Följer någon annan "Fallet O.J. Simpson" på TV1?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2016-04-17 21:52:15

Det är en av de mest uppmärksammade mordrättegångarna i USA genom tiderna. Nu kommer tv-dramatiseringen av fallet O.J. Simpson till SVT – och serien är stjärnspräckad med bland andra Cuba Gooding Jr, David Schwimmer och John Travolta.
http://www.svt.se/fallet-o-j-simpson/

Ja, man vet ju hur det gick men har kanske glömt varför det gick som det gick.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2016-04-18 0:27:19

Fallet O.J. Simpson är en av de mest uppmärksammade i USA:s kriminalhistoria. 1994 hittades idrottsstjärnans före detta fru och en för henne bekant man knivmördade. O.J. Simpson greps efter en häpnadsväckande biljakt som direktsändes i tv och enligt The Telegraph följdes av 95 miljoner tittare.

Rättegången var den mest populära dokusåpan i USA. Det var inte måttligt vilken uppmärksamhet detta fick. Men det som slår mig är hur lite det väsentliga diskuteras, om han var skyldig el inte. Det framgår inte hittills, men personligen tror jag han var det.

Spoiler: visa
Men inför en provjury så diskuterar jurymedlemmarna om de gillar den kvinnliga åklagaren el inte (Marcia Clark). Nej, hon är en riktig bitch tycker man. Hon är bestämd och aggressiv i sin roll som åklagare. Hade säkert varit helt ok för en manlig åklagare. (Och hade hon varit mjuk och kvinnlig hade hon setts som svag och ineffektiv; en yrkeskvinna kan inte vinna hos sexister.) Marcia Clark hade också trott att svarta kvinnor skulle stå på offrets och åklagarens sida. Nicole Simpson hade blivit misshandlad i sitt äktenskap, och Marcia Clark hade åtalat många hustrumisshandlare. Men i stället beundrade kvinnorna Simpson; han var stilig och manlig tyckte de. (Ja, det var väl så många blev ihop med våldsamma män, tydligen gillade de sådana.) Nicole Simpson däremot såg de som en gold digger.

Sedan fokuserade media på Marcia Clarks frisyrer och kläder. Hon kallades nucka. Folk fick ringa och rösta vad de tyckte om henne, babe or bitch.

Försvaret bestod däremot av idel manliga advokater, så de slapp sådan personlig kritik. De var många (ett riktigat "dream team"), och leddes av den svarte Johnnie Cochran. Åklagarna var bara två och bägge vita. Därför beslöts att de skulle anlita även en svart medarbetare, Chris Darden. När den vite manlige åklagaren drabbades av en hjärtattack sjukskrevs han, och så vara de bara två igen. Chris Darden anklagades av svarta för att vara en "Uncle Tom" som hjälpte de vita att sätta en svart broder "in chains". Om Simpson var skyldig el inte verkade vara ointressant. Öht var den svarta rasismen iögonfallande. Johnnie Cochran hade sin strategi klar, han skulle inte motbevisa åklagarens bevis utan spela ut rasismkortet.

När Chris Darden ansökte hos domstolen att ordet "nigger" inte skulle få uttalas i domstolen, eftersom det har så stark laddning, då talade Cochran upprört om att det var att nedvärdera (de svarta i) juryn, som om de inte skulle kunna vara rationella och rättvisa bara för det ordets skull. Det kunde de inte, och det var Cochran väl medveten om.

Jag är helt övertygad om jurysystemet gör att många skyldiga går fria (och oskyldiga fälls, som inte har råd med så många och skickliga advokater).

OJ Simpson själv verkar inte alltför intelligent och är en riktig diva. Men är man rik så kan man anställa andra som får stå för intelligensen.

En intressant detalj var när juryn skulle få gå runt i Simpsons hus. Men innan dess plockade Cochran undan alla foton med Simpson och vita vänner inkl kvinnor. I stället hängdes foton på Simpsons familj och berömda svarta. Dessutom dekorerades huset med folkkonst från Cochrans eget hem. Allt för att ge intryck av att Simpson var en äkta svart broder.

David Schwimmer (Ross i komediserien Vänner) spelar Simpsons vän advokaten Bob Kardashian. John Travolta spelar en annan av hans advokater Robert Shapiro. Sarah Paulson spelar åklagaren Marcia Clark. OJ själv spelas av Cuba Gouoding.

Serien är väl gjord tycker jag och man får många inblickar i det amerikanska rättssystemet. Själv fäster jag mig mest vid Marcia Clark som tycks få allt emot sig. Hon är frånskild med två barn och måste ofta ringa ex-maken och be om hjälp för att hon inte hinner hem på kvällen. Detta utnyttjar han till att begära omvårdnaden av barnen; deras mor klarar ju uppenbarligen inte av det.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2016-05-07 2:56:36

O.J. (Orenthal James) Simpson hade smeknamnet "The Juice". Väldigt konstigt smeknamn tycker jag. Kan det vara för att OJ påminner om Orange Juice?

Det framgår av serien hur jobbigt det är för juryn. De är många fler än (de slutliga) tolv som måste lyssna på rättegången (och en del somnar). De trodde det skulle vara över på några veckor men rättegången håller på i nästan ett år. De måste bo på hotell, får inte se på TV (bara video) och inte läsa tidningar. De får inte träffa sin familj. De får inte ens prata med varandra om rättegången. Inte undra på att det blir slitningar.

De flesta jurymedlemmar hade inte ens gått på college. De förstod inte DNA-bevisen. Ett lätt byte för försvarsadvokaternas "dream team". I detta team ingick även Robert Kardashian, som även var Simpsons vän. I serien är han bekymrad över att försvaret inte har någon annan misstänkt utan bara riktar in sig på den alternativa "berättelsen" om en konspiration mot Simpson. Hans tvivel gör att han blir den mest intressanta karaktären på försvarssidan. O.J. själv verkar mest som en bortskämd snorunge, som surar när han inte får som han vill.

Den jag mest intresserar mig för är åklagaren Marcia Clark som utsätts för sexism. http://www.salon.com/2016/04/05/respect ... eciaition/

[quote=Aftonbladet"]”Fallet O.J. Simpson” är en fängslande, tajt skriven, oväntat djupgående, både kritisk och skamlöst underhållande skildring av denna ”århundradets rättegång”. En absurd följetong ur verkligheten vars ingredienser – ras, kön, klass, kändisskap och pengar – satte eld på förstasidorna då. Och givetvis genljuder än i dag.[/quote] http://bloggar.aftonbladet.se/tvkoll/20 ... ta-serier/
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in