Diversionsförband på svenskt territorium?
43 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
slackern skrev:Nu vet inte jag hur pass tjocka vajrarna är men låter som att det enklaste hade varit att ta med sig en skärbrännare eller bultsax.
Skärbrännare är bra: bärbar, stor kapacitet, snabb, ganska tyst. En nackdel, den lyser i mörkret.
Jag skulle föreslå batteridriven tigersåg. Inga gnistor.
Om mastbyggarna skulle montera så stora muttrar med stark gänglåsningsvätska så skulle de inte kunna lossas utan att först värmas till 300 grader.
http://tt.omni.se/e88076658a45ebfa61a74 ... 8616aff50b
Detta i kombination med de avbrott som varit i tjänst på larmnummer den senaste veckan är också högst alarmerande.
Råkar också veta att det utanför Älvängen för ungefär ett halvår sedan "brann" en station för växelstyrning till järnvägen.
Stationen i sig var bestyckad med co2 och skumsystem och säpo plomberade den illa kvickt och man gick ut i media om en "brand".
Detta hände i samband med att försvaret gjorde en transportövning för att öva sin beredskap på att flytta materiel över landet på tågbanan som drabbades av stoppen.
Nu mobiliserar man för bevakning på 200 skyddsobjekt och räknar man med dubbel bemanning dvs två personer per objekt vilket nog är rimligt så börjar det nu att ticka på ett antal miljoner om dagen bara på skydd.
Detta är inga pojkstreck, inga antisociala ungdomar som slår sönder skyltfönster.
Vad vi ser är en riktad attack mot Sveriges infrastruktur och inget annat, förhoppningsvis är detta bara en probning och uppvisning av kapacitet, annars kommer det att trappas upp och följas av något.
Detta i kombination med de avbrott som varit i tjänst på larmnummer den senaste veckan är också högst alarmerande.
Råkar också veta att det utanför Älvängen för ungefär ett halvår sedan "brann" en station för växelstyrning till järnvägen.
Stationen i sig var bestyckad med co2 och skumsystem och säpo plomberade den illa kvickt och man gick ut i media om en "brand".
Detta hände i samband med att försvaret gjorde en transportövning för att öva sin beredskap på att flytta materiel över landet på tågbanan som drabbades av stoppen.
Nu mobiliserar man för bevakning på 200 skyddsobjekt och räknar man med dubbel bemanning dvs två personer per objekt vilket nog är rimligt så börjar det nu att ticka på ett antal miljoner om dagen bara på skydd.
Detta är inga pojkstreck, inga antisociala ungdomar som slår sönder skyltfönster.
Vad vi ser är en riktad attack mot Sveriges infrastruktur och inget annat, förhoppningsvis är detta bara en probning och uppvisning av kapacitet, annars kommer det att trappas upp och följas av något.
Tur för mig att jag inte är krigsplacerad längre då med andra ord.
Jag tänkte också på sabotage när jag hörde om flygkaoset på nyheterna. Frågan är om detta är något sorts bestraffning för svensk utrikespolitik? Någon som vill visa att Sverige borde tagga ner lite med sina moralpikar?Flatline skrev:http://tt.omni.se/e88076658a45ebfa61a7412b7884478616aff50b
Huggorm skrev:Jag tänkte också på sabotage när jag hörde om flygkaoset på nyheterna. Frågan är om detta är något sorts bestraffning för svensk utrikespolitik? Någon som vill visa att Sverige borde tagga ner lite med sina moralpikar?Flatline skrev:http://tt.omni.se/e88076658a45ebfa61a7412b7884478616aff50b
Ryssland såklart, största hotet mot Sverige sedan urminnes tider.
Huggorm skrev:Jag tänkte också på sabotage när jag hörde om flygkaoset på nyheterna. Frågan är om detta är något sorts bestraffning för svensk utrikespolitik? Någon som vill visa att Sverige borde tagga ner lite med sina moralpikar?
Med största sannolikhet ja.
Attackerna är ganska så identiska som de som Ryska diversionsförband utförde i Ukraina för att slå ut polis och räddningstjänst i de östra områdena strax samtidigt som Donetsk utropade sig självständigt och tog till vapen.
Det var ju tom ett par som arresterades när de försökte sänka ett ställverk precis där i början när det började braka loss i östukraina.
Ja, det låter mer som Ryssland i såna fall, än många andra länder som vi retat. Men om det verkligen är så kommer det antagligen bli svårt för regeringen att sitta kvar. Utrikesministern har redan gjort bort sig flera gånger, och om regeringen dessutom försöker mörka sabotage på sådan nivå är det mycket illa.
Och jag påminner om vindkraftverket, var det verkligen en olycka att det föll? Kan man skruva lös muttrar till staglinor kan man skruva lös de som håller ihop sektionerna på ett vindkraftverk också. Men jag skulle inte vilja befinna mig två sektioner upp när vindkraftverket föll, det måste ha skakat bra i grejerna.
Och jag påminner om vindkraftverket, var det verkligen en olycka att det föll? Kan man skruva lös muttrar till staglinor kan man skruva lös de som håller ihop sektionerna på ett vindkraftverk också. Men jag skulle inte vilja befinna mig två sektioner upp när vindkraftverket föll, det måste ha skakat bra i grejerna.
Just vindkraftverket vill man nog inte skruva isär, däremot så är det ju precis som du säger en gördel på mitten som man skruvar ihop men lättaste och säkraste sättet att fälla den är rimligtvis att klättra dit och ringla 3-4varv med pentyl runt gängstagen och fjärrdetonera.
Så hade iaf jag gått tillväga om jag skulle ta ned ett sådant åbäke och jag har funderat endel på saken då jag inte är så förtjust i dom
Så hade iaf jag gått tillväga om jag skulle ta ned ett sådant åbäke och jag har funderat endel på saken då jag inte är så förtjust i dom
Tyligen var dörren larmad trots allt, och det hade inte lösts ut:Flatline skrev:http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankt-mastsabotage-utanfor-falkoping/
Ännu en mast
– Vattentornet är larmat och inget larm har löst ut och det finns ingen åverkan på dörrar, säger Nohlgren.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6436407
Finns det andra sätt att komma upp på vattentornet eller visste personen hur man stänger av larmet?
Flatline skrev:Gsm nätet är dött i Vänersborg nu.
Men nu får du väl ta och lugna ner dig lite? Akta dig så att inte polisen ser dina Youtube klipp och kommer på ett besök.
Falköping var inget sabotage.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/m ... e-sabotage
Det här börjar påminna mig om ubåtarna under 80-talet när ubåtslarmen duggade tätt och folk såg Sovjetiska och Nordkoreanska grodmän i var å varannan buske.
Mastfelet på vattentornet i Falköping är inte sabotage. Det uppger polisen för SVT Nyheter Väst.
Det här börjar påminna mig om ubåtarna under 80-talet när ubåtslarmen duggade tätt och folk såg Sovjetiska och Nordkoreanska grodmän i var å varannan buske.
slackern skrev:Falköping var inget sabotage.Mastfelet på vattentornet i Falköping är inte sabotage. Det uppger polisen för SVT Nyheter Väst.
Jag hänvisar till min signatur
Och plötsligt satt U137 där på grundet och visade att allt tydligen var sant i alla fallslackern skrev:Det här börjar påminna mig om ubåtarna under 80-talet när ubåtslarmen duggade tätt och folk såg Sovjetiska och Nordkoreanska grodmän i var å varannan buske.
Huggorm skrev:Och plötsligt satt U137 där på grundet och visade att allt tydligen var sant i alla fallslackern skrev:Det här börjar påminna mig om ubåtarna under 80-talet när ubåtslarmen duggade tätt och folk såg Sovjetiska och Nordkoreanska grodmän i var å varannan buske.
Vist var det så fast det var den Ubåten som satte igång hela masshysterin. Jag har varit ombord på den ubåtsmodellen, att vara sjöman ombord på den ubåtsmodellen måste ha varit en mardröm för manskapet fick dela på en mugg som stod helt fritt i ett utrymme utan något som helst skydd.
Ryssarna är ju riktigt humoristiska.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryssl ... orforskare
”Vi är övertygade om att varje svensk med sunt förnuft kommer endast att le föreställande sig ryska agenter” som ”förbereder sig till ett krig” genom att skruva av bultar från en tv-mast i en avlägsen svensk trakt”, skriver ambassaden.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryssl ... orforskare
Återgå till Intressanta intressen