Lägst inkomst högst skatt (att leva på ersättning)
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Den som lever på sjukersättning ("förtidspensionär) betalar 29% skatt
Den som är ålderspensionär betalar 24% skatt
Den som arbetar och är under 65 år betalar 21% skatt
Den som fyllt 65 år och arbetar betalar 13% skatt
Det är förstås ingen tillfällighet. Det är arbetslinjen. Den som lever på sjukersättning ska förmås börja jobba. Den som är ålderspensionär ska lockas fortsätta arbeta genom extra låg skatt.
Sjukersättning efter skatt kan vara 7.700 kr i ett exempel om en som har MS och inte kan arbeta (för elva år sedan var den 7.500 kr). Idag ligger EU:s fattigdomsgräns på knappt 11.700 kr efter skatt. För 11 år sedan låg den på knappt 8.000 kr. Alltså kan man säga att sjukersättningen blivit sämre.
(Nu står det inget om bostadstillägg el hur stor hyran är i exemplet med den MS-sjuka kvinnan.)
Och vad innebär EU:s fattigdomsgräns?
EU;s definition innebär att en person har en inkomst efter skatt som understiger 60% av landets medianinkomst. Det innebär en 'fattigdomsgräns' på knappt 11.700 kr i Sverige idag.
Sjukersättningen liksom garantipensionen räknas inte upp med samma procent som lönerna utan med prisbasbeloppt. Sedan 2009 har lönerna stigit med 19% medan prisbasbeloppet har ökat med bara 3,5%. Man kan ju säga att det innebär bara att de som lever på sjukersättning/garantipension inte fått det sämre utan bara att de som arbetar fått det bättre. Men det innebär också att klyftorna ökar.
Jag vet att det finns minst en tråd om just fattigdomen för den enskilde: vi-sjuka-har-fatt-nog-av-fattigdomen-t47826.html. Men jag undrar om ni tycker denna arbetslinje är bra för samhället som helhet.?
Argumentet för den är just att ju fler som arbetar, desto fler skatteinkomster och desto bättre för de som behöver leva på ersättning. Alltså gäller det att uppmuntra till arbete.
Samtidigt som det kan kännas orättvist att de som inte kan arbeta (el hitta någon arbetsgivare som vill anställa en), blir s a s straffade med låg inkomst hela (resten av) livet.
Det är förstås ingen tillfällighet. Det är arbetslinjen. Den som lever på sjukersättning ska förmås börja jobba. Den som är ålderspensionär ska lockas fortsätta arbeta genom extra låg skatt.
Sjukersättning efter skatt kan vara 7.700 kr i ett exempel om en som har MS och inte kan arbeta (för elva år sedan var den 7.500 kr). Idag ligger EU:s fattigdomsgräns på knappt 11.700 kr efter skatt. För 11 år sedan låg den på knappt 8.000 kr. Alltså kan man säga att sjukersättningen blivit sämre.
(Nu står det inget om bostadstillägg el hur stor hyran är i exemplet med den MS-sjuka kvinnan.)
Och vad innebär EU:s fattigdomsgräns?
EU;s definition innebär att en person har en inkomst efter skatt som understiger 60% av landets medianinkomst. Det innebär en 'fattigdomsgräns' på knappt 11.700 kr i Sverige idag.
Sjukersättningen liksom garantipensionen räknas inte upp med samma procent som lönerna utan med prisbasbeloppt. Sedan 2009 har lönerna stigit med 19% medan prisbasbeloppet har ökat med bara 3,5%. Man kan ju säga att det innebär bara att de som lever på sjukersättning/garantipension inte fått det sämre utan bara att de som arbetar fått det bättre. Men det innebär också att klyftorna ökar.
Jag vet att det finns minst en tråd om just fattigdomen för den enskilde: vi-sjuka-har-fatt-nog-av-fattigdomen-t47826.html. Men jag undrar om ni tycker denna arbetslinje är bra för samhället som helhet.?
Argumentet för den är just att ju fler som arbetar, desto fler skatteinkomster och desto bättre för de som behöver leva på ersättning. Alltså gäller det att uppmuntra till arbete.
Samtidigt som det kan kännas orättvist att de som inte kan arbeta (el hitta någon arbetsgivare som vill anställa en), blir s a s straffade med låg inkomst hela (resten av) livet.
Nu antar jag att du menar kommunalskatt och den varierar mellan kommunerna. I min kommun är den 22,68%. Men sedan får man betala landstingsskatt också, som i mitt fall är 11,48%. Det innebär att en arbetare får betala 34,16%.Alien skrev:Den som lever på sjukersättning ("förtidspensioner) betalar 29% skatt
Huggorm skrev:Nu antar jag att du menar kommunalskatt och den varierar mellan kommunerna. I min kommun är den 22,68%. Men sedan får man betala landstingsskatt också, som i mitt fall är 11,48%. Det innebär att en arbetare får betala 34,16%.Alien skrev:Den som lever på sjukersättning ("förtidspensioner) betalar 29% skatt
Jo jag tänkte också att det skulle vara något sådant, för dom siffrorna Alien angav stämmer verkligen inte mot vad folk egentligen betalar i skatt.
Hmm, så genom högre beskattning ska utsatta människor motiveras att lämna sin utsatta ekonomiska situation och istället försöka få en bättre ekonomisk situation. Jag antar att det finns någon bakomliggande nationalekonomisk teori till detta beslut.
Är det någon här som vet vilken nationalekonomisk teori som den svenska s(t)aten har som sin förebild?
Är det någon här som vet vilken nationalekonomisk teori som den svenska s(t)aten har som sin förebild?
- Bonddrengen
- Anslöt: 2015-09-12
Re: Lägst inkomst högst skatt (att leva på ersättning)
slackern skrev:Huggorm skrev:Nu antar jag att du menar kommunalskatt och den varierar mellan kommunerna. I min kommun är den 22,68%. Men sedan får man betala landstingsskatt också, som i mitt fall är 11,48%. Det innebär att en arbetare får betala 34,16%.Alien skrev:Den som lever på sjukersättning ("förtidspensioner) betalar 29% skatt
Jo jag tänkte också att det skulle vara något sådant, för dom siffrorna Alien angav stämmer verkligen inte mot vad folk egentligen betalar i skatt.
Både rätt och fel. Skatten varierar mellan kommunerna men den stora skillnaden finns mellan vilken kolumn i skattetabellen som används. Det skiljer mellan ålderspensionärer, förvärvsarbetande och dem som har olika typer av ersättning. Skillnaden beror på jobbskatteavdrag och pensionsavgifter.
Ja, oavsett vilken kommunalskatt det är så är skillnaderna samma. Det är ju regeringen som bestämt detta.
Jag kan se fördelen med en extra låg skatt för de inkomster en pensionär får när hen jobbar efter pensionsåldern. Man vill locka pensionärer att jobba, och många pensionärer är pigga och kan jobba.
När det gäller jobbskatteavdraget för förvärvsarbetande så är det förstås för att uppmuntra och belöna de som jobbar. Men då tycks man utgå från att de som har sjukpension kan välja. Som i detta fall med den MS-sjuka kvinnan kan hon inte välja. Och jag förstår inte heller varför en förtidspensionär ska betala högre skatt än en ålderspensionär.
http://www.skpf.se/specialsidor/har-nu- ... 2016.aspx/
Som sagt tycker jag det varit intressant att få veta vilket bostadstillägg "Ella" fått.
Det ska löna sig att arbeta alltså. Men i praktiken lönar det sig inte för lågavlönade när det gäller pensionen.
För att få full pension krävs 40 års arbete. De som inte kommer att klara det är sjukpensionärer, hemmafruar och många invandrare. Kommer man till Sverige som 40-åring har man inte ens en teoretisk chans att jobba 40 år.
Jag kan se fördelen med en extra låg skatt för de inkomster en pensionär får när hen jobbar efter pensionsåldern. Man vill locka pensionärer att jobba, och många pensionärer är pigga och kan jobba.
När det gäller jobbskatteavdraget för förvärvsarbetande så är det förstås för att uppmuntra och belöna de som jobbar. Men då tycks man utgå från att de som har sjukpension kan välja. Som i detta fall med den MS-sjuka kvinnan kan hon inte välja. Och jag förstår inte heller varför en förtidspensionär ska betala högre skatt än en ålderspensionär.
Drygt 220 000 personer
i Sverige uppbär i dag sjukersättning
på heltid. Drygt 87000 har
sjukersättning på deltid.
Maximalt
bostadstillägg är i dag 5009 kronor.
http://www.skpf.se/specialsidor/har-nu- ... 2016.aspx/
Som sagt tycker jag det varit intressant att få veta vilket bostadstillägg "Ella" fått.
– Det är mycket man inte har råd med
som fattig. Dator har jag inte och mobiltelefonen
är en gammal med knappar på.
Samtidigt är det mycket i dag som man
ska göra på internet, säger Ella Larsson.
– Jag kan aldrig unna mig något extra.
Mina vänner vet hur jag har det och en del
är i samma situation. Några tycker att det
är skämmigt. Men man har inte valt att bli
sjuk.
Det ska löna sig att arbeta alltså. Men i praktiken lönar det sig inte för lågavlönade när det gäller pensionen.
Aftonbladet skrev:Enligt en rapport från EU-kommissionen kommer Sverige 2048 att ha unionens näst sämsta pensioner: 48 procent av slutlönen, tjänstepensionen inräknad. Bara Estland hamnar bakom Sverige då.
---
Kommunal har räknat ut att det inte heller är särskilt lönsamt för lågavlönade att jobba längre upp i åren: att gå vid 65 istället för 62 kan ge så lite som 130 kronor mer i månaden i ”arbetspremie” för tre extra år.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22289327.abFör att överhuvudtaget få en pension som inte behöver kompletteras med garantipension måste en genomsnittlig svensk kvinna i dag arbeta i 48 år, visar beräkningar från Pensionärernas riksorganisation, PRO. En man klarar sig med 36 år på jobbet.
För att få full pension krävs 40 års arbete. De som inte kommer att klara det är sjukpensionärer, hemmafruar och många invandrare. Kommer man till Sverige som 40-åring har man inte ens en teoretisk chans att jobba 40 år.
Vilken tur att vi lever länge och friskt i min familj Jag kommer tidigast att kunna jobba 100% vid 30.
Men då är det ju specialregler för mig ändå tror jag (egen företagare, enskild firma).
rapchic skrev:Men då är det ju specialregler för mig ändå tror jag (egen företagare, enskild firma).
Hur kan det vara det om du får aktivitetsersättning till 100% betalar du även F-skatt för dom inkomsterna?
slackern skrev:rapchic skrev:Men då är det ju specialregler för mig ändå tror jag (egen företagare, enskild firma).
Hur kan det vara det om du får aktivitetsersättning till 100% betalar du även F-skatt för dom inkomsterna?
Har inte aktivitetsersättning till 100% utan 50%. Ja, jag har f-skattsedel även om det är mest moms jag betalar nu (inte så mycket till inkomst så tidigt i företagsstarten).
Jag har tidigare haft aktivitetsersättning till 100% däremot och jag har inte skrivit så jättemycket här sen det ändrades. Kanske är det därför du fick för dig att jag hade 100%
rapchic skrev:slackern skrev:rapchic skrev:Men då är det ju specialregler för mig ändå tror jag (egen företagare, enskild firma).
Har inte aktivitetsersättning till 100% utan 50%. Ja, jag har f-skattsedel även om det är mest moms jag betalar nu (inte så mycket till inkomst så tidigt i företagsstarten).
Jag har tidigare haft aktivitetsersättning till 100% däremot och jag har inte skrivit så jättemycket här sen det ändrades. Kanske är det därför du fick för dig att jag hade 100%
Nej det var ersättningen jag tänkte på att du fortfarande får samma ersättning som tidigare.
Såhär skrev du för mindre än en månad sedan.
Vad jag har eller inte har är inte relevant. Men Off topic, ja, jag har aktivitetsersättning till 100%
post1379286.html#p1379286
slackern skrev:rapchic skrev:slackern skrev:
Nej det var ersättningen jag tänkte på att du fortfarande får samma ersättning som tidigare.
Såhär skrev du för mindre än en månad sedan.Vad jag har eller inte har är inte relevant. Men Off topic, ja, jag har aktivitetsersättning till 100%
Skrivfel, det ska stå 50% där (därför skrev jag "Ja")
rapchic skrev:slackern skrev:rapchic skrev:Har inte aktivitetsersättning till 100% utan 50%. Ja, jag har f-skattsedel även om det är mest moms jag betalar nu (inte så mycket till inkomst så tidigt i företagsstarten).
Såhär skrev du för mindre än en månad sedan.Vad jag har eller inte har är inte relevant. Men Off topic, ja, jag har aktivitetsersättning till 100%
Skrivfel, det ska stå 50% där (därför skrev jag "Ja")
Vilket skattesedel betalar du på aktivitetsersättningen du har till 50% är det F-skatt eller drar FK någon annan skatt?
slackern skrev:
Vilket skattesedel betalar du på aktivitetsersättningen du har till 50% är det F-skatt eller drar FK någon annan skatt?
Nej det är på a-skattsedel (har AF skattsedel)