"Autism inte bara ett syndrom i hjärnan"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Toblerone » 2016-06-29 16:33:24

Och jag har svårt att avgöra om stortån eller den bredvid är längst. Beror på från vilken sida man tittar. Antagligen är de lika långa. Men NTs har väl stortån längst, så jag måste vara lite Aspie då?
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav slackern » 2016-06-29 16:48:57

kiddie skrev:Jag känner mig utanför nu. Dels har ingen varit intresserad av mina tår någonsin. Dels har jag inte aspergertå. Jag har egyptisk fot som det kallas. Aspergerfoten kallas grekisk fot för de som inte egentligen ville veta.

Alla med autism/AS har inte den typen utav tår, utan tydligen vanligt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav ankhh » 2016-06-29 16:49:50

Jag blev nyfiken och googlade (ja, egentligen "starpageade") efter 'greek foot + asperger', men hittade bara en sida där det påstås att de med relativt hög andel Neanderthal-DNA brukar ha "grekiska" fötter och dessutom har högre sannolikthet att i någon grad vara Aspergers. Den sidan känns inte helt vetenskapligt trovärdig, dock - någon som hittat något bättre?

Quora: How are modern humans with Neanderthal genes different than people without them?

Själv har jag egyptiska fötter (längre stortå); är första och andra tån lika långa är fötterna tydligen romerska.
ankhh
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2016-06-27

Inläggav kiddie » 2016-06-29 21:08:18

Toblerone skrev:Och jag har svårt att avgöra om stortån eller den bredvid är längst. Beror på från vilken sida man tittar. Antagligen är de lika långa. Men NTs har väl stortån längst, så jag måste vara lite Aspie då?

Kallas för romersk fot! (Äh, jag kanske ska kolla innan jag skriver nästa gång...)
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kiddie » 2016-06-29 21:15:55

Får inte ihop neandertalare och egyptiska fötter. Afrikaner ska ju ha minst neandertalgener men de har hyfsat ofta egyptisk fot.
kiddie
Inaktiv

Inläggav rdos » 2016-06-29 22:19:48

kiddie skrev:Får inte ihop neandertalare och egyptiska fötter. Afrikaner ska ju ha minst neandertalgener men de har hyfsat ofta egyptisk fot.

De flesta i Egypten är vita, och har således rötter i Europa / Asien, inte Afrika.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav kiddie » 2016-06-29 23:07:51

Men svarta i hela Afrika har ganska ofta längre pektå. Eller inbillar jag mig det för att man oftare ser dem på bild och TV barfota? Iallafall har de ibland såna tår, även de som inte är nordafrikaner.

Vi får väl börja bildgoogla afrikanska länder och folk och glo på deras fossingar.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2016-06-29 23:28:26

Äsch, jag menade grekisk fot. Den med lång andratå. Egyptisk är ju sån fot jag har. Eller såna fötter kanske jag ska säga.
kiddie
Inaktiv

Inläggav slackern » 2016-06-29 23:55:51

rdos skrev:
kiddie skrev:Får inte ihop neandertalare och egyptiska fötter. Afrikaner ska ju ha minst neandertalgener men de har hyfsat ofta egyptisk fot.

De flesta i Egypten är vita, och har således rötter i Europa / Asien, inte Afrika.

Men det är ju grekiska fötter och neandertalare det gäller och inte egyptiska fötter, men trist för dig att du har egyptiska fötter och trodde att det gällde dom fötterna.
slackern

Inläggav rdos » 2016-06-30 0:15:03

slackern skrev:
rdos skrev:

Men det är ju grekiska fötter och neandertalare det gäller och inte egyptiska fötter, men trist för dig att du har egyptiska fötter och trodde att det gällde dom fötterna.

Tror inte fötter har så mycket relevans för nåt. Det enda fysiska drag som är intressant är "udda hår", och kanske framförallt udda hårvirvlar.
rdos

Inläggav slackern » 2016-06-30 0:37:44

rdos skrev:
slackern skrev:
rdos skrev:

Tror inte fötter har så mycket relevans för nåt. Det enda fysiska drag som är intressant är "udda hår", och kanske framförallt udda hårvirvlar.

Det tittade även psykiatrikern på, fast jag litar hundra gånger mer på vad läkaren säger än du som lekman.
slackern

Inläggav Alien » 2016-06-30 0:42:52

http://blog.myheritage.se/2014/09/dina- ... du-kommer/
dar talas om egyptisk, romersk, grekisk, germansk och keltisk fot. bade grekisk och keltisk fot har andra tan langst.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav kiddie » 2016-06-30 1:00:34

Enligt wiki är det inte vanligare med grekisk fot i Grekland. Utan det tillhörde deras kroppsideal. Man satte gärna denna fot på skulpturer eftersom man ansåg den var finast. Därav namnet. De hade blandad kompott med fötter i Grekland.
kiddie
Inaktiv

Inläggav River » 2016-06-30 2:36:20

slackern skrev:
Abazi skrev:Vilka aspergare är lyckliga? De som är så lika NT:s som möjligt? De som kan jobba? Eller de som är så autistiska att de inte vet bättre?

En läkare sa till mig en gång att riktig lycka finns inte, utan att det är något som droger skapar, vet inte vederbörande snackade skit eller om det ligger något i det.

Har vel personlig erfaring da kanskje, som ikke sier stort.

Eller det må være noe hen har lest i en bok eller noe, som sier enda mindre.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Inläggav Alien » 2016-06-30 12:30:43

triggerhappy skrev:kan inte nån som vet hur lägger upp en omröstning fixa en angående detta? :)

vore kul o se om det kan ligga nått i det.

Det är gjort: hur-ar-din-andrata-omrostning-t48665.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav kiddie » 2016-06-30 12:43:22

Har vi ngn hårvirvelomröstning?

Jag hade en liten virvel när jag var liten. Men den försvann snabbt! Har nu typ noll virvlar. En frisörs önskedröm. Synd för dem att jag klipper mig själv. :D

Vad skulle virvlarna tyda på?

Jag skulle gärna ha drag av neandertalare men det verkar som de flesta dragen inte finns. Dock ska det vara hemskt neandertaligt att ha autoimmuna problem (eftersom det är i immunförsvaret där de flesta neandertalgener sparades). Och det har jag ju. Fast det hade jag velat vara utan.
kiddie
Inaktiv

Inläggav slackern » 2016-06-30 12:47:22

kiddie skrev:Har vi ngn hårvirvelomröstning?

Jag hade en liten virvel när jag var liten. Men den försvann snabbt! Har nu typ noll virvlar. En frisörs önskedröm. Synd för dem att jag klipper mig själv. :D

Jag fortfarande en virvel och lite lätt lockigt. Men det låter som att rdos tror att neadertalare hade afrohår. :lol:
slackern

Inläggav rdos » 2016-07-01 13:21:55

slackern skrev:Det tittade även psykiatrikern på, fast jag litar hundra gånger mer på vad läkaren säger än du som lekman.

Det är ju upp till var och en vem de vill lita på. Själv litar jag inte alls på NTs när det gäller neurodiversitet, oavsett vilken titel de har. Så om det är läkare eller lekmän som säger något om neurodiversitet är inte så relevant.
rdos

Inläggav rdos » 2016-07-01 13:24:44

Ingen aning. Finns dock numera i Aspie Quiz.

kiddie skrev:Jag hade en liten virvel när jag var liten. Men den försvann snabbt! Har nu typ noll virvlar. En frisörs önskedröm. Synd för dem att jag klipper mig själv. :D

Varför skulle de tyda på något? :mrgreen:

kiddie skrev:Jag skulle gärna ha drag av neandertalare men det verkar som de flesta dragen inte finns. Dock ska det vara hemskt neandertaligt att ha autoimmuna problem (eftersom det är i immunförsvaret där de flesta neandertalgener sparades). Och det har jag ju. Fast det hade jag velat vara utan.

Nja, autoimmuna sjukdomar hör ihop med genblandning mellan olika arter. Så neandertal hade inga autoimmuna sjukdomar.
rdos

Inläggav rdos » 2016-07-01 13:25:46

slackern skrev:

Jag fortfarande en virvel och lite lätt lockigt. Men det låter som att rdos tror att neadertalare hade afrohår. :lol:

Inte alls. Udda hår är kopplat till neurodiversa relationsdrag. Liksom att gilla att undersöka andras hår.
rdos

Inläggav slackern » 2016-07-01 15:11:59

rdos skrev:
slackern skrev:Det tittade även psykiatrikern på, fast jag litar hundra gånger mer på vad läkaren säger än du som lekman.

Det är ju upp till var och en vem de vill lita på. Själv litar jag inte alls på NTs när det gäller neurodiversitet, oavsett vilken titel de har. Så om det är läkare eller lekmän som säger något om neurodiversitet är inte så relevant.

Fast du själv är nu NT så då säger du att jag inte ska lita på dig.
slackern

Inläggav rdos » 2016-07-01 15:13:59

slackern skrev:
rdos skrev:

Fast du själv är nu NT så då säger du att jag inte ska lita på dig.

Hur kom du fram till den slutsatsen?
rdos

Inläggav kiddie » 2016-07-01 18:29:58

Usch, undersöka andras hår vill jag absolut inte! Udda hår? Folk har ju så olika hår så alla har väl udda på något vis.

Självklart så menade jag inte att neandertalare hade mer autoimmuna sjukdomar, men att ha gener för ett starkt immunförsvar där generna från neandertalare är mer samlade, och sedan sapiensgener förövrigt, funkar inte lika bra i dagens samhälle som när fenomenet uppstod. Skulle jag påstå att det inte berodde på genblandning skulle jag påstå att jag var 100 % neandertalare, duh! :-)051
kiddie
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in