Arabiska på väg att gå om finska

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Winterblues » 2016-04-12 19:40:33

Titti skrev:Och ja - jag har också gått i söndagsskola.

Jag är född 1962.

Jag blev också tvingad till söndagsskolan - och jag är född 1982 :D På min ort är söndagsskolan fortfarande livs levande.
Senast redigerad av Winterblues 2016-04-12 19:43:21, redigerad totalt 1 gång.
Winterblues

Anslöt: 2011-08-27

Inläggav slackern » 2016-04-12 19:42:03

Winterblues skrev:

Jag är född 1962.

Jag blev också tvingad till söndagsskolan - och jag är född 1982 :D

Herregud vad glad jag är att mina föräldrar är ateister.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Winterblues » 2016-04-12 19:45:40

slackern skrev:
Winterblues skrev:

Jag är född 1962.

Jag blev också tvingad till söndagsskolan - och jag är född 1982 :D

Herregud vad glad jag är att mina föräldrar är ateister.

Haha. Jo men det finns fördelar också. Jag skulle nog inte varit så religionskritisk idag om det inte vore för min gedigna utbildning hehe
Winterblues

Anslöt: 2011-08-27

Inläggav Alien » 2016-04-12 19:47:26

Geisha skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Hebreiska låter ju nästan likadant som arabiska? I såna fall hade vi kunnat behålla finskan, det är i alla fall ett språk som verkligen låter vackert

Finskan är allt annat än vackert enligt mig. Men annars håller jag med dig hebreiska låter som arabiska bägge språken tillhör dom semitiska. Jiddisch däremot som är baserat på tyska låter rätt lustigt och charmigt.

Jag håller med dig slackern! Finska är verkligen INTE ett vackert språk...

Men VARFÖR är inte finska ett vackert språk? Egentligen är det ju vackrare än språk med sch-ljud och ach-ljud som arabiskan och hebreiskan m fl. Jag misstänker att det beror på låg status.

Annars finns en tråd om vackraste språket här: korande-av-varldens-vackraste-sprak-t2980.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2016-04-12 21:55:25

Alien skrev:
Geisha skrev:
slackern skrev:
Finskan är allt annat än vackert enligt mig. Men annars håller jag med dig hebreiska låter som arabiska bägge språken tillhör dom semitiska. Jiddisch däremot som är baserat på tyska låter rätt lustigt och charmigt.

Jag håller med dig slackern! Finska är verkligen INTE ett vackert språk...

Men VARFÖR är inte finska ett vackert språk? Egentligen är det ju vackrare än språk med sch-ljud och ach-ljud som arabiskan och hebreiskan m fl. Jag misstänker att det beror på låg status.

Behöver jag förklara varför jag inte tycker att finska låter vackert? Har absolut inget med statusen på finnar dom har väl samma värde som alla andra männiksor?
slackern

Inläggav Alien » 2016-04-12 22:14:53

Ja, så länge inte folk kan förklara varför ett språk inte är vackert så misstänker jag att det beror på status.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2016-04-12 22:17:36

Det får stå för dig och dina värderingar.
slackern

Inläggav Julianus » 2016-04-12 22:26:20

Som rubriken lyder, så tycker jag själv att det är bra. Anser också att arabiska är ett vackert språk, kommer att lära mig det nångång :-)Happy
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Wine » 2016-05-30 9:33:43

Arabiskan kan redan ha gått om finskan efter den senaste tidens stora flyktinginvandring:

Nu är vi en nation vars språkliga mångfald vi hittills bara kunnat ana – fram till att Mikael Parkvall föresatte sig att försöka kartlägga vad vi talar för språk. Vi vet fortfarande inte exakt, men vi vet mycket mer.

Till exempel kan vi nu konstatera att finska för första gången på länge är hotat som Sveriges näst största språk. Tabellen här nedan över Sveriges största språk avser nämligen läget 2012; där ligger finska på andra plats och arabiska på tredje plats. Men höstens flyktingströmmar påverkar läget, och numera är arabiskan troligen större än finskan. Mikael Parkvalls unika tabell som publiceras i år är alltså möjligen redan inaktuell. Det är det riktigt revolutionerande, en förändring mer dramatisk än man kanske först kan ana.

Längst ned i artikeln visas det uppskattade antalet modersmålstalare av olika språk i Sverige 2012:

DN - Sverige växer som språkrike
Publicerad 2016-05-15

Vilka språk talas egentligen i Sverige? Det var länge svårt att svara på, men nu visar en ny kartläggning på en språklig mångfald vi tidigare bara kunnat ana. Och kanske har finskan redan förlorat sin en gång så stabila andraplats. Patrik Hadenius reder ut.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Toblerone » 2016-05-30 10:37:50

Intressant. Då undrar jag ju direkt: Vad är Akan, Lingala (låter som om det betyder "språk"), Oromiska, min nan (Vietnam?), Aromuska, Gujaritska, Pastjtunska, Azeriska, Amhariska, Quechua (låter som ett sydamerikansk indianspråk?) och Meänkieli (finsk variant?) ?

Jag vet i alla fall Wolof, Mandinka och Fulani pratar man i Gambia (+ kanske nåt grannland). Och jag misstänker att några av språken ovan hör hemma i f.d. sovjetunionen.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Toblerone » 2016-05-30 10:47:10

Har hittat alla:

Akan - Ghana
Lingala - Kongo
Oromiska - Etiopien
min nan - Kina
Aromunska - Grekland, Albanien
Gujaratiska - Indien
Pashtunska - Afganistan
Azeriska - Azerbadjan
Amhariska - Etiopien
Quechua - Peru, Ecuador, Columbia (precis som jag trodde)
Meänkieli - finsk variant
Toblerone

Re: Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Julianus » 2016-05-30 13:22:59

Helt rätt att arabiska gått om finska.
Men att finska skulle vara hotat är bara struntprat och påhitt.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Fenren » 2016-05-30 13:55:18

Julianus skrev:Helt rätt att arabiska gått om finska.

Hotat som största invandrarspråk ör vad det talas om... Dess existens i värden är samma som de senaste femtio åren.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav slackern » 2016-05-30 14:36:30

Fenren skrev:
Julianus skrev:Helt rätt att arabiska gått om finska.

Hotat som största invandrarspråk ör vad det talas om... Dess existens i värden är samma som de senaste femtio åren.

Hur är det med dom spridda fläckarna utav finska talare i förde detta Sovjet staterna?
slackern

Inläggav Alien » 2016-05-31 0:05:15

slackern skrev:Det får stå för dig och dina värderingar.

Ja, förneka det uppenbara om du vill. Har inte med "värderingar" att göra utan sunt förnuft.
Alien
Moderator

Inläggav Toblerone » 2016-05-31 9:52:09

Alien skrev:
slackern skrev:Det får stå för dig och dina värderingar.

Ja, förneka det uppenbara om du vill. Har inte med "värderingar" att göra utan sunt förnuft.

Men det kan ju också vara personlig smak? Och det finns säkert fler faktorer. Vem vet om man inte har ett otrevligt minne av nåt språk från när man var liten. :lol:
Toblerone

Inläggav Alien » 2016-05-31 12:25:24

Ja, om man enbart ser till enskilda individer. Men kollar man generellt, så är jag övertygad om att det har med status att göra.
Alien
Moderator

Inläggav marxisten » 2016-05-31 13:20:42

River skrev:Må være norsk som prates nest mest likt svensk ihvertfall. :-)Happy

I tal är det helt klart lättare för oss svenskar att förstå norska än danska (skriftmässigt är det dock ingen större skillnad tror jag), men rent släktmässigt är svenskan lustigt nog närmare släkt med danska än med norska. Så mest likt är väl en fråga av definition, norska är lättare att förstå i tal, men kollar man på språkets uppbyggnad är svenska tydligen närmare släkt med danska än med norska.

För 2000 år sedan pratade vi faktiskt samma språk; ur-nordiska.
Men någon gång runt 800-talet började språken delas upp i två grenar.
– Då började grammatik, uttal och satsbildning på Island, Färöarna och Norge allt mer skilja sig från hur man pratade i Sverige och Danmark, berättar GT-kulturens språkexpert Sture Allén från Svenska Akademien.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav Toblerone » 2016-05-31 15:00:00

Alien skrev:Ja, om man enbart ser till enskilda individer. Men kollar man generellt, så är jag övertygad om att det har med status att göra.

Slackern är en individ. :mrgreen:
Toblerone

Inläggav slackern » 2016-05-31 15:07:14

Toblerone skrev:
Alien skrev:Ja, om man enbart ser till enskilda individer. Men kollar man generellt, så är jag övertygad om att det har med status att göra.

Tack. :)
slackern

Inläggav Alien » 2016-05-31 17:27:00

Toblerone skrev:

Ja, har jag påstått något annat? Men så länge ingen anger något annat skäl framhärdar jag i att tro att det beror på låg status när man säger att finska är fult. Jag har själv ingen positiv bild av finskan dels pga högljudda finnar på finlandsbåtarna, dels pga finnarnas trakasserier mot finlandssvenskar. Men rent språkmässigt inser jag inte varför inte finska skulle kunna vara vackert. Det saknar iaf ösköna sch-ljud. Sä jag opponerar mig mot dem som menar att det är självklart att finskan är ett fult språk.
Alien
Moderator

Inläggav kiddie » 2016-06-02 5:01:33

Tycker inte finska är ett vackert språk, iallafall inte när de talar sådär vasst. Arabiska kan låta helt olika pga olika dialekter, värst är den "arga" arabiskan i typ Irak. Danska tycker jag är jättefult trots att danskar har väldigt hög status i svenskars öron. Så det har inte alltid med status att göra. Då skulle vi tycka att hebreiska lät bra för israeler har hög status.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Huggorm » 2016-06-02 5:42:50

kiddie skrev:Tycker inte finska är ett vackert språk, iallafall inte när de talar sådär vasst. Arabiska kan låta helt olika pga olika dialekter, värst är den "arga" arabiskan i typ Irak. Danska tycker jag är jättefult trots att danskar har väldigt hög status i svenskars öron. Så det har inte alltid med status att göra. Då skulle vi tycka att hebreiska lät bra för israeler har hög status.
Hebreiska låter ju lika illa som arabiska, och danska är inte heller speciellt vackert. Men finska är faktiskt fint, och jag bryr mig inte ett dugg om vilket "status" ett språk har :-)063
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Toblerone » 2016-06-02 9:55:00

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Tycker inte finska är ett vackert språk, iallafall inte när de talar sådär vasst. Arabiska kan låta helt olika pga olika dialekter, värst är den "arga" arabiskan i typ Irak. Danska tycker jag är jättefult trots att danskar har väldigt hög status i svenskars öron. Så det har inte alltid med status att göra. Då skulle vi tycka att hebreiska lät bra för israeler har hög status.
Hebreiska låter ju lika illa som arabiska, och danska är inte heller speciellt vackert. Men finska är faktiskt fint, och jag bryr mig inte ett dugg om vilket "status" ett språk har :-)063

Personligen tycker jag att hebreiska låter visserligen lite lik arabiska, men det är ändå lite mjukare och därför tycker jag bättre om det. Arabiskan kan låta lite "argt" som någon redan sa.

Apropos arg så tycker jag att japanska är jobbigt på det sättet. Det låter jämnt som om de skäller på varandra.
Toblerone

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in