Fick min diagnos idag, behöver vägledning.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Gecco » 2016-04-21 19:54:32

Hej!

Idag fick jag min aspergerdiagnos, nu är det så att jag saknar människor i min närvaro som kan vägleda mig så att jag hittar den hjälpen jag behöver. Vet faktiskt inte ens vad för hjälp det finns att få.

Jag skulle mest behöva en kontaktperson som kan hjälpa mig komma ut och röra på mig, handla mat osv. Det har jag haft förut, innan jag fick min diagnos. Men nu kanske jag söker på något annat sätt än via socialen/kommunen?

Sen undrar jag också om det finns några stipendier/fonder man kan söka.
Jag saknar familj och har dålig ekonomi, och det finns så mycket jag skulle behöva hjälp med.
Finns det någon som kan berätta lite för mig vad det finns för möjligheter?

Är 21 år gammal.

Tackar för svar!
Gecco
Ny medlem

Anslöt: 2016-04-20

Inläggav slackern » 2016-04-21 19:59:07

LSS handläggare på kommunen kan hjälpa dig med LSS insatser.

Sedan finns Habiliteringen där du erbjuds lite olika stödinsatser gällande din diagnos. Du kan söka stipendier om du vill köpa eller skaffa vissa saker.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Adira » 2016-04-21 20:03:58

Välkommen till forumet.
Pluggar/jobbar du?
Adira

Anslöt: 2015-10-04

Inläggav Gecco » 2016-04-21 20:19:09

slackern skrev:LSS handläggare på kommunen kan hjälpa dig med LSS insatser.

Sedan finns Habiliteringen där du erbjuds lite olika stödinsatser gällande din diagnos. Du kan söka stipendier om du vill köpa eller skaffa vissa saker.

Ok, tack! Jag ska flytta om några veckor, ringer jag bara till LSS-enheten inom vården i min stad och säger att jag behöver en handläggare? Finns det några bra Stipendier jag bör söka? Tycker det är en jungel.

Adira skrev:Välkommen till forumet.
Pluggar/jobbar du?

Hej! Tack. Jag har precis pluggat upp mina gymnasiebetyg och är nu arbetslös. Men med lite tur kanske jag har ett jobb eller åtminstone praktik om några veckor. :-)Happy
Gecco
Ny medlem

Inläggav slackern » 2016-04-21 20:21:54

Gecco skrev:

Ok, tack! Jag ska flytta om några veckor, ringer jag bara till LSS-enheten inom vården i min stad och säger att jag behöver en handläggare? Finns det några bra Stipendier jag bör söka? Tycker det är en jungel.

LSS handläggaren håller till inom kommunen på socialkontoret.

Stipendier kommer jag inte ihåg vart jag sökte var så länge sedan så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med det.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Adira » 2016-04-21 20:27:15

Gecco skrev:

Adira skrev:Välkommen till forumet.
Pluggar/jobbar du?

Hej! Tack. Jag har precis pluggat upp mina gymnasiebetyg och är nu arbetslös. Men med lite tur kanske jag har ett jobb eller åtminstone praktik om några veckor. :-)Happy

Inte intresserad av högskola/universitet?
Adira

Inläggav Gecco » 2016-04-21 20:58:31

Adira skrev:
Gecco skrev:Ok, tack! Jag ska flytta om några veckor, ringer jag bara till LSS-enheten inom vården i min stad och säger att jag behöver en handläggare? Finns det några bra Stipendier jag bör söka? Tycker det är en jungel.

Inte intresserad av högskola/universitet?

Jag är ganska skoltrött, inte på själva studierna utan personerna som lär ut och eleverna man delar klass med. Vill jobba hårt och tjäna lite pengar så jag kan börja leva, ha råd med en hobby, kunna göra något i sommar. Kanske resa och studera utomlands istället.

Sen har jag för många intressen för att kunna välja något att studera, det skiftar från dag till dag och jag känner att jag lär mig själv mycket på egen hand. Högskola eller universitet hade bara varit för att få ett bättre betalt jobb. Men har redan höga CSN lån som jag ångrar. Så jag vill veta vad jag vill först, och ha mer diciplin på annat i mitt liv innan jag gör det. Håller mig gärna för mig själv med ett par bra kompisar man träffar ibland, och är van att leva med ganska lite pengar. Så fysiskt arbete tror jag passar mig bäst.
Gecco
Ny medlem

Inläggav Adira » 2016-04-21 21:39:16

Gecco skrev:
Adira skrev:Inte intresserad av högskola/universitet?

Jag är ganska skoltrött, inte på själva studierna utan personerna som lär ut och eleverna man delar klass med. Vill jobba hårt och tjäna lite pengar så jag kan börja leva, ha råd med en hobby, kunna göra något i sommar. Kanske resa och studera utomlands istället.

Sen har jag för många intressen för att kunna välja något att studera, det skiftar från dag till dag och jag känner att jag lär mig själv mycket på egen hand. Högskola eller universitet hade bara varit för att få ett bättre betalt jobb. Men har redan höga CSN lån som jag ångrar. Så jag vill veta vad jag vill först, och ha mer diciplin på annat i mitt liv innan jag gör det. Håller mig gärna för mig själv med ett par bra kompisar man träffar ibland, och är van att leva med ganska lite pengar. Så fysiskt arbete tror jag passar mig bäst.

Okej. Tänkte mest för att du inte skulle bli understimulerad, men så länge du har mål och intressen i livet, absolut, ta en paus och fokusera på att tjäna ihop pengar så du kan lägga upp allting som du vill ha det. Och kom ihåg, universitetsstudier är helt annat än gymnasiet, du får vara helt självständig, det är ingen påtvingad klassgemenskap, speciellt inte om du läser enstaka kurser, vilket kanske skulle passa dig bra eftersom du är intresserad av så många olika saker. Jag tycker mest det är synd att så många på forumet verkar "ge upp" tanken på att studera på högre nivå och utforska bara för att de inte trivdes i skolan. De skaffar sig ett tråkigt jobb eller gör ingenting alls fastän många säkert är väldigt begåvade.
Adira

Inläggav Gecco » 2016-04-21 22:03:36

Adira skrev:
Gecco skrev:
Gecco skrev:

Okej. Tänkte mest för att du inte skulle bli understimulerad, men så länge du har mål och intressen i livet, absolut, ta en paus och fokusera på att tjäna ihop pengar så du kan lägga upp allting som du vill ha det. Och kom ihåg, universitetsstudier är helt annat än gymnasiet, du får vara helt självständig, det är ingen påtvingad klassgemenskap, speciellt inte om du läser enstaka kurser, vilket kanske skulle passa dig bra eftersom du är intresserad av så många olika saker. Jag tycker mest det är synd att så många på forumet verkar "ge upp" tanken på att studera på högre nivå och utforska bara för att de inte trivdes i skolan. De skaffar sig ett tråkigt jobb eller gör ingenting alls fastän många säkert är väldigt begåvade.

Understimulerad har jag varit länge, men jag har svårt att göra saker som inte fyller en funktion framåt i tiden. Har levt så nästan hela livet och det är därför jag har så höga CSN lån. Det känns som att dom enda relevanta universitetskurserna är dom på väldigt hög nivå som ger bra jobb och tar flera år av ens liv. Samt dunkar på några hundra tusen mer i skuld hos CSN. Och jag skulle kunna se värdet i att plugga så om jag redan hade körkort, lite vettiga kläder, varit utomlands någon gång och haft lite mer arbetslivserfarenhet. Men nu känns höga studier slöseri på tid i ett liv som jag inte kan ta för givet, och lägre studier eller enstaka kurser känns som slöseri på pengar även om det skulle intressera mig. Jag vill slita ihop deg i sverige, sen jobba utomlands i något år och kanske plugga framöver när jag vet vad jag vill göra.

Sen är jag inte så begåvad heller. Kan lite om mycket, och allt som verkligen intresserar mig kräver antingen väldigt höga resultat på högskoleprovet, eller så finns det inga jobb inom det området. Vi får se hur det går, man ska vara glad över vatten i kran som jag ser på det. Tänker vara tacksam för det minsta och hoppas på det bästa. :D
Gecco
Ny medlem

Återgå till Aspergare och vården

Logga in