Arabiska på väg att gå om finska
Arabiska är på väg att gå om finska som Sveriges näst största språk enligt språkvetaren Mikael Parkvall som har utrett vilka språk som talas mest i Sverige just nu.
Många nyanlända och ökad medelålder bland Sveriges finskspråkiga gör att arabiskan går om finskan som landets näst största språk. Den bedömningen gör språkvetare som har granskat hur många som talar olika modersmål.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6404347
Väldigt viktig punkt som han tar upp tycker jag.
Han understryker att det handlar om just bedömningar.
Min farsa sade alltid (när han var full) att finnar är vårat broderfolk och norrbaggar är våra förståndshandikappade kusiner. Nu är det så enkelt att de flesta finnar förstår och kan prata svenska. Så jag tror dom kommer vara de mesta invandrarna
- Nacklirare
- Anslöt: 2016-02-05
Vad jag tror är att Sverige och Finland kommer komma närmare varandra, ingen är med i Nato och vi är försiktiga mot ryssen.
- Nacklirare
Här i västsverige, långt från finska gränsen, tror jag araberna varit fler än finnarna i åratal. Det är ganska sällan man stöter på någon finne men araber kryllar det av. Men jag antar att det finns betydligt fler finnar i Stockholm och resten av mälardalen.
Huggorm skrev:Här i västsverige, långt från finska gränsen, tror jag araberna varit fler än finnarna i åratal. Det är ganska sällan man stöter på någon finne men araber kryllar det av. Men jag antar att det finns betydligt fler finnar i Stockholm och resten av mälardalen.
Jo det är här färjetrafiken, industrierna och bruken har funnits, OK ni har haft en stor bilindustri och varv fast det mesta är väl nedlagt nu förutom Volvo?
Här där jag bor var förr en väldig industriort med, Atlas Copco, alfa laval och gustafsbergs porslinfabrik. Nu bor dom finska änkorna kvar. Däremot ser jag aldrig araber här. Så jag tror Jukka är mer vanligt än Muhammed.
- Nacklirare
Nacklirare skrev:Här där jag bor var förr en väldig industriort med, Atlas Copco, alfa laval och gustafsbergs porslinfabrik. Nu bor dom finska änkorna kvar. Däremot ser jag aldrig araber här. Så jag tror jukka är mer vanligt än Muhammed.
Hur ser det ut ute i Fisksätra?
slackern skrev:Nacklirare skrev:Här där jag bor var förr en väldig industriort med, Atlas Copco, alfa laval och gustafsbergs porslinfabrik. Nu bor dom finska änkorna kvar. Däremot ser jag aldrig araber här. Så jag tror jukka är mer vanligt än Muhammed.
Ska jag vara ärlig, så har jag bara passerat där på väg ut mot Saltsjöbaden, även om jag har bott hela mitt liv här ute så har jag aldrig varit i fiskis, eller henkan för den delen
- Nacklirare
Nacklirare skrev:slackern skrev:Nacklirare skrev:Här där jag bor var förr en väldig industriort med, Atlas Copco, alfa laval och gustafsbergs porslinfabrik. Nu bor dom finska änkorna kvar. Däremot ser jag aldrig araber här. Så jag tror jukka är mer vanligt än Muhammed
Ska jag vara ärlig, så har jag bara passerat där på väg ut mot Saltsjöbaden, även om jag har bott hela mitt liv här ute så har jag aldrig varit i fiskis, eller henkan för den delen
Henkan har jag faktiskt varit i eller åkt förbi där uppe med buss.
Vi kallar det för dasslocket eftersom det ligger ovanför reningsverket, åkt förbi där i 40år men aldrig varit där
- Nacklirare
Alla talar arabiska. Alla ser ut som påskkärringar. Basically. Iaf var det så för drygt 15 år sen.slackern skrev:Nacklirare skrev:Här där jag bor var förr en väldig industriort med, Atlas Copco, alfa laval och gustafsbergs porslinfabrik. Nu bor dom finska änkorna kvar. Däremot ser jag aldrig araber här. Så jag tror Jukka är mer vanligt än Muhammed.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Alla talar arabiska. Alla ser ut som påskkärringar. Basically. Iaf var det så för drygt 15 år sen.slackern skrev:Nacklirare skrev:Här där jag bor var förr en väldig industriort med, Atlas Copco, alfa laval och gustafsbergs porslinfabrik. Nu bor dom finska änkorna kvar. Däremot ser jag aldrig araber här. Så jag tror Jukka är mer vanligt än Muhammed.
Ofan där ser man, tackar å bockar.
Nacklirare skrev:Vad jag tror är att Sverige och Finland kommer komma närmare varandra, ingen är med i Nato och vi är försiktiga mot ryssen.
Det har vi varit i många långa år, finnen har aldrig liksom hatat oss. Ryssen däremot!
Tror inte att vi kan komma mycket närmare.
sugrövmanövern skrev:Alla talar arabiska. Alla ser ut som påskkärringar. Basically. Iaf var det så för drygt 15 år sen.slackern skrev:Nacklirare skrev:Här där jag bor var förr en väldig industriort med, Atlas Copco, alfa laval och gustafsbergs porslinfabrik. Nu bor dom finska änkorna kvar. Däremot ser jag aldrig araber här. Så jag tror Jukka är mer vanligt än Muhammed.
När det är påsk och invandrarkidsen tigger godis, ser de iallafall inte ut som påskkärringar.
När jag växte upp på 80- och 90-talet i ett mångkulturellt var varannan unge halvfinne. Visst kände man även arabiska ungar, men perserna var nog fler. Däremot kände jag inga romer, även om man ibland såg finsk-romska kvinnor i sina stora kjolar (jag tyckte de var vackra) och det gick rykten om att de hade fickor och krokar där under...
Man såg nästan aldrig kvinnor med slöja och när jag var i London som elvaåring och för första gången såg kvinnor i heltäckande muslimsk klädsel blåstirrade jag som en idiot! I dag ser man ju kvinnor i slöja varenda dag (men jag kan fortfarande inte låta bli att stirra på dem som går i "tält" med bara en liten springa för ögonen).
Det fanns få svarta barn i Uppsala när jag var liten, någon handfull från Uganda och Eritrea, tror jag. Men det var ju inte som i Den bästa sommaren där de skall "titta på en riktig neger" (ursäkta språket, men de säger faktiskt så)...
Man såg nästan aldrig kvinnor med slöja och när jag var i London som elvaåring och för första gången såg kvinnor i heltäckande muslimsk klädsel blåstirrade jag som en idiot! I dag ser man ju kvinnor i slöja varenda dag (men jag kan fortfarande inte låta bli att stirra på dem som går i "tält" med bara en liten springa för ögonen).
Det fanns få svarta barn i Uppsala när jag var liten, någon handfull från Uganda och Eritrea, tror jag. Men det var ju inte som i Den bästa sommaren där de skall "titta på en riktig neger" (ursäkta språket, men de säger faktiskt så)...
Khunark skrev:sugrövmanövern skrev:Alla talar arabiska. Alla ser ut som påskkärringar. Basically. Iaf var det så för drygt 15 år sen.slackern skrev:
När det är påsk och invandrarkidsen tigger godis, ser de iallafall inte ut som påskkärringar.
Däremot kommer de på långfredagen...
Vi hade en del libaneser när jag gick i skolan, men inga finnar. Och några irakier och senare blev det förstås många jugoslaver. Jag kommer bara ihåg en enda svart person under grundskoleåren och hon var nog kristen för hon hette "Issa" i efternamn och hade inte slöja. Sedan fanns det enstaka chilenare också. Jag är född -81.
Åker du till Angered (utanför gbg) så är t.ex. vårdcentralen tvåspråkig: det är skyltat på svenska och arabiska. Det är någonting väldigt speciellt däromkring, unikt – sjumilakliv från folkhemmet. Underlig stämning i förorten; lågmäld. Som att man träder in i en dimma av depression – samma respekt för lugnet som man finner i ett bibliotek.
- Winterblues
- Anslöt: 2011-08-27
Winterblues skrev: Underlig stämning i förorten; lågmäld. Som att man träder in i en dimma av depression – samma respekt för lugnet som man finner i ett bibliotek.
Så har det väl alltid varit? Förortens känns som deprimerande arkitektur om det är miljonprogrammet känns som att det var dömt att misslyckas, jävla misär och öststats arkitektur.
Huggorm skrev:Vi hade en del libaneser när jag gick i skolan, men inga finnar. Och några irakier och senare blev det förstås många jugoslaver. Jag kommer bara ihåg en enda svart person under grundskoleåren och hon var nog kristen för hon hette "Issa" i efternamn och hade inte slöja. Sedan fanns det enstaka chilenare också. Jag är född -81.
Fick våran 1:a "invandrare" när jag gick i 5:an. En chilenare som bad till Gud. Resten av oss hade gett upp när vi insåg att söndagsskolan egentligen var en barnvakt.
Är född 74, i Stockholm
- Nacklirare
Nacklirare skrev: Resten av oss hade gett upp när vi insåg att söndagsskolan egentligen var en barnvakt.
Är född 74, i Stockholm
Skojar du? Eller gick ni verkligen i söndagsskola?