Orsaken till "air rage" (flygraseri) på flygplan
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Ja, jag har ju alltid trott att alkohol är orsaken. En del som är flygrädda kanske självmedicinerat med alkohol innan de steg ombord. Andra anser att flygresor och alkohol hör ihop. Men en studie visar att det är klassamhället, dvs att det finns första och andra klass.
Men att det är lyxigare för förstaklasspassagerare är ju logiskt. De (el deras arbetsgivare) betalar mer för biljetterna. Likadant är det ju på tåg. Rika människor brukar också bo lyxigare, äta på lyxigare restauranger etc. Att världen inte är jämlik är inte precis någon nyhet. Så varför tål man det inte på flygplanen?
Antagligen för att det syns så tydligt då, när ekonomiklasspassagerarna måste passera förstaklassavdelningen för att komma till sin egen påvra avdelning. Tydligen blir så irriterad då att man börjar bråka med sina medpassagerare i ekonomiavdelningen sedan. (Men jag undrar om ändå inte alkohol har något med saken att göra.)
http://www.smp.se/tt-inrikes/forstaklas ... plansbrak/Smålandsposten skrev:Bland internationell flygplanspersonal är "air rage" ett välkänt fenomen. På svenska finns inget motsvarande begrepp, men kan närmast översättas med flygraseri. Det vill säga när sinnet rinner över hos en eller flera passagerare.
Antalet incidenter ökar. I ett försök att förstå varför, har kanadensiska forskare studerat en databas med rapporter om tusentals konflikter från miljoner in- och utrikesflygningar.
Den främsta orsaken, visar det sig, är vare sig förseningar eller trånga utrymmen - utan klasskillnader.
Men att det är lyxigare för förstaklasspassagerare är ju logiskt. De (el deras arbetsgivare) betalar mer för biljetterna. Likadant är det ju på tåg. Rika människor brukar också bo lyxigare, äta på lyxigare restauranger etc. Att världen inte är jämlik är inte precis någon nyhet. Så varför tål man det inte på flygplanen?
Antagligen för att det syns så tydligt då, när ekonomiklasspassagerarna måste passera förstaklassavdelningen för att komma till sin egen påvra avdelning. Tydligen blir så irriterad då att man börjar bråka med sina medpassagerare i ekonomiavdelningen sedan. (Men jag undrar om ändå inte alkohol har något med saken att göra.)
Tycker det verkar barnsligt och halvt hysteriskt att hålla på och tjafsa i onödan på flygplan.
Eller på tåg.
Man sätter sig i stolen och väntar på ankomst, enkelt.
Tycker man det är tråkigt kan man ta fram en bok eller försöka sova.
Eller på tåg.
Man sätter sig i stolen och väntar på ankomst, enkelt.
Tycker man det är tråkigt kan man ta fram en bok eller försöka sova.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Vem som helst kan ju flyga i första klass om man bara betalar extra. Jag har gjort det en gång när flygbolaget uppgraderade mig kostnadsfritt och det var inte så fantastiskt. Skall man bli upprörd över det måste man nog ha ett djupt rotat klasskomplex. Kanske är samma människor som vansinneskör i trafiken för att deras opel blivit omkörd av en mercedes?
Själv tror jag att det handlar om flygrädda personer som befinner sig under extremstress som blir triggade utav att det är trångt och mycket folk på ekonomiklass och alla ska få plats under tidspress.
Det är en mycket stressande situation, helt klart. För vissa kanske det får bägaren att rinna över. Men sedan är det också ganska stor skillnad på ekonomiklass på vanliga långdistansplan och charterplanen folk åker med till turistdestinationer. De senare är ett riktigt pain in the ass. Trångt och bedrövligt, man kan inte sträcka ut benen och ofta har de ingen personlig TV heller.
Samma länk som i TS - http://www.smp.se/tt-inrikes/forstaklas ... plansbrak/En förstaklassavdelning ombord fyrdubblar nämligen risken för flygraseri. [...]
Den främsta orsaken, visar det sig, är vare sig förseningar eller trånga utrymmen - utan klasskillnader.
[...]
En förstaklassavdelning ombord fyrdubblar nämligen risken för flygraseri. Om stackarna i ekonomiklass dessutom först måste passera den luxuösa förstaklassavdelningen innan de packas samman i den billigare avdelningen ökar risken ytterligare. Inte bara i ekonomiklass, utan även bland förstaklasspassagerarna.
Men i ett plan som normalt bara har förstaklass då - fyrdubblas risken för flygraseri om man lägger till en ekonomiklassavdelning? Eller om man la till en ännu förstare klass?
Eller om man lägger till en tredjeklass i ett ekonomiklassplan?
Har aldrig rest där det fanns första klass. Men har ändå stött på folk som betett sig knäppt. Då ofta på utresa för den galna passageraren och med alkohol involverat. Men egentligen är jag mer förvånad att folk kan uppföra sig så bra som de flesta gör. Med tanke på att man vet att man är instängd i samma lilla utrymme i flera timmar och att det inte går att växla sittposition. Och finns inget att titta ut på.
Folk är ofta väldresserade. Sedan sticker det ut mer om någon blir knäpp eftersom man vet att man är fast med knäppisen. På ett tåg kan hen kastas av.
Folk är ofta väldresserade. Sedan sticker det ut mer om någon blir knäpp eftersom man vet att man är fast med knäppisen. På ett tåg kan hen kastas av.