Saknar kramar och närhet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2008-08-30 14:51:16

alfapetsmamma skrev:
sommar skrev:
alfapetsmamma skrev:Professionella. Ett f två ss ett n två ll.

Sorry att jag missade för jag hade lite bråttom men kan faktiskt stava på det hela taget. Jo, jag vet du har Asperger o. vi ser detaljer i större utsträckning än gemene man men Herre gud o. hänga upp sig på det i ett bra inlägg. Då missar du ju det väsentliga. :shock:

När jag såg det felstavat i Limes inlägg, som var bra, så sa jag inget, just för att inläggsinnehållet fick gå före formen. Nu fick jag plötsligt nog av fulformen av ordet bara.

Dessutom är det ett aspigt drag att fastna på formen- det är en form av bokstavligt eller konkret tolkande. Finns det inte tolerans för sånt här så vet jag inte varför vi har ett AS-forum. Vare sig jag har stämpel i rumpan eller ej (har ingen ännu).

Kan folk här ostraffat få gnälla om hur andra skriver när det kommer till sti (tåg eller spindel osv), ämnesval och annat, så kan jag mycket väl rättstava nåt här och där.

Dessutom nämnde jag inga namn, så jag ligger långt efter andra påhoppare på forumet... Jag skulle nog säga att jag gav utlopp åt ett av mina specialintressen, mer än nåt annat. ;)

Vi har onekligen olika syn på saken.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-30 16:00:46

sommar skrev:
alfapetsmamma skrev:
sommar skrev:[quote="alfapetsmamma"]Professionella. Ett f två ss ett n två ll.

Sorry att jag missade för jag hade lite bråttom men kan faktiskt stava på det hela taget. Jo, jag vet du har Asperger o. vi ser detaljer i större utsträckning än gemene man men Herre gud o. hänga upp sig på det i ett bra inlägg. Då missar du ju det väsentliga. :shock:

När jag såg det felstavat i Limes inlägg, som var bra, så sa jag inget, just för att inläggsinnehållet fick gå före formen. Nu fick jag plötsligt nog av fulformen av ordet bara.

Dessutom är det ett aspigt drag att fastna på formen- det är en form av bokstavligt eller konkret tolkande. Finns det inte tolerans för sånt här så vet jag inte varför vi har ett AS-forum. Vare sig jag har stämpel i rumpan eller ej (har ingen ännu).

Kan folk här ostraffat få gnälla om hur andra skriver när det kommer till sti (tåg eller spindel osv), ämnesval och annat, så kan jag mycket väl rättstava nåt här och där.

Dessutom nämnde jag inga namn, så jag ligger långt efter andra påhoppare på forumet... Jag skulle nog säga att jag gav utlopp åt ett av mina specialintressen, mer än nåt annat. ;)

Vi har onekligen olika syn på saken.[/quote]

Det kan jag leva med, jag är inget flockdjur, AS eller ej. Kan också respektera din rätt att se annorlunda på det. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-08-30 16:22:04

Kan vi återgå till trådämnet nu?

Skulle man inte kunna tänka sig lite massage på AS-träffar? Ingen spa-grej med helkroppsmassage och sånt utan bara att i all anspråkslöshet massera varandras axlar eller nåt?

Självklart måste det vara frivilligt både att ge och få. Alla kanske inte alls är så intresserade av vare sig det ena eller det andra och jag kan tänka mig att killar i allmänhet är mer kinkiga med att det helst ska vara en tjej i så fall.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Mats » 2008-08-30 16:34:49

Inger skrev:Skulle man inte kunna tänka sig lite massage på AS-träffar? Ingen spa-grej med helkroppsmassage och sånt utan bara att i all anspråkslöshet massera varandras axlar eller nåt?

Självklart måste det vara frivilligt både att ge och få. Alla kanske inte alls är så intresserade av vare sig det ena eller det andra och jag kan tänka mig att killar i allmänhet är mer kinkiga med att det helst ska vara en tjej i så fall.

Det låter intressant... och ja, det spelar roll vem som masserar/blir masserad. Jag har ingen aning om hur man löser det utan att det blir pinsamt.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-30 17:44:56

Inger skrev:Kan vi återgå till trådämnet nu?

Skulle man inte kunna tänka sig lite massage på AS-träffar? Ingen spa-grej med helkroppsmassage och sånt utan bara att i all anspråkslöshet massera varandras axlar eller nåt?

Det där OT-tjafset gör mig sååå trött... Får mig att tappa lusten att skriva öht. Fast sen måste jag ändå. JAG vill INTE knåda nån annat än för att lusten faller på spontant (man råkar stå bakom nån som sitter, klappar lite och börja knåda typ). Allt annat är rysansvärt. Allt som känns schemalagt är DÖDEN. För mig.
alfapetsmamma

Inläggav Anastasia » 2008-08-30 18:04:12

geocache skrev:Och en fråga som lite grann anknyter till ämnet för tråden; någon mer här som har "bakvänd" överkänslighet för just fysisk beröring? När någon rör lätt vid mig känner jag oftast ren smärta (ja, faktiskt! :cry:) medan jag upplever hårda grepp som avslappnande massage (samma med ljud, för övrigt).

Det är ganska vanligt att föredra hård beröring vid AS/autism. Jag gör det också, av både sensoriska och emotionella skäl. Jag har t:ex lättare att hantera våld och smärta än lätt, kärleksfull beröring.

Flinta skrev:Har man frikort för sjukvård och vill ha "gratis" massage kan man ringa till t ex vårdcentralen o höra med deras sjukgymnaster och/eller arbetsterapeuter om de ger massage som ofta ingår om man t ex går på rörelseterapi.

Brukar det inte finnas sjukgymnaster på habiliteringen också ? Jag undviker helst dem, men jag har för mig att man kan få tillgång till gratis sjukgymnast via LSS. Eller gäller det bara dem med somatiska funktionshinder ?

johnnyfg skrev:Kanske för upplevelsen att man tänker annorlunda och utvecklar en känsla av att leva i en "glasbubbla" och därför behöver något extra som närheten för att åtminstone för en stund spräcka bubblan?

Så kan det nog vara för en del, men även NT är ju ofta väldigt beröringsberoende, i många fall mer än aspergare.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia

Anslöt: 2008-06-21

ge massage

Inläggav johnnyfg » 2008-08-30 18:27:21

Jag ger gärna massage. Vet ju hur man gör, inte som proffs eller så.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg

Anslöt: 2008-05-01

Inläggav Inger » 2008-08-30 18:29:47

alfapetsmamma skrev:Det där OT-tjafset gör mig sååå trött... Får mig att tappa lusten att skriva öht. Fast sen måste jag ändå. JAG vill INTE knåda nån annat än för att lusten faller på spontant (man råkar stå bakom nån som sitter, klappar lite och börja knåda typ). Allt annat är rysansvärt. Allt som känns schemalagt är DÖDEN. För mig.

Jo, för mig med. Det var bara ett förslag att man skulle kunna göra det om andan faller på. Att man i alla fall blir medveten om att några skulle välkomna det.

För annars är inte jag den som går masserar folk jag inte typ är sambo, släkt eller väldigt nära vän med, man vill ju respektera folks integritet och just beröring kan vara känsligt och inget som ingår i våran kultur på samma sätt som t ex i Frankrike där man tar i varann hela tiden.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Flinta » 2008-08-30 20:58:06

Anastasia skrev:

Flinta skrev:Har man frikort för sjukvård och vill ha "gratis" massage kan man ringa till t ex vårdcentralen o höra med deras sjukgymnaster och/eller arbetsterapeuter om de ger massage som ofta ingår om man t ex går på rörelseterapi.

Brukar det inte finnas sjukgymnaster på habiliteringen också ? Jag undviker helst dem, men jag har för mig att man kan få tillgång till gratis sjukgymnast via LSS. Eller gäller det bara dem med somatiska funktionshinder ?

Tror utbudet bland olika behandlingar som sjukgymnaster ger är större på vårdcentralerna än på hab eller psyk. Sjukgymnaster är ju iaf betydligt fler på vårdcentralerna.

Vet inte om en sjukgymnast på habiliteringen även behandlar oss med psykiska funktionshinder. Bra fråga.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Re: ge massage

Inläggav Pemer » 2008-08-30 21:04:51

johnnyfg skrev:Jag ger gärna massage. Vet ju hur man gör, inte som proffs eller så.

Jag har också försökt mig på sådant och fått goda vitsord.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kritan » 2008-08-30 21:49:40

I fredags var det nån som tog i mig! Två gånger, faktiskt. Jag blev förvånad!
Den första var en annan förälder på dagis I som klappade mig vänskapligt på överarmen när jag frågat ifall han var pappa (han var morfar - jag berättade då om ett liknande tillfälle nyligen när jag gjort bort mig eftersom jag frågat om pappan var morfar), den andra var en dagisfröken på dagis II som gjorde något liknande (har tyvärr ungarna på olika dagis detta läsår - någon vill plåga mig rejält med det där med tidsuppfattning etc; dubbla utskällningar...).
Det är länge, länge sen någon tog i mig och så helt plötsligt två på samma dag! Och personer som jag egentligen inte känner!
Sånt betyder verkligen mycket. Jag lever på det än!
Vidarebefordrar härmed deras vänskapliga beröringar till er alla!

Ni får däremot inte mig att massera nån. Jag gillar verkligen inte att beröra andra hårdhänt (och alla verkar vilja bli masserade mycket mer hårdhänt än mina handleder klarar). Vill inte heller själv bli masserad hårdhänt.
Senast redigerad av Kritan 2011-05-04 15:37:15, redigerad totalt 1 gång.
Kritan

Anslöt: 2008-02-05

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-31 3:53:52

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:Det där OT-tjafset gör mig sååå trött... Får mig att tappa lusten att skriva öht. Fast sen måste jag ändå. JAG vill INTE knåda nån annat än för att lusten faller på spontant (man råkar stå bakom nån som sitter, klappar lite och börja knåda typ). Allt annat är rysansvärt. Allt som känns schemalagt är DÖDEN. För mig.

Jo, för mig med. Det var bara ett förslag att man skulle kunna göra det om andan faller på. Att man i alla fall blir medveten om att några skulle välkomna det.

För annars är inte jag den som går masserar folk jag inte typ är sambo, släkt eller väldigt nära vän med, man vill ju respektera folks integritet och just beröring kan vara känsligt och inget som ingår i våran kultur på samma sätt som t ex i Frankrike där man tar i varann hela tiden.

Du måste säga ifrån om det är jobbigt att jag är så tafsig. Jag märker inte ens när jag gör det... :(
alfapetsmamma

Inläggav Inger » 2008-08-31 10:12:22

Du? Inget jag registrerat ö h t och har du gjort det så är det inget som stört. Alltså ett icke-problem = tafsa på. :wink:

Jag kan nog också ta i folk jag gillar spontant ibland men nu diskuterade vi specifikt massage. Där går jag inte och börjar massera axlarna på någon jag inte känner så väl. Just eftersom det är så olika från person till person om beröring uppskattas eller inte. Däremot kan jag ibland erbjuda mig om någon klagar över ont i nacken el dyl.

Dock kan det ibland missuppfattas, som när jag var ute med exet i höstas och han hade en killkompis med sig som hade just ont i nacken. Jag gav honom då lite snabb axel- & nackmassage. Tydligen tolkade han det som nån sorts invit för sen ryckte han åt sig min hand och började massera mina fingrar, vilket för mig var extremt obehagligt, och när vi skulle skiljas för kvällen ville han att vi skulle träffas igen, vilket jag inte var intresserad av. Sånt gör att man blir lite försiktig och håller tassarna borta från folk man inte känner väldigt väl.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:37:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Nilale » 2008-08-31 10:37:34

alfapetsmamma skrev:JAG vill INTE knåda nån annat än för att lusten faller på spontant (man råkar stå bakom nån som sitter, klappar lite och börja knåda typ). Allt annat är rysansvärt. Allt som känns schemalagt är DÖDEN. För mig.

*ler* Tror inte jag behöver säga något. :D
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 15:37:19, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav sommar » 2008-08-31 13:28:43

Inger skrev: Dock kan det ibland missuppfattas, som när jag var ute med exet i höstas och han hade en killkompis med sig som hade just ont i nacken. Jag gav honom då lite snabb axel- & nackmassage. Tydligen tolkade han det som nån sorts invit för sen ryckte han åt sig min hand och började massera mina fingrar, vilket för mig var extremt obehagligt, och när vi skulle skiljas för kvällen ville han att vi skulle träffas igen, vilket jag inte var intresserad av. Sånt gör att man blir lite försiktig och håller tassarna borta från folk man inte känner väldigt väl.

Många killar (o. vissa tjejer) klarar inte av att vara vänner utan tar minsta chans, vilket jag tycker är trist. Dock var detta en vääldigt tydlig invit på att man skulle vilja något mer o. det tror jag även många tjejer skulle tolka det som. Jag skulle gjort det iaf. Här kommer det in i bilden att vi med AS. har mer eller mindre problem än gemene man med de sociala koderna.

Man kanske skulle kunna massera en kompis axlar av motsatt kön men det är ju känsligt. Det gäller verkligen att känna o. VETA var man har varandra INNAN man gör det o. fråga först om det är ok som du verkade göra, Inger. Annars riskerar man att förstöra vänrelationen o. förstöra dem är smärtsamt. Dessutom är det svårt o. vänner De växer som bekant inte på träd, särskilt inte de av manligt kön.

När jag läste om förslaget på ev. massage på Aspergerträff så rös jag. Nästan äcklades. Ursäkta. Ta det inte personligt, någon! Inte för jag har problem med beröring utan med tanken på vad som kan hända.. oxå känner man dessutom inte varandra så bra.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 15:37:19, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav jonsch » 2008-08-31 13:39:20

Äh. Nog måste man kunna massera en ny och axelstel bekantskap i gemensamma vänners lag? Det är klart att risken finns att det väcker intresse men det lika mycket finns ju risken att det inte tyder på något mer än omtänksamhet. Därför ska man kanske inte vara fullt så het p gröten som den killen men han kanske bara hade en illa utvecklad kommunikationsmetod för vad jag vet. Han kanske lär sig.

Fortsätt för all del att massera nya bekantskaper, allihop! Samma regler som i pardans är det väl som gäller?

:-)099
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:37:19, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Inger » 2008-08-31 15:26:18

Vad är det för regler som gäller i pardans?
Inger
Inaktiv

Inläggav jonsch » 2008-08-31 15:31:10

Det där som jag skrev. Risken/chansen att intresse väcks är uppenbar men lika uppenbar är risken att den man blir intresserad av bara vill dansa. Så man ska väl gå litet försiktigt fram med att visa om man blir intresserad, om man nu klarar en sån balansgång.

[EDIT] Jag egentligen bara in dansen i sammanhanget för att anknyta till den fina smileyn!

:-)099
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:37:19, redigerad totalt 2 gånger.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Inger » 2008-08-31 15:33:40

sommar skrev:Många killar (o. vissa tjejer) klarar inte av att vara vänner utan tar minsta chans, vilket jag tycker är trist. Dock var detta en vääldigt tydlig invit på att man skulle vilja något mer o. det tror jag även många tjejer skulle tolka det som. Jag skulle gjort det iaf. Här kommer det in i bilden att vi med AS. har mer eller mindre problem än gemene man med de sociala koderna.

Invit? Jaha, jag ville bara vara hjälpsam. Typiskt. Jag har inga problem med de sociala koderna om nån bara kan vara hygglig och ge mig regelboken. Nu blir man ju tvungen att skriva sin egen. *lägger till informationen från Sommar i listan*

Man kanske skulle kunna massera en kompis axlar av motsatt kön men det är ju känsligt. Det gäller verkligen att känna o. VETA var man har varandra INNAN man gör det o. fråga först om det är ok som du verkade göra, Inger. Annars riskerar man att förstöra vänrelationen o. förstöra dem är smärtsamt. Dessutom är det svårt o. vänner De växer som bekant inte på träd, särskilt inte de av manligt kön.

Nä, precis. Trodde dock inte att en axelmassage skulle kunna förstöra en vänskap. :( Jag tänker inte de banorna!

När jag läste om förslaget på ev. massage på Aspergerträff så rös jag. Nästan äcklades. Ursäkta. Ta det inte personligt, någon! Inte för jag har problem med beröring utan med tanken på vad som kan hända.. oxå känner man dessutom inte varandra så bra.

Jaha ja, då var det kanske inte den bästa idén man kläckt... Dessutom går jag ju själv nästan aldrig på några träffar så det var mer förslag på vad andra skulle kunna göra om de hade lust. Men kanske bäst att skrota idén då.
Inger
Inaktiv

Inläggav nallen » 2008-08-31 20:54:38

Jag har sagt det förut, och tar det igen:
Kramar är ett subset av hångel (den tråkigare biten)
Hångel är ett subset av sex (den tråkigare biten)
alltså är kramar (ett riktigt tråkigt) subset av sex.

Sen är det det där med vänner.... människor är (för mig) oftast mest slöseri med tid och energi. Det kan vara trevligt omm man träffar någon/några vettiga, men oftast kostar även det mer än det smakar.

Till sist, gränslandet; det krävs mycket mer av en person jag skall prata och umgås med än en tjej jag ska hoppa i säng med.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 15:37:19, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Moggy » 2008-08-31 21:04:32

nallen skrev:Jag har sagt det förut, och tar det igen:
Karamar är ett subset av hångel (den tråkigare biten)
Hångel är ett subset av sex (den tråkigare biten)
alltså är kramar (ett riktigt tråkigt) subset av sex.

Sen är det det där med vänner.... människor är (för mig) oftast mest slöseri med tid och energi. Det kan vara trevligt omm man träffar någon/några vettiga, men oftast kostar även det mer än det smakar.

Till sist, gränslandet; det krävs mycket mer av en person jag skall prata och umgås med än en tjej jag ska hoppa i säng med.

Ditt lilla charmtroll, se upp så du inte får alla tjejer på forumet efter dig nu.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:37:19, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-08-31 21:17:10

Lime skrev:
Tyvärr är killar livrädda för kroppskontakt med andra män av homofoba skäl (Om det inte gäller idrott eller slagsmål)
Det är nog bara homo eller bisexuella män som skulle kunna ge varann kroppsmassage.

Ja, det är sant. För mig känns det helt främmande att nån manlig bekant skulle ge mig massage, eller att jag skulle göra det på en annan man. Skulle kännas äckligt på nåt sätt.

Undantaget är givetvis en man som jobbar som massör och som jag betalar pengar för att ffå tjänsten utförd. Fast även där föredrar jag en kvinna.
Moggy

Inläggav Inger » 2008-08-31 21:20:15

Om du fick lite axelmassage av en kvinnlig vän eller klasskompis t ex, skulle du misstolka det då? Skulle vänskapen bli förstörd?
Inger
Inaktiv

Inläggav Moggy » 2008-08-31 21:27:09

Inger skrev:Om du fick lite axelmassage av en kvinnlig vän eller klasskompis t ex, skulle du misstolka det då? Skulle vänskapen bli förstörd?

Nej, sånt ser jag för vad det är och skulle inte förvänta mig nåt mer än vad det är. Skulle inte bli sur på på henne om hon inte ville ge nåt merså att säga.

händer väl ibland, då ofta i samband med alkohol, fast där är det ju så att de flesta är så taffliga på att massera så man mest får se dom som en vänskaplig gest än nån egentlig behandling.

Men skulle en kille ställa sig bakom mig och börja massera så skulle jag känna direkt obehag. Ibland har nnå frågat om jag kan massera lite, har då mest känns mig tvungen då det är svårt att neka, men varit glad när det är färdigt.
Moggy

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in