Positiv nyhet - återfallsbrottsligheten minskar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2016-05-24 1:05:36

DN skrev:Färre som döms till fängelse återfaller i kriminalitet. Andelen har de senaste 15 åren minskat från 42 till 31 procent, visar färsk statistik från Kriminalvården.

– Vi ser faktorer som pekar på att det faktiskt blir bättre i samhället, säger Kriminalvårdens generaldirektör Nils Öberg.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre- ... fangelset/

Luttrad muttrar "vad hjälper det, när det ständigt kommer nya brottslingar?" Dessutom, alla brottslingar åker ju inte fast för alla brott de begår.

Nå, den allmänna åsikten är väl att brottsligheten stiger. Så gott som varje dag läser man om folk som skjuts/knivhuggs ihjäl, känns det. Plus alla som slås ihjäl med "trubbigt föremål", stryps m m. Plus alla som misshandlas, rånas och våldtas.

Men visst vore det väl om detta stämmer:
– Det kommer färre och färre till kriminalvård varje år. Det är en utveckling sedan 2003–2004, även om alla har gått omkring och förväntat sig att det är precis tvärtom, säger Kriminalvårdens generaldirektör Nils Öberg till DN.

Tre orsaker till att det blir färre intagna på fängelse:
– Den dömande verksamheten, hur svenska domstolar ser på allvarlighetsgraden på exempelvis narkotikabrottslighet. Där kan vi se en förändring. En annan orsak handlar om hur effektiv den brottsutredande verksamheten är. Där finns en oro för att den inte håller tillräckligt hög kvalitet, så det inte går att lagföra. Den tredje handlar om en återspegling av samhället, att det blir bättre och vi får färre brott.

Jag tycker mig ha läst att det är ont om plats på fängelserna, kan det ha inverkan på hur många som döms till fängelse? Och att det är dåligt med polisens förmåga att utreda vardagsbrottslighet, mängdbrotten, är ju allmänt bekant. Det är väl inte alla som anser att mildare bedömning av narkotikabrott är något positivt.

Men om kriminalvården lyckas påverkar kriminella till ett laglydigt liv, det är ju bara bra. Men då gäller det att inte ha för korta straff:
Förändringen är störst bland de personer som avtjänar lite längre straff och minst bland dem som tillbringar kort tid i kriminalvården. Detta är ett exempel på varför värdet av korta straff är lågt, anser Nils Öberg.

– 70 procent av dem vi tar hand om kommer in för att avtjäna straff på sex månader eller mindre, och sedan får man räkna bort häktningstid och villkorlig frigivning. De intagna har inte ett problem med sig in i fängelse, de har tre, fyra, fem eller fler. Och problemen dök inte upp i förra veckan, utan dem har de många gånger kämpa med i hela sina liv. Om vi då har tre veckor på oss att adressera detta så inser man att effekten av våra återfallsförebyggande program blir liten.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Fenren » 2016-05-24 8:57:57

Fast de som förespråkar att vi lever i en allt tryggare värd missar helt poängen.

Tidigare mördades man inomhus, med kniv, av en bekant, när man var arg och inblandad i ett bråk.

Nu mördas man utomhus, av en obekant, inte under ett bråk. Och jag har för mig att snittvapnet numera är pistol.

Hur många som mördas är bara en liten del i det som orsakar otrygghet.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav slackern » 2016-05-24 9:08:43

Fenren skrev:Fast de som förespråkar att vi lever i en allt tryggare värd missar helt poängen.

Tidigare mördades man inomhus, med kniv, av en bekant, när man var arg och inblandad i ett bråk.

Nu mördas man utomhus, av en obekant, inte under ett bråk. Och jag har för mig att snittvapnet numera är pistol.

Dom flesta som blir skjutna utomhus är själva brottslingar, så risken att du som privatperson ska bli skjuten oprovocerat utav en främling är tämligen liten i och med att du troligtvis har ett nordisk utseende, det har ju sprungit omkring två vettvillingar som har skjutit ner främlingar på öppen gata med medelhavs utseende.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav antonius » 2016-05-24 9:28:07

Vet inte om det finns något som talar för att brottslingarna blivit latare på kåken och skolat om sig till databrottslighet istället, mindre jobbigt jämfört med bank- och värdetransportrån? Så där är straffskalan lägre, har jag för mig iaf och då blir kanske statistiken lite snedvriden... :-)063
Senast redigerad av antonius 2016-05-24 9:41:44, redigerad totalt 1 gång.
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Fenren » 2016-05-24 9:28:43

slackern skrev:
Fenren skrev:Fast de som förespråkar att vi lever i en allt tryggare värd missar helt poängen.

Dom flesta som blir skjutna utomhus är själva brottslingar, så risken att du som privatperson ska bli skjuten oprovocerat utav en främling är tämligen liten i och med att du troligtvis har ett nordisk utseende, det har ju sprungit omkring två vettvillingar som har skjutit ner främlingar på öppen gata med medelhavs utseende.

Ja, så har det alltid varit.

Den största riskfaktorn har alltid varit egen kriminell inblandning.

Och precis som kvinnofolk tenderar att vara mindre trygga än mansfolk, trots en avsevärt lägre risk för att drabbas av oprovocerad brottslighet.

Att kriminella skjuter varandra och att de kastar handgranater hej vilt på öppna gator gör folk otrygga, oavsett vem de siktar på.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in