Vapen om man har AS
51 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Vapen
Huggorm skrev:Det är väl egentligen bara lerduveskytte där man måste "komma på" hur man skall sikta för att träffa, vanligt gevär mot stillastående mål är bara att sikta och skjutakiddie skrev:Min största begränsning är definitivt inte min karaktär utan min pricksäkerhet. Klarar jag inte av att öva upp den med luftgevär så skiter jag i det. Men jag vet att jag ibland plötsligt knäckt "koden" för andra fysiska saker. Så får se om detta kan hända även här. Minns t ex det hände när vi spelade volleyboll och innebandy (det har hänt även senare men kommer inte på bra exempel). Att jag fick kämpa och det inte gick någe bra, men helt plötsligt fattade hjärnan hur det skulle göras och helt plötsligt "lärde" jag mig.
För att få licens måste du klara uppskjutningen och hästbördan av kulskyttet är på älgbanan.
Då står du på 80m utan stöd och skall skjuta mot en springande älgfigur och skall träffa inom rätt område.
Hastigheten på älgen är såpass att man får ligga någon halvmeter framför där man vill att kulan skall ta så det är allt lite att tänka på. övning och lite mer övning så går det nog bra däremot
Vapen
Flatline skrev:Huggorm skrev:Det är väl egentligen bara lerduveskytte där man måste "komma på" hur man skall sikta för att träffa, vanligt gevär mot stillastående mål är bara att sikta och skjutakiddie skrev:Min största begränsning är definitivt inte min karaktär utan min pricksäkerhet. Klarar jag inte av att öva upp den med luftgevär så skiter jag i det. Men jag vet att jag ibland plötsligt knäckt "koden" för andra fysiska saker. Så får se om detta kan hända även här. Minns t ex det hände när vi spelade volleyboll och innebandy (det har hänt även senare men kommer inte på bra exempel). Att jag fick kämpa och det inte gick någe bra, men helt plötsligt fattade hjärnan hur det skulle göras och helt plötsligt "lärde" jag mig.
För att få licens måste du klara uppskjutningen och hästbördan av kulskyttet är på älgbanan.
Då står du på 80m utan stöd och skall skjuta mot en springande älgfigur och skall träffa inom rätt område.
Hastigheten på älgen är såpass att man får ligga någon halvmeter framför där man vill att kulan skall ta så det är allt lite att tänka på. övning och lite mer övning så går det nog bra däremot
Får man ligga i skjutställning när man ska skjuta eller är det på stående fot?
Vapen
slackern skrev:Flatline skrev:Huggorm skrev:Det är väl egentligen bara lerduveskytte där man måste "komma på" hur man skall sikta för att träffa, vanligt gevär mot stillastående mål är bara att sikta och skjuta
Stående utan stöd.
Vapen
Flatline skrev:slackern skrev:Flatline skrev:
Stående utan stöd.
Det måste vara svårt som fan.
Vapen
slackern skrev:
Det måste vara svårt som fan.
Det är inte så svårt egentligen, det krävs lite övning bara.
Väldigt längesedan jag gjorde det nu men jag vill minnas att man har 5 serier man skall skjuta av vilka 4 skall vara godkända.
en serie består av 4 skott.
1 - skott på stillastående älg.
2 - älgen springer efter första skottet och du får repetera om och skjuta innan den nått änden av löpet ca 25m
de två momenten repeteras sedan ännu en gång.
Sitter alla fyra skotten inom träffområdet i bröstet på älgen räknas det som en godkänt serie, alla skall skjutas vid samma tillfälle så man kan inte spara bra serier till nästa gång.
Vapen
Varför måste man kunna det? Det finns väl ingen jägare som skjuter mot en springande älg, och framför allt inte på på 80m håll?Flatline skrev:För att få licens måste du klara uppskjutningen och hästbördan av kulskyttet är på älgbanan.
Vapen
Huggorm skrev:Varför måste man kunna det? Det finns väl ingen jägare som skjuter mot en springande älg, och framför allt inte på på 80m håll?Flatline skrev:För att få licens måste du klara uppskjutningen och hästbördan av kulskyttet är på älgbanan.
Först och främst är det en jaktetisk fråga att alla skyttar skall kunna ge ett avfångningsskott, det kan hända den bästa att man ställer till ett skott även mot ett stillastående djur och då kommer det att kuta iväg utav bara helvete och då skall man kunna sätta en till kula för att se till att den stackarn inte behöver lida i onödan.
Sedan blir väldigt många skott blir mot löpande djur, vildsvin tex får du sällan att ställa sig stilla utan de dundrar förbi i full galopp.
I slutändan är det ju upp till respektive jägare att bara skjuta dom skotten han eller hon är bekväm med och känner sig trygg att placera.
Nu är mannen i denna videon en av de bästa jaktskyttarna du hittar på denna jord och de flesta Svenska jägare hade nog nöjt sig men bara en gris i det läget men vad du ser där är hastigheten dom gynnarna kommer i.
Vapen
Flatline skrev:
Nu är mannen i denna videon en av de bästa jaktskyttarna du hittar på denna jord och de flesta Svenska jägare hade nog nöjt sig men bara en gris i det läget men vad du ser där är hastigheten dom gynnarna kommer i.
Han lär ju garanterat trötta på vildsvinsstek och kotletter. Eller det kanske bara är skadedjursbekämpning och låter naturen ta hand om det?
Vapen
slackern skrev:Flatline skrev:
Han lär ju garanterat trötta på vildsvinsstek och kotletter. Eller det kanske bara är skadedjursbekämpning och låter naturen ta hand om det?
Det är nog det bästa av två världar där.
Skadedjursbekämpning som dessutom ger avkastning i form av riktigt bra kött.
Det som är mest imponerande där som kanske inte är uppenbart för alla är att i den där röran så väljer han först ut unggrisarna och sedan galtar så han presterar faktiskt en selektiv avskjutning i den där hastigheten.
Vapen
Flatline skrev:slackern skrev:Flatline skrev:
Det är nog det bästa av två världar där.
Skadedjursbekämpning som dessutom ger avkastning i form av riktigt bra kött.
Det som är mest imponerande där som kanske inte är uppenbart för alla är att i den där röran så väljer han först ut unggrisarna och sedan galtar så han presterar faktiskt en selektiv avskjutning i den där hastigheten.
Det låter inte som att du tillhör jägarna som utfodrar vildsvin.
Vapen
Du som före detta österrikare måste väl se att namnet är tyskt?slackern skrev:Namnet låter inte särskilt svenskt. Skulle tro att klippet var från Nordamerika?
Jävla tur att han inte var aktiv för sjuttio år sedan för då hade de allierade nog inte vunnit kriget
Senast redigerad av Huggorm 2016-06-26 21:41:04, redigerad totalt 1 gång.
Vapen
slackern skrev:
Det låter inte som att du tillhör jägarna som utfodrar vildsvin.
Nej dom behöver knappast utfodras, de äter ju precis allt och har inga problem med vintrarna med allt sitt hull och förmågan att äta i princip vad somhelst.
Däremot utfodrar man dom ju oavsett vad man tycker om dom eller inte iom att man lägger ut vinterfoder till rådjur, älgar och hjortar som har det betydligt svårare om det blir en hård vinter.
Vildsvinen kommer ju med och äter av bara farten tyvärr men ibland har man tur och kan plocka av ett innan dom blir allt för trygga med att tömma foderplatsen och då aktar dom sig mer.
Vapen
Huggorm skrev:Du som före detta österrikare måste väl se att namnet är tyskt?slackern skrev:Namnet låter inte särskilt svenskt. Skulle tro att klippet var från Nordamerika?
Jo det ser helt klart tyskt ut, men det bor ju en jävla massa olika nationaliteter i Nordamerika.
Vapen
Tycker allt stående skytte är svårt men tror av någon anledning jag kommer fixa det där med rörliga mål, jag har nästan alltid svårare för de sakerna folk har lätt för. Och jag tycker inte alls det är lätt som Huggis tycker att bara stå och sikta, jag tycker att det är lätt att man liksom blir stel i kroppen och får taskig motorik av det. Nu har jag aldrig skjutit mot rörliga mål så jag kan inte döma.
Nu när det känns värt att satsa på kanske jag ska se till att öva mer. Är öht väldigt nybörjare med "riktiga" vapen. Ska se också hur fort det går. Saker som jag planerar ska hända inom ett år brukar med mina raska steg ta fyra år...
Nu när det känns värt att satsa på kanske jag ska se till att öva mer. Är öht väldigt nybörjare med "riktiga" vapen. Ska se också hur fort det går. Saker som jag planerar ska hända inom ett år brukar med mina raska steg ta fyra år...
Vapen
kiddie skrev:Tycker allt stående skytte är svårt men tror av någon anledning jag kommer fixa det där med rörliga mål, jag har nästan alltid svårare för de sakerna folk har lätt för. Och jag tycker inte alls det är lätt som Huggis tycker att bara stå och sikta, jag tycker att det är lätt att man liksom blir stel i kroppen och får taskig motorik av det. Nu har jag aldrig skjutit mot rörliga mål så jag kan inte döma.
Värt att tänka på är att du behöver inte ha licenser eller jägarexamen för att bli medlem i en jaktskytteklubb.
Det är bara att ta dig till din lokala bana och presentera dig och söka medlemsskap så finns där vapen att låna för att öva på både älgbana och lerduveskytte.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor