Symboler för NPF?
98 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Symboler för NPF?
Alien skrev:Det behövs förstås ingen symbol men det vore kul att ha en. Ett sätt att höra till, att känna gemenskap med andra autister/aspergare. Men nu tycks det inte vara något som så många här har behov av.
Själv gillar jag de alternativa här nedan från http://unpuzzled.net/alternatives/. Men givetvis skulle det gnällas på att det är för färggrant (och barnsligt).
-Nej tack.
Regnbågen är redan använd och av andra grupper.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Symboler för NPF?
kiddie skrev:http://unpuzzled.net/alternatives/
Tycker fortfarande, trots man kan tycka regnbågen är upptagen, att evighetsregnbågen är bäst. Den står dessutom för NPF i ett större perspektiv, inte bara autism.
-Nej tack.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Symboler för NPF?
snuggelhund skrev:Flinta skrev:Bokstäverna i Samhall går i regnbågens färger..
Ja, fy fan. Ger känsla av dagis.
Inte regnbågen kanske, men som snuggel säger dagis.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Symboler för NPF?
Dagobert skrev:
Inga regnbågar eller liknande, tack. Hellre nåt sånt här.
Ett mindre dåligt förslag.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Symboler för NPF?
Trollmor skrev:Jag försökte bara föreslå något nytt. Men du kanske har ett bättre förslag själv?KrigarSjäl skrev:-Nej tack.
Nej, det föreslagna är ingenting nytt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Symboler för NPF?
Trollmor skrev:Vilka trevliga symboler ni har hittat (på)!
- Och hur går det med trådstartarens dotters skolarbete?
Det är systerns skolarbete. Dottern arbetar på att lära sig att gå.
Hon arbetar mer på känslan av att vara annorlunda just nu eftersom ingen gillar befintliga symboler.
Symboler för NPF?
Darrande asplöv. Darrande för att symbolisera koncentrationssvårighet.
- swedehater
- Anslöt: 2016-03-27
Symboler för NPF?
kiddie skrev:http://unpuzzled.net/alternatives/
Tycker fortfarande, trots man kan tycka regnbågen är upptagen, att evighetsregnbågen är bäst. Den står dessutom för NPF i ett större perspektiv, inte bara autism.
Den skulle bara göra att minoriteter skulle få vatten på sin kvarn. För HBTQ är INTE kopplat till NPF.
Symboler för NPF?
Men man kör evighetssymbolen i andra färger med. Det kanske skulle vara något? Bara man slipper den där jävla pusselbiten.
Symboler för NPF?
Jag förstår inte vad evighetssymbolen har med aspergers att göra.
Den kan symbolisera vad som helst.
Egna färger hjälper inte mycket, se på alla nationsflaggor med tre olikfärgade fält...
Egna färger hjälper inte mycket, se på alla nationsflaggor med tre olikfärgade fält...
Symboler för NPF?
swedehater skrev:http://swedehater.deviantart.com/art/Aperger-HBTQ-599512555?ga_submit_new=10%253A1459183255
Förfärlig.
Symboler för NPF?
Dagobert skrev:Jag förstår inte vad evighetssymbolen har med aspergers att göra.
Alla symboler är ju påhittade. Man har väl oftast en tanke med det. Men ibland är de långsökta vare sig de är nypåhittade eller gamla. Vissa tar vi iallafall för givna trots att vi inte minns tanken bakom, det är innötningen som är huvudsaken.
Symboler för NPF?
Hellre pusselbitar än något med regnbågens färger som indikerar att NPFares högsta dröm är att bli HBTQ. En pusselbit kan iaf indikera att det något som folk inte förstår, så det har en poäng.
Symboler för NPF?
Liljan skrev:Alien skrev:Liljan skrev:Det här handlar inte om att det är själva pusselbiten det är fel på, det är vad pusselbiten STÅR FÖR som är fel. Oavsett om den finns i Sverige, USA eller Afganistan symboliserar den Autism speaks som är en organisation som svartmålar Aspergare och autister. Det grafiska är alltså inte viktigt alls i det här fallet.
Det kanske gäller för dig men jag är säker på att vissa skulle hata pusselbiten ändå för att den ser barnslig ut, och somliga har tydligen fobi mot allt som kan tolkas som barnsligt. Och en symbol = bild = barnsligt.
På vilket sätt menar du att Autism Speaks svartmålar aspergare?
Att de tror att AS/autism går att bota är ju skumt, men är det samma sak som att svartmåla?https://www.autismspeaks.org/about-us (min fetning).Autism Speaks was founded in February 2005 by Bob and Suzanne Wright, grandparents of a child with autism. Their longtime friend Bernie Marcus donated $25 million to help financially launch the organization. Since then, Autism Speaks has grown into the world's leading autism science and advocacy organization, dedicated to funding research into the causes, prevention, treatments and a cure for autism; increasing awareness of autism spectrum disorders; and advocating for the needs of individuals with autism and their families.
Det här är ett citat från autism speaks: "I am Autism...I work faster than pediatric AIDS, cancer and diabetes combined...you have no cure for me...I will plot to rob you of your children and dreams. The truth is, I am still winning and you are scared."
På vilket sätt ser du det här som ett positivt uttalande som lyfter fram medvetenheten kring autism? Citatet kommer från en av deras reklamvideos "I'm autism". Det är inte bara jag som kritiserar Autism speaks, motståndet är väldigt stort.
Var har jag påstått att det är ett positivt uttalande? Jag har inte sett det citatet förut. Det verkar förvisso svartmåla autism och ger en mörk bild av autister. Tycker de så, så vill de givetvis ha ett botemedel.
Det enda citat jag läst om dem var det jag citerade.
Symboler för NPF?
Dagobert skrev:
Ja, den första bilden är rätt tydlig. Man känner sig som en fyrkant som ska passas in i ett runt hål. (Fast jag gillar ändå de färggranna motiven bättre.)
Den andra tycker jag ser kuslig ut med djävulen. Inte lika självklar.
Symboler för NPF?
Annars kan vi väl ha en överkryssad medicinflaska?
Den ska förstås vara i svart-vitt (inga regnbågar) med ett rött kryss över.
Den ska förstås vara i svart-vitt (inga regnbågar) med ett rött kryss över.
Symboler för NPF?
Liljan skrev:Det här är ett citat från autism speaks: "I am Autism...I work faster than pediatric AIDS, cancer and diabetes combined...you have no cure for me...I will plot to rob you of your children and dreams. The truth is, I am still winning and you are scared."
På vilket sätt ser du det här som ett positivt uttalande som lyfter fram medvetenheten kring autism? Citatet kommer från en av deras reklamvideos "I'm autism". Det är inte bara jag som kritiserar Autism speaks, motståndet är väldigt stort.
Det var en reklam som gick mycket på amerikansk TV då. Det som var komiskt var att de la upp alla sina reklamfilmer på Youtube, och den filmen stred mot Youtubes egna regler så den blev anmäld många hundra gånger för brott mot deras regler som säger att man inte får göra så mot t ex handikappade grupper.
De blev skitförbannade när YT tog ner den för de hade betalat väldigt mycket pengar för att den skulle göras.
Den ligger numera endast uppladdad hos enskilda användare som vill visa den som ett skräckinjagande exempel för vad Autism Speaks gör och står för. Som detta räknas det inte på samma sätt som regelbrott.
Ni kan ju kolla här:
De hade även en reklamfilm där man skulle känna med en mamma som ville döda sitt autistiska barn.
Symboler för NPF?
Alien skrev:Dagobert skrev:
Ja, den första bilden är rätt tydlig. Man känner sig som en fyrkant som ska passas in i ett runt hål. (Fast jag gillar ändå de färggranna motiven bättre.)
Den andra tycker jag ser kuslig ut med djävulen. Inte lika självklar.
Djävulen hörde nog inte till ursprungsbilden, men jag skulle ha klippt bort vederbörande.
Klippt repris:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Symboler för NPF?
Om man möblerar om lite i den övre bilden så bildar klossen och hålet ett utropstecken.
Symboler för NPF?
Den nedre bilden tycker jag om av fel anledning. När jag var elev så var det trevligt att bara få forma en ny platt penna till en med spets. Helst i den dära vässaren med vev! Bilden påminner mig.
Symboler för NPF?
Men varför ska man ens ha en symbol som ska representera NPF? Vad är poängen med detta, vad ska det vara bra för?
Symboler för NPF?
swedehater skrev:Darrande asplöv. Darrande för att symbolisera koncentrationssvårighet.
Men koncentrationssvårigheter har mer med ADHD att göra.
Aspergare brukar inte ha några problem med den biten, snarare tvärtom.
Hyperfokus.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Symboler för NPF?
swedehater skrev:http://swedehater.deviantart.com/art/Aperger-HBTQ-599512555?ga_submit_new=10%253A1459183255
-Nej tack.
Att det ser ut att vara ritat av en treåring gör inte saken bättre.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Övriga Aspergerfrågor