Symboler för NPF?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Symboler för NPF?

Inläggav rapchic » 2016-03-29 8:29:55

KrigarSjäl skrev:
swedehater skrev:Darrande asplöv. Darrande för att symbolisera koncentrationssvårighet.

Men koncentrationssvårigheter har mer med ADHD att göra.
Aspergare brukar inte ha några problem med den biten, snarare tvärtom.
Hyperfokus.

Även andra NPF symboler funkar, det ska symbolisera mångfald, det finns redan med tex rörelsehindrade, ensamma, bisexuella, asexuella etc. Alla är inte på samma bild däremot.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Symboler för NPF?

Inläggav Trollmor » 2016-03-29 14:54:20

KrigarSjäl skrev:
Trollmor skrev:
KrigarSjäl skrev:Regnbågen är redan använd och av andra grupper.
Jag försökte bara föreslå något nytt. Men du kanske har ett bättre förslag själv?

Nej, det föreslagna är ingenting nytt.
Vem har som symbol en regnbåge som smalnar av och passerar in genom ett öga?

rapchic skrev:
Trollmor skrev: - Och hur går det med trådstartarens dotters skolarbete?
Hon arbetar mer på känslan av att vara annorlunda just nu eftersom ingen gillar befintliga symboler.
Jag hävdar rätten att vara annorlunda!

Regnbågen som symbol är mycket gammal. Ingen grupp kan ha "monopol" på den!
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-29 16:00:00

-Regnbågen är internationellt känd som gayfolkets symbol och ger därför de associationerna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Symboler för NPF?

Inläggav Toblerone » 2016-03-29 16:09:21

KrigarSjäl skrev:-Regnbågen är internationellt känd som gayfolkets symbol och ger därför de associationerna.

Precis! De har definitivt monopol på den symbolen!
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Symboler för NPF?

Inläggav Trollmor » 2016-03-29 21:15:04

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:-Regnbågen är internationellt känd som gayfolkets symbol och ger därför de associationerna.
Dags att ta tillbaka den, då! I Sydamerika finns ett folk som sedan länge har en regnbågsflagga, och de var inte helt glada över att gayfolket lanserade en nästan likadan flagga för sig.

När Noa hade strandat med Arken och börjat leva på marken igen, så gjorde Gud ett förbund med Noa, att aldrig mer drämka hela mänskligheten. Och Gud lovade att tänka på sitt löfte "när bågen synes i skyn". (Oavsett om vi tror på denna historia eller ej, så finns texten där, och den är mycket äldre än HBTQ-begreppet.)
Trollmor

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-29 21:29:11

Trollmor skrev:
Toblerone skrev:
Dags att ta tillbaka den, då!

Varför det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Symboler för NPF?

Inläggav Kahlokatt » 2016-03-29 21:47:41

KrigarSjäl skrev:
Trollmor skrev:
Toblerone skrev:Precis! De har definitivt monopol på den symbolen!
Dags att ta tillbaka den, då!

Varför det?

+1
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Symboler för NPF?

Inläggav Kahlokatt » 2016-03-29 21:50:57

Pusselbiten gillar jag inte. Vi är för fanken inga pusselbitar som "inte passar in", det är pusslet det är fel på! Så det så.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Symboler för NPF?

Inläggav kiddie » 2016-03-29 21:58:44

Pusslet är det inget fel på, alla bitar passar men pusslaren är usel och pusslar ihop fel bitar! Då blir det bitar över som tycks inte passa.

Mm! Så är det! ;)
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Symboler för NPF?

Inläggav Toblerone » 2016-03-29 22:43:22

Trollmor skrev:
Toblerone skrev:
Dags att ta tillbaka den, då! I Sydamerika finns ett folk som sedan länge har en regnbågsflagga, och de var inte helt glada över att gayfolket lanserade en nästan likadan flagga för sig.

När Noa hade strandat med Arken och börjat leva på marken igen, så gjorde Gud ett förbund med Noa, att aldrig mer drämka hela mänskligheten. Och Gud lovade att tänka på sitt löfte "när bågen synes i skyn". (Oavsett om vi tror på denna historia eller ej, så finns texten där, och den är mycket äldre än HBTQ-begreppet.)

Det är väl ingen bra idé! När folk vet att det brukar stå för HBTQ, så skapar det ju bara förvirring. Mycket bättre att hitta något annat.
Toblerone

Symboler för NPF?

Inläggav kiddie » 2016-03-30 1:05:44

Jag tycker själv att regnbågen inte bara betyder HBT, för mig har den förekommit i flera sammanhang och just i HBT-sammanhang, särskilt i början var det mycket just flaggan som har en viss form och så och saker som hade annan form än båge eller flagga var inte lika förknippade. Men det verkar ha ändrats med tiden och bara för att jag inte förknippar evighetssymbolen i olika färger med HBT så får jag spana in vad andra tycker och det verkar som fler generaliserar än tänker som jag.

Då är det nog ändå vettigt att skippa regnbågsfärgerna kanske. För symboler ska passa flera än bara mig ju. Annars tycker jag regnbågen symboliserar just ett spektrum väldigt bra, att det går från en punkt till en annan i en slags skala. Vad gäller HBT symboliserar ju färgerna inte olika platser personer kan vara på i ett spektrum, utan alla delar inom den människan som gör den till både H/B/T plus vad det innebär att vara mänsklig, aspekter av livet.

En sak som jag också har emot pusselbitarna är barnsligheten. Jag ÄR en barnslig människa men just pusslet och det färgstarka i det får mig att tänka på barnleksaker. Som det uppstod med Cure Autism Now och sedan Autism Speaks så gäller föreningen just autistiska BARN. Då kanske det är lite fint med leksaker som symboler i barnfärger.

Men autist eller aspergare är man ju hela livet. Och även om jag själv uppskattar leksaker så tycker jag inte att "vi" ska ha en symbol som ser ut som en leksak. Att ha ett funktionshinder är inte samma sak som att befinna sig på barnnivå.

Därför tycker jag symbolen ska vara neutral eller på något vis mogen.

I AFF:s symbol har man just undvikit skrikiga färger.
kiddie
Inaktiv

Symboler för NPF?

Inläggav alixha » 2016-03-30 13:28:44

Jag hade nog hellre sett typ en glödlampa med kugghjul i ... utan massa färger.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-30 15:05:52

kiddie ska ha cred för förtjänstfullt inlägg!

Trots att vi kommer från två helt olika håll når vi samma slutsats.

Aspergare/autist är man hela livet.

Precis så är det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Symboler för NPF?

Inläggav Trollmor » 2016-03-30 17:51:05

:-)Happy Mycket bra sagt, Kiddie och Alixha! :-)Happy

KrigarSjäl skrev:
Trollmor skrev:Dags att ta tillbaka den, då!
Varför det?
Därför att den inte tillhör någon särskild. Om aspergare vill ha den, så ska de använda den! Du vill ju inte, så du ska vara lika fri att låta bli!

Men ingen grupp ska kunna skaffa sig monopol på de gamla symbolerna! Inte på regnbågen, inte på runorna, inte på Ankh-figuren eller någon nationsflagga. Men det här är en principdiskussion, som kanske bättre hör hemma i en egen tråd.
Trollmor

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-30 18:13:00

Trollmor skrev::-)Happy Mycket bra sagt, Kiddie och Alixha! :-)Happy

KrigarSjäl skrev:
Varför det?
Därför att den inte tillhör någon särskild. Om aspergare vill ha den, så ska de använda den! Du vill ju inte, så du ska vara lika fri att låta bli!

Men ingen grupp ska kunna skaffa sig monopol på de gamla symbolerna! Inte på regnbågen, inte på runorna, inte på Ankh-figuren eller någon nationsflagga. Men det här är en principdiskussion, som kanske bättre hör hemma i en egen tråd.

Det handlar knappast om monopol i formell mening utan om att kunna se vilka symboler som med grad av etablering blivit representativa för en viss grupp.

Hakkorset är olämpligt som NPF-symbol av samma skäl.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Symboler för NPF?

Inläggav nallen » 2016-03-30 18:35:54

Annars kan man ju använda Lieberts nuna som symbol... eller Torbjörns.
:-)063
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Symboler för NPF?

Inläggav Trollmor » 2016-03-30 20:38:58

nallen skrev:Annars kan man ju använda Lieberts nuna som symbol... eller Torbjörns.
:-)063
Hur ser de ut? (Hittar inte)
Trollmor

Symboler för NPF?

Inläggav kiddie » 2016-03-31 0:46:24

Skulle asplövet vara ett aspielöv förresten? Hm.
kiddie
Inaktiv

Symboler för NPF?

Inläggav Trollmor » 2016-03-31 12:06:02

Trollmor skrev:
nallen skrev:Annars kan man ju använda Lieberts nuna som symbol... eller Torbjörns. :-)063
Hur ser de ut? (Hittar inte)
Oj, förlåt min felläsning! Jag läste Runa, men det står ju Nuna ... :oops:
kiddie skrev:Skulle asplövet vara ett aspielöv förresten? Hm.
Hmmmm ... Så kan det ju vara. Funkar i Sverige men inte i Amerika. Dock har jag inte uppfattat er, mina aspievänner, som särskilt darriga.
Trollmor

Symboler för NPF?

Inläggav Puzzle » 2016-03-31 12:16:12

Trollmor skrev:
Hmmmm ... Så kan det ju vara. Funkar i Sverige men inte i Amerika. Dock har jag inte uppfattat er, mina aspievänner, som särskilt darriga.

Tyvärr så måste jag ju förstöra den iden för er, Asplöven är redan taget av Haparandas hockeylag (för dom är fega och darriga? :P ) så det går inte. Löv i allmänhet tycker jag känns väldigt sportrelaterat men då handlar det väl om vart man bor.

Bild
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Symboler för NPF?

Inläggav Toblerone » 2016-03-31 12:52:56

Trollmor skrev::-)Happy Mycket bra sagt, Kiddie och Alixha! :-)Happy

KrigarSjäl skrev:
Varför det?

Men det är ingen bra idé! Dels blir man inte särskilt populär om man jävlas med stackars HBTQ-folk. Och dels skulle folk inte fatta och man skulle behöva förklara hela tiden att det inte står för HBTQ här. Inte praktiskt.
Toblerone

Symboler för NPF?

Inläggav Trollmor » 2016-03-31 13:07:53

Puzzle skrev:Asplöven är redan taget av Haparandas hockeylag (för dom är fega och darriga? :P )
Jag tror det är för att de vet vad Haparanda betyder. ;)
Trollmor

Symboler för NPF?

Inläggav Geastrum » 2016-03-31 13:19:57

En Aspvedbock kanske.

Bild

Skalbaggar är i allmänhet underskattade som symboldjur.
Geastrum

Anslöt: 2014-05-08

Symboler för NPF?

Inläggav slackern » 2016-03-31 13:21:29

Puzzle skrev:
Trollmor skrev:

Tyvärr så måste jag ju förstöra den iden för er, Asplöven är redan taget av Haparandas hockeylag (för dom är fega och darriga? :P ) så det går inte. Löv i allmänhet tycker jag känns väldigt sportrelaterat men då handlar det väl om vart man bor.

Bild

Då är det ju perfekt att sno det utav dom, i och med att vi är en betydligt större grupp. :lol:
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in