Symboler för NPF?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-27 15:16:39

Trollmor skrev:Det finns väl olika sätt att rita en regnbåge? Är jag helt fel ute när jag uppfattar AS m fl som "svårigheter att sortera intrycken" eller "allting går bara rakt in (i hjärnan)"?

Jag vet att det finns flera duktiga tecknare på det här forumet. Om det inte är för bråttom med skolarbetet, kanske vi (ni?? ;) ) kunde hjälpas åt att komma fram till någon vettig symbol? Själv skulle jag då föreslå en regnbåge vars ena ända tränger sig in i en trång öppning i form av ett öga.

-Nej tack.

Regnbågen är redan använd och av andra grupper.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Symboler för NPF?

Inläggav slackern » 2016-03-27 15:18:49

KrigarSjäl skrev:
Trollmor skrev:Det finns väl olika sätt att rita en regnbåge? Är jag helt fel ute när jag uppfattar AS m fl som "svårigheter att sortera intrycken" eller "allting går bara rakt in (i hjärnan)"?

Jag vet att det finns flera duktiga tecknare på det här forumet. Om det inte är för bråttom med skolarbetet, kanske vi (ni?? ;) ) kunde hjälpas åt att komma fram till någon vettig symbol? Själv skulle jag då föreslå en regnbåge vars ena ända tränger sig in i en trång öppning i form av ett öga.

-Nej tack.

Exakt min tanka med, inget fel i och för sig med gruppen i fråga som redan har den men jag tillhör inte gruppen HBTQ utan är straight, men respekterar dock HBTQ människorna.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Symboler för NPF?

Inläggav Liljan » 2016-03-27 15:34:30

Alien skrev:Utifrån är inte detsamma som uppifrån. Jag vet inte vad ni har för förhållande till era föräldrar, men föräldrar brukar inte se ned på sina barn.

Jag vidhåller att resultatet är det viktiga, inte vem som kom på det. Givetvis är tanken bakom viktig. Det är det som jag ser som oklart med pusselbiten.

Man skulle kunna tänka sig att en förening för aspergare/autister lade ut en beställning på symbol till en professionell formgivare och valde bland olika förslag. Nej, det går ju inte för att då har ju utomstående blandat sig i och det är tydligen no-no för rigida aspergare. Och även om det vore en formgivare som själv hade AS, så skulle ändå alltid några hitta fel på det. Det är därför jag inte tror att det någonsin kommer att finnas en godkänd symbol.

Själv gillar jag tanken med olika färger som får symbolisera mångfald, precis som regnbågen. Regnbågen tycks numera bara gälla mångfald i betydelse sexualitet och könsidentitet.

Men frågan är om det finns någon symbol för just NPF? Det innefattar ju även dem med ADHD (som är en större grupp än dem med enbart autism/AS), Tourettes och tvångssyndrom.

Det här handlar inte om att det är själva pusselbiten det är fel på, det är vad pusselbiten STÅR FÖR som är fel. Oavsett om den finns i Sverige, USA eller Afganistan symboliserar den Autism speaks som är en organisation som svartmålar Aspergare och autister. Det grafiska är alltså inte viktigt alls i det här fallet.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Symboler för NPF?

Inläggav slackern » 2016-03-27 15:43:25

Liljan skrev:
Alien skrev:Utifrån är inte detsamma som uppifrån. Jag vet inte vad ni har för förhållande till era föräldrar, men föräldrar brukar inte se ned på sina barn.

Jag vidhåller att resultatet är det viktiga, inte vem som kom på det. Givetvis är tanken bakom viktig. Det är det som jag ser som oklart med pusselbiten.

Man skulle kunna tänka sig att en förening för aspergare/autister lade ut en beställning på symbol till en professionell formgivare och valde bland olika förslag. Nej, det går ju inte för att då har ju utomstående blandat sig i och det är tydligen no-no för rigida aspergare. Och även om det vore en formgivare som själv hade AS, så skulle ändå alltid några hitta fel på det. Det är därför jag inte tror att det någonsin kommer att finnas en godkänd symbol.

Själv gillar jag tanken med olika färger som får symbolisera mångfald, precis som regnbågen. Regnbågen tycks numera bara gälla mångfald i betydelse sexualitet och könsidentitet.

Men frågan är om det finns någon symbol för just NPF? Det innefattar ju även dem med ADHD (som är en större grupp än dem med enbart autism/AS), Tourettes och tvångssyndrom.

Det här handlar inte om att det är själva pusselbiten det är fel på, det är vad pusselbiten STÅR FÖR som är fel. Oavsett om den finns i Sverige, USA eller Afganistan symboliserar den Autism speaks som är en organisation som svartmålar Aspergare och autister. Det grafiska är alltså inte viktigt alls i det här fallet.

Tack för upplysningen det var intressant att höra. Blev intresserad och ska googla det. :)
slackern

Symboler för NPF?

Inläggav Alien » 2016-03-27 16:00:26

Liljan skrev:

Det kanske gäller för dig men jag är säker på att vissa skulle hata pusselbiten ändå för att den ser barnslig ut, och somliga har tydligen fobi mot allt som kan tolkas som barnsligt. Och en symbol = bild = barnsligt.

På vilket sätt menar du att Autism Speaks svartmålar aspergare?

Att de tror att AS/autism går att bota är ju skumt, men är det samma sak som att svartmåla?

Autism Speaks was founded in February 2005 by Bob and Suzanne Wright, grandparents of a child with autism. Their longtime friend Bernie Marcus donated $25 million to help financially launch the organization. Since then, Autism Speaks has grown into the world's leading autism science and advocacy organization, dedicated to funding research into the causes, prevention, treatments and a cure for autism; increasing awareness of autism spectrum disorders; and advocating for the needs of individuals with autism and their families.
https://www.autismspeaks.org/about-us (min fetning).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-27 17:24:15

Alien skrev:men jag är säker på att vissa skulle hata pusselbiten ändå för att den ser barnslig ut, och somliga har tydligen fobi mot allt som kan tolkas som barnsligt. Och en symbol = bild = barnsligt.

Nu fabulerar du igen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Symboler för NPF?

Inläggav Alien » 2016-03-27 17:53:14

Nej, jag drar logiska slutsatser.
Alien
Moderator

Symboler för NPF?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-27 17:55:06

Alien skrev: Och en symbol = bild = barnsligt.

Det här tankeledet är ganska intressant: Och en symbol = bild = barnsligt.

Du tror att jag tänker på det viset?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Symboler för NPF?

Inläggav kiddie » 2016-03-27 18:21:53

Hur Autism Speaks svartmålar aspergare? Eh.. Haft en del med dem att göra och dessutom följt hur en aspergeraktivist var den första med ett syndrom som faktiskt blev inbjuden att "hjälpa" dem i deras arbete. Kan säga att Autism Speaks inte behandlade honom speciellt bra och trots hans ansträngningar skar sig samarbetet efter ett tag.

Autism Speaks hävdar att det pågår en autismepidemi och då räknar de in alla aspergare. Men när de autister som KAN tala talar i deras organisation blir de tillsagda att hålla käften. De som talar är ofta aspergare. Autism Speaks menar att aspergare inte är verkliga autister (trots att de gärna räknar med dem i statistiken), utan aspergare är självutnämnda autister och bråkstakar. De ser inte aspergers som medlem av det autistiska spektrat. Därför får inte de med aspergers uttala sig i deras grupper. De som får tala är föräldrar till gravare autister och många hävdar att barnet blivit förstört genom kvicksilver och vacciner etc.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Symboler för NPF?

Inläggav Flinta » 2016-03-27 19:43:15

Bokstäverna i Samhall går i regnbågens färger..
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Symboler för NPF?

Inläggav Flatline » 2016-03-27 19:45:09

Bild
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Symboler för NPF?

Inläggav snuggelhund » 2016-03-27 20:02:00

Flinta skrev:Bokstäverna i Samhall går i regnbågens färger..

Ja, fy fan. Ger känsla av dagis.
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Symboler för NPF?

Inläggav kullan » 2016-03-27 20:17:09

snuggelhund skrev:

Samhall är ju vuxendagis. Har själv jobbat inom det äcklet.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Symboler för NPF?

Inläggav snuggelhund » 2016-03-27 21:15:09

kullan skrev:
snuggelhund skrev:

Men deras ambition verkar vara att framstå som nåt annat.
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Symboler för NPF?

Inläggav kullan » 2016-03-27 21:18:55

snuggelhund skrev:Men deras ambition verkar vara att framstå som nåt annat.

Ja men dom misslyckas
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Symboler för NPF?

Inläggav slackern » 2016-03-27 21:21:42

snuggelhund skrev:
kullan skrev:
snuggelhund skrev:

Men deras ambition verkar vara att framstå som nåt annat.

Det är nog skillnad från när Kullan jobbade där och nutid. Nuförtiden har dom ju krav på sig att gå med vinst.
slackern

Symboler för NPF?

Inläggav Trollmor » 2016-03-27 22:08:35

KrigarSjäl skrev:-Nej tack.

Jag försökte bara föreslå något nytt. Men du kanske har ett bättre förslag själv?
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Symboler för NPF?

Inläggav kiddie » 2016-03-27 23:25:50

http://unpuzzled.net/alternatives/

Tycker fortfarande, trots man kan tycka regnbågen är upptagen, att evighetsregnbågen är bäst. Den står dessutom för NPF i ett större perspektiv, inte bara autism.
kiddie
Inaktiv

Symboler för NPF?

Inläggav Wine » 2016-03-27 23:26:54

Varför behövs en symbol?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Symboler för NPF?

Inläggav Alien » 2016-03-28 2:05:05

Det behövs förstås ingen symbol men det vore kul att ha en. Ett sätt att höra till, att känna gemenskap med andra autister/aspergare. Men nu tycks det inte vara något som så många här har behov av.

Själv gillar jag de alternativa här nedan från http://unpuzzled.net/alternatives/. Men givetvis skulle det gnällas på att det är för färggrant (och barnsligt).

autism-mobius.jpg
Asan design.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator

Symboler för NPF?

Inläggav kiddie » 2016-03-28 2:28:38

Sista är symbolen för ASAN.
kiddie
Inaktiv

Symboler för NPF?

Inläggav Dagobert » 2016-03-28 2:35:53

635464357864646012Fotolia_60673487_XS.jpg

untitled.png

Inga regnbågar eller liknande, tack. Hellre nåt sånt här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Symboler för NPF?

Inläggav Liljan » 2016-03-28 9:03:43

Alien skrev:
Liljan skrev:

Det kanske gäller för dig men jag är säker på att vissa skulle hata pusselbiten ändå för att den ser barnslig ut, och somliga har tydligen fobi mot allt som kan tolkas som barnsligt. Och en symbol = bild = barnsligt.

På vilket sätt menar du att Autism Speaks svartmålar aspergare?

Att de tror att AS/autism går att bota är ju skumt, men är det samma sak som att svartmåla?

Autism Speaks was founded in February 2005 by Bob and Suzanne Wright, grandparents of a child with autism. Their longtime friend Bernie Marcus donated $25 million to help financially launch the organization. Since then, Autism Speaks has grown into the world's leading autism science and advocacy organization, dedicated to funding research into the causes, prevention, treatments and a cure for autism; increasing awareness of autism spectrum disorders; and advocating for the needs of individuals with autism and their families.
https://www.autismspeaks.org/about-us (min fetning).

Det här är ett citat från autism speaks: "I am Autism...I work faster than pediatric AIDS, cancer and diabetes combined...you have no cure for me...I will plot to rob you of your children and dreams. The truth is, I am still winning and you are scared."

På vilket sätt ser du det här som ett positivt uttalande som lyfter fram medvetenheten kring autism? Citatet kommer från en av deras reklamvideos "I'm autism". Det är inte bara jag som kritiserar Autism speaks, motståndet är väldigt stort.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Symboler för NPF?

Inläggav Trollmor » 2016-03-28 9:43:19

Vilka trevliga symboler ni har hittat (på)! :)

- Och hur går det med trådstartarens dotters skolarbete?
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in