Högspänning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Högspänning

Inläggav EnPojke » 2016-05-15 16:03:49

Nån annan som är fascinerad av högspänning/blixtar och sånt ?
Det är otroligt häftigt att se vad högspänning gör i luften när man får upp effekten. Det bildas plasma och kopparn förbränns det blir fina färger och låter som ett monster.

Höll på med det för många år sen men det var svårt att utföra hemma.

Tänkte börja lite igen då jag inte har haft nån hobby på ett långt tag och måste ha nått att pyssla med.

Rotade fram lite prylar i garaget. En Liten Jacobs Stege hade jag byggt. Ozon luktar gott men är giftigt. Annars hade jag haft rummet fullt hela tiden :mrgreen:

Trafon till vänster är mycket kraftfullare men den saknar ballast och jag vågar inte koppla in den inomhus om den skulle börja brinna då den inte är helt 100.

En video på min lilla Jacobs Stege, ungefär 11800volt 120mah.

EnPojke

Anslöt: 2016-01-25

Högspänning

Inläggav EnPojke » 2016-05-15 21:11:45

Försökte först ta bilder på elen med kamera men hopplöst att timea. Spelade sen in i hög upplösning och sparade en frame. Tyvärr blev det inte alls så bra som jag har lyckats tidigare då det krävs mer ström för att få riktigt vilda bilder med lila, grön orange med strömmen helt vit slingra sig som en orm runt sig själv.

Denna får duga tillsvidare. Hade slutaren på 1/1000, ISO50 på mobilen.

För att förklara bilden, i ändarna är ledarna i koppar, strömmen hoppar sen mellan dom båda och skapar fina färger. Det går att göra jättefint men krävs som sagt mer kräm. :x icon

Bild
EnPojke

Högspänning

Inläggav Savanten Svante » 2016-05-15 21:21:38

jacob stege är cool
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Högspänning

Inläggav EnPojke » 2016-05-15 22:16:33

Savanten Svante skrev:jacob stege är cool

Aa, den är enkel att göra också. Alltid velat göra en sen man såg dem i diverse gamla skräckfilmer :P

Här är videon jag spela in där jag tog bilden ifrån. Mycket lättare än att ta bild manuellt iaf.
Får se när jag kan fixa den andra trafon. Har glömt så mycket elkunskaper så måste göra lite research om vad för ballast jag ska ha. Annars ryker proppen på 1 sek...

EnPojke

Högspänning

Inläggav rdos » 2016-05-15 22:21:30

Jag var väldigt intresserad av högspänning i min ungdom, och gjorde diverse halvskumma experiment. Avbrända glödlampor är rätt bra för att skapa blixtar om man har tillräckligt hög spänning, men livsfarligt om man inte vet vad man gör.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Högspänning

Inläggav EnPojke » 2016-05-16 17:43:08

rdos skrev:Jag var väldigt intresserad av högspänning i min ungdom, och gjorde diverse halvskumma experiment. Avbrända glödlampor är rätt bra för att skapa blixtar om man har tillräckligt hög spänning, men livsfarligt om man inte vet vad man gör.

Samma här. Ja det blir nog lite annorlunda effekter i lampor i vakuumet eller vad det är dem.

Såhär laddar man energi i Monster Energy !
Glömde ha på mig skyddande glasögon dock. Inte så smart, plus ozon och smält plast.
Kanske inte smartaste eller nyttigaste hobbyn. :lol:

Filmat i 240 bilder / s
Den är bäst runt slutet när det rycker lite också hehe.

Bild

EnPojke

Högspänning

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-16 21:30:14

Har själv högspänning som en av mina stora fobier, drömmer t.o.m. mardrömmar om det, men jag tror ni högspänningsfans skulle gilla det här konstverket: Lightning Field av Walter de Maria.

Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Högspänning

Inläggav slackern » 2016-05-16 21:38:11

Varför svetsar ni inte istället? Då får ni ju ordentliga ljusbågar.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Högspänning

Inläggav EnPojke » 2016-05-16 22:55:27

Kahlokatt skrev:Har själv högspänning som en av mina stora fobier, drömmer t.o.m. mardrömmar om det, men jag tror ni högspänningsfans skulle gilla det här konstverket: Lightning Field av Walter de Maria.

Häftigt konstverk, har alltid gillat blixtar. Det är nog det naturfenomen jag tycker är mest fascinerande.

slackern skrev:Varför svetsar ni inte istället? Då får ni ju ordentliga ljusbågar.

Egentligen är det blixtar jag gillar men också att se hur elektriciteten beter sig. Svårt att se med svets.
Funderar på om en Marx Generator vore nått att bygga, det är mer likt ett blixtnedslag och "simpelt" att bygga.

Har inte riktigt energin att bygga några avancerade grejor som t.ex. en SSTC (Solid state tesla coil) även om det vore fränt att ha.
EnPojke

Högspänning

Inläggav EnPojke » 2016-05-17 22:10:11

Funderar på om den här kan va nått att börja med. Ett kit från Ebay.

Verkar vara 200Kv output. Vad jag försått kan man bygga på med en till senare och få ut 400Kv vilket i teorin kan ge 40cm långa blixtar. Kan tänka mig att det kan se ut som riktiga blixtar om man spelar in i slow motion vilket jag är ute efter.
Synd bara att det brukar ta några veckor att få grejor från kina.. Sen om man lyckas bygga ihop det också. Man vet aldrig med noname kinagrejor :P
Men bra mycket billigare än att köpa märkesgrejor.

http://www.ebay.com/itm/10grades-Marx-impulse-voltage-pulse-high-voltage-generator-Tesla-coil-DIY-kit-/111350730462?hash=item19ed054ede:g:YwEAAOxyi-ZTbtop

Bild
EnPojke

Högspänning

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-18 21:50:15

Tycker inte du skall beställa det om du inte vet att det är idiotsäkert. Förlåt om jag låter som din morsa, men att experimentera med högspänning är inte direkt som att ägna sig åt kaninhoppning eller målarböcker. Är du ändå sugen kan du googla bilder på en snubbe som blev av med hela ansiktet när han skulle laga en kraftledning.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Högspänning

Inläggav Huggorm » 2016-05-18 21:54:57

Men det är skillnad på hur mycket ström det handlar om. Högspänningsledningar kan leverera mängder av ström, tusentals ampere. Grejen på bilden kan ge hög spänning men nästan ingen ström. En stöt gör ont, riktigt ont, men är inte speciellt farlig. Som polisens taser ungefär.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Högspänning

Inläggav EnPojke » 2016-05-19 1:18:49

Kahlokatt skrev:Tycker inte du skall beställa det om du inte vet att det är idiotsäkert. Förlåt om jag låter som din morsa, men att experimentera med högspänning är inte direkt som att ägna sig åt kaninhoppning eller målarböcker. Är du ändå sugen kan du googla bilder på en snubbe som blev av med hela ansiktet när han skulle laga en kraftledning.

Ja man får vara väldigt försiktig helt klart. Respekt för el måste man ha.
Den är dock en hel del mindre farlig än dom vanliga högspänningstransformatorerna jag redan använder. Är mer orolig för att den kan paja kameran/mobilen när jag spelar in då den skapar elektromagnetiska pulser. Så ska fundera lite till om det är värt att bygga pga. den risken.

Huggorm skrev:Men det är skillnad på hur mycket ström det handlar om. Högspänningsledningar kan leverera mängder av ström, tusentals ampere. Grejen på bilden kan ge hög spänning men nästan ingen ström. En stöt gör ont, riktigt ont, men är inte speciellt farlig. Som polisens taser ungefär.

Tror dock den är betydligt kraftigare än en taser. Står inte spec. på kondensatorerna annars hade man kunnat räkna ut hur många joule den generar för varje överslag. Vore intressant att veta om inte annat jämfört med t.ex. en taser :-)Happy
EnPojke

Högspänning

Inläggav EnPojke » 2016-05-19 7:14:58

Som den aspergare jag är kunde jag inte hålla mig och googla lite.

Räknade nog fel :oops:
*edit* (ändrade till korrekt värden)

En polis taser genererar 1-2 Joule vad jag hittade. En Taser för icke polis mycket mindre 0,5 ?.
Den 10 stegs Marx Generator jag länka till verkar ha 30Kv 2000pf kondensatorer x 10st.
Dom laddas till 20Kv parallellt och laddas sen ur i serie vilket om räknaren visa korrekt ger 4 Joule ?
Vilket är runt 2-4 kraftigare pulser än en polistaser.

Verkar aning lite, får kolla igen efter jobbet.. Trodde det var mer men kanske inte är så.
EnPojke

Högspänning

Inläggav EnPojke » 2016-05-19 17:56:00

Polisens Taser i USA heter M26 = 1.76 Joules per pulse. Kraftig pryl helt klart. Icke polser får nöja sig med X26 = 0.36 Joules per pulse.

Beställde iaf ett kit av Marx Generatorn. Fungerar den bra så bygger jag nog ut till 400Kv.
Då är det iaf 8 Joule :D

Försökte mig på att bygga en liten studio för mina filmer. Den ska förbättras men är ett test.
Tyvärr satt elektroden fel så blev inte så bra kontakt, syns längst ner där elektroden inte ligger 100% an utan elen får hoppa en liten bit. Men det blev för mycket rök så fick stänga av..

Fick vädra ut ordentligt kan jag säga haha.

EnPojke

Återgå till Intressanta intressen

Logga in