Mandelaeffekten och falska minnen
24 inlägg
• Sida 1 av 1
http://mandelaeffect.com/
https://www.buzzfeed.com/perpetua/mande ... .gflgbR3Bo
Uppenbarligen finns det folk som minns saker som bevisligen inte har hänt - t.ex. att Nelson Mandela dog i fängelset på Robben Island och att hans begravning sändes i TV. Andra är helt övertygade om att den ensamme demonstranten på Himmelska Fridens Torg faktiskt blev ihjälkörd. Ytterligare några minns barnprogram som aldrig har sänts.
Vad beror det här på?
Vissa tror faktiskt att det har att göra med parallella universum och det där om att alla möjliga händelseförlopp faktiskt äger rum någonstans i universum.
Andra tror att folk har livlig fantasi och att det är någon form av masspsykos.
Vad tror du? Och har du själv några "falska" minnen?
Uppenbarligen finns det folk som minns saker som bevisligen inte har hänt - t.ex. att Nelson Mandela dog i fängelset på Robben Island och att hans begravning sändes i TV. Andra är helt övertygade om att den ensamme demonstranten på Himmelska Fridens Torg faktiskt blev ihjälkörd. Ytterligare några minns barnprogram som aldrig har sänts.
Vad beror det här på?
Vissa tror faktiskt att det har att göra med parallella universum och det där om att alla möjliga händelseförlopp faktiskt äger rum någonstans i universum.
Inte p.g.a parallella universum. De händelserna har inget att göra med hur hjärnan fungerar. Faktum är att nästan alla "teorierna" du tar upp är pseudovetenskapliga, utom möjligen att människor skulle ha "bra fantasi" men det är ju iofs en grov förenkling och inte heller riktigt korrekt, eftersom hjärnas tendens till förvanskningar inte har att göra med om personen är fantasifull per se.
Senast redigerad av Adira 2016-05-09 22:26:09, redigerad totalt 2 gånger.
Jag tror det helt enkelt är förvanskade minnen, man glömmer ju lätt detaljer och ibland är det ganska viktiga sådana.
Det jag verkligen undrar är hur kan man tro att Mandela dog redan i fängelset? Räcker med att tänka efter en halv sekund för att fatta att det är fel. Men, men vi är inte så rationella som många skulle vilja tro.
Re: Mandelaeffekten och falska minnen
Adira skrev:Det jag verkligen undrar är hur kan man tro att Mandela dog redan i fängelset? Räcker med att tänka efter en halv sekund för att fatta att det är fel. Men, men vi är inte så rationella som många skulle vilja tro.
Förutsatt att man råkar minnas vad som hände när det handlar om nyheter. Lätt att glömma bort detaljer.
Adira skrev:Det jag verkligen undrar är hur kan man tro att Mandela dog redan i fängelset? Räcker med att tänka efter en halv sekund för att fatta att det är fel. Men, men vi är inte så rationella som många skulle vilja tro.
Varför då?
Jag har varken träffat honom före eller efter hans fängelsevistelse, så jag kan omöjligt avgöra om han dog då eller ej.
Moggy skrev:Adira skrev:Det jag verkligen undrar är hur kan man tro att Mandela dog redan i fängelset? Räcker med att tänka efter en halv sekund för att fatta att det är fel. Men, men vi är inte så rationella som många skulle vilja tro.
Förutsatt att man råkar minnas vad som hände när det handlar om nyheter. Lätt att glömma bort detaljer.
Hur kan man glömma bort att han blev frisläppt och blev president? Om man har glömt bort det måste man ju vara dum som ett spån och ha noll allmänbildning.
slackern skrev:Moggy skrev:Adira skrev:Det jag verkligen undrar är hur kan man tro att Mandela dog redan i fängelset? Räcker med att tänka efter en halv sekund för att fatta att det är fel. Men, men vi är inte så rationella som många skulle vilja tro.
Hur kan man glömma bort att han blev frisläppt och blev president? Om man har glömt bort det måste man ju vara dum som ett spån och ha noll allmänbildning.
Nej.
Det är dessutom inte säkert att de inte läst om det och vet att det är det som står i historieböcker.
Motsägande minnen är inget omöjligt.
Själv tror jag att det är samma fenomen som gör att folk tror sig vara bortförda av utomjordingar och besatta av demoner; en kombination av halvvaket drömande och andra liknande effekter.
Fenren skrev:slackern skrev:Moggy skrev:
Nej.
Det är dessutom inte säkert att de inte läst om det och vet att det är det som står i historieböcker.
Jag håller inte med dig jag anser att dom är dumma som spån om dom inte känner till det.
slackern skrev:Fenren skrev:slackern skrev:
Nej.
Jag håller inte med dig jag anser att dom är dumma som spån om dom inte känner till det.
Jag hävdar att de känner till det.
Jag har en del minnen från när jag var 7-11 år som jag inte alls kan avgöra ifall det är saker jag har upplevt eller som jag bara har drömt nån gång, eftersom det var så länge sen och det är rätt alldagliga minnen som kan vara precis vilket som, till exempel minnet av en trädgård som kanske finns, och kanske inte. Jag brukar generellt minnas drömmar (de av dem som jag minns) lika tydligt som andra minnen, men oftast så är det rätt lätt att avgöra vilket som är vilket eftersom drömmarna oftast inte passar in i verkligheten eller nått sammanhang.
Så folk kanske helt enkelt drömt att de sett på tv att Mandela dog i fängelset och så vidare, och sen minns det som att det var ett riktigt minne? Såna minnen är ju däremot väldigt enkla att bevisa som falska.
Så folk kanske helt enkelt drömt att de sett på tv att Mandela dog i fängelset och så vidare, och sen minns det som att det var ett riktigt minne? Såna minnen är ju däremot väldigt enkla att bevisa som falska.
I princip håller jag med dig, men det var mest skrivet på skämt och inte menat som en alltför seriös fråga. Egentligen förvånar det mig inte att folk kan tro att Mandela dog i fängelse, eftersom jag vet hur hjärnans "systemfel" fungerar i sådana fall.Fenren skrev:Adira skrev:Det jag verkligen undrar är hur kan man tro att Mandela dog redan i fängelset? Räcker med att tänka efter en halv sekund för att fatta att det är fel. Men, men vi är inte så rationella som många skulle vilja tro.
Varför då?
Jag har varken träffat honom före eller efter hans fängelsevistelse, så jag kan omöjligt avgöra om han dog då eller ej.
Det blir mest lite lustigt när man tänker efter, eftersom att tro att Mandela dog när han satt i fängelse är som att säga att Jesus dog när han var ett barn. Man borde komma på sig själv med att man inte ens skulle känna till dessa personers existens om det stämde.
Känner igen det väldigt mycket i vardagen. Människor som är helt övertygade att något har skett ett visst datum, hört någon säga det och sen misstolkar det.
Det som förvånade mig när jag kollade länkarna var hur långt människor tog det även online, trots att det idag med en googling går snabbt att kolla upp.
Att vara en aspig besserwisser är minst sagt lättare idag.
Det som förvånade mig när jag kollade länkarna var hur långt människor tog det även online, trots att det idag med en googling går snabbt att kolla upp.
Att vara en aspig besserwisser är minst sagt lättare idag.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Kahlokatt skrev:http://mandelaeffect.com/
Vad beror det här på?
Han med stridsvagnen kanske blev dömd till döden efter? Eller folk tänker nog på namnet på händelsen som är Massakern på Himmelska fridens torg.
Re: Mandelaeffekten och falska minnen
Det där med stridsvagnen. Var det inte så att nåt liknande hände i Ryssland nåt år efter det i Kina och där nån verkligen blev överkörd?
Moggy skrev:Det där med stridsvagnen. Var det inte så att nåt liknande hände i Ryssland nåt år efter det i Kina och där nån verkligen blev överkörd?
Någon dag innan var det ju värsta massakern vid Himmelska fridens torg där en massa folk blev nermejade utav stridsvagnar tydligen, var tvungen att Googla upp vad som egentligen hände.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Protester ... idens_torg
Adira skrev:I princip håller jag med dig, men det var mest skrivet på skämt och inte menat som en alltför seriös fråga. Egentligen förvånar det mig inte att folk kan tro att Mandela dog i fängelse, eftersom jag vet hur hjärnans "systemfel" fungerar i sådana fall.Fenren skrev:Adira skrev:Det jag verkligen undrar är hur kan man tro att Mandela dog redan i fängelset? Räcker med att tänka efter en halv sekund för att fatta att det är fel. Men, men vi är inte så rationella som många skulle vilja tro.
Varför då?
Det blir mest lite lustigt när man tänker efter, eftersom att tro att Mandela dog när han satt i fängelse är som att säga att Jesus dog när han var ett barn. Man borde komma på sig själv med att man inte ens skulle känna till dessa personers existens om det stämde.
Samtidigt, ska man tro alla dessa avvikelser så är det mycket i historieböckerna som ska skrivas om. Ett axplock:
Pyramiderna och de sydamerikanska och asiatiska varianterna byggdes av samma civilisation.
Havsfolken var utomjordingar.
Utomjordingar dödade dinosaurierna.
Judarna styrde hitler för att väst skulle få skuldkänslor.
Judarna styr allt
Månresorna är påhittade
Nasa har aldrig varit i rymden
Jfk mördades av cia
Jfk mördades inte, det var bara fake.
Elfteseptemberattackerna är judarnas verk, och det var inga flygplan som krashade.
Gaddafi mördades aldrig.
Samtidigt.....vaddå? Vilka avvikelser? Vad snackar du om? Nu har du gått in på ett helt eget spår som inte längre har något att göra med vad jag svarat.
Jag tror det är historieförändringar som på nåt sätt lever kvar i minnet. Osäkerhet i vad som hände och där sannolika alternativ seglar upp och gör ett intryck i våra minnen. Kan vara så att Mandela ursprunligen verkligen dog i fängelset men att historien ändrade sig av nån anledning.
Adira skrev:Samtidigt.....vaddå? Vilka avvikelser? Vad snackar du om? Nu har du gått in på ett helt eget spår som inte längre har något att göra med vad jag svarat.
Jag tror att han tramsar.
Adira skrev:I princip håller jag med dig, men det var mest skrivet på skämt och inte menat som en alltför seriös fråga. Egentligen förvånar det mig inte att folk kan tro att Mandela dog i fängelse, eftersom jag vet hur hjärnans "systemfel" fungerar i sådana fall.Fenren skrev:Adira skrev:Det jag verkligen undrar är hur kan man tro att Mandela dog redan i fängelset? Räcker med att tänka efter en halv sekund för att fatta att det är fel. Men, men vi är inte så rationella som många skulle vilja tro.
Varför då?
Vad gäller Mandela så skulle man det garanterat; han var väldigt känd redan innan han släpptes fri.
Moggy skrev:Det där med stridsvagnen. Var det inte så att nåt liknande hände i Ryssland nåt år efter det i Kina och där nån verkligen blev överkörd?
Just Himmelska Fridens Torg-massakern minns jag just inte (var elva), men det var väl några demonstranter i Litauen som blev dödade någon gång i början av 90-talet?
Vad som hände med snubben framför stridsvagnen är tydligen inte känt i väst; gissar att han hamnade i någon sorts "omskolningsläger"...
Så här skriver man på Wikipedia:
"Mycket lite är känt om mannens identitet. Den brittiska tidningen Sunday Express har namngivit honom som Wang Weilin (王维林), en nittonårig kinesisk student, men dessa uppgifter är inte bekräftade. Vad som hände mannen efter händelserna på Himmelska fridens torg är också okänt. Vissa uppgifter gör gällande att han avrättades några veckor efter protesterna. Andra källor gör gällande att han fortfarande är vid liv och gömmer sig i Kinas inland. Vissa källor har också angivit att han sitter fängslad. Det finns även en teori om att Den okände rebellen inte har kommit fram i media eftersom han inte själv vet om sitt internationella erkännande."
Min mamma har sedan barndomen ett minne hon inte kan placera av hur hon står framför någon sorts mangårdsbyggnad. Kanske en tidig dröm? Eller kanske faktiskt ett minne från ett tidigare liv?
När jag var riktigt liten brukade jag tydligen prata om "mina föräldrar i Finland, Marianne och Kurt." Men jag är född i Uppsala och mina föräldrar är svenska. Och heter INTE Marianne och Kurt.
Jag brukade också (enligt uppgift) säga "I-vette, i-vette". Mindes jag någon som hette Yvette?
När jag var riktigt liten brukade jag tydligen prata om "mina föräldrar i Finland, Marianne och Kurt." Men jag är född i Uppsala och mina föräldrar är svenska. Och heter INTE Marianne och Kurt.
Jag brukade också (enligt uppgift) säga "I-vette, i-vette". Mindes jag någon som hette Yvette?
Det fattar jag. Men jag försöker alltid svara vettigt ändå. Give 'em enough rope, du vet..slackern skrev:Adira skrev:Samtidigt.....vaddå? Vilka avvikelser? Vad snackar du om? Nu har du gått in på ett helt eget spår som inte längre har något att göra med vad jag svarat.
Jag tror att han tramsar.
Återgå till Intressanta intressen