Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav IntroVoy » 2016-03-19 17:25:12

Alien skrev:Nej, tacka vet jag det neutrala "på grund av".

Vore jag väderpresentatören skulle jag svarat att jag inte tror på majoritetens tyranni.

Olika åsikter - för mig är "på grund av" väldigt negativt. :-)Happy

*hahahaha* Underbart. :D
IntroVoy

Anslöt: 2016-03-17

Inläggav Bonddrengen » 2016-03-19 18:06:06

... du fått diagnosen Aspergers syndrom. :-)040
Bonddrengen

Anslöt: 2015-09-12

Inläggav Trollmor » 2016-03-19 19:08:46

Meppe skrev:Så, mysteriet tätnar. Vad gjorde jag vid svarta punkten?
Antagligen är detta gammalt, men jag tror att du undermedvetet gick rakt mot hennes hus, och sedan hindrades av skolans vägg. Och vem vänder i ett sådant läge?
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav antonius » 2016-03-20 3:08:13

...man ideligen sitter och noterar andras aspiga beteende och tänker så där knasig brukar jag åxå vara :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav AndroFM » 2016-03-20 18:56:16

När det tar en vecka för dig att vänja dig vid ommöblering hemma hos dig.
AndroFM

Anslöt: 2015-01-14

Inläggav Trollmor » 2016-03-21 1:41:49

AndroFM skrev:När det tar en vecka för dig att vänja dig vid ommöblering hemma hos dig.
Är aspies alltså snabbare än andra på det? För mig tar det flera månader.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav kiddie » 2016-03-21 2:53:09

När du tycker du är duktig som har BÅDE handlat OCH tvättat på samma dag... för att sedan inse att normala människor gör 100x mer dagligen... Suck...
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav IntroVoy » 2016-03-21 9:38:26

...jag har två saker att göra och blir helt låst...
IntroVoy

Anslöt: 2016-03-17

Inläggav lhollo » 2016-04-16 15:26:19

När man tycker ljudet av bubblor som spricker i läsk är för högt, i en flaska som står på andra sidan rummet...
lhollo

Anslöt: 2011-07-05

Inläggav Flinta » 2016-04-16 18:28:46

kiddie skrev:När du tycker du är duktig som har BÅDE handlat OCH tvättat på samma dag... för att sedan inse att normala människor gör 100x mer dagligen... Suck...

Jag måste dela upp städ och tvätt så det blir en städdag i veckan och en annan dag som blir tvättdag. Då är det respektive syssla som är dagens aktivitet. Jag ska inte ha kontakt med andra människor dessa dagar för då blir jag för trött för att städa resp tvätta.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Siggelina » 2016-04-17 7:24:45

Du retar dig på folk som säger t.ex. 50% chans att få en viss sjukdom. Det är en risk, inte en chans. en chans kan man ha att vinna på lotto.
Siggelina

Anslöt: 2014-06-21

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-17 7:49:00

Siggelina skrev:Du retar dig på folk som säger t.ex. 50% chans att få en viss sjukdom. Det är en risk, inte en chans. en chans kan man ha att vinna på lotto.

Ja om man är språkligt lagd kan det vara en plåga att behöva vara åhörare till en del människors verbala förmåga.

Ta självmord

Skorpinjon

Underlater

Pedestal

Men det är inte ok att ha ett större ordförråd och framhålla det.

Du får gärna vara bra på fotboll eller på att baka tårtor, men om du uttrycker dig med bättre precision än andra ska du snabbt tas ner på jorden.
Det provocerar, folk tycker man gör sig till.

Man ska genast ner på samma Stefan & Krister-nivå som de andra.
I vart fall är det så i valda delar av Skåne och säkert på många andra håll i landet.
Landsorten, bruksorter, glesbygd.

Det har med lokal kultur att göra.
Sociolekter.
Men det handlar också om bildningsnivå, vill jag påstå.

Man ska helst prata länge och ingående om bilreparationer och kardanaxlar, men böcker och kultur ska avhandlas helt kort. Om man överhuvudtaget pratar om böcker vill säga.
Ord som metaforer och metafysik hör du aldrig.

Fler som gjort samma erfarenhet?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-17 8:06:11

När jag säger bildningsnivå handlar det inte nödvändigtvis om utbildning, märk väl.
Avlagda examina och sånt.

Jag åsyftar bildning i den bredare bemärkelsen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Puzzle » 2016-04-17 12:37:40

Man måste nog vara försiktig att rätta folk när det kommer till språk och särskilt om det handlar om deras modersmål för det är en sån där sak som man "ska" kunna. Det blir alltså pinsamt så många reagerar lätt att man blir kränkt eller förminskade "för det där är ju något som jag borde veta".
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav Bonddrengen » 2016-04-17 12:44:57

KrigarSjäl skrev:Fler som gjort samma erfarenhet?

Folk brukar istället reta sig på min väldigt "bonniga" dialekt och ordförråd. Men jag kan ju inte hjälpa att jag har mitt sockenmål som ett specialintresse också... Om jag sedan vill kan jag såklart tala väldigt korrekt och vältalig svenska, men jag avstår helst. :-)018
Bonddrengen

Anslöt: 2015-09-12

Inläggav slackern » 2016-04-17 13:20:38

KrigarSjäl skrev:När jag säger bildningsnivå handlar det inte nödvändigtvis om utbildning, märk väl.

Det är korrekt uppfattat att bildad är på en lekmanna nivå och inte i en formel mening.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-17 13:32:31

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:När jag säger bildningsnivå handlar det inte nödvändigtvis om utbildning, märk väl.

Det är korrekt uppfattat att bildad är på en lekmanna nivå och inte i en formel mening.

Nej, inte riktigt.

Bildning som begrepp har ingenting med lekmannanivå, dvs lägre nivå än professionell, amatörmässighet, att göra utan är som sagt ett vidare begrepp än utbildning.

Ett vidare begrepp och det finns ingenting som hindrar att det även kan vara ett grundligare begrepp då 'utbildning' enbart avser de kompetenskrav som tillkommer ett yrke.

'Utbildning' är någonting snävare och med mer precis betydelse.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav slackern » 2016-04-17 13:43:37

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:

Nej, inte riktigt.

Bildning som begrepp har ingenting med lekmannanivå, dvs lägre nivå än professionell, amatörmässighet, att göra utan är som sagt ett vidare begrepp än utbildning.

Ett vidare begrepp och det finns ingenting som hindrar att det även kan vara ett grundligare begrepp då 'utbildning' enbart avser de kompetenskrav som tillkommer ett yrke.

'Utbildning' är någonting snävare och med mer precis betydelse.

Då är man akademiker om man har någon utbildning som räknas. Fast sant även en akademiker kan vara bildad.
slackern

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-17 13:51:14

Nja, du kan som 'utbildad' vara rörmokare eller nagelteknolog utan att för den sakens skull vara vare sig akademiker eller särskilt bildad.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav slackern » 2016-04-17 14:01:42

KrigarSjäl skrev:Nja, du kan som 'utbildad' vara rörmokare eller nagelteknolog utan att för den sakens skull vara vare sig akademiker eller särskilt bildad.

Då är man hantverkare och kan vara hur oblandad som helst, jag förstår precis hur du menar och känner, för jag är varken intresserad utav sport, Idol eller dokusåpor och prata om dom på lunchrasten.

Men i regel går bildningsnivån och utbildningsnivån i hand med varandra. För oss med AS verkar det som att vi inte faller in i den mallen eller normen.
slackern

Inläggav KrigarSjäl » 2016-04-17 14:06:03

slackern skrev:Men i regel går bildningsnivån och utbildningsnivån i hand med varandra. För oss med AS verkar det som att vi inte faller in i den mallen eller normen.

Visst hamnar man utanför mallarna eftersom man är så pass ojämn som man är...men att bildningsnivå skulle gå hand i hand med utbildningsnivå, nja, det är jag inte helt övertygad om eftersom bildning fortfarande är ett betydligt vidare begrepp än utbildning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav slackern » 2016-04-17 14:15:42

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:Men i regel går bildningsnivån och utbildningsnivån i hand med varandra. För oss med AS verkar det som att vi inte faller in i den mallen eller normen.

Visst hamnar man utanför mallarna eftersom man är så pass ojämn som man är...men att bildningsnivå skulle gå hand i hand med utbildningsnivå, nja, det är jag inte helt övertygad om eftersom bildning fortfarande är ett betydligt vidare begrepp än utbildning.

Jag har trotts allt prövat på en del arbeten genom åren och i regel så stämmer det men vist finns det undantag, men det är också dom arbetskamraterna jag har trivts bäst ihop med.
slackern

Inläggav BaraLillaJag » 2016-04-18 19:47:00

När vänner mest ställer till besvär.
BaraLillaJag

Anslöt: 2016-04-16

Inläggav Adira » 2016-04-18 19:55:08

När jag sitter med en penna och rättar till min utomlandsfödda psykiatrikers stav-och grammatikfel i min egen utredning.
Adira

Anslöt: 2015-10-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in