Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]
Huggorm skrev:Grävd brunn är bra, bara att ta en hink och gå ut och hämta vatten
Finns en nackdel lättare att den blir kontaminerad, men annars håller jag med dig behöver ingen pump eller en betydligt svagare pump än till en djupborrad brunn.
Samla regnvatten annars, det blir visserligen kontaminerat av radioaktivitet om krisen beror på en kärnkraftsolycka, men i övrigt är det bra. Om du tar från stuprören så vänta en stund så den värsta fågelskiten sköljts bort från hustaket.slackern skrev:Huggorm skrev:Grävd brunn är bra, bara att ta en hink och gå ut och hämta vatten
Finns en nackdel lättare att den blir kontaminerad, men annars håller jag med dig behöver ingen pump eller en betydligt svagare pump än till en djupborrad brunn.
slackern skrev:
Jo så en totalt onödig kommentar utav dig.
Men jag tror ändå inte att en solstorm kommer att slå ut hela världens produktion utav el, skulle så vara fallet har jag svårt att tänka mig att särskilt många människor skulle överleva i och med att hela samhället är beroende utav ström. Även tredje världen är beroende utav ström även om dom inte har det själva men för att få bistånd är dom beroende utav att västvärlden kan skicka matpaket men om inte hamnar och flygplatser fungerar kommer inte deras mat fram.
Så om man inte har bunkrat mat för flera årtionden och har en arbetshäst som kan plöja fälten är man rätt illa ute.
Då det finns fler än vi som har egen brunn så är kommentaren inte onödig.
Hela världen är inte troligt men några länder kan slås ut. Men som sagt så finns det andra saker som är mer troligt att det sker inom snar framtid.
slackern skrev:rapchic skrev:slackern skrev:
I Stockholm har våra vattenverk reservkraft så jag kommer att få mitt vatten vid strömavbrott dessutom kommer jag att få värme i och med att jag har fjärvärme i min lägenhet och fjärvärmeverken är kraftvärmeverk så deras pumpar lär ju fungera.
Om du kopplar vattenpumpen till en batteribank har du inte det problemet.
Jadu vi har velat ha en batteribank ett tag nu, vill du köpa åt mig? (även om jag skulle bli glad om du köpte det åt mig så menar jag att vi har haft annat som prioriterats högre med de pengar vi har).
Varför skulle jag vilja det? Men ni har ju löst vatten frågan tillfälligt men inte permanent, fast fjällvärden där du bor känns det som att vattnet är rikligt i bäckarna så det är bara att lära er att rena det med mossa och aska eller bara koka det.
Läs det jag skrev inom parantes.
Jag bor inte i fjällen men ändå är vattnen så bra i sjöarna att jag inte räds att dricka det utan att det renas i förväg. Faktum är att jag har gjort det flera gången då jag varit ute i skogen även om jag oftast gör te eller örtte för att det är mysigare.
rapchic skrev:slackern skrev:
Jo så en totalt onödig kommentar utav dig.
Men jag tror ändå inte att en solstorm kommer att slå ut hela världens produktion utav el, skulle så vara fallet har jag svårt att tänka mig att särskilt många människor skulle överleva i och med att hela samhället är beroende utav ström. Även tredje världen är beroende utav ström även om dom inte har det själva men för att få bistånd är dom beroende utav att västvärlden kan skicka matpaket men om inte hamnar och flygplatser fungerar kommer inte deras mat fram.
Så om man inte har bunkrat mat för flera årtionden och har en arbetshäst som kan plöja fälten är man rätt illa ute.
Då det finns fler än vi som har egen brunn så är kommentaren inte onödig.
Hela världen är inte troligt men några länder kan slås ut. Men som sagt så finns det andra saker som är mer troligt att det sker inom snar framtid.
Jo det finns massa människor som tror att domedagen är nära förstående, men själv är jag inte religiös och tror på domedagen.
Det går att ta vatten på många ställen i naturen om man bara tänker sig för. Det skall gärna vara rinnande vatten och det skall komma rinnande nedför ett skogklätt berg eller liknande, absolut inga gödslade åkrar eller hagar med djur i.
Huggorm skrev:Det går att ta vatten på många ställen i naturen om man bara tänker sig för. Det skall gärna vara rinnande vatten och det skall komma rinnande nedför ett skogklätt berg eller liknande, absolut inga gödslade åkrar eller hagar med djur i.
Här har du enkla sätt att rena vatten, men du kan faktiskt dricka stillastående vatten det fick vi lära oss och göra på överlevnadskursen i lumpen.
http://www.strannevik.se/Resor/overlevnad/M197-044.jpg
slackern skrev:
Jo det finns massa människor som tror att domedagen är nära förstående, men själv är jag inte religiös och tror på domedagen.
Rent teoretiskt så borde du tro på domedagen, nån gång kommer den. Om den kommer snart eller om den kommer om några miljoner år vet vi inte.
rapchic skrev:slackern skrev:
Rent teoretiskt så borde du tro på domedagen, nån gång kommer den. Om den kommer snart eller om den kommer om några miljoner år vet vi inte.
Domedagen är en religiös grej och jag är inte troende, det du pratar om är en katastrof som kan utplåna det mesta livet på jorden. Om du pratar om när solen håller på att ta slut så pratar vi flera miljarder år bort.
slackern skrev:rapchic skrev:slackern skrev:
Domedagen är en religiös grej och jag är inte troende, det du pratar om är en katastrof som kan utplåna det mesta livet på jorden. Om du pratar om när solen håller på att ta slut så pratar vi flera miljarder år bort.
Att allt liv utplånas från jorden brukar generellt kallas för domedagen varesig det är religöst eller ej.
Själv tror jag att vi kommer att utplåna oss själva långt innan solen tar slut.
Även ur djupborrade brunnar går det att ta vatten om än det är något omständigare om man inte har möjlighet att använda den befintliga pumpen.
Den får ju i första hand monteras bort så att man tillgång till röret varpå man sedan tar ett rör av något mindre diameter som kan löpa i brunnsröret.
Fäst en lång lina i ena änden och gör en flottörliknande anordning i den andra så när man sänker ned röret vattenfylls det och täpps sedan av vattnets vikt när man drar upp det.
På så vis kan man säkra sin tillgång vad gäller rent vatten på de flesta platser i landet då det krävs ganska så mycket för att grundvattnet skall kontamineras.
Självklart skadar det inte att rena det vattnet heller
Den får ju i första hand monteras bort så att man tillgång till röret varpå man sedan tar ett rör av något mindre diameter som kan löpa i brunnsröret.
Fäst en lång lina i ena änden och gör en flottörliknande anordning i den andra så när man sänker ned röret vattenfylls det och täpps sedan av vattnets vikt när man drar upp det.
På så vis kan man säkra sin tillgång vad gäller rent vatten på de flesta platser i landet då det krävs ganska så mycket för att grundvattnet skall kontamineras.
Självklart skadar det inte att rena det vattnet heller
Ni som är så oroliga att elnätetet ska slås ut varför skaffar ni inte en gengas elverk? Biomassa är ju rätt lätt att skaffa om bensin/diesel tar slut.
slackern skrev:Ni som är så oroliga att elnätetet ska slås ut varför skaffar ni inte en gengas elverk? Biomassa är ju rätt lätt att skaffa om bensin/diesel tar slut.
Har alla delar förberedda för att gengaskonvertera iaf två av mina bensingeneratorer men det är inget jag vill göra innan det behövs, bekvämare med bensin i dagsläget för kortare strömavbrott då de kan startas automatiskt när min UPS slår till om strömmen är borta för länge.
En gengasgenerator tar ju en liten stund att starta även om den är jävligt bra om bensinen tar slut även om det blir betydligt lägre effektivitet.
Lika viktigt som att bunkra bränsle är egentligen att bunkra reservdelar till sina generatorer utifall att något skulle gå sönder, är inte så duktig där själv ännu men det ligger på inköpslistan :p
Flatline skrev:slackern skrev:Ni som är så oroliga att elnätetet ska slås ut varför skaffar ni inte en gengas elverk? Biomassa är ju rätt lätt att skaffa om bensin/diesel tar slut.
Har alla delar förberedda för att gengaskonvertera iaf två av mina bensingeneratorer men det är inget jag vill göra innan det behövs, bekvämare med bensin i dagsläget för kortare strömavbrott då de kan startas automatiskt när min UPS slår till om strömmen är borta för länge.
En gengasgenerator tar ju en liten stund att starta även om den är jävligt bra om bensinen tar slut även om det blir betydligt lägre effektivitet.
Lika viktigt som att bunkra bränsle är egentligen att bunkra reservdelar till sina generatorer utifall att något skulle gå sönder, är inte så duktig där själv ännu men det ligger på inköpslistan :p
Så kan det väl även vara bra att bygga ihop allt och testköra så att man vet att man har kunskaperna och har lyckats? För det måste ju verkligen suga att försöka bygga ihop det under en kris så sabbar man motorn istället.
Bygg ett bensin- eller dieseldrivet elverk av någon gammal bilmotor, välj en som man kan få nästan gratis och lägg undan så du har ett par uppsättningar av alla delar. Sedan kan du gengasmodifiera eller köra dieselgenratorn på gammal frityroljaFlatline skrev:slackern skrev:Ni som är så oroliga att elnätetet ska slås ut varför skaffar ni inte en gengas elverk? Biomassa är ju rätt lätt att skaffa om bensin/diesel tar slut.
slackern skrev:Flatline skrev:slackern skrev:Ni som är så oroliga att elnätetet ska slås ut varför skaffar ni inte en gengas elverk? Biomassa är ju rätt lätt att skaffa om bensin/diesel tar slut.
Så kan det väl även vara bra att bygga ihop allt och testköra så att man vet att man har kunskaperna och har lyckats? För det måste ju verkligen suga att försöka bygga ihop det under en kris så sabbar man motorn istället.
Delarna är avtestade så det är ingen fara
Men jag vill inte ha en gengasgenerator igång då den kräver en massa underhåll och tappar runt 40% effektivitet.
Kul pryl om den verkligen behövs men innan dess är det bättre att ha delarna.
Flatline skrev:slackern skrev:Flatline skrev:
Delarna är avtestade så det är ingen fara
Men jag vill inte ha en gengasgenerator igång då den kräver en massa underhåll och tappar runt 40% effektivitet.
Kul pryl om den verkligen behövs men innan dess är det bättre att ha delarna.
Bara du vet att det fungerar så är det lugnt. Nästa projekt får bli att bygga en stirlingmotor dom är tystare och har högre verkningsgrad än en bensinmotor.
Huggorm skrev:Bygg ett bensin- eller dieseldrivet elverk av någon gammal bilmotor, välj en som man kan få nästan gratis och lägg undan så du har ett par uppsättningar av alla delar. Sedan kan du gengasmodifiera eller köra dieselgenratorn på gammal frityroljaFlatline skrev:slackern skrev:Ni som är så oroliga att elnätetet ska slås ut varför skaffar ni inte en gengas elverk? Biomassa är ju rätt lätt att skaffa om bensin/diesel tar slut.
En dieselmotor fungerar ju att gengaskonvertera men den är betydligt mer komplicerad än en tvåtaktsbensinmotor då den dels måste ha ren diesel vid uppstarten och sedan matas med små mängder diesel under drift samtidigt som man pumpar in gengas i cylindrarna.
Frityroljan går bort då den härsknar vid långtidsförvaring, idag är det egentligen svårt med diesel också då det all diesel du hittar på tex mackar är REM-diesel som också härsknar och blir melassliknande om den får stå i ett par år.
Via oljehandlare kan man däremot få tag på gammal hederlig diesel och den har en nästintill obegränsad förvaringstid vilket är lite sexigt.
Har köpt på mig ganska så mycket nu när oljepriserna varit låga det senaste året.
rapchic skrev:slackern skrev:rapchic skrev:Rent teoretiskt så borde du tro på domedagen, nån gång kommer den. Om den kommer snart eller om den kommer om några miljoner år vet vi inte.
Att allt liv utplånas från jorden brukar generellt kallas för domedagen varesig det är religöst eller ej.
Själv tror jag att vi kommer att utplåna oss själva långt innan solen tar slut.
Du tänker nog på undergången eller jordens undergång, domedagen är fortfarande religiöst när jorden går under och alla frälsta kommer till himlen och vi som inte är frälsta hamnar i helvetet typ.
Det kommer nog bli ett helvete i alla fall, så var inte oroligslackern skrev:Du tänker nog på undergången eller jordens undergång, domedagen är fortfarande religiöst när jorden går under och alla frälsta kommer till himlen och vi som inte är frälsta hamnar i helvetet typ.
Huggorm skrev:Det kommer nog bli ett helvete i alla fall, så var inte oroligslackern skrev:Du tänker nog på undergången eller jordens undergång, domedagen är fortfarande religiöst när jorden går under och alla frälsta kommer till himlen och vi som inte är frälsta hamnar i helvetet typ.
Om vi i Europa har överlevt både folkvandringarna och andra världskriget är inte jag särskilt orolig att något ska hända, dessutom är vi relativt säkra här upp i Skandinavien från jordbävningar och vulkanutbrott pga urberget.
Hjälper inte om det blir vulkanutbrott någon annanstans som skickar upp en massa aska i atmosfären som blockerar solljuset. Har ju hänt förr, som 1816 som är känt som "året utan sommar".
slackern skrev:Ni som är så oroliga att elnätetet ska slås ut varför skaffar ni inte en gengas elverk? Biomassa är ju rätt lätt att skaffa om bensin/diesel tar slut.
Vi har faktiskt kollat in det och kommer ev att skaffa ett i framtiden men det är ganska lågprioriterat.
Särskilt eftersom det finns andra händelser som är mer troliga (bara för att jag erkänner möjligheten betyder inte det att jag går omkring och är rädd för att det ska hända).
slackern skrev:Du tänker nog på undergången eller jordens undergång, domedagen är fortfarande religiöst när jorden går under och alla frälsta kommer till himlen och vi som inte är frälsta hamnar i helvetet typ.
Ord förändras domedagen används nu även av ateister om mänsklighetens eller civilisationens undergång (själva jorden kommer antagligen finnas mycket länge).
slackern skrev:Om vi i Europa har överlevt både folkvandringarna och andra världskriget är inte jag särskilt orolig att något ska hända, dessutom är vi relativt säkra här upp i Skandinavien från jordbävningar och vulkanutbrott pga urberget.
Nu var det ju en jordbävning här uppe ganska nyss och vulkanutbrott kan påverka även om det sker på andra sidan jorden. Det finns dessutom andra katastrofer (tex pandemi, dålig skörd etc).
Dessutom mer vanliga men mer småskaliga katastrofer som sjukdom, dödsfall, att förlora jobbet etc som kan komma.
Att tro att det alltid kommer att vara bekvämt att leva och att inget kommer att hända är bara dumt.
rapchic skrev:slackern skrev:Om vi i Europa har överlevt både folkvandringarna och andra världskriget är inte jag särskilt orolig att något ska hända, dessutom är vi relativt säkra här upp i Skandinavien från jordbävningar och vulkanutbrott pga urberget.
Nu var det ju en jordbävning här uppe ganska nyss och vulkanutbrott kan påverka även om det sker på andra sidan jorden. Det finns dessutom andra katastrofer (tex pandemi, dålig skörd etc).
Dessutom mer vanliga men mer småskaliga katastrofer som sjukdom, dödsfall, att förlora jobbet etc som kan komma.
Att tro att det alltid kommer att vara bekvämt att leva och att inget kommer att hända är bara dumt.
Nu är det ju såhär att det var ett extremt kraftigt skalv för att vara i Sverige just pga att vi har urbergssköld här i Sverige det blir inte kraftigare än så just pga urberget, dålig skörd har jag svårt att tänka mig att det drabbar alla regioner över hela världen och om det skulle drabba hella världen kommer det inte att drabba Sveriges befolkning i och med att vi är "rika" utan det kommer att drabba tredjevärldens befolkning som är fattig. Nu tror jag att du har läst för mycket på amerikanska preppers bloggar som tar in arbetslöshet i ekvationen vi i Sverige har trotts allt ett mycket bättre socialtskyddsnät äni i USA, jag lever ju själv på sjukersättning skulle tro att det är ungefär samma sak som att leva på A-kassa.
Nej det är bara dumt att tro att man kan överleva i längden utav dom här katastroferna du radade upp, för om det är missväxt över hela världen så lär den även drabba din lilla plätt och gå runt och oroa sig och vara rädd, det ser inte jag som ett värdigt liv att vara paranoid. OK jag förstår att folk förbereder sig för en liten lokal katastrof men att oroa sig för domedagen undergången är inte konstruktivt i och med hur mycket du än har förberett så räcker det inte.