Symboler för NPF?
98 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Symboler för NPF?
KrigarSjäl skrev:swedehater skrev:Darrande asplöv. Darrande för att symbolisera koncentrationssvårighet.
Men koncentrationssvårigheter har mer med ADHD att göra.
Aspergare brukar inte ha några problem med den biten, snarare tvärtom.
Hyperfokus.
Även andra NPF symboler funkar, det ska symbolisera mångfald, det finns redan med tex rörelsehindrade, ensamma, bisexuella, asexuella etc. Alla är inte på samma bild däremot.
Symboler för NPF?
Vem har som symbol en regnbåge som smalnar av och passerar in genom ett öga?KrigarSjäl skrev:Trollmor skrev:Jag försökte bara föreslå något nytt. Men du kanske har ett bättre förslag själv?KrigarSjäl skrev:Regnbågen är redan använd och av andra grupper.
Nej, det föreslagna är ingenting nytt.
Jag hävdar rätten att vara annorlunda!rapchic skrev:Hon arbetar mer på känslan av att vara annorlunda just nu eftersom ingen gillar befintliga symboler.Trollmor skrev: - Och hur går det med trådstartarens dotters skolarbete?
Regnbågen som symbol är mycket gammal. Ingen grupp kan ha "monopol" på den!
Symboler för NPF?
-Regnbågen är internationellt känd som gayfolkets symbol och ger därför de associationerna.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Symboler för NPF?
KrigarSjäl skrev:-Regnbågen är internationellt känd som gayfolkets symbol och ger därför de associationerna.
Precis! De har definitivt monopol på den symbolen!
Symboler för NPF?
Dags att ta tillbaka den, då! I Sydamerika finns ett folk som sedan länge har en regnbågsflagga, och de var inte helt glada över att gayfolket lanserade en nästan likadan flagga för sig.Toblerone skrev:Precis! De har definitivt monopol på den symbolen!KrigarSjäl skrev:-Regnbågen är internationellt känd som gayfolkets symbol och ger därför de associationerna.
När Noa hade strandat med Arken och börjat leva på marken igen, så gjorde Gud ett förbund med Noa, att aldrig mer drämka hela mänskligheten. Och Gud lovade att tänka på sitt löfte "när bågen synes i skyn". (Oavsett om vi tror på denna historia eller ej, så finns texten där, och den är mycket äldre än HBTQ-begreppet.)
Symboler för NPF?
Trollmor skrev:Dags att ta tillbaka den, då!Toblerone skrev:Precis! De har definitivt monopol på den symbolen!KrigarSjäl skrev:-Regnbågen är internationellt känd som gayfolkets symbol och ger därför de associationerna.
Varför det?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Symboler för NPF?
KrigarSjäl skrev:Trollmor skrev:Dags att ta tillbaka den, då!Toblerone skrev:Precis! De har definitivt monopol på den symbolen!
Varför det?
+1
Symboler för NPF?
Pusselbiten gillar jag inte. Vi är för fanken inga pusselbitar som "inte passar in", det är pusslet det är fel på! Så det så.
Symboler för NPF?
Pusslet är det inget fel på, alla bitar passar men pusslaren är usel och pusslar ihop fel bitar! Då blir det bitar över som tycks inte passa.
Mm! Så är det!
Mm! Så är det!
Symboler för NPF?
Trollmor skrev:Dags att ta tillbaka den, då! I Sydamerika finns ett folk som sedan länge har en regnbågsflagga, och de var inte helt glada över att gayfolket lanserade en nästan likadan flagga för sig.Toblerone skrev:Precis! De har definitivt monopol på den symbolen!KrigarSjäl skrev:-Regnbågen är internationellt känd som gayfolkets symbol och ger därför de associationerna.
När Noa hade strandat med Arken och börjat leva på marken igen, så gjorde Gud ett förbund med Noa, att aldrig mer drämka hela mänskligheten. Och Gud lovade att tänka på sitt löfte "när bågen synes i skyn". (Oavsett om vi tror på denna historia eller ej, så finns texten där, och den är mycket äldre än HBTQ-begreppet.)
Det är väl ingen bra idé! När folk vet att det brukar stå för HBTQ, så skapar det ju bara förvirring. Mycket bättre att hitta något annat.
Symboler för NPF?
Jag tycker själv att regnbågen inte bara betyder HBT, för mig har den förekommit i flera sammanhang och just i HBT-sammanhang, särskilt i början var det mycket just flaggan som har en viss form och så och saker som hade annan form än båge eller flagga var inte lika förknippade. Men det verkar ha ändrats med tiden och bara för att jag inte förknippar evighetssymbolen i olika färger med HBT så får jag spana in vad andra tycker och det verkar som fler generaliserar än tänker som jag.
Då är det nog ändå vettigt att skippa regnbågsfärgerna kanske. För symboler ska passa flera än bara mig ju. Annars tycker jag regnbågen symboliserar just ett spektrum väldigt bra, att det går från en punkt till en annan i en slags skala. Vad gäller HBT symboliserar ju färgerna inte olika platser personer kan vara på i ett spektrum, utan alla delar inom den människan som gör den till både H/B/T plus vad det innebär att vara mänsklig, aspekter av livet.
En sak som jag också har emot pusselbitarna är barnsligheten. Jag ÄR en barnslig människa men just pusslet och det färgstarka i det får mig att tänka på barnleksaker. Som det uppstod med Cure Autism Now och sedan Autism Speaks så gäller föreningen just autistiska BARN. Då kanske det är lite fint med leksaker som symboler i barnfärger.
Men autist eller aspergare är man ju hela livet. Och även om jag själv uppskattar leksaker så tycker jag inte att "vi" ska ha en symbol som ser ut som en leksak. Att ha ett funktionshinder är inte samma sak som att befinna sig på barnnivå.
Därför tycker jag symbolen ska vara neutral eller på något vis mogen.
I AFF:s symbol har man just undvikit skrikiga färger.
Då är det nog ändå vettigt att skippa regnbågsfärgerna kanske. För symboler ska passa flera än bara mig ju. Annars tycker jag regnbågen symboliserar just ett spektrum väldigt bra, att det går från en punkt till en annan i en slags skala. Vad gäller HBT symboliserar ju färgerna inte olika platser personer kan vara på i ett spektrum, utan alla delar inom den människan som gör den till både H/B/T plus vad det innebär att vara mänsklig, aspekter av livet.
En sak som jag också har emot pusselbitarna är barnsligheten. Jag ÄR en barnslig människa men just pusslet och det färgstarka i det får mig att tänka på barnleksaker. Som det uppstod med Cure Autism Now och sedan Autism Speaks så gäller föreningen just autistiska BARN. Då kanske det är lite fint med leksaker som symboler i barnfärger.
Men autist eller aspergare är man ju hela livet. Och även om jag själv uppskattar leksaker så tycker jag inte att "vi" ska ha en symbol som ser ut som en leksak. Att ha ett funktionshinder är inte samma sak som att befinna sig på barnnivå.
Därför tycker jag symbolen ska vara neutral eller på något vis mogen.
I AFF:s symbol har man just undvikit skrikiga färger.
Symboler för NPF?
kiddie ska ha cred för förtjänstfullt inlägg!
Trots att vi kommer från två helt olika håll når vi samma slutsats.
Aspergare/autist är man hela livet.
Precis så är det.
Trots att vi kommer från två helt olika håll når vi samma slutsats.
Aspergare/autist är man hela livet.
Precis så är det.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Symboler för NPF?
Mycket bra sagt, Kiddie och Alixha!
Men ingen grupp ska kunna skaffa sig monopol på de gamla symbolerna! Inte på regnbågen, inte på runorna, inte på Ankh-figuren eller någon nationsflagga. Men det här är en principdiskussion, som kanske bättre hör hemma i en egen tråd.
Därför att den inte tillhör någon särskild. Om aspergare vill ha den, så ska de använda den! Du vill ju inte, så du ska vara lika fri att låta bli!KrigarSjäl skrev:Varför det?Trollmor skrev:Dags att ta tillbaka den, då!
Men ingen grupp ska kunna skaffa sig monopol på de gamla symbolerna! Inte på regnbågen, inte på runorna, inte på Ankh-figuren eller någon nationsflagga. Men det här är en principdiskussion, som kanske bättre hör hemma i en egen tråd.
Symboler för NPF?
Trollmor skrev::-)Happy Mycket bra sagt, Kiddie och Alixha!
Därför att den inte tillhör någon särskild. Om aspergare vill ha den, så ska de använda den! Du vill ju inte, så du ska vara lika fri att låta bli!KrigarSjäl skrev:Varför det?Trollmor skrev:Dags att ta tillbaka den, då!
Det handlar knappast om monopol i formell mening utan om att kunna se vilka symboler som med grad av etablering blivit representativa för en viss grupp.
Hakkorset är olämpligt som NPF-symbol av samma skäl.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Symboler för NPF?
Hur ser de ut? (Hittar inte)nallen skrev:Annars kan man ju använda Lieberts nuna som symbol... eller Torbjörns.
Symboler för NPF?
Oj, förlåt min felläsning! Jag läste Runa, men det står ju Nuna ...Trollmor skrev:Hur ser de ut? (Hittar inte)nallen skrev:Annars kan man ju använda Lieberts nuna som symbol... eller Torbjörns.
Hmmmm ... Så kan det ju vara. Funkar i Sverige men inte i Amerika. Dock har jag inte uppfattat er, mina aspievänner, som särskilt darriga.kiddie skrev:Skulle asplövet vara ett aspielöv förresten? Hm.
Symboler för NPF?
Trollmor skrev:Hmmmm ... Så kan det ju vara. Funkar i Sverige men inte i Amerika. Dock har jag inte uppfattat er, mina aspievänner, som särskilt darriga.kiddie skrev:Skulle asplövet vara ett aspielöv förresten? Hm.
Tyvärr så måste jag ju förstöra den iden för er, Asplöven är redan taget av Haparandas hockeylag (för dom är fega och darriga? ) så det går inte. Löv i allmänhet tycker jag känns väldigt sportrelaterat men då handlar det väl om vart man bor.
Symboler för NPF?
Trollmor skrev::-)Happy Mycket bra sagt, Kiddie och Alixha!
Men det är ingen bra idé! Dels blir man inte särskilt populär om man jävlas med stackars HBTQ-folk. Och dels skulle folk inte fatta och man skulle behöva förklara hela tiden att det inte står för HBTQ här. Inte praktiskt.
Symboler för NPF?
Jag tror det är för att de vet vad Haparanda betyder.Puzzle skrev:Asplöven är redan taget av Haparandas hockeylag (för dom är fega och darriga? )
Symboler för NPF?
Puzzle skrev:Trollmor skrev:Hmmmm ... Så kan det ju vara. Funkar i Sverige men inte i Amerika. Dock har jag inte uppfattat er, mina aspievänner, som särskilt darriga.kiddie skrev:Skulle asplövet vara ett aspielöv förresten? Hm.
Tyvärr så måste jag ju förstöra den iden för er, Asplöven är redan taget av Haparandas hockeylag (för dom är fega och darriga? ) så det går inte. Löv i allmänhet tycker jag känns väldigt sportrelaterat men då handlar det väl om vart man bor.
Då är det ju perfekt att sno det utav dom, i och med att vi är en betydligt större grupp.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor