När folk frågar vad man jobbar med

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-23 23:04:08

slackern skrev:Då kan jag verkligen förstå att du har den inställningen du har och att du är bitter på DV och LSS.

-Det tackar vi för.

Jo man formas av sina erfarenheter.

Ingen kan tala om för mig att jag inte ska gå efter mina erfarenheter.
Att jag ska börja trampa i samma förgiftade vatten jag redan varit i.
Ännu mindre kan man tala om för mig att jag ska gå på andras erfarenheter, dvs rena utsagor.

Om Kahlo och andra haft större tur och lyckats hamna på ställen där de trivs har jag inget att invända.

Men för mig kan det aldrig bli aktuellt, givet det jag vet om den svängen.
Ingen kan lura i mig att DV är samma sak som jobb eller att socionomer/handledare är mina kolleger/vänner.

Kanske låter bittert, men det är ett nyktert och sakligt förhållningssätt till det jag erfarit.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2016-04-23 23:11:15, redigerad totalt 5 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rapchic » 2016-04-23 23:04:19

Kahlokatt skrev:---klipp---

Jag lovar dig att ingen av mina arbetshandledare ser ner på oss som är där. ---klipp---

Det märks inte alltid för brukarna men ofta så pratar personalen skit om brukarna då dom inte är där. Det är just därför min man hatar att jobba inom vården. Det är också därför jag aldrig hamnat på DV min man lovade mig att han försörjer mig om jag riskerade att hamna på DV även om jag skulle förlora min ersättning så jag vågade stå emot när de försiktigt försökte få mig på tankar om DV.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav slackern » 2016-04-23 23:04:47

Adira skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Många här inne har sjukersättning eller aktivitetsersättning pga AS

Jag tor inte att det är enbart pga AS utan AS + samsjuklighet har fått det för.
Nej, jag tänkte också det. Aspergers är ju inte en sjukdom. Men medför möjligen större risk för utbrändhet/depression.

Nej jag vet att AS inte är en sjukdom men det heter så när man har åtminstone 2 psykiatriska diagnoser även om det skulle vara AS + ADD så heter det samsjuklighet fastän ingen utav dom är psykiska sjukdomar. Jo jag läste någonstans att 80% utav oss med AS har någon form utav samsjuklighet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav slackern » 2016-04-23 23:05:27

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:Då kan jag verkligen förstå att du har den inställningen du har och att du är bitter på DV och LSS.

-Man formas av sina erfarenheter.

Ingen kan tala om för mig att jag inte ska gå efter mina erfarenheter.
Ännu mindre kan man tala om för mig att jag ska gå på andras erfarenheter, dvs rena utsagor.

Vist är det så och en självklarhet.
slackern

Inläggav Kahlokatt » 2016-04-23 23:07:54

Just det...det är ingen som står och pratar OM oss som "brukarna", heller.
Sedan jobbar min mamma med brukare inom den form av DV som gravt förståndshandikappade kan ha, så jag känner till skillnaderna. Hennes brukare badar bubbelbad, gungar, lyssnar på musik, får massage, leker i bollhav, etc. Det är inte direkt vad man erbjuder personer med AS.
Vi fikar tillsammans ibland, men det är inget man behöver vara med på. Vi har några som har fysiska handikapp (t.ex. ryggmärgsbråck, synskada), men ingen med någon intellektuell funktionsnedsättning. De grupperna håller till på andra ställen i stan.

Tråkigt att du har hamnat på fel ställen, Krigarn. Jag vet (också av egen erfarenhet) att det finns "tanter" som pratar till en som om man var tre år och dum i huvet, men på min DV är det inte så.
Sen skulle jag förstås vilja ha ett riktigt lönearbete egentligen, men jag tror inte det funkar.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-23 23:13:15

Kahlo, du kan ha haft större tur, kanske bor i en kommun där mer progressiva krafter råder med mera...och det är inget jag vill ta ifrån dig om du trivs.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav rapchic » 2016-04-23 23:18:07

Kahlokatt skrev:Just det...det är ingen som står och pratar OM oss som "brukarna", heller.
Sedan jobbar min mamma med brukare inom den form av DV som gravt förståndshandikappade kan ha, så jag känner till skillnaderna. Hennes brukare badar bubbelbad, gungar, lyssnar på musik, får massage, leker i bollhav, etc. Det är inte direkt vad man erbjuder personer med AS.
Vi fikar tillsammans ibland, men det är inget man behöver vara med på. Vi har några som har fysiska handikapp (t.ex. ryggmärgsbråck, synskada), men ingen med någon intellektuell funktionsnedsättning. De grupperna håller till på andra ställen i stan.

Tråkigt att du har hamnat på fel ställen, Krigarn. Jag vet (också av egen erfarenhet) att det finns "tanter" som pratar till en som om man var tre år och dum i huvet, men på min DV är det inte så.
Sen skulle jag förstås vilja ha ett riktigt lönearbete egentligen, men jag tror inte det funkar.

Det jag menar är att du kan tyvärr inte veta vad dom säger om er när ni inte är där.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav manne » 2016-04-24 12:13:57

KrigarSjäl skrev:DV har ingenting med jobb att göra.

6 timmar per dag tycker jag visst är jobb.

renovering av möbler och möbel måleri.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Adira » 2016-04-24 12:22:31

manne skrev:

Definitionen för "jobb" bestäms inte av hur lång tid man gör en viss grej per dag. Det borde väl ändå vara rätt självklart?
Adira

Anslöt: 2015-10-04

Inläggav EnPojke » 2016-04-24 15:42:34

Om det är jobbigt är det jobb har jag hört :lol:
EnPojke

Anslöt: 2016-01-25

Inläggav slackern » 2016-04-24 16:39:11

Adira skrev:
manne skrev:

Definitionen för "jobb" bestäms inte av hur lång tid man gör en viss grej per dag. Det borde väl ändå vara rätt självklart?

Om någon utför slavarbete utför personen i fråga ett arbete/jobb då? Eller jobb kanske betyder att man utför ett lönearbete?
slackern

Inläggav manne » 2016-04-24 17:22:11

slackern skrev:
Adira skrev:
manne skrev:

Om någon utför slavarbete utför personen i fråga ett arbete/jobb då? Eller jobb kanske betyder att man utför ett lönearbete?

på DVS så jobbar man 4 free varje dag hela veckan lång.
i för sig jag fick på mitt kommunala jobb ca 700 kr till busskort per månad dock.
manne

Inläggav slackern » 2016-04-24 17:26:54

manne skrev:
slackern skrev:
Adira skrev: Definitionen för "jobb" bestäms inte av hur lång tid man gör en viss grej per dag. Det borde väl ändå vara rätt självklart?

i för sig jag fick på mitt kommunala jobb ca 700 kr till busskort per månad dock.

Men du har väl sjukersättning? Då betalar man väl bara 590 kr/månad?
slackern

Inläggav Adira » 2016-04-24 17:38:52

slackern skrev:
Adira skrev:
manne skrev:

Ja, det betyder ett lönearbete. En slav får säkerligen arbeta hårt, men man kan inte säga att en slav "har ett jobb". Skillnad på verb och substantiv, och det finns en bestämd definition av "jobb" vilket är nödvändigt. Det är inget subjektivt begrepp, precis som att "gift" inte är det i juridiska sammanhang, även om man kan säga att ett par beter sig "som gifta".
Adira

Anslöt: 2015-10-04

Inläggav manne » 2016-04-24 17:46:30

slackern skrev:
manne skrev:
slackern skrev:

jo jag har sjukersättning men jobben gjorde jag gratis 4 free.

fick pengar till busskort det är allt det efter 4 års arbete.
de är inte ofta dvs betalar pengar alls.
manne

Inläggav kiddie » 2016-04-24 19:23:32

Ska svara lite allmänt på allt. Kliar i fingrarna.

Arbetslinjen har inget med de med dagverksamheter att göra. Nya moderaterna skulle nog hellre att folk med smärre funktionshandikapp fick låglönejobb, handikappjobb som de har i USA. Då får man göra enklare saker som att packa folks kassar på Walmart och säga tack och adjö. Till en lön som inte går att leva på. Då måste man antingen bo hos mamma och pappa eller att de ger extra pengar så man klarar sig. Arbetslinjen handlar inte om att man får en meningsfull sysselsättning och samtidigt får sjukersättning.

Sedan FÅR man inte tvinga folk att gå på DV. Om ett boende gör så så gör de förmodligen så för att spara så att de inte ska behöva full personalstyrka dagtid. Det är vidrigt och inte enligt svensk lag.

Angående DV och liknande, känner mig lite kluven. Jag har genom LSS erbjudits olika kurser, vi hade en aspergerkurs och tanterna verkade ha en slags idé med den men vi aspergare körde över dem rätt brutalt så det blev jättebra, fast det blev ju inte som de tänkt sig. Sedan blev inbjuden till en endagskurs i ngt flummigt och började kolla upp vad det var, och det var någon peppfirma kommunen hyrt in. Kollade vilka som var inbjudna och det var alla med LSS, inte bara aspergare. Jag blev faktiskt lite sne och tackade naturligtvis nej. Jag vet precis hur det blir i sådana sammanhang. Jag blir någonslags teachers pet för att jag verkar kapabel och sedan får jag bli obetald kursledare. Nä fy faan. Jag har annat för mig än att undervisa förståndshandikappade. Nu menar inte jag det som något elakt men ska jag på kurs ska det vara för min egen skull.

DV känns både bra och dåligt. Vissa kan helt enkelt inte ha ett riktigt jobb samtidigt som de inte klarar av att sysselsätta sig själva. Då kan det vara ett bra alternativ. Eller om man verkligen vill tvångspusha sig ut. Annars är det väl rätt självklart att det inte leder till jobb. Det är ju inte meningen.

Men många DV-platser är ju rätt avancerade numera. De är som riktiga jobb och det som kan vara anpassat kanske inte är just arbetets uppgifter utan sådant som arbetstid. När jag hade DV så fick jag handläggarbesök för att det var regler om det, både jag och handläggaren visste att det egentligen var överflödigt. Men samtidigt kan det vara smidigt att surfa på att bli gratis försäkrad och få gratis arbetskläder och material. Men jag kände det som när jag gick på DV att jag bände det så långt som gick, att DV egentligen inte var riktigt menad som vad jag gjorde med den.

Sen så jobba i stall är väl inte ett "samhallsjobb" direkt. Det är ett stort ansvar att jobba med djur. Och ett jobb jag dessutom tycker om. Det ger mycket.

Sist så vill jag också säga att man inte är lat om man inte kan jobba för att man har aspergers. Det kan slå väldigt olika och om det mesta är jobbigt för en så blir man totalt utmattad. Det fanns en förståndssvag person på mitt DV och han var mycket mer energisk än jag och jobbade många fler timmar och verkade aldrig bli vare sig fysiskt eller psykiskt trött. Så även om jag hade typ dubbla hans IQ så hjälper det föga om man har svag automatik på sina arbetsuppgifter.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav antonius » 2016-04-24 22:14:01

Vi predikar för redan troende och ältar det i de egna leden, när det här är ett problem att NT:maffian inte har en susning om hur det är att ha AS och har noll förståelse för att man kämpar ett två frontkrig med sina egna tillkortakommanden och deras bristande förståelse.

Givetvis finns undantag men osedvanligt många tror bara att man försöker komma undan att arbeta och skriver bara ner ens problem om man berättar, så det enklast blir för många en lite mer solitär livsstil tyvärr och man berättar kanske ogärna hur man lever, sorgligt men sant... :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav slackern » 2016-04-24 22:15:43

manne skrev:
slackern skrev:
manne skrev:

jo jag har sjukersättning men jobben gjorde jag gratis 4 free.

fick pengar till busskort det är allt det efter 4 års arbete.
de är inte ofta dvs betalar pengar alls.

Va så du menar att en fånge får högre timlön än vad du får?
slackern

Inläggav manne » 2016-04-25 11:05:06

kiddie skrev:Sedan FÅR man inte tvinga folk att gå på DV. Om ett boende gör så så gör de förmodligen så för att spara så att de inte ska behöva full personalstyrka dagtid. Det är vidrigt och inte enligt svensk lag.

jag blev tvingad att gå på DV ca 6 timmar per dag under 4 års tid..jag hade inget val. :!:
och det var också under ca 6 timmar per dag också det.hela veckan lång med 3 veckors semester också. :cry:
jag fick inte heller något betalt när jag var dära. :!:

Moderator: Rättade citatet.
Senast redigerad av manne 2016-04-25 11:13:14, redigerad totalt 3 gånger.
manne

Inläggav manne » 2016-04-25 11:08:27

KrigarSjäl skrev:Kahlo, du kan ha haft större tur, kanske bor i en kommun där mer progressiva krafter råder med mera...och det är inget jag vill ta ifrån dig om du trivs.

är det inget jobb kolla in denna då.?

mobler-renovering-och-restaurering-t15938.html?highlight=m%F6belrenovering
manne

Inläggav manne » 2016-04-25 11:15:19

kiddie skrev:Arbetslinjen har inget med de med dagverksamheter att göra. Nya moderaterna skulle nog hellre att folk med smärre funktionshandikapp fick låglönejobb, handikappjobb som de har i USA. Då får man göra enklare saker som att packa folks kassar på Walmart och säga tack och adjö. Till en lön som inte går att leva på. Då måste man antingen bo hos mamma och pappa eller att de ger extra pengar så man klarar sig. Arbetslinjen handlar inte om att man får en meningsfull sysselsättning och samtidigt får sjukersättning.

tack för svaret det gav en del.
manne

Inläggav manne » 2016-04-25 11:50:12

tack för den kompis. :!:
manne

Inläggav manne » 2016-04-25 13:03:44

kiddie skrev:Ska svara lite allmänt på allt. Kliar i fingrarna.

Arbetslinjen har inget med de med dagverksamheter att göra. Nya moderaterna skulle nog hellre att folk med smärre funktionshandikapp fick låglönejobb, handikappjobb som de har i USA. Då får man göra enklare saker som att packa folks kassar på Walmart och säga tack och adjö. Till en lön som inte går att leva på. Då måste man antingen bo hos mamma och pappa eller att de ger extra pengar så man klarar sig. Arbetslinjen handlar inte om att man får en meningsfull sysselsättning och samtidigt får sjukersättning.

Sedan FÅR man inte tvinga folk att gå på DV. Om ett boende gör så så gör de förmodligen så för att spara så att de inte ska behöva full personalstyrka dagtid. Det är vidrigt och inte enligt svensk lag.

Angående DV och liknande, känner mig lite kluven. Jag har genom LSS erbjudits olika kurser, vi hade en aspergerkurs och tanterna verkade ha en slags idé med den men vi aspergare körde över dem rätt brutalt så det blev jättebra, fast det blev ju inte som de tänkt sig. Sedan blev inbjuden till en endagskurs i ngt flummigt och började kolla upp vad det var, och det var någon peppfirma kommunen hyrt in. Kollade vilka som var inbjudna och det var alla med LSS, inte bara aspergare. Jag blev faktiskt lite sne och tackade naturligtvis nej. Jag vet precis hur det blir i sådana sammanhang. Jag blir någonslags teachers pet för att jag verkar kapabel och sedan får jag bli obetald kursledare. Nä fy faan. Jag har annat för mig än att undervisa förståndshandikappade. Nu menar inte jag det som något elakt men ska jag på kurs ska det vara för min egen skull.

DV känns både bra och dåligt. Vissa kan helt enkelt inte ha ett riktigt jobb samtidigt som de inte klarar av att sysselsätta sig själva. Då kan det vara ett bra alternativ. Eller om man verkligen vill tvångspusha sig ut. Annars är det väl rätt självklart att det inte leder till jobb. Det är ju inte meningen.

Men många DV-platser är ju rätt avancerade numera. De är som riktiga jobb och det som kan vara anpassat kanske inte är just arbetets uppgifter utan sådant som arbetstid. När jag hade DV så fick jag handläggarbesök för att det var regler om det, både jag och handläggaren visste att det egentligen var överflödigt. Men samtidigt kan det vara smidigt att surfa på att bli gratis försäkrad och få gratis arbetskläder och material. Men jag kände det som när jag gick på DV att jag bände det så långt som gick, att DV egentligen inte var riktigt menad som vad jag gjorde med den.

Sen så jobba i stall är väl inte ett "samhallsjobb" direkt. Det är ett stort ansvar att jobba med djur. Och ett jobb jag dessutom tycker om. Det ger mycket.

Sist så vill jag också säga att man inte är lat om man inte kan jobba för att man har aspergers. Det kan slå väldigt olika och om det mesta är jobbigt för en så blir man totalt utmattad. Det fanns en förståndssvag person på mitt DV och han var mycket mer energisk än jag och jobbade många fler timmar och verkade aldrig bli vare sig fysiskt eller psykiskt trött. Så även om jag hade typ dubbla hans IQ så hjälper det föga om man har svag automatik på sina arbetsuppgifter.

tror snarare att det var en ekonomisk fråga den privata dv AB företaget fick pengar från kommunen för att mig där för platsen också.
+ jobbet man utförde åt dem de fick pengar för platsen och gratis arbetskraft också då.
tror inte att privata bolag eller så är tvingade att ge pengar lön eller så heller.
men det finns de där ute som ger pengar till sina brukare.
manne

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-25 13:42:02

manne skrev:
KrigarSjäl skrev:Kahlo, du kan ha haft större tur, kanske bor i en kommun där mer progressiva krafter råder med mera...och det är inget jag vill ta ifrån dig om du trivs.

är det inget jobb kolla in denna då.?

mobler-renovering-och-restaurering-t15938.html?highlight=m%F6belrenovering

-Definitionen för arbete är redan skriven ett flertal gånger.

Att lägga fernissa på en byrå i skyddad verkstad har ingenting med jobb i gängse bemärkelse att göra.

Det kallas sysselsättningsåtgärd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in