har nog med jobb ändå, och får inte ens ett ruttet lingon för det. Hur skulle det vara om de som ständigt tjatar och klagar på moderatorerna visade lite uppskattning för det jobb de gör istället? Jag skulle inte vilja vara moderator och jag är mycket tacksam för att det finns medlemmar som tar på sig den uppgiften frivilligt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag har aldrig menat att inlägg ska tas bort men har inte skrivit det förut. Annars kommer ju mkt. att förstöras o. folk kan få en felaktig bild av en precis som Moggy skrev.
Byta nick tycker jag man ska få göra högst 1-2 ggr. som jag skrivit förut o. av extrema skäl o. inte i tid o. otid när man känner för det.
Kom att tänka på att man kanske inte har rätt att begära radering så länge man är medlem för i företag är det så att så länge man är kund kan inte uppgifterna tas bort om jag fattat det hela rätt. enligt PUL. Så vill man få raderat sitt nick kanske man måste avsluta sig som medlem först hur nu det skulle gå till. och räkna med att inläggen ligger kvar men är det något extremt på något sätt tycker jag det ska tas bort för personen i frågas trygghet.
Synpunkter på moddarna tycker jag man kan få ha men lagom är bäst o. även beröm.
Byta nick tycker jag man ska få göra högst 1-2 ggr. som jag skrivit förut o. av extrema skäl o. inte i tid o. otid när man känner för det.
Kom att tänka på att man kanske inte har rätt att begära radering så länge man är medlem för i företag är det så att så länge man är kund kan inte uppgifterna tas bort om jag fattat det hela rätt. enligt PUL. Så vill man få raderat sitt nick kanske man måste avsluta sig som medlem först hur nu det skulle gå till. och räkna med att inläggen ligger kvar men är det något extremt på något sätt tycker jag det ska tas bort för personen i frågas trygghet.
Synpunkter på moddarna tycker jag man kan få ha men lagom är bäst o. även beröm.
Nej usch nej, radera inläggen helt ska man inte kunna göra. Det hade ju någon som hette... CMYK?... gjort här för något år sedan. Någon gjorde det lite hipp som happ med inlägg mitt i diskussionen som fördes på Attentions forum i våras, där kan man ändra sina inlägg hur länge som helst.
Jag har förresten inte själv hittat på egetforum.se var man ställer in att inlägg inte längre ska kunna ändras av användaren själv efter viss tid, eller hur länge det ska kunna vara tillåtet, så jag kan fixa det på de tre forum jag driver där. Det måste jag kolla upp. En medlem på ett av forumen råkade vid mer än ett tillfälle klicka fel och ändra i stället för citera när h*n skulle citera sig själv, så det första inlägget blev förstört.
Jag har förresten inte själv hittat på egetforum.se var man ställer in att inlägg inte längre ska kunna ändras av användaren själv efter viss tid, eller hur länge det ska kunna vara tillåtet, så jag kan fixa det på de tre forum jag driver där. Det måste jag kolla upp. En medlem på ett av forumen råkade vid mer än ett tillfälle klicka fel och ändra i stället för citera när h*n skulle citera sig själv, så det första inlägget blev förstört.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Men det är ingen i den senare delen av diskussionen som vill att personer ska få byta nick lika ofta som Rotshild byter skjorta (hur ofta byter han/hon?).
Det som diskuteras hoppas jag är enstaka gånger i särskilda fall.
Och att man ska få känsliga uppgifter raderade/ändrade (tex nick bestående av för och efternamn eller ovanligt förnamn som lätt spåras) om man i naivitet har skrivit för utlämnande om sig själv. Speciellt när andra börjar "förfölja" eller utnyttja det utlämnade.
Jag vet inte om du med "de som ständigt tjatar och klagar på moderatorerna" menar mig. Jag har inte skrivit om något annat än det här och bara i denna tråd.
Och jag håller fast vid att jag tycker att känsliga data måste få ändras i vissa fall.
Jag tror inte att det blir en massa jobb så att vi behöver införa avlöning, om administratören raderar/ändrar data från enstaka medlemmar som råkar ha lämnat ut sig för mycket, lämnat ut sitt namn och kanske blivit förlöjligade eller halvt förföljda.
Under ca 2 månader har jag bara läst en medlem skriva lite om att den skulle vilja rega om sig då den i naivitet skrivit för utlämnande.
Det som jag skriver om är alltså inte att man ska byta nick varje dag eller radera var och varannat inlägg.
Bara att hjälpa enskilda och "ömmande" fall, samt följa PUL.
Det handlar inte om en massa fall.
Det som diskuteras hoppas jag är enstaka gånger i särskilda fall.
Och att man ska få känsliga uppgifter raderade/ändrade (tex nick bestående av för och efternamn eller ovanligt förnamn som lätt spåras) om man i naivitet har skrivit för utlämnande om sig själv. Speciellt när andra börjar "förfölja" eller utnyttja det utlämnade.
Jag vet inte om du med "de som ständigt tjatar och klagar på moderatorerna" menar mig. Jag har inte skrivit om något annat än det här och bara i denna tråd.
Och jag håller fast vid att jag tycker att känsliga data måste få ändras i vissa fall.
Jag tror inte att det blir en massa jobb så att vi behöver införa avlöning, om administratören raderar/ändrar data från enstaka medlemmar som råkar ha lämnat ut sig för mycket, lämnat ut sitt namn och kanske blivit förlöjligade eller halvt förföljda.
Under ca 2 månader har jag bara läst en medlem skriva lite om att den skulle vilja rega om sig då den i naivitet skrivit för utlämnande.
Det som jag skriver om är alltså inte att man ska byta nick varje dag eller radera var och varannat inlägg.
Bara att hjälpa enskilda och "ömmande" fall, samt följa PUL.
Det handlar inte om en massa fall.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Och att man ska få känsliga uppgifter raderade/ändrade (tex nick bestående av för och efternamn eller ovanligt förnamn som lätt spåras)
Vad jag vet finns det inte ett enda sådant nick här på forumet.
Bror Duktig skrev:Och jag håller fast vid att jag tycker att känsliga data måste få ändras i vissa fall.
Så sker redan idag om man t.ex. lägger ut adressuppgifter eller telefonnummer. Så här tycker jag att du "tjatar" i onödan.
Bror Duktig skrev:Bara att hjälpa enskilda och "ömmande" fall, samt följa PUL.
Är vi överens om att nicket "Isse" inte på något sätt är ett "ömmande" fall? Är vi överens om att nicket "Isse" inte kan anses identifiera en person enligt PUL? (Att jag väljer Isse som exempel beror på att det var h*n som startade tråden.)
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:Bror Duktig skrev:Och att man ska få känsliga uppgifter raderade/ändrade (tex nick bestående av för och efternamn eller ovanligt förnamn som lätt spåras)
Vad jag vet finns det inte ett enda sådant nick här på forumet.
Jo, det finns några.
mats skrev:Bror Duktig skrev:Och jag håller fast vid att jag tycker att känsliga data måste få ändras i vissa fall.
Så sker redan idag om man t.ex. lägger ut adressuppgifter eller telefonnummer. Så här tycker jag att du "tjatar" i onödan.
Jag tänker även på att ändra nickname om det är för avslöjande.
mats skrev:Bror Duktig skrev:Bara att hjälpa enskilda och "ömmande" fall, samt följa PUL.
Är vi överens om att nicket "Isse" inte på något sätt är ett "ömmande" fall? Är vi överens om att nicket "Isse" inte kan anses identifiera en person enligt PUL? (Att jag väljer Isse som exempel beror på att det var h*n som startade tråden.)
Ja, jag håller med dig i det första.
Angående det andra, så vet jag inte riktigt, "Isse" verkar ju i alla fall inte vilja byta p.g.a. problem. Jag vet inte om nicket "Isse" är ett smeknamn IRL o.s.v. så att utomstående lätt vet vem det är. I vilket fall som helst så har inte "Isse" skrivit något om sådana problem, bara att han ville byta för att han kände för det, så jag håller med dig.
Utdrag ur PUL (http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19980204.HTM)
Definitioner
Personuppgifter
All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.
- Bror Duktig
Mats skrev:Vad jag vet finns det inte ett enda sådant nick här på forumet.
Jo, det finns det. Mitt, t ex. Kan komma på minst en till.
Om någon skulle bli förföljd eller råka illa ut till följd av information som skrivits på forumet så vore det inget annat än elakt, kallt och okänsligt att inte gå med på att radera det.
I övrigt tycker jag att 15 minuter är alldeles för kort tid för att ändra ett inlägg. 15 minuter hinner man fan inte nyktra till på.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Charley? skrev:Mats skrev:Vad jag vet finns det inte ett enda sådant nick här på forumet.
Jo, det finns det. Mitt, t ex. Kan komma på minst en till.
Om någon skulle bli förföljd eller råka illa ut till följd av information som skrivits på forumet så vore det inget annat än elakt, kallt och okänsligt att inte gå med på att radera det.
I övrigt tycker jag att 15 minuter är alldeles för kort tid för att ändra ett inlägg. 15 minuter hinner man fan inte nyktra till på.
Håller klart med om att känsliga inlägg bör raderas och helst på studs och 15 minuter är lite för kort tid för att ändra i inlägg eftersom vissa inlägg tar långt tid att skriva o. man vill göra det snyggt så det blir rätt meningsbyggnad o. helst inga stavfel. Jag tycker dock max 0,5 h. Men däremot tycker jag inte man ska kunna ändra långt efter för då lär det bli fel o. konstigt i diskussionerna. Det har diskuterat för länge sedan men då ledde det inte till någon förändring men man kan ju hoppas denna gången..
På ttlg.com blir man aldrig (åtminstone har jag ännu inte blivit nekad) fråntagen rätten att redigera sina gamla inlägg och det har inte varit något problem. Där är dock inte diskussionerna så livliga att ett inlägg mer eller mindre gör någon avgörande skillnad. Ej heller är inläggen så pass privata som de kan vara här att folk vill ta bort dem eller redigera dem alltför ofta. Folk håller sig i skinnet och redigerar bara om det är någon detalj som behöver fixas. Stora delar av forumet ses som mer av en informationsdatabas än en plats för tillfälliga och hetsiga diskussioner, vilket gör att det är viktigare att sakfakta är korrekt än att diskussionen håller ihop. Den formen gör också att folk får mer tid till reflektion innan de postar och inläggen behöver därför mer sällan redigeras i efterhand, men kan nog inte riktigt appliceras på AF.
Om man vill undvika att gamla inlägg redigeras eller tas bort för att hålla ihop en diskussion kan jag förstå att man begränsar tiden på AF.
Om man däremot ser till att folk ibland skriver dumma eller alltför privata saker i stundens hetta och sedan ångrar sig kanske det är viktigare att ta bort begränsningen än att bevara diskussionen intakt.
Vilket är viktigast och hur vanligt är det att folk vill ta bort hela eller delar av inlägg?
Om man vill undvika att gamla inlägg redigeras eller tas bort för att hålla ihop en diskussion kan jag förstå att man begränsar tiden på AF.
Om man däremot ser till att folk ibland skriver dumma eller alltför privata saker i stundens hetta och sedan ångrar sig kanske det är viktigare att ta bort begränsningen än att bevara diskussionen intakt.
Vilket är viktigast och hur vanligt är det att folk vill ta bort hela eller delar av inlägg?
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Moderator:
Tiden för redigering av inlägg är satt till 15 minuter eftersom det kan bli rörigt i diskussionerna om inlägg redigeras under lång tid efteråt. Om man själv vill se sitt inlägg för att få en överblick över hur det ser ut, att det hänger ihop logiskt, att man har stavat rätt och är beredd att stå för vad man skriver är det oerhört enkelt att använda förhandsgranskningsmöjligheten. Posta aldrig ett inlägg du inte är säker på att du vill ha kvar i offentligheten för all framtid!
Det förekommer att forummedlemmar skriver inlägg som i efterhand kan uppfattas som alltför utlämnande eller av andra skäl är klart olämpliga att ha kvar. Det förekommer att vi på eget initiativ eller på begäran tar bort dessa. Det är dock ingen som helst garanti för att de därmed faktiskt är borta från offentligheten, vem som helst kan ha läst och/eller kopierat det omedelbart det postades.
Regeln här likväl som på andra ställen är: skriv aldrig i affekt och var införstådd med att allting sprids blixtsnabbt och att det du postar är oåterkalleligt frisläppt till allmän beskådan.
Att använda ett förnamn som nick innebär inte automatiskt att det går att identifiera den som finns bakom. Vad är det som säger att det är användarens eget förnamn? Om man däremot avslöjar sin identitet i ett inlägg är inget vi rår över. Om man länkar till en egen hemsida eller en blogg i ett inlägg eller i sin presentation rår vi inte över och har inte för avsikt att varken försöka förhindra eller förbjuda. Det står var och en fritt att göra även om vi avråder och inte anser det lämpligt. Dock kan vi inte övervaka forumet med alla dess inlägg i realtid utan överlåter det åt de enskilda användarna.
Detta är ett forum för vuxna människor och vi förutsätter att alla användare tar fullt ansvar för sig själva och det de skriver. Allting annat är omöjligt. Det inser säkert de flesta vid närmare eftertanke. Alla kan kontrollera vilken information man själv postar men efter det har man ingen kontroll längre. Redigeringsmöjligheten är i första hand tänkt för att kunna rätta stavfel, syftningsfel och bristande språkligt sammanhang och logik.
Däremot står det alla fritt att redigera i den presentation man har och i sin underliner i inläggen. Utnyttja det och förhandsgranskningen och sitt på händerna en stund innan du skriver om du blir upprörd över något så finns inte några problem med detta.
Tiden för redigering av inlägg är satt till 15 minuter eftersom det kan bli rörigt i diskussionerna om inlägg redigeras under lång tid efteråt. Om man själv vill se sitt inlägg för att få en överblick över hur det ser ut, att det hänger ihop logiskt, att man har stavat rätt och är beredd att stå för vad man skriver är det oerhört enkelt att använda förhandsgranskningsmöjligheten. Posta aldrig ett inlägg du inte är säker på att du vill ha kvar i offentligheten för all framtid!
Det förekommer att forummedlemmar skriver inlägg som i efterhand kan uppfattas som alltför utlämnande eller av andra skäl är klart olämpliga att ha kvar. Det förekommer att vi på eget initiativ eller på begäran tar bort dessa. Det är dock ingen som helst garanti för att de därmed faktiskt är borta från offentligheten, vem som helst kan ha läst och/eller kopierat det omedelbart det postades.
Regeln här likväl som på andra ställen är: skriv aldrig i affekt och var införstådd med att allting sprids blixtsnabbt och att det du postar är oåterkalleligt frisläppt till allmän beskådan.
Att använda ett förnamn som nick innebär inte automatiskt att det går att identifiera den som finns bakom. Vad är det som säger att det är användarens eget förnamn? Om man däremot avslöjar sin identitet i ett inlägg är inget vi rår över. Om man länkar till en egen hemsida eller en blogg i ett inlägg eller i sin presentation rår vi inte över och har inte för avsikt att varken försöka förhindra eller förbjuda. Det står var och en fritt att göra även om vi avråder och inte anser det lämpligt. Dock kan vi inte övervaka forumet med alla dess inlägg i realtid utan överlåter det åt de enskilda användarna.
Detta är ett forum för vuxna människor och vi förutsätter att alla användare tar fullt ansvar för sig själva och det de skriver. Allting annat är omöjligt. Det inser säkert de flesta vid närmare eftertanke. Alla kan kontrollera vilken information man själv postar men efter det har man ingen kontroll längre. Redigeringsmöjligheten är i första hand tänkt för att kunna rätta stavfel, syftningsfel och bristande språkligt sammanhang och logik.
Däremot står det alla fritt att redigera i den presentation man har och i sin underliner i inläggen. Utnyttja det och förhandsgranskningen och sitt på händerna en stund innan du skriver om du blir upprörd över något så finns inte några problem med detta.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 15:27:31, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter